Gå til innhold

Ex-Mil'en Dolly


jon71

Anbefalte innlegg

Begynte å demontere, for å bytte bakre veivaksel-simring. Litt bilder fra prosessen:

 

Bakre lagerblokk fjernet:

 

078.jpg

 

Sånn skal ikke en simring se ut. Tydelig feil montert. :o

 

079.jpg

 

Fjæra, sånn den var da jeg tok den ut:

 

080.jpg

 

Så trenger jeg litt råd. Er tetningsringen rett satt på lagerblokka her? Tror det er rett, men det er greit å være sikker.

 

081.jpg

 

Så lurer jeg på hvorfor jeg fikk med så mange T-tetninger. Det er bare 2 stk, på hver side av lagerblokka?

 

082.jpg

 

Til slutt lurer jeg på om simring skal sitte på innsiden eller utsiden av tetningsring? Blir forvirra av forskjellene i verkstedshåndbok og delekatalog. De seir to forskjellige ting.

 

Bilde fra verkstedshåndbok:

 

084.jpg

 

Bilde fra delekatalog:

 

083.jpg

 

Det jeg tror er at simring bare er klemt på plass på utsiden av tetningsringen.........ikke klemt mot blokka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er simring på plass, og motoren henger i krana.......nesten på plass. Det var noe skikkelig hærk å få på plass lagerblokka med de nye pakningene.........de fikk nok litt vel mye juling. Håper det blir tett. :o Om det ikke blir det, får jeg heller begynne med delemotoren min. Jeg kunne se at bakre rammelager var litt vel slitent. :o

 

Bilde av låsefjær på veivakselen:

 

085.jpg

 

Tetningsring (halve) festet til bakre lagerblokk (med masse Hylomar):

 

086.jpg

 

Ellers så motoren veldig ren og fin ut inne i blokka. :) Det er en ting jeg ikke fatter med disse motorene.........hvorfor ikke heller bruke en pakkboks og en større simring. Da hadde bytte vært enkelt som bare det.

Endret av jon71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor er på plass. :) Mangler å sette i noen få bolter i clutch-huset. Må finne et nytt motoroppheng (gummioppheng), da bolten roterer pga treg mutter. :( Tror jeg har en på gammelramma. Har satt på dynamoen med sine 2 reimer, samt vannpumpereim.

 

Byttet den korte slangen ved termostaten, samt ny øvre og nedre radiatorslange.

 

Et lite bilde:

 

087.jpg

 

Forsetter i morgen, og håper på at jeg er klar for en oppstart. Da får vi se om det ble tett på bakre simring. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag monterte jeg kjøleslanger til radiator og varmeapparat. Eksosanlegget ble montert på manifold. Håndbrekket strammet, så nå virker det faktisk. :) Luftet clutch. Fyllte kjølevann, og hadde en start. ..........det ser ut til at bilen ikke er så glad i å holde på sine væsker. :o Det kom masse kjølevann ut et sted bak reimhjulet på pumpa. :( Må vel kjøpe en ny tenker jeg. ..........det fine var at det ikke kom ut noe olje under bilen, så da håper jeg det forblir tett.

 

088.jpg

 

Ellers har dagen gått med til å måke snø. Gravde frem Range Rover'en også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en liten tur i garagen i kveld også. Fikk gjort ferdig bremsene på venstre foran. Røret mellom pumpene ble ødelagt da jeg tok det av. Nytt bremserør ble bøyd til, og bremsene satt sammen igjen. Lufting er neste punkt. :)

 

Gammelt og nytt:

 

091.jpg

 

Rør og pumper på plass:

 

092.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble veien endelig åpnet igjen..........da slipper jeg å kjøre dobbelt så langt for å komme meg på jobb. :) Måtte ta en tur over Kattfjordeidet, for å kikke. Det var mye snø, men jeg trodde det skulle være værre.

 

Det kommer muligens en bil til salgs, der oppe. Kan hentes til våren. Merke Toyota, model ukjent (liten), årsmodel ukjent (relativt ny) og km.stand ukjent: (Ingen ble skadet i skredet).

 

093.jpg

 

Denne bilen stod på en rasteplass, og ble flyttet 30-40 meter. Det er mye kraft i et skred. :o

 

I garasjen har jeg holdt på med litt småting. Startet motoren litt, om man kan se at den er litt lekk:

 

094.jpg

 

Har også montert rullgardin:

 

095.jpg

 

Har også montert gulvet, men må ta det ut for å legge noe "guffe" i mellom platene. Verken Biltema eller Jula hadde det jeg var på jakt etter. Jula er forresten helt håpløse å finne frem hos. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Tetning/Karosseritetning-364829/

 

Jeg brukte den til tetting mellom stålplater. Sitter godt, men tror malingen trenger veeeldig lang tid på å tørke hvor tetningsmassen fra BT er brukt. Malte over med Jotun Arcanol. Har tørket på stålplaten, men er fortsatt klebrig 5 dager etter at det er malt ( ca +8 grader i rommet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var vi i gang igjen!! :)

 

Deler ble hentet på posten i dag:

 

096.jpg

 

Bolter på "propellen" løsnes:

 

097.jpg

 

De ble litt trangt å ta av vifta uten å fjerne radiator, så den ble tatt av. Vannpumpe uten vifte:

 

098.jpg

 

7 bolter ute, uten noe problem, og vips er pumpa ute:

 

099.jpg

 

Kan se ut som om den gamle pumpa er original. Den var i ganske dårlig forfatning:

 

100.jpg

 

Ny pumpe klar til motering. Et lite lage med Hylomar på begge sider av pakningen:

 

101.jpg

 

Ny pumpe på plass. Nå burde det bli tett. :o

 

102.jpg

 

Fikk også nytt tanklokk og låseblekk. Låseblekket er ikke festet enda, men måtte bare se hvordan det ble.............får nesten tårer i øynene, så vakkert det er. :D

 

103.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte på radiator og koblet på slangene i dag. Frostvæske fyllt på.........så var det tid for start. Motoren starter lett, og det var ikke noen lekkasje. :)

Det ryker litt blått fra motoren........tror det er ventiltetningene. Skal bruke bilen litt før jeg gjør noe med det. Må bare få tak i prøveskilt først...........vel og merke etter at bremsene er luftet skikkelig. :o

 

Satte meg fast i snøen i hagen også. :D Måtte bare prøve litt, men det ble hjulløft på høyre bak, så da måtte Audien til pers. :D Tror fjærene er rimelig sammenrustet. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ryker litt blått fra motoren........tror det er ventiltetningene.

 

Sånn var den forrige motoren i ex-millen og den som sitter i nå også :rolleyes: Skal montere en trimtopp etterhvert så da håper jeg blårøyken også forsvinner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skrudd sammen fronten idag. Det begynner å ta form. :) Byttet park og blinklys også. Må kjøpe nye hovedlykter. Det er endel rust på reflektorene.

 

104.jpg

 

Skal snart skru inn innerskjermene, men må først ha "guffe" i mellom platene. Det tikker endel på høyre side av motoren.........kan det være bensinpumpa? Pleier den å tikke når den er dårlig?

 

105.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint arbeid du gjør. Du er effektiv ;) ... Likte låsen på tanklokket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har gått litt tregere enn jeg hadde forventet, men det går fremover. Største problemet er når jeg trenger nye deler..........det går fort to uker før jeg får dem. Håper å ha skilter på før sommeren. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går demonterte jeg dashbordet. Noen hadde klippet av wire'en for varmespjeldet, så en ny måtte innstalleres. Etter litt knoting fant jeg hvor alle bolter og skruer satt. Fikk ut nedre del av dashbordet. Det var ganske mye oljesøl på den. Har sikkert vært en oljetrykksmåler med lekkasje.

106.jpg

107.jpg

 

Torpedovegg uten nedre del av dashbord:

 

108.jpg

 

Rengjort dashbord, klar for montering:

 

109.jpg

 

Gammelramma kuttes opp:

 

110.jpg

111.jpg

113.jpg

 

Ramma var veldig dårlig. Det var også gjort endel dårlig sveising på den. Er det noen som er interessert i å kjøpe høyre fremre rammevang, med rammenr.? Det er papirer på den. :)

 

112.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare gjort småting i det siste. Sill under høyre dør rettet ut og montert. Satte også på låseblekket på den fremre tanken også. Har latt motoren gå endel, for å se om den "går seg til", og kanskje ryker litt mindre blått. Men neida, den ryker bare mer. :o Det blir nok å kjøpe et s.k. de choke kit, og bytte ventiltetninger og eller alle andre pakninger i toppen.

 

Det er heldigvis ikke nødvendig å ta ut motoren for dette. :) Må bare vente til lønning for å bestille fra England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering: Lakkerte grillen i grått (ikke svart!!!) :D Kjøpte nye hovedlys på biltema. Billige, men de passet ikke helt i de 3 sporene i lykteholderen. Men fikk dem på plass likevel.

 

117.jpg

 

116.jpg

 

Måtte også kjøpe noen hengelåser til tanklokkene:

 

114.jpg

115.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...