Gå til innhold

1975 Range Rover Classic 3.5 V8 i Bodø


Andychap

Anbefalte innlegg

Jepp, da var tiden moden for å opprette prosjekttråd.

 

Prosjektet ble innkjøpt fra Nord-Sverige, i Luleå-traktene, sommeren 2012.

Så hel og fin ut, og lite rust, men på grunn av mye stillstand virker det som om mye pakninger som har tørket ut, og lekker hist og pist.

Motoren virker dog bra, og går rent når den først blir varm.

 

Målet er å få den i fin bruksstand til sommerkjøring, eller bare for å starte opp og høre på lyden... :)

 

Så til litt om det jeg har gjort til nå.

 

IMG 0535

Hentet på henger i Sverige, hvor jeg ble om mulig enda mer fornøyd med disco'en. 1,1l på mila, med ca. 3,5t slep.

 

IMG 0550

Rusthull høyre side foran

 

Dette var det som var å nevne av rust. Venstre og høyre side foran.

 

 

Startmotor

Demontert gammel speedo angle drive

Fjærbytte, nye fjærer fra famous four

V8 med nye K&N-filter

 

Hadde litt trøbbel med det elektriske. Kjøpte inn nye børster til startmotoren for en billig penge, bare for å finne ut at resten hadde tjent sin misjon. Det ble ny startmotor.

Så var det ny "angle drive" til speedometer, som jeg nå har bestilt en til av siden speedometeret har stått så lenge at den sleit av akslingen som går inn av speedometeret da jeg satte inn den nye. Nytt speedometer og angle drive er på tur inn.

 

Så nye fjærer og nye hjullager hele veien rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gratulasjoner og tips, Ranger. :)

 

J.T. da skulle vi vel hatt et lokalt treff en dag. Holder på å skrur på et lager ved slakteriet, men er på tur å flytte til Langstranda.

Der blir det ny hobbygarasje om et par mnd.

"Long Beach Gentleman's Club"....

 

Hjullagerbytte venstre side Bak

Hjullagerbytte høyre side Bak

I dag ble ene hjullageret bak bytta, og andre side gjort klar, og så funker endelig speedometeret etter x-antall forsøk, bytter og feil.

Gjør ikke noe om det er 4 minus, når jobben går greit. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, takk. Joda går da fremover dette. :)

 

 

Nylakkert grill og støtfanger

Ble fint med nylakkert fanger og grill. :)

 

Har et par spørsmål:

 

 

Gamle felger

  1. Noen som har en god ide om behandling av gamle felger. Er tidligere lakkert svarte og det tror jeg at jeg kommer til å beholde. Holder det å bruke børsten, eller bør man gå til verks med sandblåseren/glassblåse?
  2. I tillegg lurer jeg på om det mangler en kopp på felgen; midt i?
  3. Noen som har en god ide i forhold til behandling av gamle hjulmutre? Denne var krommet tidligere. Rustrød er litt kjedelig...

Gammel hjulbolt

 

Må bestille noen nye pakninger og simmeringer til knokkelhuset. Sett litt på dem fra famous, men lurer litt på om det går ant å bestille feil? ;)

Knokkelhus før bytte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Gratulerer med "bra-å-ha-greie" som en svensk kompis sier når han er innom meg. Han synes jeg har mange "bra-å-ha-greier" :D .

 

Var det nødvendig å skifte alle hjul-lager? Gamle hjul-lager på disse eldre RR holder veldig lenge, det er min erfaring. Står litt om det i tråden under prosjekter der jeg "skifter en dørhengsel".

 

Uansett, ta vare på de gamle. De kan du sette tilbake når de nye du satte inn nå går i stykker ^_^ .

 

Ha en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det nødvendig å skifte alle hjul-lager? Gamle hjul-lager på disse eldre RR holder veldig lenge, det er min erfaring. Står litt om det i tråden under prosjekter der jeg "skifter en dørhengsel".

 

Hadde knirking bak, som forsvant nå når jeg fikk byttet dem. Ellers så har jeg en lekkasje på innsiden mot diffen fremme, så da bytter jeg like greit hele greia når det først er oppe. Var ikke rare kostnaden på de lagrene synes jeg, og så vet jeg at det er gjort. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...