Gå til innhold

Varmluftsovn


Paal Helge

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med denne varmluftsovnen? Fristende å få det litt varmere i garasjen når en skal skru på LR ^_^

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=31534591&FINNBOX_ENABLED=true&spidEnabled=true&WT.mc_id=ss_follow_shared_tip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sistnevnte bråker en del da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet ut diverse for å få varme i garasjen på 50 m2. Har prøvd propanovn, 2kw vifteovn og terrassevarmer også. Terrassevarmeren fungerer veldig bra, men kunne godt tenkt å ha det skikkelig gjennomvarmt (Luksusproblem - vet det) de timene jeg er der.

Propanovn frigir mye fuktighet, så det er vel ikke så smart å bruke i lengden.... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting en god stereo ikke fikser, i tillegg har du fortsatt penger igjen på budsjettet og musik på sommeren!

 

Kommer an på hva musikk en lytter på da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sistnevnte bråker en del da.

 

Det kan jeg underskrive på. Brukte en sånn for å tine noe plank under bygging. Å skru bil ville ikke vært noe kos, og er dere flere som skal snakke blir det pes. Musikk oppe i alt ville blitt det komplette kaos etter min smak. Alt går men jeg ville heller investert i ei billig varmepumpe, og hatt jevn temp. Også når jeg ikke jobber i garasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noe større garasje og har bestilt varmepumpe luft-luft.

9 kw ovner totalt har slitt med utetemp under 15-.

Jeg har to porter på 3x3 meter som er isolert men det går nok noe varme tapt der.

Propan gir mye fuktproblemer,dieselvarmer uten eksosrør gir svart nese og vegger og tak

men med 40 kw blir det fort varmt.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv propanovn på ca. 4-5kw, og er det -20 ute så tar det en lang kveld omtrent før det er godt og varmt inne.

ved ~5 minus ute er det en time eller to..

min garasje er 45kvm isolert. Problemet med å varme opp en garasje fra f.eks innvendig -5, er at _alt_ inklusive biler og verktøy er -5 grader, dette tar det lang tid å varme opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noe større garasje og har bestilt varmepumpe luft-luft.

9 kw ovner totalt har slitt med utetemp under 15-.

Jeg har to porter på 3x3 meter som er isolert men det går nok noe varme tapt der.

Propan gir mye fuktproblemer,dieselvarmer uten eksosrør gir svart nese og vegger og tak

men med 40 kw blir det fort varmt.

 

Den varmluftsovnen jeg nevnte har "eksosrør", så jeg tror ikke den vil gi noe os inni garasjen.

 

Hva regner du med din luft-luftvarmepumpe vil brukte i strømutgifter, gaute? Jeg tenkte en dieselvarmeovn gir litt mer kontroll på strømregningen ^_^ Denne varmeovnen bruker ca 1.25 liter/timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt anbefalt å holde minimum +5 i rommet.

Det koster litt mer enn å varme opp fra utetemp hver gang,men visstnok ikke store forskjellen.

Verkstedhåndbøker og deler liker ikke sånne tempsvingninger.

 

Jeg vet ikke noe om forbruk ennå før varmer blir montert.

Den opererer på 10 amp kurs og skal levere 9 kw,hvis jeg husker riktig.

Jeg pusler litt i garasjen nesten hver dag så de store tempendringene blir det nok ikke,tror jeg.

Men det vil strømregningen avgjøre etterhvert.

Med diesel har man jo litt bedre kontroll med utgiftene.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder +20 i garasjen min i skruintensive uker (det vil si stort sett hele tiden). Ellers står den med frostvakt på + 8 gr. Inverter varmepumpe som koster rundt 1500-2000kr i strøm i året :)

 

1500-2000 kr i året ?????? :blink: Har du isolert garasje da, eller? Det var jo ikke så mye ekstra da ..

Vår garasje er i sammenheng med huset, så 3 av veggene er i betong + 2 isolerte porter

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det regnestykket hos meg også skal jeg holde tropetemp og mekke i bikini.

 

Fikk et "bilde" på netthinna her :blink::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo bare å kjøre varmepumpen innom en kwh måler til 59 riksdaler så ser du hva den bruker i døgnet, uka osv.

 

jeg gjorde det, og fant ut at den står der som verdens dyreste vifte, uten å varme. fordi jeg er glad i å fyre med ved :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte en dieselvarmeovn gir litt mer kontroll på strømregningen ^_^ Denne varmeovnen bruker ca 1.25 liter/timen.

 

..men å fyre med noe man betaler for (diesel/fyringsolje, gass, ved man kjøper) er dyrere per kilowattime enn å bruke varmepumpe, da hjelper det lite

at man har "kontroll". (Og man kan kjøpe en kwh-teller på gubbdagis for nesten ingen penger, hvis man ønsker å vite hva man bruker av strøm)

 

Hvor finnes en sånn måler å få kjøpt?

 

Clasern, feks:

 

http://www.clasohlson.com/no/Energim%C3%A5ler/Pr362897000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da er varmluftsovnen i garasjen prøvd ut! Endte opp med en på 20 KW. Italienskprodusert.

I kveld er det -2 grader ute. Inni garasjen var det +4 grader. Brukte 30 minutter på å få opp temperaturen til +18 grader blush

 

Kan heretter gå våren varmt i møte :D .. JIPPI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...