clausen Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Komponenter som forårsaker for stor friksjon før oppstart vi alltid være en risiko for snarlig havari. Forslag: løs opp alle mutter til rådene (ikke skru de av), kan du nå dreie akselen med vesentlig mindre kraft?. Hvis ok, teit en råde ad gangen veldig lett (ikke moment) kjenn om veivakselen går lett uten å nykke. Hvis ok, så bank litt på rådebukkens flate med en lett hammer, teit til med moment og kjenn så om det er noen forandring. fortsett slik med alle slik at rådelagrene er utelukket. De kan klype godt om de ikke blir sentrert ved tiltrekning. Selv monterer jeg alltid lagrene tørre for kontroll av klaring og glideflate ( har kastet mange nye lagere siden 1965). Oljer lagrene etter kontroll. Monterer alltid råden på veiven mens den ligger på benken for kontroll Et annet spørsmål: Stempelringene er av forskjellige typer, ring nr 3 er litt spesiel (kan være), Om den har en spicer på hver side av mellomringen kan disse forårsake utrolig stor friksjon og skade sylinderen. Er du sikker på at disse er montert rett? Du har helt rett i dine tanker....ikke mulig å se noen forskell på de og forunderlig nok er det liten eller ingen informasjon om hvorledes dette skal gjøres. Rett montering av Spicere: Hold disse mellom tommel og langfinger, spalten opp. Klemm lett og ringen buer seg alltid til en side. Buens innerside skal monteres mot transportringen (den som ligger mellom spiceren). Blir dette gjort feil så vil disse jobbe mot hverandre og klype seg fast i sylinderveggen ved bevegelses-start. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 27. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2013 (endret) Som det kan sees på videoen, så må det lang skralle til for å ha makt til å få sveivet rundt. Med vanlig skralle har vi ikke krefter nok til å flytte stemplene. Til å begynne med, blir det snurret sakte og da hakker flyttingen av stemplene. Ca halvveis, når jeg ber fatter'n sette opp hastigheten litt forsvinner hakkingen. Når 'farten' settes ned igjen starter hakkingen på nytt. Jeg monterte stemplene med rådene lagt til med lett håndkraft. Nå er de dratt til med riktig moment. Noen tilsynelatende forskjell kan ikke merkes. Dersom dette fenomenet er helt naturlig, så er det supert. Sannsynlig er det ikke det, og i morgen tar jeg nok stemplene ut igjen og følger 'Clausen's tips om å sjekke oljeskraperne. http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=dqDK6i6cQkU Endret 27. januar 2013 av Tuscan Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Evo16v Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Sjekket du gapet til stempelringene før du monterte dem? Har opplevd flere ganger at ringene må slipes litt på endene for å få riktig klaring. Hvis endene butter vil ihvertfall motoren gå tungt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 27. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2013 Her er åpningen på stempelringen før siste stempel skal inn: - dette virker da som 'riktig' åpning ? Stempelveggen er hel og fin. Ser ikke slik ut på bildet. Men det er før vi rengjorde og oljet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ragnarsk Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 vet du Vidar, jeg tror du er litt smånærvøs.. dette går seg til Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Evo16v Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Her er åpningen på stempelringen før siste stempel skal inn: - dette virker da som 'riktig' åpning ? Ja, det ser ok ut og det skal ihvertfall ikke skape problemer når du turner motoren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
clausen Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Det ser ut til at du ikke har avglasert sylinderen før montering av stempel? Det bør gjøres. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Hva er avglasert? Honing? Vidar, sånn jeg ser det virker det som motoren din er litt tyngere å dra rundt enn det min er, men det er også inkludert motstanden ventilene og kammen gir. Så det virker litt skummelt, men det er kanskje greit... ikke vet jeg Ta ut stemplene du, er jo en relativt kjapp jobb. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 27. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2013 Det ser ut til at du ikke har avglasert sylinderen før montering av stempel? Det bør gjøres. Med 'avglasering' mener du honing av sylindrene ? Jeg synes egentlig det så ganske bra ut i sylindrene da jeg tok ut stemplene, men det virker vel kanskje egentlig ikke slik ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 27. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2013 Hva er avglasert? Honing? Vidar, sånn jeg ser det virker det som motoren din er litt tyngere å dra rundt enn det min er, men det er også inkludert motstanden ventilene og kammen gir. Så det virker litt skummelt, men det er kanskje greit... ikke vet jeg Ta ut stemplene du, er jo en relativt kjapp jobb. Ja, jeg tror stemplene kommer ut imorgen. - Honing blir gjennomført - Skikkelig inspeksjon og ekstra rens av rillene for sylinderringene. - Sjekk at oljeskraper-ringene sitter riktig, slik Clausen beskriver - Samt sørger for godt oljet innsett av kompresjonsringer. - Deretter installering og sjekk av stemplene ett etter ett. Så: Krysser vi fingrene ..... ! Takk for god delaktighet fra medforumistene, så får vi sjå hva neste kapittel bringer ...... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Oi, der syntes mye av den forrige honingen! Jeg hadde ingenting. Har lest og hørt at man ALLTID skal hone sylinderne når man bytter stempelringer. (Husker lærerene på bilmekken maste veldig rundt det) men vet ikke om det også gjelder når sylinderne ser så bra ut som dine gjør. Høres bra ut, Vidar! Husk rikelig med olje under honingen. Lykke til, vi krysser fingrene med deg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jari Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Og når du tror du har rengjort godt nok etter deglaseringen (nytt navn for honing igjen) tørk over med ATF olje, blir filla svart så tørk over en gang til en gang til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
clausen Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Raskere og renere med Zalo og varmt vann, Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 (endret) Ikke tenke,synes,mene og tro. ALLTID honing før nye ringer skal inn pga glasuren. Nye ringer på gammel glasert vegg gir raskt sylinderlekkasje. Endret 28. januar 2013 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 28. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2013 Oi, der syntes mye av den forrige honingen! Jeg hadde ingenting. Har lest og hørt at man ALLTID skal hone sylinderne når man bytter stempelringer. (Husker lærerene på bilmekken maste veldig rundt det) men vet ikke om det også gjelder når sylinderne ser så bra ut som dine gjør. Høres bra ut, Vidar! Husk rikelig med olje under honingen. Lykke til, vi krysser fingrene med deg. Og når du tror du har rengjort godt nok etter deglaseringen (nytt navn for honing igjen) tørk over med ATF olje, blir filla svart så tørk over en gang til en gang til. Raskere og renere med Zalo og varmt vann, Ikke tenke,synes,mene og tro. ALLTID honing før nye ringer skal inn pga glasuren. Nye ringer på gammel glasert vegg gir raskt sylinderlekkasje. Her kommer det stadig gode innspill - TAKK TAKK :D Kvelden kommer til å gå med til honing av sylinderforingene :) Noen linker til web-sider/filmer som viser god måte å hone på ? Er kuler eller slipestener som er best, eller er de like gode ? En slik har jeg: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roar Moslet Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Og når du nå først vil gjøre dette opp igjen, så mål ovaliteten i sylindrene dine også. De er sikkert i orden, men det er lurt å ta en kontroll før man bruker masse tid å penger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Jeg fikk i hvert fall beskjed om å bruke kuler, så det er det jeg har gjort. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CaspianBlue Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Danglebær Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 28. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2013 (endret) Sjå ...... !! http://www.youtube.com/watch?v=hkwXNuvTfzw Endret 28. januar 2013 av Tuscan Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ragnarsk Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Bra Vidar! var det med alle stempla i ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 28. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2013 Bra Vidar! var det med alle stempla i ? Bare ett er på plass, men forskjellen er dramatisk :) Oppdaterer når alle 8 er på plass Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 29. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2013 (endret) Se nå: http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=yCLQ3tlF_Vo Nå er sylindrene honet etter beste evne. Oljeskraper ringene med innsiden mot midtstykket. Stemplene kan med letthet beveges (sjekk at det nå brukes normal fastnøkkel) :D TorqueMax kamaksel og stramt registerkjede på plass uten at sveiving på veivakselen ble noe tyngre. ÅRSAK til problemet: Jeg hadde ikke fjernet nok koksavleiring i stempelring-sporene..... :o Men, nå er alt iorden cool Her sjekkes oljeskraperen for rett innvendig bue mot midtstykket: Stempelring-sporene ble skikkelig rengjort for koksoppbygging: (Rene nå .....!) 'T' for TDP for sylinder nr 1: (Torque Max kamaksel og register drev på plass) Takk for god deltagelse og verdifulle råd fra dere medforumister :D Endret 29. januar 2013 av Tuscan Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Når får vi høre oppstartlydene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Gratulerer, Vidar. Dette var gode nyheter! Godt det ikke var mer som skulle til. Brukte du en av de gamle stempelringene og knakk den for å fjærne kokslaget? Jeg gjorde det - fikk ut veeeldig masse. Oppstartlyder ja! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 30. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2013 Brukte du en av de gamle stempelringene og knakk den for å fjærne kokslaget? Koksavleiringen var såå til de grader fastbrent at jeg trodde rillene var OK lenge før jeg var kommet ned i bunnen av hver rille. Etter nærmere inspeksjon valgte jeg å bruke en dertil egnet smal skrutrekker fremfor en brekt sylinderring. Alvorlig koksoppbygging er mest sannsynlig hovedårsaken til at motoren brukte en god del olje og luktet 'surt' ved nystartet, kald motor. Til tross for at den gikk fint. Som dere så av videoen var det først nesten ikke mulig å flytte stemplene med nye ringer i. Nå når alt er renset, så beveger de seg fint opp og ned i sylindrene. Oppstart håper jeg kommer neste helg Slik motoren gikk får jeg startet: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.