Gå til innhold

RRC chassisforinger?


Andychap

Anbefalte innlegg

Mellom chassis og karosseri?

Ehh hehe, ja altså de ligger oppå ramma og går opp under dørken i lasterommet?! :)

De du linker til er foringer på slepearmene(radiusarmer).

Ja, i linken til famousfour, men jeg syns bare de likner. Er det disse eller noen andre; som jeg peker på på bildet? Kan prøve å ta et bedre bilde, glemte det bare når jeg var på verkstedet.

De står samme vei som på linken hvis du skjønner. Altså er festet med en bolt som står vertikalt, rett innenfor støtdemperen.

Endret av Andychap
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det de foringer som er mellom ramme og karosseri er det totalt på en eldre Range Rover 10 stk, som består av totalt 20 stk gummibøssinger og 10 rør og 20 skiver og 10 bolter og 10 muttere.

 

Ikke så dumt å skifte disse foringene, de blir harde etter hvert. Det er mye skruing, men en grei og forholdsvis enkel jobb.

 

Jeg har skiftet alle foringene 2 ganger, har eid bilen i snart 23 år. Bilen er en 75-modell.

 

En utfordring som kan dukke opp er at det er mulighet for at man avdekker en del rust når man starter på en jobb med å skifte disse foringer. Noe som i og for seg er greit, men som vil medføre noe mere arbeid.

 

Lykke til.

 

Ønsker alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det er 10 slike, alltså 20gummibiter totalt.

Kjøp nye bolter og når du er igang, Så sparer du deg for noen gloser...

 

Takk for den. Jepp will do. Kunne jo risikere å slippe opp for arbeid ved å ikke gjøre det, hehe.

Her er et par bilder av de bak. Ser vel sånn passe ut...

Karroseroforinger

Karroseriforinger 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En utfordring som kan dukke opp er at det er mulighet for at man avdekker en del rust når man starter på en jobb med å skifte disse foringer. Noe som i og for seg er greit, men som vil medføre noe mere arbeid.

Visse (kritiske) fester jo greit å avdekke tilstanden på. Mener jeg husker en tråd om "bare bytte dørhengsler på en RRC :)

Endret av CaspianBlue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man skifte disse ville jeg vurdert 1" heveklosser der samtidig, da blir det letter å komme til for å rengjøre toppen av ramma.

 

Mye møkk som ligger der og godgjør seg hele vinteren, samt at du kansje finner en og annen sammenklemt bremserør eller drivstoffslange.

På den gamle disco'n min var bensin plastslangen flatklemt fra fabrikk :lol: Den gikk bedre en noensinne etter utbedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, høres ut som en skikkelig festlig jobb det her.

Har forsøkt å se litt rundt i verkstedmanualen + begge Haynes, men foreløpig ikke funnet en oversikt over hvor de 10 røverne er, bortsett fra de to bak.

 

Noen som vet om et diagram, eller er de greie å finne kanskje? Ikke hatt meg en tur under for å se etter dem spesielt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To på hver dørstokk, en på hver side av torpdo og en på hver framskjerm fritt etter dårlig husk.

 

Et feste for sikkerhetsselen under baksete om du lurer på hvorfor du ikke greier å løfte karossen.

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Original høyde på min også ^_^ .

 

Skulle man være inne på tanken å heve kan man bruke ishockeypuck som man borer hull i og bruker lengre bolter. Andre ting som kan brukes er stempelstenger fra hyraulikksylindre som man kapper i passe lengde og borer hull i. Skikkelig materiale som er tungt å bearbeide og som ruster lite og holder lenge.

 

Når man hever karosseri fra ramme må man huske å senke radiatoren like mye som det man hever karosseriet. I alle fall dersom man kjører med original kjølevifte på motoren.

 

Men, originalhøyde er best. En eldre RR krenger nok som den gjør, så det er liten vits i å flytte tyngde oppover.

 

Jeg har faktisk vært inne på tanken om å senke bilen litt.

 

Ha en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...