BSM Skrevet 27. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2013 Da er jobben gjort. ca. 11 timer brukte jeg, da er vannpumpe, register reim og ny "bunn rail" byttet i tilegg til pakninger og bolter. Reingjøringsjobben tok mye tid syntes jeg. Når alt var skrudd sammen så startet den på første slaget! Er det noe man bør gjøre, eller ikke gjøre den første turen? Nå har jeg bare startet opp men ikke kjørt den varm. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jonaf Skrevet 27. mars 2013 Del Skrevet 27. mars 2013 - Da er jobben gjort. ca. 11 timer brukte jeg, da er vannpumpe, register reim og ny "bunn rail" byttet i tilegg til pakninger og bolter. Reingjøringsjobben tok mye tid syntes jeg. Når alt var skrudd sammen så startet den på første slaget! Er det noe man bør gjøre, eller ikke gjøre den første turen? Nå har jeg bare startet opp men ikke kjørt den varm. Jeg leste et sted (husker ikke hvor) at med ny MLS-pakning skal motoren kjøres til full arbeidstemperatur er oppnådd og så stoppes og la seg kjøle i minst fire timer. Dette har muligens en sammenheng med at pakningens tette-"hinne" skal feste seg og herde mot tetteflatene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BSM Skrevet 27. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2013 (endret) Det kan jeg jo prøve. Er det noen triks når det gjelder lufting av kjølesystemet? Jeg antar det er lurt å bytte olje og filter om ikke lenge. Det skal godt gjøres å få bort alt av den brune guffa som var der tiltross for iherdig rengjøring. Endret 27. mars 2013 av BSM Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jonaf Skrevet 27. mars 2013 Del Skrevet 27. mars 2013 Lufting av kjølesystemet gjøres gjennom lufteskruene på kjølevannsrøret fra vannpumpen og på øvre radiatorslange ved torpedoveggen. Ikke kjør motoren uten å ha luftet! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
roy@pumpa.no Skrevet 27. mars 2013 Del Skrevet 27. mars 2013 Øvre slange fant jeg ut at var lurt å lufte igjen etter at motoren har blitt varm og trykket på systemet et "høyt". Åpnet skruen, og det forsvant en god del luft pga. trykket, før det kom bare kjølevæske. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CaspianBlue Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 For å få ut all gørra fra kjølesystemet bruker jeg to oppvaskmaskintabletter oppløst i litt varmt vann blandet med biltemas radiatorrens. Såpen løser opp all oljedritt innvendig når du kjører motoren varm og holder den flytende til du får skylt det ut Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BSM Skrevet 28. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2013 Hos meg var det ikke olje i vannet, bare vann i olja. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lise Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 Er det noe man bør gjøre, eller ikke gjøre den første turen? Nå har jeg bare startet opp men ikke kjørt den varm. Motoren skal kjøres til full arbeidstemperatur de første turene, ikke bare den første gangen. Jeg kjørte omvei til og fra jobb den første uka for sikkerhets skyld. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BSM Skrevet 28. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2013 Etter en lang fottur ute i sola har jeg luftet kjølesystemet og kjørt en tur. Alt ser ut til å virke som det skal. Fornøyd med det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BSM Skrevet 23. april 2013 Forfatter Del Skrevet 23. april 2013 Motoren går bra og virker tett, kvikk og fin. Men det er jo alltid et MEN... To ganger har jeg opplevd at det "blåser ut" vann i bakkant av vannpumpa. Når jeg kjører den varm og står med hode i motorrommet er det alltid tørt og fint. Jeg monterte ny vannpumpe og er rimelig sikker på at o-ring pakninger kom ordentlig på plass. Når jeg tar av dekslet (registerreim/vannpumpe) er det ingen fuktighet å se. I esken til vannpumpa (PEB102510SLP) lå en liten pakning til som kunne minne om en 0,5cm avkappet slangebit. Jeg så ikke noe tilsvarende på pumpa jeg tok ut så jeg regnet med at denne var til en Rover/MG el. Skulle det vært montert et eller annet sted? Noen tips? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jonaf Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 Det finnes en vannpumpetype med fordampingskammer: http://forums.mg-rover.org/showthread.php?t=199873 Men om dine symptomer er relatert til akseltettingslekkasje, det gjenstår å finne ut... Eller er det O-ringene på termostathus/coolant rail som lekker? Har du PRT eller gammeldags termostat som sitter i termostathuset på motoren? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BSM Skrevet 25. april 2013 Forfatter Del Skrevet 25. april 2013 Jeg har ombygd kjølesystem, men det ser ut til at utblåsningen skjer ved det gamle termostathuset (ved peilepinnen). Det er jo noen mulige feilkilder i det området. Hadde det bare vært lekkasje hele tiden så ville det jo vært lett å se, her virker det som det blåser ut noen desiliter en gang i blant. Jeg begynner med å sette på ny slangeklemme ... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
roy@pumpa.no Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 På (det gamle) termostathuset der hvor del lange 40mm stålrøret kobles på, er det en o-ring som tetter denne koblingen. Det har hendt mer enn én gang for meg at denne o-ringen ikke holder seg på plass i det øyeblikket dette settes sammen, og demed har man en støre eller mindre lekkasje. Har enda ikke opplevd å kutte / ødelegge o-ringen. Bare tatt det fra hverandre, smørt den godt og lirket det sammen igjen. Og så ble det tett -hver gang... Toppen av latskap -det er å gjøre det riktig første gang... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BSM Skrevet 26. april 2013 Forfatter Del Skrevet 26. april 2013 Det som er rart er at det vanligvis ikke lekker. Det har kun vært en "utblåsning" to ganger. Som jeg skrev over skal jeg forsøke å sette på en ny slangeklemme på slangen som går ut rett ved peilepinnen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
roy@pumpa.no Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Få på en kjølevannsvakt http://www.ebay.com/itm/170927068334?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649 Koster hundrelappen, og er montert på en time. Da kjører du aldri tom i hvert fall... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jonaf Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Denne skal jeg prøve neste gang jeg får en toppakningsjobb: http://www.dmgrs.co.uk/products/rover-k-series-multi-layer-steel-mls-head-gasket-lvb500190 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
roy@pumpa.no Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Jeg er etter hvert blitt noe skeptisk til MLS pakningene generelt. Tror den nye pakningen med silikon gir mer fleksibilitet der vi trenger det når motoren vrir og vrenger på seg i alle temperaturskiftningene. Tror at med en kjølevæskevakt så er mye av problemene borte. En motor som har riktig og tilstrekkelig kjøling skal ikke ødelegge toppakningen. Bortsett fra på disse motorene som ikke har shim-saver montert. Det er et "must", da pakningen ligger an mot sylindertoppene på den ene siden, og mot myk aluminium på den andre sioden. Da MÅ det bli konsekvenser etter hvert. Med en shim-saver elimineres denne svakheten. Dette er nå min teori, så får vi se om dette stemmer etter hvert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Vil kjølevæskevakt fungere i et kjølesystem med trykk om det er luft i systemet? Nivået er vanligvis riktig om det står luft i motoren eller andre kroker og krinker. Monteres dette i ekspansjonstanken? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
roy@pumpa.no Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Hei, Den fungerer utmerket. Den består av to skruer som skrus inn i ekspansjonstanken (jepp -og jeg var like skeptisk første gangen selv) slik at de ligger under feks minimumsnivået i tanken. Når de er dekket med væske, holder alarmen tyst, men når de ikke er dekket av væske, så skal jeg love at du du får beskjed! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Har du luft i systemet vil ikke nivået i ekspansjonstanken påvirkes før det mangler mye vann. Derimot fanger det opp for lite nivå i kjølevæska når det ikke er lekkasje og luft i kjølesystemet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
roy@pumpa.no Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Det kan vel være et poeng, men alternativet er? Visuell kontroll av tanken avdekker ikke noe annet: Nok væske eller ikke i tanken. Eller er jeg ikke på et villspor som gjør at jeg ikke ser skogen for trær? Og trær er vel ditt felt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Bedre enn ingenting. Range rover med VM-diesel hadde samme kjølevannsvakt, forsåvidt samme problem med toppakningkrøll også. Det skulle vært et varslingssystem som fanger opp luft eller trykkforandring i kjølingen. Mange har løftet ekspansjonstanken. Dette må være placebo, for siden systemet er lukket med trykk spiller det ingen rolle om det løftes, det samme med lufting. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jonaf Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Det kan vel være et poeng, men alternativet er? Visuell kontroll av tanken avdekker ikke noe annet: Nok væske eller ikke i tanken. Eller er jeg ikke på et villspor som gjør at jeg ikke ser skogen for trær? Og trær er vel ditt felt? Kjølesystemet i Freelander er selvluftende, bortsett fra varmeapparatkretsen. Luft i systemet gir seg til kjenne ved at nivået i ekspansjonstanken stiger mer enn normalt når kjølevæsken blir varm. Den eneste måten å få luft i systemet på er hvis det er kompresjonslekkasje fra en eller flere sylindere til kjølekappen. Når det gjelder ulike typer toppakninger: SAIC-pakningen er mye mer fleksibel en den gamle MLS-typen. Nå har jeg montert den i to motorer i år, og begge ser bra ut mht. lekkasje. Den gamle MLS'en trenger et ekstra tettingsbelegg fordi den er for lite fleksibel til å tette perfekt. Victor Reinz-pakningen ser ut til å kunne være en kombinasjon av de beste egenskapene fra begge typene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 hvordan lufter det seg selv? Andre motorer får luft inn om det er en liten lekkasje, selv om det er trykk i systemet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jonaf Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Systemet lufter seg selv gjennom avblødningsslangen som munner ut i ekspansjonstanken. Et system som står under trykk kan ikke få luft fra atmosfæren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.