Gå til innhold

Enda en Webastotråd


ovik

Anbefalte innlegg

Jeg har standard Webastoløsning, dvs ingen fjernkontroll eller annen mulighet for manuell start av Webasto, og nå er det problemer.

 

Jeg fikk lest/slettet feilkoder på verksted i forrige uke, og nå starter Webasto og går noen minutter. Det ryker normalt, så det må komme diesel og det må være liv i tenne-enheten. (er det glødeplugg?) Etter litt tid er det stopp. I følge verkstedet indikerte feilkoden at flammen slukner.

 

Så spørsmålene:

 

- Finnes det en beskrivelse av logikken i enheten? Dvs hvilke sensorer og komponenter er det som er i virksomhet.

- Hvilke deler/komponenter kan byttes / repareres?

Endret av ovik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er Webasto termotop vi snakker om, er det ikke gløde plugg men en glødeplate.

Den gløder til dieselen tar fyr sånn om lag. Etterpå virker glødeplaten som en flammesensor

og leser av ev en ohms verdi innenfor ett område dersom brenneren brenner og en annen

dersom den ikke brenner.(har slukket av en eller annen grunn)

Når glødeplaten drar på åra forandrer den seg litt sånn ohmsk og kommer på kanten av den ohmske (eller utenfor)

verdien som skal være når brenneren brenner.

Altså hjernen tror at flammen har slukket og kjører shut down sekvens.

 

Det kan være dette som er problemet ditt. Noen ganger hjelper det også å ta ut og gjøre reint brennkammeret.(hjelper muligens en stund)

 

Dersom det det er sensordelen som er defekt må man bytte brennkammer og glødeplate.

Kommer som et kit.

Endret av sondre b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt noen lignende problemer med min webasto, problemene kom etter installering av fjernkontroll og midt i den verste kuldeperioden.

 

Jeg har blitt fortalt av mitt webastoverksted at webastoens tilførselsledning har en innvendig diameter på ca. 1mm altså 0,1 cm og kondens kan da lett fryse og tette igjen røret slik at webastoen ikke får tilstrekkelig drivstoff. Så prøv kondens fjerner.

 

Jeg ser at du skriver at tilførslen er i orden, men siden du ikke har noen mulighet for å tvangskjøre webastoen, antar jeg at du tester utendørs, og da vil kondensen fryse og muligens sperre tilførselen.

 

Har du prøved å parkere i ett varmt parkeringshus, også kjøre ut i kulden?

 

mvh

Kjartan

Endret av Kjart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt frarådet å bruker kondensfjerner på innsprøytningsmotor av en gamle verksmester, det var noe med at vannet kom aldri ut av systemet ???

 

Det kan hende at det trengs en prime å få den i gang, ie tvangskjøre pumpe i noen sekunder.

 

Har lykkes i slik tilfeller å få start på andre webasto som er litt sot i systemet.

 

Glen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere. Kjente problemer, min slukker også nå for tiden, spesielt når det er under 10 minus ute. Jeg synes det høres fornuftig ut å skifte brennkammer og glødeplate.

Sondre, hvor får en kjøpt dette settet.

 

- Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hvordan greier men 1800kr hos Hellanor. ? B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at det bare er selve glødeplugg/brenner og ikke nødvendigvis tempsensorene pluss pakninger (pluss en pose med nye skruer som kanskje ikke er så viktig?

 

Prisen over er jo også over et år gammel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Fikk en litt høyere pris da eg sjekket. Det skulle være med pakninger etc

 

Sitter å bestiller fra England.

Trenger litt andre ting også B-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...