Gå til innhold

Ex-Mil'en Dolly


jon71

Anbefalte innlegg

Det ble litt mer kjøring på meg etter Landstreffet. Jeg tok fergen fra Larvik til Hirtshals på tirsdagen etter treffet. Hadde først en overnatting på Løkken, og kjørte dagen etter til Randers. Der foregår det danske Land Rover treffet. Masse hyggelige folk, og masse artige biler. Ølen er god og billig her i Danmark. :)

 

Har dog fått et problem med bilen. :o Den har plutselig begynt å bruke olje og ryker stygt. :o Mistenker at det er enten en stempelring eller en ventiltetnig som har røket. Skal kjøre til Norge igjen på tirsdag med dette problemet. Håper jeg finner ut av problemet og får tak i delene jeg trenger. Må nesten få fikset dette før jeg skal kjøre til Nord-Norge, hvis ikke må jeg nesten ha mer olje enn bensin for å komme meg hjem. :o

 

Her er et lite bilde av min camp på treffet:

 

20170728_094131.jpg

 

Nå skal jeg ta en dusj, og så skal jeg kjøre og se på Trophy-løpet de arrangerer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du trykk i bunnpanna?

En kjapp titt på pluggene avslører kanskje hvilken sylinder det er.

Ventiltettninger går å bytte med toppen på. :)

Er det en stempelring får du litt sysselsetting og en god historie å fortelle.... ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lokalisert problemet til sylinder nr. 3. Gjør ikke noe med det her i Danmark. Skal kjøre til Sætre, litt før Oslo. Da er det ikke så langt til EWS og deler. Må bare fylle olje i ny og ne. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

En liten oppdatering fra ferien i sommer.

 

Toppen og bunnpanna ble tatt av slik at jeg kunne sjekke stempelringene på sylinder 3, som hadde en veldig sota plugg. Det var mye sot på stempelet, ikke bare på den men alle. :o Hadde bare klart å få tak i et sett med stempelringer, og byttet derfor bare på sylinder 3. Den ble nok noe bedre, men forstsatt brant den olje.

 

20170803_141142.jpg

 

20170803_141155.jpg

 

20170803_141208.jpg

 

Hadde en grei plass å skru på............ved seilbåten min som ligger på land. Da kunne jeg komme i gang tidlig og holde på til sent.

 

Det ble litt kjøring hit og dit de siste ukene av ferien, og de andre ringene ble nok ikke så mye bedre. Hjemturen til Nord-Norge startet på ettermiddagen den 16. august. Jeg shop'et 14 liter med olje på BT og kjøpte et sett med plugger før jeg dro. Bestemte meg for å kjøre gjennom Sverige, siden det er bedre veier der. Måtte stoppe hver 10. mil for å fylle olje. I starten gikk det vel på rundt 1 liter, men etterhvert ble det kanskje 2 liter. Måtte stoppe flere steder underveis for å kjøpe mere olje. På en Dollar Store, fikk jeg tak i billig olje. Kuin 190 for 4 liter. Kjøpte 16 liter der. :o Må ha brukt over 30 liter på å kjøre 200 mil. :o Men jeg kom meg hjem, selv om de siste 3-4 milene gikk på 2 sylindere. Brukte 3 dager på turen.

 

Det gikk egentlig greit gjennom Sverige, fordi der hadde jeg godt pådrag hele tiden, noen som gjorde at fuel flow'en var god og oljen ble brent opp. Problemet ble mye verre i Finnland, siden det gikk så mye opp og ned, og da kan man ikke ha så godt pådrag. Da blir det masse oljesøl på plugger etc., og bilen går dårlig.

 

Plugger ble tatt ut og renset, eller byttet ganske mange ganger under turen. Men det positive er at sylinder nr. 3 har en brun og fin plugg, så jeg tipper en ny lett honing og nye ringer, så blir den bra igjen. Tror det var en kombinasjon av røff honing og litt tøff innkjøring som skapte dette problemet. :D

 

Lafterolf: hadde tenkt å svinge innom deg, men følte det var best å komme meg hjm så fort som mulig.

Endret av jon71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var litt kant på sylinderen. Men jeg tror ikke det var det som gjorde utslaget. Heller at det var for grov/feil vinkel på honing.

Send gjerne kassa med Roar, om han har plass/anledning. :)

 

Det går egentlig greit å kjøre seriebil langt. Man må bare følge med bakover og slippe frem andre biler. Det ble vel litt over 5000 km i sommer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det ble ikke gjort stort med Dolly, etter jeg kom hjem. Parkerte bare utenfor og tømte bilen for baggasje. For ca 1 måned siden startet jeg opp og kjørte ned til naustet for få litt mer plass på parkeringen foran huset. Litt tregstartet, men fikk etterhvert fyr. Gikk på 3 sylindere. :o Så ble den andre Ex-Mil'en jeg har kjørt på starteren, slik at jeg fikk fronten inn i garasjeåpningen. Måtte bruke starteren, siden Dolly har toppen til denne motoren. Utrolig hvor mye olje som kommer ut av en motor, som går på starteren når man ikke har toppen på. :o Men det er bra med olje i innkjørselen......da gror ikke gresset så bra. :D Fikk tatt ut blokka i denne bilen, og lempet inn den gamle motoren til Dolly. Har fortsatt noen småting å sette på denne motoren, men det blir ikke før Dolly er klar.

 

På lørdagen var det Dolly som skulle til pers. Etter veldig mange startforsøk klarte jeg tilslutt å kjøre opp til huset igjen, og parkerte med nesa inn i garasjeåpningen. Motor ble løftet ut og deler flyttet over til blokka fra den andre Ex-Mil'en.

 

Fra "hjertetransplanteringen"

 

Sykt hjerte ute:

 

286.jpg

 

Blokk løftet inn i motorrommet:

 

287.jpg

 

Da jeg tok av toppen for å flytte den over til den andre motoren, kunne jeg se at den sylinderen som jeg byttet ringer på, var fin. Det var ikke spesielt mye sot i den. De andre sylinderene var ganske fulle av olje, men ikke så mye hard sot som jeg så i sommer.

 

288.jpg

 

Da jeg snudde toppen rundt, for å kikke på ventiler og brennkammeret, så jeg ganske fort at 2 eksosventiler hadde "takket for seg". Mulig det har vært så mye sot og bekk i sylinderen, at ventilene ikke har klart å lukke skikkelig og dermed blitt brent.

 

289.jpg

 

Det ser ut til at ventilsetene har greid seg. Har bestilt nye ventiler. Kommer med DHL på onsdag. Fantastisk rask ekspedering fra Turner. Bestilte på søndag kveld, og fikk bekreftelse på at det var pakker allerede samme kvelden. I dag morges fikk jeg melding fra DHL om at de skullle plukke opp pakka. :)

 

Så nå får jeg litt jobb med toppen, før den kan settes på. Hvordan er det med nye ventiler........må de freses til, eller kan man bruke slipepasta og "sugekopp"? Hadde vært veldig bra om det går å bruke dem direkte. Har ikke noe utstyr for å frese de rette vinklene.

 

Fumla litt med telefonen, så det ble også en halveis selfie. :D:D

 

 

290.jpg

Endret av jon71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra med litt selfier også her inne:)

Du gjør en utrolig jobb med de bilene dine. Synd du fikk mye motortrøbbel... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok en skikkelig bearbeiding er best, men det begynner å haste litt med EU-kontrollen. Tror jeg gjør et forsøk med slipepasta. Fikk forresten delene i dag. Det gikk fort. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, gautes skrev:

 

Pasta er ikke en fullgod løsning .

 

Hvorfor ikke? 

Bilen jeg gjorde det på har gått mange mil nå. 

 

Gå for sugekopp og pasta du! Toppen til Gråtassen leverte jeg. Betalte 1500,- . 

 

Syntes det og stå og pusse for hånd var helt greit arbeid. :D:D:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, gautes skrev:

Du får søke litt på nettet om ventilsliping,vinkler,styringer, osv.

Det har gått bra flere ganger for "bush-mekanikere" oppi her.

Menmen, vi får være uenige om dette. 

Jeg vet hva jeg vil gjøre igjen iallefall ;):rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setene var helt fine. Det er ikke langt denne toppen har gått, siden den ble overhalt av Turner.

 

Ventilene ble slipt i går kveld. Det ser ut til å bli bra..........krysser fingrene. Toppen ble også montert på blokka, så nå er det bare resten igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...