Tuscan Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 (endret) Har skiftet stempelringer og satt inn stemplene. - har også forsøkt å bruke godt med olje Nå får jeg nesten ikke sveivet motoren rundt :o Er dette riktig ??? :wacko: Endret 26. januar 2013 av Tuscan Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Hva mer har du gjort? Byttet lager? Timingen er rett på register? Er den like tung med tennplugger ute? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 26. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2013 (endret) Motoren er plukket ren for alt. Blokka står i motorstativet. Veivakselen er satt på plass med nye lagerskåler og kan snurres rundt med passe lett motstand. Idag satte jeg inn stemplene med nye stempelringer og rådelagre. Alt av lagre og kompresjonsringer er STD siden noen borring av sylindrene ikke virker nødvendig. Etter at stemplene har kommet på plass og rådene festet på veiva, samt alt oljet skikkelig inn, så får jeg nesten ikke rotert veivakselen. Faktisk må jeg bruke latmannsarm for å få nok moment. Virker nesten som stemplene går tørt, men det gjør de ikke med tanke på all olje jeg har brukt overalt. Kanskje det er helt naturlig at nye stempelringer skal gå så tregt og at de vil gå seg til etter at jeg har startet den når alt er klart for det .... ? Endret 26. januar 2013 av Tuscan Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CaspianBlue Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 (endret) Girkassa i fri? Da jeg overhalte den siste V8ern fra bunn måtte jeg også ta i skikkelig for å sveive rundt. Edit: se bort fra første kommentar... Endret 26. januar 2013 av CaspianBlue Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Hva bruker du for å dra den rundt? Har du honet sylindrene? Slitekant? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CaspianBlue Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 (endret) Du fikk stemplene i riktig sylinder? Endret 26. januar 2013 av CaspianBlue Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 26. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2013 Sylinderveggene er helt uten slitekanter oppe og nede. Selvfølgelig kan jeg se noen spor opp og ned, men ingenting som virker av betydning. Faktisk så er mye av den tidligere honingen veldig på plass. Jeg satte på bolten til reimhjulet på veivakselen og bruker en 24mm pipe med 50/60cm skralle for å få rotert veiva med stemplene. En vanlig skralle blir litt svak. Kamaksel, registerkjede, topper og slikt er ikke montert ennå. Blokka står montert i et BT motorstativ og er da veldig enkel å jobbe med Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Jeg mener du skal kunne dra den rundt. Om ikke all honespor er der burde du hone opp. Er den jevn treg å dra? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ragnarsk Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 (endret) jeg pleier å turne motor litt for hvert stempel som blir montert. den skal ikke være spesiell tung å turne... Den jeg driver med nå ( 2.25 bensin) satte seg på den siste; det var ei lagerskål som hadde vridd seg litt, ut med shit og skrapet litt på en grad på skålen som kom av seg sev, monterte og den snur rundt..... Endret 26. januar 2013 av ragnarsk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 26. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2013 Du fikk stemplene i riktig sylinder? Stemplene ble merket med sylindernummer som jeg slo inn både for å holde orden på plassering og retning. Det samme gjorde jeg på rådelager-skålene. Så stemplene burde sitte i riktig sylinder og rett vei. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 26. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2013 Er den jevn treg å dra? Egentlig så hakker den som om sylindrene går tørt og med mye motstand. Før jeg startet prosjektet snurret veiva og stemplene helt supert med de gamle lagrene og kompresjonsringene. (Som egenlig ikke virket særlig slitte.....) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 26. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2013 jeg pleier å turne motor litt for hvert stempel som blir montert. den skal ikke være spesiell tung å turne... Den jeg driver med nå ( 2.25 bensin) satte seg på den siste; det var ei lagerskål som hadde vridd seg litt, ut med shit og skrapet litt på en grad på skålen som kom av seg sev, monterte og den snur rundt..... Stemplene ble bare jevnt vanskeligere å tørne rundt etterhvert som ett og ett ble satt inn. Egentlig hakkingen med de nye stempelringene som virker så merkelig. - mest sannsynlig går det seg til når den er startet opp. - det er bare at nå er det enkelt å rette opp en feil/feilmontering eller liknende. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Siden jeg aldri har jobbet med v-8 er jeg blank, men var det piler på stemplene for hvilken vei de skal stå? Noen råder har også nr og pil, har denne motoren det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CaspianBlue Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Vasket du sylinderforingene før montering, og smurte du litt olje på sylinderveggene? Jeg tror tregheten kommer til å gå seg til ganske fort, mest sannsynlig pga de nye stempelringene (jeg regner med at de er montert riktig, øverste og nederste er forskjellig) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 26. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2013 Siden jeg aldri har jobbet med v-8 er jeg blank, men var det piler på stemplene for hvilken vei de skal stå? Noen råder har også nr og pil, har denne motoren det? Jeg slo inn numrene i stemplene og rådelager-skålene for å ha full kontroll. På veiaksel-lagerskålene er de merket med nummer og retningspil fra fabrikk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Jeg ville sannsynligvis demontert og sett over, men siden jeg ikke vet momentet som må til for å dra den rundt er dette vanskelig. Kanskje noen med erfaring kommer snart Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 26. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2013 Vasket du sylinderforingene før montering, og smurte du litt olje på sylinderveggene? Jeg tror tregheten kommer til å gå seg til ganske fort, mest sannsynlig pga de nye stempelringene (jeg regner med at de er montert riktig, øverste og nederste er forskjellig) Stempelringene er kjøpt hos RPI og de ligger i egne rom for: oljeskraper ('Ford'-ringer), samt nedre og øvre stempelring. Tok også og sjekket med løs kompresjonsring inne i sylinderen for å se at de har rett størrelse med plass til at ringene kan utvide seg når motoren blir driftsvarm. Sylinderveggene, stempelringene, rådepinnene, rådelagrene og veivlagrene er sauset skikkelig med olje. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Høres ut som om du har ganske kontroll på nummereringa og plasseringer, så jeg regner med at du har montert alt riktig. Motoren min ble også betraktelig tyngere å dra rundt. Må ta i en del med 35 cm skralle. (med kamaksel, uten tennplugger) Den ble også tyngere og tyngere for hver gang et stempel kom inn. Regner med at den er slik hakkete at du må ta i litt før den plutselig snurrer rundt, og når du begrenser kraften på skralla bittelitt så stopper den?! Som om den gikk i et hakk, eller går tørt?! Er ca den følelsen jeg hadde på min i hvert fall. Jeg kommer ikke til å skru ifra hverandre min igjen, tok det som normalt at det ble mer motstand med nye stempelringer. Var liksom ikke sjokkerende mye syntes jeg. Som lafterolf sier er det jo noe vanskelig å vurdere hva man skal gjør siden vi ikke vet momentet... Men jeg tror i hvert fall at det er veldig viktig å få bygd opp oljetrykk på motoren før den startes da vil det nok gå greit om motoren går litt treigt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 26. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2013 Som om den gikk i et hakk, eller går tørt?! Det er helt riktig kommentar; det virker som det går tørt og det hakker og går. Tror jeg planlegger å dra igang motoren på slep etter en annen enn å ofre selvstarteren..... LT-95 gearkassa tåler nok det mer enn selvstarteren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 LT-95 kassa tåler nok mye mer ja Prøver meg med starter'n i første omgang jeg. Om den blir for tung etter at tennplugger er montert og kompresjonen på plass må nok kanskje sleping vurderes, men håper på å slippe det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ragnarsk Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Ta av coilledningen, ikke monter tennpluggene eller toppdeksel, og kjør på starter til du ser at den smører på toppen. slik dette beskrives er det helt normalt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CaspianBlue Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Du kan jo kjøre opp oljetrykk/fordele olje når den står i bukken med en drill og litt modifisert gjengestang nedi fordelerhullet, før du starter den Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 27. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2013 Du kan jo kjøre opp oljetrykk/fordele olje når den står i bukken med en drill og litt modifisert gjengestang nedi fordelerhullet, før du starter den Ja, jeg er i ferd med å finne en slik løsning for å få sjekket at det kommer olje fram dit den skal. Litt utfordring er det å få 'snurret' olje rundt med motoren i 'bukken', siden 3.9 ltr motoren har oljekjøler med slanger som går ut fra adapteret mellom oljepumpa og oljefilteret. :) Ta av coilledningen, ikke monter tennpluggene eller toppdeksel, og kjør på starter til du ser at den smører på toppen. slik dette beskrives er det helt normalt. Når motoren er på plass og stempelringene fungerer bedre enn nå, så er dette en god løsning. Alt snurrer mye lettere når kompresjonen er borte. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
clausen Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Har kun skumlest, har du renset ringsporene før nye ringer ble montert? Monterer du uten nye rådelager? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 27. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2013 Har kun skumlest, har du renset ringsporene før nye ringer ble montert? Monterer du uten nye rådelager? Ja, stemplene ble vasket i parafin-løsning. - Gammel sot fjernet - De gamle ringene tatt av - Ringsporene ble også renset og vasket - De nye olje- og kompresjonsringene er av STD type - Rådepinnene er de gamle, og de virker som de er uten slark - Nye rådelagre er montert. - Plassering og retning er sikret på både stempler og rådene - Rikelig med olje er brukt på stempelringene, rådepinnene, rådelagrene og sylinderveggene Det merkelige er at det er så utrolig tungt å sveive veiva rundt. Mulig det gir seg når stempelringene har gått seg til. - men hvis noe er galt, så er det så utrolig mye enklere å fikse dette nå enn når motoren sitter i. Skal man ha på følelsen at det virker 'tørt' når man sveiver aksel og stempler rundt, til tross for rikelig med olje ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.