Gå til innhold

Varmegang i felgen


Rico

Anbefalte innlegg

Kjørte en distanse på ca 4 mil nå i dag, og vel hjemme kjente jeg en lukt fra høyre bakhjul, og når jeg tok borti felgen var den glodvarm. Skiftet bremser og skiver bak for 1 år siden, brekket ble også skiftet/overhalt samtidig. Har vært litt bremsepiping de siste ukene. Hva tror ekspertisen? Hjullager ville vel gitt ulyd....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig i tvil hva jeg bør gjøre. Er det brekket så kan jeg reklamere på jobben, men er det som du nevner klossene som har satt seg så er det jo rimelig enkelt å smøre opp selv, og ikke noe jeg gidder å betale for;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger alle planer til side i kveld (naturligvis) siden min kjære Land Rover ikke har det bra. Skal komme med oppdatering utover kvelden, så fremt ikke fingrene mine fryser seg fast til verktøyet (byggvarmeren tok selvfølgelig kvelden sist helg; Murphys lov)

Endret av Rico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør deg en tur først da så har du varme i delene du skrur på ;)

 

Vist bremseskiven bærer preg av å se varm ut helt inne ved navet så er det håndbrekket, man vil også klare å snurre ca 1cm på hjulet vist det er håndbrekker. Dvs hjulet går lettuten heng ca 1cm rundt så blir det tungt = håndbrekk

 

Sitter hjulet fast med en eneste ganc en prøver å snurre på det så er det bremsene, mest sannsynelig heng i stempelet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en kjapp titt nå, og stempelet satt noe inni helv...., men det rører seg nå i hvert fall. Caliperen satt så fast mot skiven at jeg måtte bruke kubein for å få den av. Smurte opp glidere, renset klosser og klips og satt inn med kobberpasta. Satser på at dette duger en stund, skal ha full bremseslangeskift om en liten stund, og får nok vurdere å skifte caliper samtidig, den så ikke bra ut. Skal ta en testtur nå snart, så får vi se om dette hjalp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegvesenet begynte å tilsette magnesium i veisaltet for noen få år siden, etter det har rustskadene eksplodert på bremser, oppheng etc. Magnesium gjør at veisaltet binder fuktighet mange ganger bedre enn bare salt, og ikke tørker inn/blåser av veibanen.

 

Rusteffekten blir mange ganger kraftigere. Med PKK og ivrige verksteder er det en taper, som vanlig. Bileiere.

 

Jeg synes det er veldig rart at vegvesenet kan få påføre oss skader i milliardklassen uten at det en gang blir en politisk diskusjon om dette er fornuftig totalt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og denne fiksen min funket akkurat sånn passe dårlig :( Ikke like varmt, men kjørte heller ikke like langt på testturen. Ser FF skal £115 for caliper, så tror jeg like gjerne bytter når jeg skal ha bremseslange-skift. Må dermed fremskynde den servicen ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegvesenet begynte å tilsette magnesium i veisaltet for noen få år siden, etter det har rustskadene eksplodert på bremser, oppheng etc. Magnesium gjør at veisaltet binder fuktighet mange ganger bedre enn bare salt, og ikke tørker inn/blåser av veibanen.

 

Rusteffekten blir mange ganger kraftigere. Med PKK og ivrige verksteder er det en taper, som vanlig. Bileiere.

 

Jeg synes det er veldig rart at vegvesenet kan få påføre oss skader i milliardklassen uten at det en gang blir en politisk diskusjon om dette er fornuftig totalt sett.

 

På E18 strekningen Asker-Oslo så salter de fremfor å måke når det ikke ramler ned ekstreme mengder med snø. Så ikke nok med at saltet gjør mer skade nå, det saltes jo med en frekvens som er helt horribel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiene i vestfold er så salte at de er hvite, asfalten smuldrer opp og gress og busker er dødt langs veien.

Men det er nok en konsulent som har laget en risikoanalyse på at dette er bra og da er det tabu å gå tilbake på noe slikt :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til noen kommer og forbyr veisalt. Det kan umulig være sunt for noe/noen! Måk regelmessig, la folk lære å kjøre bil igjen og påtving folk å kjøpe skikkelige dekk. OK, noen år med litt svinn, men (nesten) garantert bedre på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Justerer man håndbrekket etter oppskriften til landrover så tar den for bra synes jeg. Ulempen er at blir det støv og dritt inne i trommelen så skapes friksjon også når den ikke er aktivert.

Jeg tok opp mine og justerte bremsene noe tilbake. Dette krever at man tar av og på hjulene noen ganger men det ruller mye lettere etterpå. Har kontrollert brekket at det holder bilen i en bratt bakke og det gjør det uten problemer.

Noen annen oppgave har ikke et håndbrekk.

Før jeg justerte brekket så låste det bakhjulene ved fart rundt 20 km per time og det er ikke nødvendig på et håndbrekk.

 

Ruller ikke hjulene lett så kan feilen ligge både i kaliper og i trommel. Diagnosen over hva som er hva kan man sikkert få med Mads sin metode men det lønner seg med en skikkelig rens av innsiden av trommelen inemellom.

Det er nok slik på de fleste biler. Ellers så blir skivene ganske varme på d3. Men det bør være mulig å sette fingeren inntil uten å brenne seg. Hvis ikke det går an så er noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...