Gå til innhold

Snekrespørsmål: Tetting av overgang undertak - pipe og ventilasjonsrør


WildRover

Anbefalte innlegg

Fortsatt under mottoet om at man trenger ikke noe annet forum så prøver jeg meg med et spørsmål til de huskyndige her. Virker jo som det er masse flinke snekkere her så.. :)

 

Jeg driver å innreder et kaldloft, skal isolere og kle inn samt dele av så det blir to store rom i stedet for ett kjempestort.. Har lagd 5 cm luftespalte i store deler av taket nå, men har et par utfordringer som jeg har ventet med til slutt. Se bilder:

 

Loft-2977.jpg

Loft-3010.jpg

Loft-3008.jpg

 

Som dere ser er det relativt romslige hull rundt pipa og ikke minst rundt rørene fra kjøkkenvifta og kloakkutluftingen. Sånn skal det ikke være såvidt jeg har forstått. Men hvordan i huleste skal jeg få tettet dette da? Er det mulig å få det til brukbart innenifra, eller må jeg bare bite i det sure eplet og demontere takstein? Rundt pipa ser det jo ut til at taksteinen holder tett, men under takventilen er det en stor våt flekk. Vet ikke om dette er lekkasje i taket, eller om det bare er lekkasje i overgangen mellom slange/rør og selve ventilen. Dette skal jeg finne ut av så snart været blir sånn at det begynner å lekke..

 

Gode forslag? Huset er fra 1990 om det har noen betydning, taket har trolig vært sånn hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Nå er ikke jeg snekker av fag, men du må nok ut for å fixe dette. Du har ett typisk "forenkla takløsnings tak" hvor de papp platene er det eneste som tetter for lekkasje under taksteinene.

Derfor... Er det ekstremt viktig at blyet ligger riktig rundt ventilasjonshetten, og også at blyet ligger riktig rundt pipen / pipehatten. I tillegg er det viktig at alle stenene fra hetten og fra pipen og hele veien opp til toppen av taket ligger riktig og er uten sprekker.

Enhver lekkesje ovenfor gjennomføringshullet vil jo renne ut i hullet og ned på strukturen under.

 

Teoretisk kan du legge en plate med - riktige - vinkler på innsiden også for å lede eventuellt vann bort fra hullet og ned over neste underliggende takplate, vanskelig å forklare, men du skjønner sikkert selv hvordan den måtte sett ut for å fungere.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville demontert taksteinen og lagd en kasse rundt rørene over taket. Mellom sperrene må du kubbe godt. Kassen kan med fordel dreies 45 grader slik at vann som renner nedover Ranittplatene renner forbi kassen/ lyren.

 

Før isolering lekter du ned 5cm og bruker en vindsperre som du klemmer fast. Dette sikrer luft over isolasjonen. Regner med at du har hanebjelker, og du bruker isolasjon med papp på yttersiden. Du må også ha lufteventiler over hanebjelkene slik at du har god utlufting over isolasjonen slik at du får kaldloft oppunder mønet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstod det slik at han hadde lektret ned 2 tommer for å lage luftspalte under takplatene, deretter må det jo på nye plater før isolasjonen osv osv, men ser ut som om de luftekanalene havner utenfor kneveggen ihvertfall, så der er det ikke så krise...

men ser jo bare på bildene så ;)

 

edit: for sen :P

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ranittplate ja, da lærte jeg et nytt ord i dag også :)

Er det sånn å forstå at hullene skal være såpass store, at jeg bare må få ledet vannet utenom? I såfall får jeg vente med det til våren. Har jo vært slik i 22 år, så da går det bra et par måneder til. Mulig det er gjort noen tiltak for dette som jeg ikke ser nedenifra også?

 

Bildene lyver litt, hullet i taket ligger faktisk innom der det er naturlig å plassere kneveggen (i følge sperrene). Men siden dette er på midten, der jeg tenker å ha en liten gang, vurderer jeg å bygge kneveggen litt inn i rommet. For å komme rundt disse rørene, og ikke minst for at det vil bli lettere å komme til rørene ved senere behov (tenker ei luke så jeg kommer meg inn i rommet utom kneveggen).

 

5 cm luftespalte har jeg tenkt på ja :) Fikk et restparti med Isola luftespaltepapp ganske billig, så jeg bruker det. Må vel innrømme at jeg ikke har kommet så veldig langt med det, men har ihvertfall begynt.

Men når du skriver lufteventiler over hanebjelkene blir jeg plutselig litt usikker igjen. Mener du ventiler i gavlveggene? På tide med et nytt bilde:

 

Loft-3005.jpg

 

Vet ikke om det kan kalles hanebjelke engang når den ligger så høyt opp? Ihvertfall ikke plass for verken haner eller luftgjennomstrømning i husets lengderetning der. Blir dette trøbbel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke hanebjelke. Det betyr at du ikke får luftet bort den varme luften som luftespalten drenerer bort. Varmlufta vil stå oppi mønet.

 

Jeg tror nok du må sørge for lufting ved å lage luftekasse på mønet over taket.

 

Før fant du illustrasjoner på be.no men tror de har byttet navn nå. Litt googling så finner du nok dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da får jeg lage luftekasse på mønet, til sommeren. For dette må jeg vel gjøre utvendig, slik at jeg bare kan gjøre meg ferdig innvendig først. Eller?

En ting er ihvertfall sikkert, jeg skal ikke opp på taket i dag. Knekte håndleddet i fjor og det frister ikke til gjentakelse :)

 

Hvilken lufteledning og pipe er det du snakker om Christian? Mener du den hvite ledningen som kommer fra kjøkkenvifta?Det er vel ca 5 mm isolasjon innom den hvite plasten, mulig det skulle vært mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...