Gå til innhold

Ex-Mil'en Dolly


jon71

Anbefalte innlegg

Det tar litt tid å fikse masse felger. :o Nå har jeg sandblåst 4-5 stykker. Tok den siste av "sommerdekkfelgene" nå i stad. De har blitt tatt litt i etapper.......en felg pusset ned, så lagt på owatrol og mens den tørket har neste felg blitt sandblåst. Derfor har de vært i forskjellig stadium av behandlingen. Tørketid er noe dritt. :o

 

Her er første lag med benga:

251.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Måtte ta litt service på bilen i dag. Skal kjøre på treff i nærheten av Narvik. Skiftet olje og filter, samt plugger, rotor og fordelerlokk. Pluggene hadde nok sett sine bedre dager. :o

 

252.jpg

 

Tok også en ventiljustering. Har ikke gjort det på denne motoren, siden den ble satt inn. Et lite stemningsbilde:

 

253.jpg

 

Har også blitt eier av et pent brukt taktelt og takgrind. Så nå er bilen så godt som klar for ferietur sørover.

 

254.jpg

 

255.jpg

 

256.jpg

 

257.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosjekt ny motor er i gang igjen. Fikk satt inn drevet for oljepumpe/fordeler riktig i dag. Litt styr å treffe rett tann og få inn settskruen, men nå er det på plass.

Låste også settskruene til ventilstyringene. Topp ble skrudd av den nye Ex-Mil'en. Det skal visstnok være en nyoverhalt blyfritopp. Vet ikke om den er gasflowed. Hvordan ser man dette best?

 

Den så veldig fin ut i brennkammeret, sett bort i fra litt sot etter prøvestart.

260.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en tur i garasjen i kveld også. Toppen ble montert og ventiler justert. Regner med å løfte ut motoren i løpet av helgen, og sette inn den nye. Spent på hvordan den går.

 

274.jpg

 

Jeg har gått lei den dårlige kvaliteten på gummimansjettene, spesielt på høy/lav-spaken og håndbrekket. Fant på E-bay et firma som lager dem i skinn. De kom i posten i dag. Kostet rundt 450,- Det ser ut til å være god kvalitet. Litt usikker på hvordan mansjetten til girspaken skal festes, men jeg finner nok ut av det. Kan også nevne om noen vil ha et eksklusivt utseende på bilen, lager de skinntrekk til dashbordet også. :)

 

Link til firmaet: http://stores.ebay.com/J-F-CUSTOMS/LAND-ROVER-/_i.html?_fsub=1118003016&_sid=668506186&_trksid=p4634.c0.m322

 

275.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er diesel, bortsett fra støtstenger og topp. Fant akkurat ut at det er en Turner Engineering topp. Er i dialog med dem for å høre hva de har gjort med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kammen er montert etter "standardmerkene". Det er en kil på kammen som skal stå mot kilsporet i kamdrevet som er merker "P". Så er det er annen "P" lenger ut på kamdrevet, som skal stå mot et bolthull mot toppen av motoren. Det er grunninnstilling. Så kan man prøve forskjellige av de andre sprorene i kamdrevet, dersom man vil fininnstille mer.

 

Det finnes også kamdrev med bare et kilspor. Da er det ikke så mye å velge i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har holdt på noen dager nå med motorbyttet. Ting har tatt litt tid, da jeg måtte flytte over veldig mye fra den gamle motoren over til den nye. Slet også endel med å få motor og girkasse på linje, slik at de passet sammen.

 

Her er noen bilder fra prosessen:

 

Før start:

 

277.jpg

 

Fronten demonteres:

 

278.jpg

 

Demontert:

 

279.jpg

 

Motor løftet ut:

 

280.jpg

 

Her var det tomt. :o

 

281.jpg

 

Ny motort begynner å ta form:

 

282.jpg

 

Gammel motor begynner å miste form:

 

283.jpg

 

Ny motor løftes på plass:

 

284.jpg

 

Da var den på plass, og det er bare å skru sammen.

285.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at alt var på plass, ble olje og kjølevann fyllt på. Batteri koblet til. Så kom det store øyeblikket med oppstart. Litt frem og tilbake......hadde først glemt å plugge i coilen. Så var fordeler helt ute av stilling og til slutt var jeg tom for strøm. I dag gikk jeg litt mere systematisk til verks, og satte fordeleren til TDC. Da ble det start. :D Oppdaget også at det rant litt olje bak på motoren, og fryktet det verste. :o Heldigvis var det bare oljerøret fra blokka til toppen som lakk. Hadde brukt litt for store kobbertetninger. Med riktig størrelse ble det tett. Det var heller ikke noen røyk etter oppstart. Må gjøre litt fin justering etterhvert, men skal la den kjøre seg inn litt først.

Glemte å si at jeg først kjørte motoren uten plugger på starteren for å få oljetrykk.

 

Her har jeg fått den til å gå ganske rent:

 

 

 

Endret av jon71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. :) Du nevnte en gang, da jeg holdt på med denne motoren at det ga voksenpoeng...........nå har jeg vel absolutt fått noen poeng. :D

 

Jeg kjører nedover en gang i slutten av uka. Tar det pent, så jeg vet ikke helt hvor lang tid jeg bruker. Men vi ses på treffet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg omsider våknet opp, var det sau til frokost. ☺  Er litt nord for Gjøvik, men det er ikke så langt igjen nå. Snart er jeg på Landstreffet. ☺

20170719_105939.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...