Gå til innhold

D2: Dårlig lading


motom

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle dele noen tall angående lading av batteriet på min D2 som har trengt litt ekstra lading de siste dagene. Kulden har ikke hjulpet men med 1 år gammelt batteri så burde jeg ikke trenge å lade så ofte så da er det nok på tide å bytte dynamo/vekselstrømsgenerator ;)

 

Med min nanocom evolution har jeg målt følgende:

Landeveiskjøring (-10C): 13,8 - 14,4V

Køkjøring (-5C): 13,9 - 14,2

 

Har ikke undersøkt så veldig nøye men fant dette: "Less than 14.3 would be a "weak" alternator or regulator. Much less than 14.2 at a fast idle is bad wiring, bad alternator or regulator, or a bad connection or fuse link." (link)

 

Så hvis det stemmer så kan det se ut som om dynamoen bør byttes.

 

Kan legge til at jeg ikke har fått opp ladelampen men M+S lysene har dukket opp ett par ganger men slukket etter en stopp/start.

 

Her er noen tilsvarende tall fra ahok

 

Legg gjerne til egne erfaringer her!

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ca det samme på min 110 TD5 og det går greit med blandet kjøring.

Testutstyret for lademåling bør settes rett på a)dynamo og b)batteripoler (ikke polsko)for å få helt riktige avlesninger.

Lad opp batteriet og belastningstest det jfr testapparatets bruksanvisning.

Driver du med bare småkjøring og mye strømforbruk går det ikke i lengden.Selv om dynamo lader godt nok

klarer den ikke å fylle opp det du har brukt av strøm fra batteriet fordi forbruket ditt er større enn leveransen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører også vedlikeholds lading i ny og ne. Laderen må stå en stund før batteriet (kjøpt i seinsommer) er toppladet.

Det er vel et tegn på at alternator ikke greier etterfylle med den småkjøringa jeg bedriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen dynamoer/alternatorer klarer å topplade batteriet, sånn som en dedikert lader klarer. Sånn er det bare. Alle som ikke liker å ødelegge batterier må derfor vedlikeholdslade nå og da, særlig i harde perioder. Dvs. etter vinsjing og i kulde.

 

Viser forøvrig til Vassbø som et stjerneeksempel. Han har hatt sine to Sønnak-batterier i over 15 år! Er det batterier som har fått juling er det dem.

 

Det er en annen som har hatt sitt Biltema-batteri i over ti år!

 

Dette er ikke tilfeldig, gutter, vedlikehold må til!

 

Hilsen Tante Sofie. :rolleyes:

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og så er det jo slik at 14,4V ladespenning er riktig ... men det er vel målt i 25 graders sommervarme. For hver 10 grader lavere lufttemperatur så bør ladespenningen opp 0,3V har jeg hørt.

Det er derfor det kan være lurt med en Ctek-lader som har "vinterprogram" som smeller på med 14,7V for lading i under 5 graders varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kneppa alternatoren for første gang (som jeg har sett) opp i 14,5volt (det er -7 ute og kjerra har stått stille i helga). Jeg blei så glad at jeg ga fart bortover. Da jeg kom helt opp i 2600rpm blei jeg belønna med 14,7volt. jeg slapp meg raskt ned i vanlig fart og turtall...og fikk den ikke seinere opp i meir enn 14,4volt. Kryss i taket (for at alternatoren har klart å vise den spenninga den antakelig burde vise heile tida...)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte lade igjen i helgen, fikk M+S og så Engine lampa :( Etter lading var alt vel igjen. Har et 1 år gammelt Odessy batteri så trodde i utganspunktet at det var ladingen og ikke batteriet som var problemet. Tror jeg kommer til å bytte dynamo uansett og se om det hjelper noe. Mulig jeg stikker innom NAF for å få tatt en lade/batteri sjekk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei. Batteriet mitt viser kun 11,5V. Under lading på 2500 omdr. kun 12,3V. Måler på batteripolene. Antar at dynamoen er gåen men kanskje jeg får feil tall ved å måle på batteriet når det har lav spenning i utgangspunktet? Hvis jeg skal måle direkte på dynamoen måler jeg med + på den tjukke kabelen på dynamo og - på batteriet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg bør få med at problemet mitt løste seg når jeg renset ledningen som går til solenoiden på starteren! :o

M+S og motorlampen var muligens forårsaket av dårlig kobling her. Detter er bare en teori men tror kanskje det utløste startsperren for jeg fikk aldri noen feilkoder og jeg fant en annen referanse til samme problemet på et engelsk forum. Sjekket nemlig batteriet hos Motorpool som testet det mens jeg ventet og det viste ingen feil. Dynamo var også byttet uken før.

 

Jeg renset kontakten og klemte kabelskoen litt sammen så den skulle sitte bedre og etter det har jeg ikke sett lysene eller trengt å topplade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...