Gå til innhold

Bil for Oslo-Cape Town


Håkon

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Noen kjente har begynt å røre på seg mht planlegging av en lengre biltur om noen år. Og før vi vet ordet av det er kjøretøy tema.

 

Min ryggmargsreflex er jo LR, tross mange gode argumenter for gode alternativer fra Toyota. Ja enkelte snakker varmt om Gelendewagen også..

 

Jeg vil gjerne ha innspill på hvilket LR produkt som er best for en tur på et snaut halvår. Hva har folk av erfaring?

 

Defender er et naturlig alternativ. En robust og kantete bil som rommer og bærer mye. Men egentlig er ikke førerplassen så mye å skryte av.... og det blir noen timer der..

Disco har etter mitt syn overlegen komfort i forhold til Defender.

 

..og så var det drivverk da. Er fortsatt 300tdi det eneste saliggjørende, eller er en Td5 godt egnet med de rette sensorer og diagnoseboks med i bagasjen?

 

 

Mottar gjerne gode erfaringer og tanker.

 

Tullprat om at alt annet enn LR er dårlig trenger jeg ikke høre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytter du sete og flytter det det 4-5 cm inn blir førerplassen riktig så trivelig på en Defender også. Mindre ratt gjør også susen.

TD5 er en veldig god motor. Ikke så mye som kan gå galt som en kanskje kan tro. Dieseltrykksregulatoren, jo kanskje. Olje i kabelmatta, tja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

300 tdi er nok mer utbredt i Afrika enn Td5. Men det er ikke ofte vi hører at Td5's elektriske duppeditter ryker heller.

Jeg er en slik som leser reiseberetninger ganske ofte, og finner ikke at Td5 lager problemer utover det som andre motoralternativer gjør.

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte den turen for to år siden med en defender 130 300tdi, og jeg ville aldri valgt en annen bil. Masse plass, grei nok motorkraft og veldig enkelt å skru på og få deler.

 

Var det du som kjøpte kufanger av meg med 3 Bosch lamper i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også Defender 110, med 300TDi, mest fordi jeg leste at engelske forsvaret valgte denne motorvarianten fremfor TD5 på grunn av bedre drifts sikkerhet og mindre elektronikk, i tillegg utstyrte de bilene med en forsterket bakaksling( les om Landrover Def. Wolf eller XD )

Kanskje er det veien å gå..

Men jeg hadde nok personlig ikke vært redd for å ta turen med en Range rover som linket til over her, gjør jo turen mye behageligere, også er de ikke så dyre heller lenger.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kjørt Disco 2 med td5. Rimelig, veldig komfortabel og omtrent samme fremkommelighet som en Defender.

 

Og jeg ville ikke modifisert den, kjørt standard bil med AT dekk, satt på taktelt og tatt med så lite bagasje som mulig. Spare masse penger, som kan brukes underveis.

 

Kjøpt den i sør-europa, tatt DIGER service før start.

 

99% av en sånn tur går på bra veier.

Endret av MrAnders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilux er sikkert lurt. Omtrent vanligste bilen i Africa. Blir lenger og lenger mellom Landiene dessverre.

Nettopp.

 

Det er derfor du absolut ikke skal kjøre Toyota, hvem tror du disse gutta ønsker å hente reservedeler fra, eller enkelt og greit overta hele bilen.

 

Al-Shabaab-15-Nov-11-620x330.jpg

Jo nettopp deg ;) og din Toyota.

 

Da er det kanskje bedre å treffe på denne banditten.

defender_hot_big.jpg

 

Kan ihvertfall snakke litt bil da :P

 

Mvh Brage

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kjørt strekket selv, men har vært mye på veien i Uganda og Malawi. Land Cruisere og Hiluxer, samt HiAce er langt vanligere, noe som sier sitt for deletilgang. MYE bruktimport fra Japan, mens i Malawi ruller det masse Peterbildt, Mack og Kenworth lastebiler;)

 

Som en kuriøs sak kjørte nabogutta fra Bamble Porsgrunn-Cape Town i en Opel Astra sedan....

Endret av Monty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HiAce var slageren i Kenya og Zambia, samt store mengder asiatisk bruktimport med påklistret Toyotamerke (ofte stjålet av ekte toyota. var overaskende mange toyota uten...) av en eller annen grunn, mulig en viss form for status?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilvalget overdrives nok av de aller fleste, og de klassiske 'ekspedisjonsbilene' velges ofte for å understreke at det er 'den store reisen'!

 

I realiteten kan du kjøre nesten hva som helst. Selv ville jeg valgt en billig bil med bra bakkeklaring og dieselmotor. Diesel og bensin i afrika er ikke det samme som i norge, dvs samme kvalitet. Enkelte steder kan det også være vanskleig å få tak i bensin, men det igjen avhenger av hvor langt ut i bushen du skal.

 

Fordelen med en billig bruktbil er at den kan du sette igjen og ta flyet hjem når det passer. Det frister kansje ikke like mye å gjøre med en Td5 Land Rover....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel og bensin i afrika er ikke det samme som i norge, dvs samme kvalitet.

 

Dette lurer jeg også litt på, hva er enklest å finne i Afrika, Diesel eller bensin?

 

I tillegg må jeg si at du nok har mye rett i ditt råd om bil, men det blir kanskje litt sånn at når du først skal gjøre "drømme reisen" så vil du gjerne utstråle det rette imaget. Eller ihvertfall må du tenke litt på hvor mange timer det blir bak rattet. Da er det jo hyggelig å kose seg hver km i en Landrover.

Men som du og sier, budsjettet bør kanskje ta høyde for at du må reise fra bilen ( i verste fall )

Fremdeles, en litt eldre Defender 110 ville jeg gått for.

mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville utvilsomt brukt disco 1 med 200 eller 300tdi. Med på reisen ville jeg tatt med hjullager, selv om du selvsagt bytter alle før du reiser, samr stikkaksler bak, en diff, kryss og sikkkert mye mer. Discon har riktig akselavstand og lite bakheng. Jeg ville valgt 7,50x16'" michelin xzl fordi de er sterke. Stålfelger, de kan bankes til om nødvendig. Bilen ville jeg gått svært grundig over før turen slik at slitedeler er nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg også litt på, hva er enklest å finne i Afrika, Diesel eller bensin?

Har hørt at det skal være langt mellom bensinutsalgene enkelte steder, f eks Mauretania. Tror det er greiere med diesel. Endret av Peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...