Panther Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 Hadde slått meg til ro med at Penzoil sin 20W/50 API SJ/CF skulle være tingen for min RRC. Men av en eller annen grunn begynnte jeg å finlese Owner's Handbook. Bilen ha API SF/SG 10W/40............. mener å huske at disse RRC motorene liker litt tykkere olje...........OK, i boka står det at denne 10W/40 er for temperatur -10 til+25 C. Videre står det at en 5W/50 går fra -30 til +50 C, er ikke dette bedre? Spørsmålet mitt er vek egentlig hva fa........ er disse tallene og W? Ta 10W/40 vs denne 20W/50, hva er forskjellen og når er det forskjell og hva er best? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 Jeg fant et ganske fyldig dokument om smøreoljer hos Toyota. Det er utarbeidet av Statoil. Der står sikkert det meste... Del 2 inneholder svar på ditt spørsmål. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qcnr Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 (endret) Tja på en enkel måte så er disse tallene viscositet. Jo større tallene jo tjukkere er oljen.... Jeg har også en RRC med ny motor og bruker 20W50W i den Jeg brukte 10W40W før motoren gikk og fikk opplyst at den er litt for tynn om sommeren, men hvis det er jevnt -10 og under hos deg om vinteren så kan du godt bruke den ellers er 20W50W greit. Kjøp billig skift ofte (Hver 5000Km) Oil Viscisity Mineral vs Synthetic Endret 29. juli 2004 av qcnr Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Panther Skrevet 29. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2004 Kjempefint kompendium.......... Enig med deg qcnr..........skift ofte. Men skal jeg hensynta disse API bokstavene.........? (mulig svaret ligger i kompendiet....) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ulf Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 Lånte denne på et annet forum : Oljekvalitet - API Motorolje spesifikasjoner API ( American Petroleum Institute ) For å spesifisere / beskrive en motoroljes kvalitet og bruksområde finnes i hovedsak 3 forskjellige systemer. Det eldste systemet er det amerikanske API. Systemet er alfabetisk bygget opp og delt i to hovedgrupper, et for bensinmotorer og et for dieselmotorer. API systemet benytter bokstavkoder for å fortelle oss om oljens kvalitet og type olje. (bensin eller diesel motorolje) Olje for bensinmotorer : For å spesifisere at en olje er beregnet til bruk i bensinmotorer benyttes alltid først bokstaven " S ", som er en forkortelse for "Service Station". Den neste bokstaven forteller oss om kvalitetsnivå. API fulgte alfabetet, slik at den første kvaliteten (laveste) ble betegnet med " A " - og vi fikk bokstav- kombinasjonen API SA. Pr. i dag har API kommet til SJ - og vi forstår at API systemet setter krav i henhold til motor- utviklingen - desto mer teknologisk avansert motorene blir, desto større krav settes til motoroljenes kvalitet. API systemet for bensinmotorer, historikk: API SA ca. 1950 - Ren mineralolje uten tilsetninger, korte skiftintervall API SB ca. 1955 - Mineralolje med noe tilsetninger for antislitasje, oksidasjon API SC ca. 1960 - Mineraloljer med tilsetninger API SD ca. 1970 - Mineraloljer med mer tilsetninger enn SC API SE ca. 1975 - Mineralsk eller syntetisk, høyere krav enn SD API SF ca. 1980 - Mineralsk eller syntetisk, høyere krav enn SE - Obs. fare for "svartslam" API SG ca. 1988 - Mineralsk eller syntetisk, høyere krav enn SF, lange skiftintervall API SH ca. 1994 - Mineralsk eller syntetisk, høyere krav enn SG, o.a. Lavere oljeforbruk, bedre mot skumming etc. API SJ ca. 1996 - Mineralsk eller syntetisk, høyere krav enn SH, o.a. Lavere oljeforbruk (lavere avdamping), redusert fosforinnhold, skjerpet krav til skumming etc. Som vi ser har motorutviklingen ført til at motoroljene har utviklet seg i like stor grad. I dag selges i hovedsak kun SG, SH, og SJ oljer på bensinstasjonene. SF oljer kan fortsatt være å få kjøpt - men innehar ikke det samme kvalitetsnivå som SG, SH og SJ - dette særlig på SF oljens evne til å nøytralisere forbrenningsrester fra krakket bensin. (Fare for "svartslam" - hyppige skiftintervall ) Olje for dieselmotorer: Systemet for å spesifisere olje til bruk i dieselmotorer er bygget opp på samme måte som for bensinmotorer, men med en annen identifikasjonsbokstav, "C". C er en forkortelse for "Commercial", og forteller oss at det nå handler om en motorolje for dieselmotorer. Som for bensinmotorer følges alfabetet for å vise kvalitetsnivået. API systemet for dieselmotorer, historikk: API CA ca. 1950 API CB ca. 1955 API CC ca. 1960 - Bør ikke benyttes i turboladede motorer API CD ca. 1965 - Godkjent for turboladede motorer API CD-2 - Detroit Diesel 2-takter. API CE ca. 1984 - VDS, DB 228.1/3 (brukt av europeiske tyngre dieselmotorer) API CF ca. 1990 - Erstatter API CD API CF-4 ca. 1990 - Spesielt for amerikanske 4 -takts dieselmotorer (Caterpillar og Cummins etc.) API CF-2 ca. 1994 - Spesielt for to - takts dieselmotorer ( eksempel Detroit Diesel ) API CG-4 ca. 1998 - Spesielt for amerikanske 4 -takts dieselmotorer (Caterpillar og Cummins etc.) API CH-4 ca. 1999 - Spesielt for amerikanske 4 -takts dieselmotorer (Caterpillar og Cummins etc.) I praksis viser API kodene ikke bare oljens kvalitet, de viser også bruksområdet for oljen, dvs. de forteller oss om oljen kan brukes både på dieselmotor og bensinmotor, eller f.eks kun på dieselmotor. Dette er gjort ved at man kombinerer kodene fra diesel og bensinmotoroljene : API SJ / CF - viser at oljen primært er beregnet for bensinmotor, men at den også kan brukes i turboladet dieselmotor. API CD / SG - viser at oljen primært er beregnet for turboladet dieselmotor, men at den også kan brukes i bensinmotor. API CE - viser at oljen er beregnet for turboladet dieselmotor, og ikke bør benyttes i bensinmotorer. API kodene framgår alltid på etikettene på oljeemballasjen og i instruksjonbøker/ anbefalings-tabeller for kjøretøy. Med andre ord - er du i tvil om hvilken motorolje du skal velge, slå opp i instruksjonsboken / anbefalingstabellen for kjøretøyet og sjekk mot etiketten på oljeemballasjen. Oljekvalitet - API Girolje spesifikasjoner API GL ( American Petroleum Institute Gear Lubricant ) API systemet beskriver ikke bare motoroljekvalitet - det beskriver også giroljekvalitet (Auto) Heldigvis for oss er det kun dette systemet som benyttes pr i dag, og det benyttes av samtlige oljeprodusenter. API systemet for gearolje er svært enkelt, ved hjelp av en tall/bokstav kode forteller de oss om mengden / typen høytrykkstilsetninger som finnes i oljen. Bokstavene "GL" etter API viser oss at det handler om en girolje - i tillegg er det alltid et tall. Tallet viser oss mengden høytrykkstilsetninger som er i oljen. API GL 1 - Girolje med lite høytrykkstilsetninger API GL 4 - Girolje med moderate høytrykkstilsetninger API GL 5 - Girolje med spesielle høytrykkstilsetninger - også kalt hypoidolje API GL 4 / 5 - Girolje med moderate til spesielle høytrykkstilsetninger API GL 5 LS - Girolje som GL 5 vist over, men i tillegg antifriksjonstilsetninger for differensial bremser m.m. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
robl Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 burde kanskje legge den forklaringen på hovedsiden?... men skriv hvor den kom fra? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ulf Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 Skal sende en mail til forfatteren og høre Robl men sjansen er vel stor for at han har lånt den et annet sted etc.. kan vel ikke være store tingen å legge den hvor som helst vel. Men skal som sagt høre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.