Bruningen Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Sitter på "venterommet" hos den tidligere Landrover forhandleren i Ålesund. De anbefaler meg å flushe/skifte olje på automatkassen hver 60-80' km. Erfaringer / anbefalinger ? Evnt prosedyre for å gjøre dette selv ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Jeg har forsåvidt liten kjennskap til denne modellen, men generelt så bør man få utført oljeskift på automatkassen jevnlig selvom dette ikke ligger i serviceprogrammet/anbefalingene fra produsent. Et godt eksempel på dette er en haug av VW/Audi som var "filled for lifetime" og såvidt klarte 200000km før automathavari. Dette er noe som er god butikk for automatekspertene Råder deg til å ta kontakt med et dedikert verksted for automatgir og forhøre deg der. Korrekt oljetype er superkritisk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bruningen Skrevet 23. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2013 I og med at dette er samme kassen som de bruker på Volvo, og de anbefaler dette, så skifter de nå....oljetypen regner jeg med de har kontroll på. Fikk også påmontert Westfalia krok med kabelsett fra Hågen, kom på under halve prisen av hva forhandleren ville ha når jeg kjøpte bilen. Siden det nå skal henge en hestehenger på jevnt og trutt, tar jeg ikke sjanser med oljen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdiThomas Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Flushing står på agendaen for kassa mi også, tror ikke det er noen dårlig investering. Problemet er å finne noen med kompetanse til å gjøre dette på Sørlandet, hvis ikke blir det RATS i Trøgstad neste gang jeg er på besøk hos opphavet i Indre Enfold Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bruningen Skrevet 25. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2013 Er litt forundret over at dette ikke ligger inne i serviceprogrammet til LR, når det er såpass kritisk. 3 500,- syns jeg også var godt betalt - selv om skifte av glødeplugger til 6000,- er vel så heftigt... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdiThomas Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 Synes ikke det var så galt med 3500 for flushing, er jo endel jobb samt at det går noen liter olje Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ghhoel Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 Dumt spørsmål: Jeg leser mye om flushing av kasser, men har enda til gode å vite nøysktig hva som blir gjort. Eller er det så enkelt som gjentatte påfyllinger og tømminger til kassa er renset, og olja er ren og pen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bruningen Skrevet 25. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2013 (endret) De sa at de bare fylte på olje til det som kom ut tappepluggen var rent. PS - finnes ingen dumme spm - kun dumme svar.... Endret 25. januar 2013 av Bruningen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 Som sagt, så kjenner jeg ikke til automatkassen på FL2, men på generell basis for en moderne automatkasse kan det sies: Det som er nevnt i posten over, kan ikke kalles flush, men kun oljeskift. En moderne automatkasse er kosntruert slik at kun 1/2-1/3 av ATF olja blir skiftet ved avtapping og påfylling av ny olje. Resten av volumet ligger i oljekjøler og converter. En ekte "flush" hos en spesialist blir utført ved at han kobler inn et spyleapparat i serie mellom oljekjøler og kassa og med denne så spyler han igjennom hele systemet med varm og ren olje. På denne måten får en byttet hele oljevolumet. I denne prosessen går det med noen liter ekstra olje og ATF oljen koster ofte 150-200kr literen. I samme slengen taes bunnpanna på kassen ned og renses + at nytt filter blir installert på de modellene som har dette. Det er ikke uvanlig å bruke totalt 10 liter på en slik jobb. Jeg er av den tro at et vanlig oljeskift uten flush, et såkalt "drain and refill" er mer enn nok så lenge dette gjøres ved jevnlige intervaller fra bilen er ny. Om vi snakker om en kasse som har gått langt uten skift, så er flush tingen. Det må også nevnes at mange kasser har egne prosedyrer for setting av nivå. Ofte innebærer dette at motoren skal gå på tomgang til oljen er ca 37 grader. Da skal nivåpluggen åpnes til det slutter å renne ut olje. Dette gjøres med motoren igang. Dette variere som sagt fra bil til bil. Her er min DIY prosedyre for oljeskift med flush på en Rover 75, dette gir en pekepin på hvordan det kan gjøres: http://forums.mg-rover.org/showthread.php?t=485555 Anbefalingen er å ta kontakt med en av de få automatgirspesialistene for å få jobben gjort ( RATS, Trantec osv). Helst hold deg unna alle andre da den generelle kompetansen på automat er rimelig lav her til lands, inluldert merkeverkstedene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bruningen Skrevet 25. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2013 (endret) Enig med def på flushing - i min verden er dette sirkulasjon med temp/viskositet/hastighet som oppnår turbulent strømning - som en kjører til all forurensing er tatt ut, dvs at partikkeltelleren viser akseptabelt nivå... Men jeg er ikke bilmekaniker - så jeg henger meg bare på sjargongen.... Endret 25. januar 2013 av Bruningen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torsen Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Å flushe kasse er å kjøre igjennom ny olje to ganger for så å fylle den opp på nytt tredje gang. Er gjort på min v70. Gikk med 14 liter olje hos RATS. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.