Gå til innhold

Viskositeter på motorolje


Panther

Anbefalte innlegg

Hadde slått meg til ro med at Penzoil sin 20W/50 API SJ/CF skulle være tingen for min RRC. Men av en eller annen grunn begynnte jeg å finlese Owner's Handbook.

Bilen ha API SF/SG 10W/40............. mener å huske at disse RRC motorene liker litt tykkere olje...........OK, i boka står det at denne 10W/40 er for temperatur -10 til+25 C.

Videre står det at en 5W/50 går fra -30 til +50 C, er ikke dette bedre?

 

Spørsmålet mitt er vek egentlig hva fa........ er disse tallene og W?

Ta 10W/40 vs denne 20W/50, hva er forskjellen og når er det forskjell og hva er best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja på en enkel måte så er disse tallene viscositet.

 

Jo større tallene jo tjukkere er oljen.... wink.gifwink.gif

 

Jeg har også en RRC med ny motor og bruker 20W50W i den

Jeg brukte 10W40W før motoren gikk og fikk opplyst at den er litt for tynn

om sommeren, men hvis det er jevnt -10 og under hos deg om vinteren

så kan du godt bruke den ellers er 20W50W greit.

Kjøp billig skift ofte tongue.giftongue.giftongue.gif (Hver 5000Km)

 

 

 

Oil Viscisity

 

Mineral vs Synthetic

Endret av qcnr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånte denne på et annet forum :

 

Oljekvalitet - API Motorolje spesifikasjoner

API ( American Petroleum Institute )

 

For å spesifisere / beskrive en motoroljes kvalitet og bruksområde finnes i hovedsak 3 forskjellige systemer. Det eldste systemet er det amerikanske API. Systemet er alfabetisk bygget opp og delt i to hovedgrupper, et for bensinmotorer og et for dieselmotorer.

 

API systemet benytter bokstavkoder for å fortelle oss om oljens kvalitet og type olje. (bensin eller diesel motorolje)

 

Olje for bensinmotorer :

For å spesifisere at en olje er beregnet til bruk i bensinmotorer benyttes alltid først bokstaven " S ", som er en forkortelse for "Service Station". Den neste bokstaven forteller oss om kvalitetsnivå. API fulgte alfabetet, slik at den første kvaliteten (laveste) ble betegnet med " A " - og vi fikk bokstav- kombinasjonen API SA.

 

Pr. i dag har API kommet til SJ - og vi forstår at API systemet setter krav i henhold til motor- utviklingen - desto mer teknologisk avansert motorene blir, desto større krav settes til motoroljenes kvalitet.

 

API systemet for bensinmotorer, historikk:

 

API SA ca. 1950 - Ren mineralolje uten tilsetninger, korte skiftintervall

API SB ca. 1955 - Mineralolje med noe tilsetninger for antislitasje, oksidasjon

API SC ca. 1960 - Mineraloljer med tilsetninger

API SD ca. 1970 - Mineraloljer med mer tilsetninger enn SC

API SE ca. 1975 - Mineralsk eller syntetisk, høyere krav enn SD

API SF ca. 1980 - Mineralsk eller syntetisk, høyere krav enn SE - Obs. fare for "svartslam"

API SG ca. 1988 - Mineralsk eller syntetisk, høyere krav enn SF, lange skiftintervall

API SH ca. 1994 - Mineralsk eller syntetisk, høyere krav enn SG, o.a. Lavere oljeforbruk, bedre mot skumming etc.

API SJ ca. 1996 - Mineralsk eller syntetisk, høyere krav enn SH, o.a. Lavere oljeforbruk (lavere avdamping), redusert fosforinnhold, skjerpet krav til skumming etc.

 

Som vi ser har motorutviklingen ført til at motoroljene har utviklet seg i like stor grad. I dag selges i hovedsak kun SG, SH, og SJ oljer på bensinstasjonene. SF oljer kan fortsatt være å få kjøpt - men innehar ikke det samme kvalitetsnivå som SG, SH og SJ - dette særlig på SF oljens evne til å nøytralisere forbrenningsrester fra krakket bensin. (Fare for "svartslam" - hyppige skiftintervall )

 

Olje for dieselmotorer:

Systemet for å spesifisere olje til bruk i dieselmotorer er bygget opp på samme måte som for bensinmotorer, men med en annen identifikasjonsbokstav, "C". C er en forkortelse for "Commercial", og forteller oss at det nå handler om en motorolje for dieselmotorer.

 

Som for bensinmotorer følges alfabetet for å vise kvalitetsnivået.

 

 

 

API systemet for dieselmotorer, historikk:

 

API CA ca. 1950

API CB ca. 1955

API CC ca. 1960 - Bør ikke benyttes i turboladede motorer

API CD ca. 1965 - Godkjent for turboladede motorer

API CD-2 - Detroit Diesel 2-takter.

API CE ca. 1984 - VDS, DB 228.1/3 (brukt av europeiske tyngre dieselmotorer)

API CF ca. 1990 - Erstatter API CD

API CF-4 ca. 1990 - Spesielt for amerikanske 4 -takts dieselmotorer (Caterpillar og Cummins etc.)

API CF-2 ca. 1994 - Spesielt for to - takts dieselmotorer ( eksempel Detroit Diesel )

API CG-4 ca. 1998 - Spesielt for amerikanske 4 -takts dieselmotorer (Caterpillar og Cummins etc.)

API CH-4 ca. 1999 - Spesielt for amerikanske 4 -takts dieselmotorer (Caterpillar og Cummins etc.)

 

I praksis viser API kodene ikke bare oljens kvalitet, de viser også bruksområdet for oljen, dvs. de forteller oss om oljen kan brukes både på dieselmotor og bensinmotor, eller f.eks kun på dieselmotor.

Dette er gjort ved at man kombinerer kodene fra diesel og bensinmotoroljene :

API SJ / CF - viser at oljen primært er beregnet for bensinmotor, men at den også kan brukes i turboladet dieselmotor.

 

API CD / SG - viser at oljen primært er beregnet for turboladet dieselmotor, men at den også kan brukes i bensinmotor.

 

API CE - viser at oljen er beregnet for turboladet dieselmotor, og ikke bør benyttes i bensinmotorer.

 

API kodene framgår alltid på etikettene på oljeemballasjen og i instruksjonbøker/ anbefalings-tabeller for kjøretøy.

 

Med andre ord - er du i tvil om hvilken motorolje du skal velge, slå opp i instruksjonsboken / anbefalingstabellen for kjøretøyet og sjekk mot etiketten på oljeemballasjen.

 

Oljekvalitet - API Girolje spesifikasjoner

 

API GL ( American Petroleum Institute Gear Lubricant )

 

API systemet beskriver ikke bare motoroljekvalitet - det beskriver også giroljekvalitet (Auto)

 

Heldigvis for oss er det kun dette systemet som benyttes pr i dag, og det benyttes av samtlige oljeprodusenter.

 

API systemet for gearolje er svært enkelt, ved hjelp av en tall/bokstav kode forteller de oss om mengden / typen høytrykkstilsetninger som finnes i oljen.

 

Bokstavene "GL" etter API viser oss at det handler om en girolje - i tillegg er det alltid et tall. Tallet viser oss mengden høytrykkstilsetninger som er i oljen.

 

API GL 1 - Girolje med lite høytrykkstilsetninger

API GL 4 - Girolje med moderate høytrykkstilsetninger

API GL 5 - Girolje med spesielle høytrykkstilsetninger - også kalt hypoidolje

API GL 4 / 5 - Girolje med moderate til spesielle høytrykkstilsetninger

API GL 5 LS - Girolje som GL 5 vist over, men i tillegg antifriksjonstilsetninger for differensial bremser m.m.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sende en mail til forfatteren og høre Robl

 

men sjansen er vel stor for at han har lånt den et annet sted etc.. kan vel ikke være store tingen å legge den hvor som helst vel. Men skal som sagt høre.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...