Gå til innhold

Stempelringer til besvær - hva er riktig ?


Tuscan

Anbefalte innlegg

Komponenter som forårsaker for stor friksjon før oppstart vi alltid være en risiko for snarlig havari.

 

Forslag: løs opp alle mutter til rådene (ikke skru de av), kan du nå dreie akselen med vesentlig mindre kraft?. Hvis ok, teit en råde ad gangen veldig lett (ikke moment) kjenn om veivakselen går lett uten å nykke. Hvis ok, så bank litt på rådebukkens flate med en lett hammer, teit til med moment og kjenn så om det er noen forandring. fortsett slik med alle slik at rådelagrene er utelukket. De kan klype godt om de ikke blir sentrert ved tiltrekning.

 

Selv monterer jeg alltid lagrene tørre for kontroll av klaring og glideflate ( har kastet mange nye lagere siden 1965). Oljer lagrene etter kontroll.

 

Monterer alltid råden på veiven mens den ligger på benken for kontroll

 

Et annet spørsmål: Stempelringene er av forskjellige typer, ring nr 3 er litt spesiel (kan være), Om den har en spicer på hver side av mellomringen kan disse forårsake utrolig stor friksjon og skade sylinderen. Er du sikker på at disse er montert rett?

Du har helt rett i dine tanker....ikke mulig å se noen forskell på de og forunderlig nok er det liten eller ingen informasjon om hvorledes dette skal gjøres.

 

Rett montering av Spicere: Hold disse mellom tommel og langfinger, spalten opp. Klemm lett og ringen buer seg alltid til en side. Buens innerside skal monteres mot transportringen (den som ligger mellom spiceren). Blir dette gjort feil så vil disse jobbe mot hverandre og klype seg fast i sylinderveggen ved bevegelses-start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det kan sees på videoen, så må det lang skralle til for å ha makt til å få sveivet rundt. Med vanlig skralle har vi ikke krefter nok til å flytte stemplene.

 

Til å begynne med, blir det snurret sakte og da hakker flyttingen av stemplene.

 

Ca halvveis, når jeg ber fatter'n sette opp hastigheten litt forsvinner hakkingen. Når 'farten' settes ned igjen starter hakkingen på nytt.

 

Jeg monterte stemplene med rådene lagt til med lett håndkraft. Nå er de dratt til med riktig moment. Noen tilsynelatende forskjell kan ikke merkes.

 

Dersom dette fenomenet er helt naturlig, så er det supert.

Sannsynlig er det ikke det, og i morgen tar jeg nok stemplene ut igjen og følger 'Clausen's tips om å sjekke oljeskraperne.

 

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=dqDK6i6cQkU

Endret av Tuscan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er åpningen på stempelringen før siste stempel skal inn:

- dette virker da som 'riktig' åpning ?

P1000244B_zpsb4facfe9.jpg

 

Stempelveggen er hel og fin.

Ser ikke slik ut på bildet. Men det er før vi rengjorde og oljet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er avglasert? Honing?

 

Vidar, sånn jeg ser det virker det som motoren din er litt tyngere å dra rundt enn det min er, men det er også inkludert motstanden ventilene og kammen gir.

Så det virker litt skummelt, men det er kanskje greit... ikke vet jeg :wacko:

Ta ut stemplene du, er jo en relativt kjapp jobb. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at du ikke har avglasert sylinderen før montering av stempel?

 

Det bør gjøres.

 

Med 'avglasering' mener du honing av sylindrene ?

 

Jeg synes egentlig det så ganske bra ut i sylindrene da jeg tok ut stemplene, men det virker vel kanskje egentlig ikke slik ?

 

P1000197B_zps2ffab664.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er avglasert? Honing?

 

Vidar, sånn jeg ser det virker det som motoren din er litt tyngere å dra rundt enn det min er, men det er også inkludert motstanden ventilene og kammen gir.

Så det virker litt skummelt, men det er kanskje greit... ikke vet jeg :wacko:

Ta ut stemplene du, er jo en relativt kjapp jobb. ;)

 

Ja, jeg tror stemplene kommer ut imorgen.

 

- Honing blir gjennomført

 

- Skikkelig inspeksjon og ekstra rens av rillene for sylinderringene.

 

- Sjekk at oljeskraper-ringene sitter riktig, slik Clausen beskriver

 

- Samt sørger for godt oljet innsett av kompresjonsringer.

 

- Deretter installering og sjekk av stemplene ett etter ett.

 

Så: Krysser vi fingrene ..... !

 

 

Takk for god delaktighet fra medforumistene, så får vi sjå hva neste kapittel bringer ......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, der syntes mye av den forrige honingen! :o Jeg hadde ingenting.

Har lest og hørt at man ALLTID skal hone sylinderne når man bytter stempelringer. (Husker lærerene på bilmekken maste veldig rundt det) men vet ikke om det også gjelder når sylinderne ser så bra ut som dine gjør.

 

Høres bra ut, Vidar! :) Husk rikelig med olje under honingen. ;)

Lykke til, vi krysser fingrene med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tenke,synes,mene og tro.

ALLTID honing før nye ringer skal inn pga glasuren.

Nye ringer på gammel glasert vegg gir raskt sylinderlekkasje.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, der syntes mye av den forrige honingen! :o Jeg hadde ingenting.

Har lest og hørt at man ALLTID skal hone sylinderne når man bytter stempelringer. (Husker lærerene på bilmekken maste veldig rundt det) men vet ikke om det også gjelder når sylinderne ser så bra ut som dine gjør.

 

Høres bra ut, Vidar! :) Husk rikelig med olje under honingen. ;)

Lykke til, vi krysser fingrene med deg.

Og når du tror du har rengjort godt nok etter deglaseringen (nytt navn for honing igjen) tørk over med ATF olje, blir filla svart

så tørk over en gang til en gang til.

Raskere og renere med Zalo og varmt vann,

Ikke tenke,synes,mene og tro.

ALLTID honing før nye ringer skal inn pga glasuren.

Nye ringer på gammel glasert vegg gir raskt sylinderlekkasje.

 

Her kommer det stadig gode innspill - TAKK TAKK :D :D

 

Kvelden kommer til å gå med til honing av sylinderforingene :) :)

 

Noen linker til web-sider/filmer som viser god måte å hone på ?

 

Er kuler eller slipestener som er best, eller er de like gode ?

 

En slik har jeg:

CRA904633.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se nå:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=yCLQ3tlF_Vo

 

Nå er sylindrene honet etter beste evne.

 

Oljeskraper ringene med innsiden mot midtstykket.

 

Stemplene kan med letthet beveges (sjekk at det nå brukes normal fastnøkkel) :D :D :D

 

TorqueMax kamaksel og stramt registerkjede på plass uten at sveiving på veivakselen ble noe tyngre.

 

ÅRSAK til problemet: Jeg hadde ikke fjernet nok koksavleiring i stempelring-sporene..... :o :o :o

 

Men, nå er alt iorden B) cool B)

 

 

Her sjekkes oljeskraperen for rett innvendig bue mot midtstykket:

P1000254B_zps58274ea9.jpg

 

Stempelring-sporene ble skikkelig rengjort for koksoppbygging: (Rene nå .....!)

P1000257B_zpsca96055c.jpg

 

'T' for TDP for sylinder nr 1: (Torque Max kamaksel og register drev på plass)

P1000265B_zps4050376a.jpg

 

 

Takk for god deltagelse og verdifulle råd fra dere medforumister :D :D :D

Endret av Tuscan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte du en av de gamle stempelringene og knakk den for å fjærne kokslaget?

 

Koksavleiringen var såå til de grader fastbrent at jeg trodde rillene var OK lenge før jeg var kommet ned i bunnen av hver rille.

Etter nærmere inspeksjon valgte jeg å bruke en dertil egnet smal skrutrekker fremfor en brekt sylinderring.

 

Alvorlig koksoppbygging er mest sannsynlig hovedårsaken til at motoren brukte en god del olje og luktet 'surt' ved nystartet, kald motor. Til tross for at den gikk fint.

 

Som dere så av videoen var det først nesten ikke mulig å flytte stemplene med nye ringer i. Nå når alt er renset, så beveger de seg fint opp og ned i sylindrene.

 

 

Oppstart håper jeg kommer neste helg ;)

 

 

Slik motoren gikk får jeg startet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...