Gå til innhold

Da var det min tur - defekt toppakning


BSM

Anbefalte innlegg

Da er jobben gjort. ca. 11 timer brukte jeg, da er vannpumpe, register reim og ny "bunn rail" byttet i tilegg til pakninger og bolter. Reingjøringsjobben tok mye tid syntes jeg. Når alt var skrudd sammen så startet den på første slaget!

 

Er det noe man bør gjøre, eller ikke gjøre den første turen? Nå har jeg bare startet opp men ikke kjørt den varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

-

Da er jobben gjort. ca. 11 timer brukte jeg, da er vannpumpe, register reim og ny "bunn rail" byttet i tilegg til pakninger og bolter. Reingjøringsjobben tok mye tid syntes jeg. Når alt var skrudd sammen så startet den på første slaget!

 

Er det noe man bør gjøre, eller ikke gjøre den første turen? Nå har jeg bare startet opp men ikke kjørt den varm.

Jeg leste et sted (husker ikke hvor) at med ny MLS-pakning skal motoren kjøres til full arbeidstemperatur er oppnådd og så stoppes og la seg kjøle i minst fire timer. Dette har muligens en sammenheng med at pakningens tette-"hinne" skal feste seg og herde mot tetteflatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg jo prøve. Er det noen triks når det gjelder lufting av kjølesystemet?

 

Jeg antar det er lurt å bytte olje og filter om ikke lenge. Det skal godt gjøres å få bort alt av den brune guffa som var der tiltross for iherdig rengjøring.

Endret av BSM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få ut all gørra fra kjølesystemet bruker jeg to oppvaskmaskintabletter oppløst i litt varmt vann blandet med biltemas radiatorrens. Såpen løser opp all oljedritt innvendig når du kjører motoren varm og holder den flytende til du får skylt det ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er det noe man bør gjøre, eller ikke gjøre den første turen? Nå har jeg bare startet opp men ikke kjørt den varm.

Motoren skal kjøres til full arbeidstemperatur de første turene, ikke bare den første gangen. Jeg kjørte omvei til og fra jobb den første uka for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Motoren går bra og virker tett, kvikk og fin. Men det er jo alltid et MEN... To ganger har jeg opplevd at det "blåser ut" vann i bakkant av vannpumpa. Når jeg kjører den varm og står med hode i motorrommet er det alltid tørt og fint. Jeg monterte ny vannpumpe og er rimelig sikker på at o-ring pakninger kom ordentlig på plass. Når jeg tar av dekslet (registerreim/vannpumpe) er det ingen fuktighet å se. I esken til vannpumpa (PEB102510SLP) lå en liten pakning til som kunne minne om en 0,5cm avkappet slangebit. Jeg så ikke noe tilsvarende på pumpa jeg tok ut så jeg regnet med at denne var til en Rover/MG el. Skulle det vært montert et eller annet sted? Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en vannpumpetype med fordampingskammer: http://forums.mg-rover.org/showthread.php?t=199873

Men om dine symptomer er relatert til akseltettingslekkasje, det gjenstår å finne ut...

 

Eller er det O-ringene på termostathus/coolant rail som lekker? Har du PRT eller gammeldags termostat som sitter i termostathuset på motoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ombygd kjølesystem, men det ser ut til at utblåsningen skjer ved det gamle termostathuset (ved peilepinnen). Det er jo noen mulige feilkilder i det området. Hadde det bare vært lekkasje hele tiden så ville det jo vært lett å se, her virker det som det blåser ut noen desiliter en gang i blant. Jeg begynner med å sette på ny slangeklemme ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På (det gamle) termostathuset der hvor del lange 40mm stålrøret kobles på, er det en o-ring som tetter denne koblingen.

Det har hendt mer enn én gang for meg at denne o-ringen ikke holder seg på plass i det øyeblikket dette settes sammen, og demed har man en støre eller mindre lekkasje.

Har enda ikke opplevd å kutte / ødelegge o-ringen.

Bare tatt det fra hverandre, smørt den godt og lirket det sammen igjen.

Og så ble det tett -hver gang...

 

Toppen av latskap -det er å gjøre det riktig første gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er rart er at det vanligvis ikke lekker. Det har kun vært en "utblåsning" to ganger. Som jeg skrev over skal jeg forsøke å sette på en ny slangeklemme på slangen som går ut rett ved peilepinnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg er etter hvert blitt noe skeptisk til MLS pakningene generelt.

Tror den nye pakningen med silikon gir mer fleksibilitet der vi trenger det når motoren vrir og vrenger på seg i alle temperaturskiftningene.

Tror at med en kjølevæskevakt så er mye av problemene borte.

En motor som har riktig og tilstrekkelig kjøling skal ikke ødelegge toppakningen.

Bortsett fra på disse motorene som ikke har shim-saver montert.

Det er et "must", da pakningen ligger an mot sylindertoppene på den ene siden, og mot myk aluminium på den andre sioden.

Da MÅ det bli konsekvenser etter hvert.

Med en shim-saver elimineres denne svakheten.

Dette er nå min teori, så får vi se om dette stemmer etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Den fungerer utmerket.

Den består av to skruer som skrus inn i ekspansjonstanken (jepp -og jeg var like skeptisk første gangen selv) slik at de ligger under feks minimumsnivået i tanken.

Når de er dekket med væske, holder alarmen tyst, men når de ikke er dekket av væske, så skal jeg love at du du får beskjed!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre enn ingenting.

Range rover med VM-diesel hadde samme kjølevannsvakt, forsåvidt samme problem med toppakningkrøll også.

 

Det skulle vært et varslingssystem som fanger opp luft eller trykkforandring i kjølingen.

 

Mange har løftet ekspansjonstanken. Dette må være placebo, for siden systemet er lukket med trykk spiller det ingen rolle om det løftes, det samme med lufting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel være et poeng, men alternativet er?

Visuell kontroll av tanken avdekker ikke noe annet: Nok væske eller ikke i tanken.

Eller er jeg ikke på et villspor som gjør at jeg ikke ser skogen for trær?

Og trær er vel ditt felt? ;)

 

Kjølesystemet i Freelander er selvluftende, bortsett fra varmeapparatkretsen. Luft i systemet gir seg til kjenne ved at nivået i ekspansjonstanken stiger mer enn normalt når kjølevæsken blir varm.

Den eneste måten å få luft i systemet på er hvis det er kompresjonslekkasje fra en eller flere sylindere til kjølekappen.

 

Når det gjelder ulike typer toppakninger: SAIC-pakningen er mye mer fleksibel en den gamle MLS-typen. Nå har jeg montert den i to motorer i år, og begge ser bra ut mht. lekkasje.

Den gamle MLS'en trenger et ekstra tettingsbelegg fordi den er for lite fleksibel til å tette perfekt. Victor Reinz-pakningen ser ut til å kunne være en kombinasjon av de beste egenskapene fra begge typene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...