Gå til innhold

Kjøp av vedmaskin/"vedklipp"


anthen

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skulle gjerne hatt en rimelig og enkel nybegynner-vedmaskin, dama er anleggsgartner og tenkte hun skulle begynne å rydde litt langsmed jordene på gården.

 

Ser på Blocket at såkalt "vedklipp" er ganske populært, er dette noe å gå for? Det blir ikke noe storskala produksjon nå i starten, mest for eget bruk. Problemet med de på blocket er jo at de er 380V 3-fas, på gården tror jeg vi kun har 230v... Dog litt usikkert.

 

De som går på traktor ser jo gromme og fine ut de, men litt vel drøy prisklasse for en student og en lærling :rolleyes:

 

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike hydrauliske klipparar er heilt ok til hobbybruk, men dei er ofte litt trege av seg.

 

Eg har ein slik:

 

Den kosta meg brukt 16000,- +mva og har alt laga mengder av ved av tynningsvirket mitt. :)

Treng berre ein gråtass til trekkraft, iallfall på dei mindre dimensjonane. Det går opp mot 22(?) cm, men då bør ein ha ein kraftigare traktor eller gasse opp litt.

Min 85hk Ford ruslar på absolutt tomgong og tar dei største. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, skal se om jeg finner noen tilsvarende. Vi har traktor disponibelt, så det er ikke noe problem :) Ellers får jeg bare slenge et kraftuttak på Disco'n :rolleyes:

 

Her har man jo en som drives på hydraulikk, god unnskyldning for å skaffe meg en MileMarker pumpe til disco'n:

http://www.blocket.s...4.htm?ca=15&w=3

 

Ellers er vel denne lik din:

http://www.blocket.s...2.htm?ca=15&w=3

 

Dama vurderer å starte med bare en liten vedkløyver, men kunne tenke meg å få automatisert iallefall to ledd av prosessen... ;)

Endret av anthen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest den var litt dyr, eg. Sikkert i bra stand, men likevel. Det er stadig vekk slike på finn, iallfall skal du ikkje vente lenge mellom kvar gong.

Mi heiter Tume PK200, men eg har sett dei under fleire ulike namn.

 

Fordelane er uansett at det går kjapt, god arbeidstilling, elevatoren fyller opp sekkar og kasser for deg, eller kan kaste veden inn i eit skjul om du står rett til, og sjølv om enkelte klagar på at veden blir sjåande ruskete ut, so tørkar han kjappare sidan trestrukturen får meir juling og blir opna opp litt.

Dessutan blir det vesentleg mindre svinn i form av flis enn ved kapping.

 

Du må sikkert ha ein kløyvar likevel til større dimensjonar, men den kan du kjøpe seinare når du har tatt deg av all småveden. :lol:

 

Edit: Hakka Pilke-maskina såg bra ut og er nok eit godt alternativ, men fy søren kor gåen ein blir av å stå og svinge att og fram på det bordet heile dagen.

Når eg sagar ved på kappsag orkar eg som regel ikkje meir enn ein time før eg har gnagsår på låret.

Endret av radovan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Jeg trodde disse var "billige" jeg, da er det jo kjekt å vite at det er litt å gå på i pris. Fant en gammel Scand 600 på finn, til 20.000. Finnes det deler til disse, eller er det slikt man sveiser selv?

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=38967706&kwUnica=vedmaskin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har PW vedklipp.

Får ikke fullrost maskina.

Klipper en 30cm bjørke eller furustokk tvers av

 

Link til maskina i drift på YOUTUBE

 

Laget anslagsvis 60-70m3 ved med den i fjor, ikke et problem av noe slag. Knapt en del som slites eller kan bli ødelagt.

 

423354_10150717473681535_291944109_n.jpg

 

430430_10150653184101535_1726405972_n.jpg

 

 

Var selv skeptisk, nå er jeg frelst. Kan demonstreres i Nittedal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valg av produksjonslinje er først og framst avhengig av korleis produksjon (mengd og marknad) du ser for deg, dernest av råvaretilgangen.

 

Sidan du har gard og frua er anleggsgartner går eg ut frå at tilgangen til ymse ved (i motsetning til rettvokst ved) er nærast ubegrensa. Jordekantane skal ryddast, tunvegetasjonen justerast, eventuelle beter skjøttast, og anleggsgartneriet gjer frå seg mange goder, i alle fall for den som har bil til å få med seg ting heim frå jobben.

 

Har du berre tengt å lage ved til eige forbruk, og forbruket er sånn cirka normalt, tilrår eg ein god gamaldags hydraulisk kløyver, og så gjera alt anna med motorsaga. Er frua heldig har ho høve til å fikse mykje kapping i arbeidstida og, så det nesten berre er kløyvinga att. Litt lån av sag og tilbehør ordner ho og om ho har ein trivleg sjef.

 

Skal du produsere mykje, men ikkje selge, råder eg deg til å kjøpe ei slik kraftuttaksdriven saks som radovan lenka til. Svigerfaren til Octopus her på forumet har ein slik ein. Dei bor rett borti gata fro meg, og eg har sett maskinen i aksjon. Dei har faktisk målt den til og klippe og kløyve ein kubikk med hardved på tre minutter. Den kapasiteten finst det heilt sikkert ingen vedmaskiner som slår, det tør eg vedde på. Prisen er og snill til vedmaskin å vera. Haka er at veden gjerne blir skakk i enden og ganske flisete, derfor er den vanskeleg å selge til prippne byfolk i 60-liters sekker.

 

Skal du drive salgsproduksjon og satser på å ha det som hovudnæringsveg i mange år framover kan du kjøpe ein klassisk vedmaskin som kapper og kløyver og har langt transportband. Ulempen med desse er at dei er dyre, og derfor ein kostbar ting å bruke berre ein lørdag i månaden.

 

Skal du drive litt til og frå, rydde opp og ordne, og selge unna det som ellers ville blitt ein problematisk mengde, i dyre småsekker til kunnskapslause byfolk som vil ha den veden som ser finest ut - kjøp ein god gamaldags hydraulisk traktorkløyver og gjer resten med motorsaga. Da får du fin ved og kan sortere nøye. Ikkje treng du koste på så mykje heller, og maskineriet går så godt som aldri i filler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Liten oppdatering her:

 

Vi endte opp med en hjemmelaget vedklipp fra Sverige, som kobles mot hydraulikkuttaket til traktoren. Fikk maskina billig, og den har fungert som bare pokker siden. Veldig fornøyd! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
6 timer siden, valvolainen skrev:

Fortsatt fornøyd med vedklippen etter 5 år?

Teller på knappene om jeg skal anskaffe meg en PW klippen, evt en kellfri vedklipper.

Kun til egen bruk, 30-40kubikk i året.

ja, ingenting utsette. har vurdert selge, ikke fordi den ikke funker, men fordi veden jeg har tilgang på, og får tilgkjørt, stort sett er i dimensjoner som gjør denne maskina uegnet.

Snakker da om stokker på 25-65cm, ferdig kappet i 20-40cm biter. Da er en enkel Dalen-kløyver like bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, JokerS30 skrev:

ja, ingenting utsette. har vurdert selge, ikke fordi den ikke funker, men fordi veden jeg har tilgang på, og får tilgkjørt, stort sett er i dimensjoner som gjør denne maskina uegnet.

Snakker da om stokker på 25-65cm, ferdig kappet i 20-40cm biter. Da er en enkel Dalen-kløyver like bra...

 

Hm, PW klippen dette?

Kunne vært interessert i en handel, 230v utgave eller 400v?

Send meg gjerne en pm om du har kommet såpass langt i prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med denne er at veden tørker raskere enn vanlig kappet/kløyvd ved.

 

Jeg har Hakka Piilke 1x, men bruker vedgiljotin istedet. Tregere, men garantert tørr ved.

 

Jeg har en gammel Moelven giljotinkløyver. Kapp og kløyv i en oprerasjon. Ganske lik den elektriske som Joker har, bare traktordrevet. Message_1541344676744.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

Jeg har en gammel Moelven giljotinkløyver. Kapp og kløyv i en oprerasjon. Ganske lik den elektriske som Joker har, bare traktordrevet. Message_1541344676744.jpg

 

er ikke elektrisk min heller, har en liten PTO-pumpe ( som ikke er brukt på noen år ) bruker slanger fra minilasteren min, alternativt fra traktoren...

 

Husker Moelven lagde de der på slutten av 70 & begynnelsen av 80 tallet. Akkurat samma greia som min tror jeg...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært topp.

Skal og skal, plutselig en dag? Og i mellomtiden vet en hva slags sylinder en skal se etter.

Har nok skog til å holde meg med ved til evig tid og synes vedarbeide er ren terapi. Men tid er en konstant mangelvare, masse jobb som stadig roter til fritiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...