Gå til innhold

Stempelringer til besvær - hva er riktig ?


Tuscan

Anbefalte innlegg

Har skiftet stempelringer og satt inn stemplene.

- har også forsøkt å bruke godt med olje

 

Nå får jeg nesten ikke sveivet motoren rundt :o :o :o

 

Er dette riktig ???

 

:wacko: :wacko: :wacko:

Endret av Tuscan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren er plukket ren for alt.

Blokka står i motorstativet.

Veivakselen er satt på plass med nye lagerskåler og kan snurres rundt med passe lett motstand.

 

Idag satte jeg inn stemplene med nye stempelringer og rådelagre.

 

Alt av lagre og kompresjonsringer er STD siden noen borring av sylindrene ikke virker nødvendig.

 

Etter at stemplene har kommet på plass og rådene festet på veiva, samt alt oljet skikkelig inn, så får jeg nesten ikke rotert veivakselen.

Faktisk må jeg bruke latmannsarm for å få nok moment.

 

Virker nesten som stemplene går tørt, men det gjør de ikke med tanke på all olje jeg har brukt overalt.

 

Kanskje det er helt naturlig at nye stempelringer skal gå så tregt og at de vil gå seg til etter at jeg har startet den når alt er klart for det .... ?

Endret av Tuscan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sylinderveggene er helt uten slitekanter oppe og nede. Selvfølgelig kan jeg se noen spor opp og ned, men ingenting som virker av betydning.

Faktisk så er mye av den tidligere honingen veldig på plass.

 

Jeg satte på bolten til reimhjulet på veivakselen og bruker en 24mm pipe med 50/60cm skralle for å få rotert veiva med stemplene. En vanlig skralle blir litt svak.

 

Kamaksel, registerkjede, topper og slikt er ikke montert ennå.

 

Blokka står montert i et BT motorstativ og er da veldig enkel å jobbe med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg pleier å turne motor litt for hvert stempel som blir montert. den skal ikke være spesiell tung å turne...

 

Den jeg driver med nå ( 2.25 bensin) satte seg på den siste; det var ei lagerskål som hadde vridd seg litt, ut med shit og skrapet litt på en grad på skålen som kom av seg sev, monterte og den snur rundt.....

Endret av ragnarsk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk stemplene i riktig sylinder?

Stemplene ble merket med sylindernummer som jeg slo inn både for å holde orden på plassering og retning. Det samme gjorde jeg på rådelager-skålene.

 

Så stemplene burde sitte i riktig sylinder og rett vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den jevn treg å dra?

 

Egentlig så hakker den som om sylindrene går tørt og med mye motstand.

 

Før jeg startet prosjektet snurret veiva og stemplene helt supert med de gamle lagrene og kompresjonsringene. (Som egenlig ikke virket særlig slitte.....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg pleier å turne motor litt for hvert stempel som blir montert. den skal ikke være spesiell tung å turne...

 

Den jeg driver med nå ( 2.25 bensin) satte seg på den siste; det var ei lagerskål som hadde vridd seg litt, ut med shit og skrapet litt på en grad på skålen som kom av seg sev, monterte og den snur rundt.....

 

Stemplene ble bare jevnt vanskeligere å tørne rundt etterhvert som ett og ett ble satt inn.

 

Egentlig hakkingen med de nye stempelringene som virker så merkelig.

- mest sannsynlig går det seg til når den er startet opp.

- det er bare at nå er det enkelt å rette opp en feil/feilmontering eller liknende.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasket du sylinderforingene før montering, og smurte du litt olje på sylinderveggene?

Jeg tror tregheten kommer til å gå seg til ganske fort, mest sannsynlig pga de nye stempelringene (jeg regner med at de er montert riktig, øverste og nederste er forskjellig) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg aldri har jobbet med v-8 er jeg blank, men var det piler på stemplene for hvilken vei de skal stå? Noen råder har også nr og pil, har denne motoren det?

 

Jeg slo inn numrene i stemplene og rådelager-skålene for å ha full kontroll.

 

På veiaksel-lagerskålene er de merket med nummer og retningspil fra fabrikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasket du sylinderforingene før montering, og smurte du litt olje på sylinderveggene?

Jeg tror tregheten kommer til å gå seg til ganske fort, mest sannsynlig pga de nye stempelringene (jeg regner med at de er montert riktig, øverste og nederste er forskjellig) :)

 

Stempelringene er kjøpt hos RPI og de ligger i egne rom for: oljeskraper ('Ford'-ringer), samt nedre og øvre stempelring.

 

Tok også og sjekket med løs kompresjonsring inne i sylinderen for å se at de har rett størrelse med plass til at ringene kan utvide seg når motoren blir driftsvarm.

 

Sylinderveggene, stempelringene, rådepinnene, rådelagrene og veivlagrene er sauset skikkelig med olje.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du har ganske kontroll på nummereringa og plasseringer, så jeg regner med at du har montert alt riktig. :)

Motoren min ble også betraktelig tyngere å dra rundt. Må ta i en del med 35 cm skralle. (med kamaksel, uten tennplugger) Den ble også tyngere og tyngere for hver gang et stempel kom inn. Regner med at den er slik hakkete at du må ta i litt før den plutselig snurrer rundt, og når du begrenser kraften på skralla bittelitt så stopper den?! Som om den gikk i et hakk, eller går tørt?! Er ca den følelsen jeg hadde på min i hvert fall.

Jeg kommer ikke til å skru ifra hverandre min igjen, tok det som normalt at det ble mer motstand med nye stempelringer. Var liksom ikke sjokkerende mye syntes jeg.

 

Som lafterolf sier er det jo noe vanskelig å vurdere hva man skal gjør siden vi ikke vet momentet...

Men jeg tror i hvert fall at det er veldig viktig å få bygd opp oljetrykk på motoren før den startes ;) da vil det nok gå greit om motoren går litt treigt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som om den gikk i et hakk, eller går tørt?!

 

Det er helt riktig kommentar; det virker som det går tørt og det hakker og går.

 

Tror jeg planlegger å dra igang motoren på slep etter en annen enn å ofre selvstarteren.....

LT-95 gearkassa tåler nok det mer enn selvstarteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kjøre opp oljetrykk/fordele olje når den står i bukken med en drill og litt modifisert gjengestang nedi fordelerhullet, før du starter den :)

 

Ja, jeg er i ferd med å finne en slik løsning for å få sjekket at det kommer olje fram dit den skal.

 

Litt utfordring er det å få 'snurret' olje rundt med motoren i 'bukken', siden 3.9 ltr motoren har oljekjøler med slanger som går ut fra adapteret mellom oljepumpa og oljefilteret.

 

:) :)

 

Ta av coilledningen, ikke monter tennpluggene eller toppdeksel, og kjør på starter til du ser at den smører på toppen. slik dette beskrives er det helt normalt.

 

Når motoren er på plass og stempelringene fungerer bedre enn nå, så er dette en god løsning.

Alt snurrer mye lettere når kompresjonen er borte.

 

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun skumlest, har du renset ringsporene før nye ringer ble montert? Monterer du uten nye rådelager?

 

Ja, stemplene ble vasket i parafin-løsning.

- Gammel sot fjernet

- De gamle ringene tatt av

- Ringsporene ble også renset og vasket

- De nye olje- og kompresjonsringene er av STD type

- Rådepinnene er de gamle, og de virker som de er uten slark

- Nye rådelagre er montert.

- Plassering og retning er sikret på både stempler og rådene

- Rikelig med olje er brukt på stempelringene, rådepinnene, rådelagrene og sylinderveggene

 

Det merkelige er at det er så utrolig tungt å sveive veiva rundt.

 

Mulig det gir seg når stempelringene har gått seg til.

- men hvis noe er galt, så er det så utrolig mye enklere å fikse dette nå enn når motoren sitter i.

 

Skal man ha på følelsen at det virker 'tørt' når man sveiver aksel og stempler rundt, til tross for rikelig med olje ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...