Gå til innhold

Hvilken knute er best?


Bjelde

Anbefalte innlegg

Har en 5tonns-stropp i bilen.....jekkestropp. Den er veldig grei å trekke opp andre biler med, fordi den har en ok krok i den ene enden (liker ikke elastiske slepetau). Dette medfører at jeg må knyte stroppen i "min" ende rundt f.eks. hengerfeste. Jeg har i all tid brukt dobbel halvstikk, fordi denne aldri glipper. Dog forvolder den en del jobb å løsne igjen, om belastningen har vært høy.

 

Er det noen som har oppskrift på en knute som ikke glipper, men som også er enkel å løsne igjen (fra hengerfestet)?

 

Spørsmålet var altså om knuter; ikke tips om andre sleperemedier (om noen skulle komme med det åpenbare forslaget!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pålestikk fungerer bra på tau. Det kan belastes "uendelig", løsner aldri under belastning, men er alltid greit å løse opp etterpå. Om dette fungerer like godt på "flat stropp" er jeg ikke sikker på.

 

Kan nok tenke meg at Rolf satser på lafteknuter :):D:)

Endret av TLT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stor fan av åreknuter! :rolleyes:

 

Seriøst: Hvis du får det til med et såpass tykt "tau", så anbefaler jeg Dick Turpins knop. Den er genial, og min klare favoritt blant alle knuter! Da er det bare å dra i den løse enden, og knuten går opp av seg selv. Likevel tåler den ekstreme krefter, siden tauet låser seg selv.

 

Litt skeptisk til bruk på jekkestropp, men kan gå.

:)

 

http://www.kmspeider.no/_old/no/Speidere/Speiderprogram/Speider/Pionering/Knuter_og_surringer/Knuter+du+bør+kunne..9UFRrWZn.ips#gsc.tab=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbelt halvstikk rundt hengerfeste ?? (ikke alltid like lett å løsne på stropp som tau, men..)

 

 

Den viker ikke en millimeter.... Unge lovende her er særdeles farget av lang marin fartstid :lol:

 

Lafteknute, den liker jeg ;)

 

 

 

Grei ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjetter du på det, Ragnar? :rolleyes:

 

Se på ca 1:43 i denne filmen. Det er en Dick Turpins knop som utløser fall av rørene, med et vanlig, tynt nylonsnøre som utløser. Så knuten tåler juling også.

 

:)

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste knuten eller stikket for fastgjøring på slepekrok er avhengig av hvilket materiale som skal fast gjøres

Kjetting fastgjøres greit med nakkestikk, bruk gjerne to rundtørn , detter er også et greit stikk for fastgjøring til krok.

Flat stropper og tynt tau <16mm fastgjøres med bøyestikk. Dette stikket er også kalt skøytestikk, Dette er vel det beste og sikreste fortøynings stikket

som er å oppdrive. Stikket løses enkelt og kontrollert under full last.

Å bruke knuter til midlertidig fastgjøring, klinger dårlig i mine ører, velg heller et stikk, det er mange å ta av...

Thats`s all

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I samme kategori som kjerringknute? :)

 

Tilbake til topic: de fleste knoper og stikk er best på runde rep og tauverk. Hva med å trekke stroppebåndet igjennom en strømpe à la det samme som rundsling har, burde bli mye enklere å løsne uten skarpe bretter og kanter? :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, jeg pleier alltid å bruke pålestikk iallefall. Knute som kan knytes uten at du ser den, i blinde, og utrolig lett å få opp igjen. Skal ta en kikk på Dick Turpins!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje knyt i det heile tatt. Legg stoppen flatt rundt hengerfestet tre-fire ganger, og ferdig med det. Einaste du må sørge for er å få tqampen innerst og den enden som skala mot neste bil ytterst. Surret må enten gjerast stramt med ein gang (litt vanskeleg) eller ein må ha ein hjelpemann til å halde stramt intill stroppen er stramma opp. Er stroppen stram glepper det aldri. Når stoppen blir slakk igjen slipper den med ein gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...