Gå til innhold

Hvor kan man teste bilen i Oslo-området?


grenness

Anbefalte innlegg

Jeg snakker ikke om å kjøre i terrenget som er forbudt (bortsett fra på private områder, vel), men mer om noen har et tips til en liten gresshelning, eller en grushaug, litt røff traktorvei, eller slikt, hvor det går an å se differensialene jobbe litt...

 

Christopher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elvedalen blir litt langt unna.

Et eksempel på hva jeg tenker på, er på denne parkeringsplassen over Holmenkollen, som jeg dessverre tror er stengt med kampesteiner så man ikke kommer inn der (skal ta en tur og sjekke etterpå).

http://goo.gl/maps/QKGst

Vanskelig å se på kartet/oversiktsbildet, men det er altså en halv-bratt gresskråning opp til Voksenkollveien, der kunne man tidligere teste klatreevnen til bilen både på gress (sommer) og i sne (vinter), uten at det skjedde til særlig sjenanse for noen (tror jeg).

 

Så har man jo sporene opp skråningen på Alnabru som ser litt morsom ut men som jo ligger litt vel "åpent" til ut mot allfarvei og innsyn...

http://goo.gl/maps/Uf7GR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elvedalen blir litt langt unna.

Et eksempel på hva jeg tenker på, er på denne parkeringsplassen over Holmenkollen, som jeg dessverre tror er stengt med kampesteiner så man ikke kommer inn der e

 

Så har man jo sporene opp skråningen på Alnabru som ser litt morsom ut men som jo ligger litt vel "åpent" til ut mot allfarvei og innsyn...

 

Begge plassene er utenfor offentlig vei og ulovlig.. Elvedalen er en knapp time unna og er offentlig vei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge plassene er utenfor offentlig vei og ulovlig.. Elvedalen er en knapp time unna og er offentlig vei..

 

Parkeringsplassen i Holmenkollen så ut som ikke var sperret på noe vis (ei heller noe forbudsskilt), annet enn at den ikke var brøytet, så selve parkeringsplassen må da ihvertfall være tillatt å kjøre på.

Om jeg så beveger meg litt opp i skråningen, med all sneen som er der nå, så er det jo ikke lett for en vanlig fyr å se hvor skillet mellom offentlig vei/parkeringsplass og utmark går...

Jeg tar en tur opp der en annen dag når jeg ikke har bilen full av kone, barn og hund som tilfellet var i sted.

 

Elvedalen høres selvsagt bra ut, men det blir uansett et litt større prosjekt tidsmessig.

Knapp time? Da tror jeg at D3-en må presses vel hardt...

Google Maps mener drøyt 2 timer fra Storo uansett om man kjører E6 eller RV4...

http://goo.gl/maps/jOZfv

 

Christopher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elvedalen er absolutt å anbefale, her får du alle muligheter til å teste deg selv og bilen :-) Fra enkle sleipe bakker til real gjørmebrøyting ;-)

 

Langt til Elvedalen???

Har kanskje et litt mer relativt begrep av avstander og reisetider her på Vestlandet. Har kjørt fra Stavanger regionen til Elvedalen for korte helgetreff to ganger pluss en mengde andre andre treff østpå og har aldri tenkt på det som "for langt". Og for ordens skyld så har vi et av de tøffeste kjørefeltene i Norge rett utafor døra her, dvs 1-1,5 time unna inkludert ferge ;-)

 

Uansett hva du måtte finne på så ikke la oss lese om deg i avisene, med andre ord: hold deg til lovverket som oss andre....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, tror det er en del som misforstår både hva jeg mener med hva slags sted jeg ser etter (jeg spesifiserer riktignok i første post at jeg ikke er ute etter å kjøre ulovlig i terreng/utmark) og tiden jeg har til rådighet.

Eller så er det jeg som er dårlig til å forklare ;-)

 

La oss si jeg slutter på jobben klokken 16:00 på tirsdag. I det jeg setter meg i bilen ringer jeg kona og sier at jeg blir en halvtime senere hjemme da jeg skal "ordne noe". Vanlig kjøretid hjem er en halvtime. Så det gir meg en halvtime ekstra til å ta en litt lengre vei hjem (men ikke 2 timer hver vei til Elvedalen + kjøringen der), f. eks. en tur opp i Holmenkollen, inn i Maridalen, eller inn i Sørkedalen om jeg vet at det her finnes en liten jordhaug på en parkeringsplass som det går an å kjøre over, eller om det er et ubrøytet veistykke det går an å "brøyte".

 

Elvedalen høres knall ut, og definitivt noe jeg skal teste ut, men da blir det å bruke en hel lørdag eller hel søndag (eller hel weekend) og det er ikke det jeg snakker om her...

 

Men jeg skal sjekke litt steder på egen hånd, og om jeg finner noe som jeg synes er interessant (og lovlig) så poster jeg det her, men ikke forvent tips om et hittil uoppdaget skytefelt med tøffern og pysern-løyper, mer som sagt en liten haug her og en bratt bakke der som kan gjøre smilet enda bredere om man er så heldige som oss å kjøre LR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er redd du skal slite litt for å finne noe i nærmiljøet. Det er kun innmark og vei beregnet til kjøring med vanlig bil som er lovlig. Om vinteren må også veien brøytes. På vei skal du i tillegg følge trafikkreglene og da er det ikke mye du skal utfordre bilen før du er på kant med hva Politiet annser som hensynsfull kjøring. Å sladde på en parkeringsplass kan koste deg førerkortet.

 

Du får vente til neste snøfall og hive deg rundt før det brøytes, strøs og/eller saltes og finne en passe bratt vei uten masse parkerete biler og annet man kan skli inn i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google, og les "Lov om motorisert ferdsel i utmark og vassdrag", og så kan du vurdere hvor kort tid lommeboka synes du skal kjøre før du er i et godkjent område ;)

 

Rådet om å kjøre til Elvedalen er bra, likeså er det et kjørefelt rett på utsiden av Skien, Grenland Motorsport Senter.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...