motom Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 (endret) Tenkte jeg skulle dele noen tall angående lading av batteriet på min D2 som har trengt litt ekstra lading de siste dagene. Kulden har ikke hjulpet men med 1 år gammelt batteri så burde jeg ikke trenge å lade så ofte så da er det nok på tide å bytte dynamo/vekselstrømsgenerator Med min nanocom evolution har jeg målt følgende: Landeveiskjøring (-10C): 13,8 - 14,4V Køkjøring (-5C): 13,9 - 14,2 Har ikke undersøkt så veldig nøye men fant dette: "Less than 14.3 would be a "weak" alternator or regulator. Much less than 14.2 at a fast idle is bad wiring, bad alternator or regulator, or a bad connection or fuse link." (link) Så hvis det stemmer så kan det se ut som om dynamoen bør byttes. Kan legge til at jeg ikke har fått opp ladelampen men M+S lysene har dukket opp ett par ganger men slukket etter en stopp/start. Her er noen tilsvarende tall fra ahok Legg gjerne til egne erfaringer her! Endret 17. januar 2013 av motom Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 Jeg har ca det samme på min 110 TD5 og det går greit med blandet kjøring. Testutstyret for lademåling bør settes rett på a)dynamo og b)batteripoler (ikke polsko)for å få helt riktige avlesninger. Lad opp batteriet og belastningstest det jfr testapparatets bruksanvisning. Driver du med bare småkjøring og mye strømforbruk går det ikke i lengden.Selv om dynamo lader godt nok klarer den ikke å fylle opp det du har brukt av strøm fra batteriet fordi forbruket ditt er større enn leveransen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 17. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2013 Har bare brukt nanocom til å sjekke spenningen. Det blir mye småkjøring for tiden med barnehagelevering og køkjøring til jobb så det er nok hovedgrunnen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frode Haaland Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 Du har omtrent samme ladespenning som meg (målt over OBD2 med scangauge); svært sjelden å se lading opp i 14,4+ Du må altså vedlikeholdslade fra tid til anna... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 17. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2013 Hmm, kanskje den ikke lader så dårlig allikevel! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sondre b Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 Jeg kjører også vedlikeholds lading i ny og ne. Laderen må stå en stund før batteriet (kjøpt i seinsommer) er toppladet. Det er vel et tegn på at alternator ikke greier etterfylle med den småkjøringa jeg bedriver. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan Oskar Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 spray på 2-26 crc, så løsner mye drit ut av dynamoen. det hjelper på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 (endret) Ingen dynamoer/alternatorer klarer å topplade batteriet, sånn som en dedikert lader klarer. Sånn er det bare. Alle som ikke liker å ødelegge batterier må derfor vedlikeholdslade nå og da, særlig i harde perioder. Dvs. etter vinsjing og i kulde. Viser forøvrig til Vassbø som et stjerneeksempel. Han har hatt sine to Sønnak-batterier i over 15 år! Er det batterier som har fått juling er det dem. Det er en annen som har hatt sitt Biltema-batteri i over ti år! Dette er ikke tilfeldig, gutter, vedlikehold må til! Hilsen Tante Sofie. Endret 17. januar 2013 av LANDreas Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grenness Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 ...og så er det jo slik at 14,4V ladespenning er riktig ... men det er vel målt i 25 graders sommervarme. For hver 10 grader lavere lufttemperatur så bør ladespenningen opp 0,3V har jeg hørt. Det er derfor det kan være lurt med en Ctek-lader som har "vinterprogram" som smeller på med 14,7V for lading i under 5 graders varme. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nyskje Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Du har knallgod lading du Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CaspianBlue Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Du må måle med turtall Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nyskje Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Du må måle med turtall Det må bli etter at alternatoren er skifta - den har gått kruken Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frode Haaland Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 I dag kneppa alternatoren for første gang (som jeg har sett) opp i 14,5volt (det er -7 ute og kjerra har stått stille i helga). Jeg blei så glad at jeg ga fart bortover. Da jeg kom helt opp i 2600rpm blei jeg belønna med 14,7volt. jeg slapp meg raskt ned i vanlig fart og turtall...og fikk den ikke seinere opp i meir enn 14,4volt. Kryss i taket (for at alternatoren har klart å vise den spenninga den antakelig burde vise heile tida...)! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 21. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2013 Jeg måtte lade igjen i helgen, fikk M+S og så Engine lampa Etter lading var alt vel igjen. Har et 1 år gammelt Odessy batteri så trodde i utganspunktet at det var ladingen og ikke batteriet som var problemet. Tror jeg kommer til å bytte dynamo uansett og se om det hjelper noe. Mulig jeg stikker innom NAF for å få tatt en lade/batteri sjekk også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 23. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2013 Byttet dynamo i går og ser at ladingen er blitt mer stabil, ligger nå på 14,38-14,70V (måøt ved -17C). Virket som den startet lettere også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
piggvoll Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Hei. Batteriet mitt viser kun 11,5V. Under lading på 2500 omdr. kun 12,3V. Måler på batteripolene. Antar at dynamoen er gåen men kanskje jeg får feil tall ved å måle på batteriet når det har lav spenning i utgangspunktet? Hvis jeg skal måle direkte på dynamoen måler jeg med + på den tjukke kabelen på dynamo og - på batteriet?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frode Haaland Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Blir ikke bedre lading av å måle den...den må byttes som sagt i annen tråd! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
piggvoll Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 ok;-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 18. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2013 Jeg bør få med at problemet mitt løste seg når jeg renset ledningen som går til solenoiden på starteren! M+S og motorlampen var muligens forårsaket av dårlig kobling her. Detter er bare en teori men tror kanskje det utløste startsperren for jeg fikk aldri noen feilkoder og jeg fant en annen referanse til samme problemet på et engelsk forum. Sjekket nemlig batteriet hos Motorpool som testet det mens jeg ventet og det viste ingen feil. Dynamo var også byttet uken før. Jeg renset kontakten og klemte kabelskoen litt sammen så den skulle sitte bedre og etter det har jeg ikke sett lysene eller trengt å topplade. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.