Gå til innhold

Symptomer på defekt topp?


RRookie

Anbefalte innlegg

Har en P38, 1996, med den vanlige dieselmotoren. Den er nå kjørt over 300'. Kjøpte bilen i september, den skulle kun være bil nr. 2 og bli kjørt til og fra jobben min, 15 km daglig. Imidlertid så har dette blitt familiens nye favorittkjøretøy, så ungene nekter omtrent å kjøre i "nå mammas" BMW 320dAT med 205 heftige dieselhestekrefter.

 

Så til problemet: Jeg slepte en kollega. Bilen gikk varm, og jeg blåste øvre radiatorslange. Den ble luftet på verksted, men etter en uke og to gikk den varm igjen. Ny lufting, nye tre uker - og så skjedde det igjen. Den ble igjen luftet, men med beskjed om at jeg sannsynligvis må få toppen overhalt. Bilen har elendig varmeapparat pluss at den er fuktig innvendig.

 

En kollega med peiling på bil mener at jeg skal få byttet vannpumpe, termostat og viskosekobling til varmeapparatet, og at dette vil løse problemet. De på bilverkstedet mener at det er toppen som er problemet.

 

Nå har jeg heldigvis omtrent vunnet i lotto, har funnet en pensjonert bilmekaniker som gjerne vil "ta jobben", men vil gjerne høre dersom noen kjenner symptomer og kan bekrefte at det er bare å begynne på toppjobben, og så heller ta det andre dersom kokinga ikke gir seg?

 

Hilsen nyfrelst RR-fan :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rookie

 

Nå er vel RRp38 Diesel varianten plaget med en vannpumpe med plastimpellere som går i oppløsning.

Kanskje det er problemet hos deg, for det betyr jo liten eller ingen sirkulasjon på vannet som igjen fører til overopphetning.

Sjekk ut dette, det er jo rimelig enkelt å bytte vannpumpe - så min anbefaling blir da, bestill deg en ny vannpumpe med stål impellere og pakning til denne. Så bytter du den uansett.

Er du heldig så er det bare det.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis har mekanikeren "min" utstyr til å måle om det er oljepartikler i kjølevannet. Så dette blir nok gjort før noe annet påbegynnes. Hvordan er varmeapparatet når de er i orden i disse bilene - kanskje det er så dårlig stilt at mitt faktisk virker som det skal???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilleggsinfo: Stikk i strid med all fornuft så går faktisk temperaturen ned når turtallet økes - er erfaringen så langt. Det vil ai at jeg kjører den normalt, men når den skal på verksted for lufting, så kjøres den i 3. på sportsmodus.

 

Noen som har erfaring med med å trimme disse trege bilene? Er det kanskje best å la være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enklere måte enn å måle olje i kjølevæse er å ta av lokket til ekspansjonstanken og se om det bobler og ryker og lukt etter eksos.

Eksoslekkasje til kjølesystemet vil også trykksette kjølekretsen raskt , så slangene blir harde før kjølevæsken blir varm og fordamper og trykksetter systemet.

Et annet symtom er et lite puff av hvit røyk fra eksosrør ved oppstart da vann i sylinder fordamper ved første tenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis temp synker med økt turtall fosterker det mistanke om vannpumpe.

vannpumpe+termostat er en billig affære. Jeg er litt usikker på om dette kan gjøres uten å ta vekk for mye, jeg byttet i min før jeg satte inn motor, og da var det naturlig nok enkelt.

Holder kanskje med en 32mm fastnøkkel til vifte, nb - links, deretter fire skruer på reimhjulet til vifta.

Når dette er borte er det vel fire skruer på vannpumpa hvis jeg husker riktig. Husk å sørge for at o-ringen følger med ut, evt plukk den ut etterpå.

Når vannpumpa er ute skrur du ut den sorte plastboksen som termostaten sitter bak. Tre skruer her? Inn med ny termostat, på med lokk, inn med ny vannpumpe...

 

_Tror_ dette går uten å ta av plastdekselet rundt vifta, men kanskje andre må svare på dette:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig radiatoren din er delvis tett, da får du slike symptomer. Kjør bilen/motoren driftvarm, vær forsiktig men kjenn på radiatoren din, hvis det er tydelig temperatur forskjell ytterst og i midten av radiatoren din, så er den delvis tett. Da blir gjennom strømningen feil, og motoren vil koke ved har belastning og bli kald ved liten/lav belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill. Det er da mulig at jeg i samråd med mekaniker tester ut radiator, og så vannpumpe, viskosekobling og termostat og ser om dette gir ønsket temperatur - og bedre varemapparat. Så får heller toppen tas om det ennå er overoppheting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da skal bilen kjøres til mekaniker. Sist jeg kjørte den ut for lufting, så gikk den varm etter ca. 1,5 kilometer. Trodde ikke det var mulig. Er dritt lei av å kjøre defekt bil, så nå skal det bli godt å få orden på den.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det faktisk være termostaten som har stelt til alt dette "tullet". I og med at bilen gikk milevis uten å bli skikkelig varm - for så å fortsette opp på rødmerkinga dersom den kom opp på normaltemperatur - mellom hver lufting. Er det mulig at den "henger" før den lukker - og så ikke åpner igjen når den først lukker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny runde med tull. Stod i kø, bilen begynte å gå varm. Ventet, kjørte videre uten kø, og så gikk den varm. Ventet igjen, kjørte den bort til verkstedet - med planer om å få dem til å begynne på toppjobben på mandag. Men på vei bort dit var bilen like fin. Dønn stabil på midten, og den fikk til og med står og gå fem minutter på tomgang (selvfølgelig med haukeblikk på temperaturmåleren. Like stabilt.

 

Nå får de teste om det er HC i kjølevæsken, så er det vel radiator og returslange igjen. Men begynner virkelig å lure på hva det kan være. Det er trykk i kjølesystemet, iht en bilkyndig kollega som sjekket dette mens bilen gikk på tomgang....

 

Andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt toppakning først som sist.

Enig, høres mer og mer sannsynelig ut.

 

Ikke gjør som meg, jeg ventet til jeg var 100% sikker på at topppakningen var gått.

Problemet var at jeg da var på ett griseøde sted i -18 flere mil hjemmeifra sent på natt.

Uten mobiltelefon for å være helt sikker.

 

Neste gang jeg har uforklarlig trykk i kjølesystemet, napper jeg av toppene fremfor å kødde med det i flere uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ny (overhalt) topp med paknings- og boltsett ligger bak i bilen, som leveres inn ila helgen. De har satt av mandag og tirsdag til toppjobben, så nå gleder jeg meg til å få den i retur. Er lei av å kjøre gammel, sliten Volvo.

 

Har også "snopt" en tuningboks som skal gi litt mer dreiemoment og 170 hk.

Endret av RRookie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra, håper det ordner seg for deg nå. Skjønner godt at du savner å kjøre godbilen ;) .

Oppdater oss om noen dager da, så vi får høre hvordan det funker.

 

Da er det bare å glede seg...

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

håper det ordner seg dette, skifting og sliping av topp er nok et must har gjort det sjøl

,trykket i ekspansjonstank er 1 bar så det er trykk i systemet,sjekk også om termostaten er en med 80/82 graders åpning

eg skifta til 82 graders termostat ,står der en 88 graders termostat så får du iallefall endel av dei symptoma som du skriv om

mvh

alfred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet dere O-ringer og ? Husk når trykket i kjølesystemet øker blåser den ut overtrykk og kjølevæske bak dashen. Da får du trykkfall i kjølesystemet og den koker tvert.

Det er som og rive av korka på trykktanken når bilen er varm for de som har prøvd det.....

Det var et eller annet om det svakeste ledd.......

Endret av Håvard Guttormsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da er godbilen fiksa. Til den nette sum av femti høvdinger, som inkluderer: Ny(overhalt) topp med pakninger fra UK. Ny registerkjede med hjul. Ny ventilløftere. 3 runder med venting på deler, det er nå nesten 3 uker siden den ble levert inn. Det gledelige er at den har normaltemperatur etter ca. 2 km. Ellers ikke så mange ting som er ulikt. Motoren har kanskje litt røffere/hardere gange, kanskje normalt med så mye nye deler.

 

Så bilen jeg en gang ga 60' for har nå kommet opp i det doble. Håper derfor på 3-4 år med tilnærmet vanlige driftsutgifter på den. Men det var GODT å få skikkelig bil igjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...