jon71 Skrevet 28. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2017 Det ble litt mer kjøring på meg etter Landstreffet. Jeg tok fergen fra Larvik til Hirtshals på tirsdagen etter treffet. Hadde først en overnatting på Løkken, og kjørte dagen etter til Randers. Der foregår det danske Land Rover treffet. Masse hyggelige folk, og masse artige biler. Ølen er god og billig her i Danmark. Har dog fått et problem med bilen. Den har plutselig begynt å bruke olje og ryker stygt. Mistenker at det er enten en stempelring eller en ventiltetnig som har røket. Skal kjøre til Norge igjen på tirsdag med dette problemet. Håper jeg finner ut av problemet og får tak i delene jeg trenger. Må nesten få fikset dette før jeg skal kjøre til Nord-Norge, hvis ikke må jeg nesten ha mer olje enn bensin for å komme meg hjem. Her er et lite bilde av min camp på treffet: Nå skal jeg ta en dusj, og så skal jeg kjøre og se på Trophy-løpet de arrangerer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard Bratland Erikstad Skrevet 28. juli 2017 Del Skrevet 28. juli 2017 Har du trykk i bunnpanna? En kjapp titt på pluggene avslører kanskje hvilken sylinder det er. Ventiltettninger går å bytte med toppen på. Er det en stempelring får du litt sysselsetting og en god historie å fortelle.... ;p Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jonnyisaksen Skrevet 28. juli 2017 Del Skrevet 28. juli 2017 Hoff d hørtes ikke bra ut Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jon71 Skrevet 29. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2017 Har lokalisert problemet til sylinder nr. 3. Gjør ikke noe med det her i Danmark. Skal kjøre til Sætre, litt før Oslo. Da er det ikke så langt til EWS og deler. Må bare fylle olje i ny og ne. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jon71 Skrevet 24. august 2017 Forfatter Del Skrevet 24. august 2017 (endret) En liten oppdatering fra ferien i sommer. Toppen og bunnpanna ble tatt av slik at jeg kunne sjekke stempelringene på sylinder 3, som hadde en veldig sota plugg. Det var mye sot på stempelet, ikke bare på den men alle. Hadde bare klart å få tak i et sett med stempelringer, og byttet derfor bare på sylinder 3. Den ble nok noe bedre, men forstsatt brant den olje. Hadde en grei plass å skru på............ved seilbåten min som ligger på land. Da kunne jeg komme i gang tidlig og holde på til sent. Det ble litt kjøring hit og dit de siste ukene av ferien, og de andre ringene ble nok ikke så mye bedre. Hjemturen til Nord-Norge startet på ettermiddagen den 16. august. Jeg shop'et 14 liter med olje på BT og kjøpte et sett med plugger før jeg dro. Bestemte meg for å kjøre gjennom Sverige, siden det er bedre veier der. Måtte stoppe hver 10. mil for å fylle olje. I starten gikk det vel på rundt 1 liter, men etterhvert ble det kanskje 2 liter. Måtte stoppe flere steder underveis for å kjøpe mere olje. På en Dollar Store, fikk jeg tak i billig olje. Kuin 190 for 4 liter. Kjøpte 16 liter der. Må ha brukt over 30 liter på å kjøre 200 mil. Men jeg kom meg hjem, selv om de siste 3-4 milene gikk på 2 sylindere. Brukte 3 dager på turen. Det gikk egentlig greit gjennom Sverige, fordi der hadde jeg godt pådrag hele tiden, noen som gjorde at fuel flow'en var god og oljen ble brent opp. Problemet ble mye verre i Finnland, siden det gikk så mye opp og ned, og da kan man ikke ha så godt pådrag. Da blir det masse oljesøl på plugger etc., og bilen går dårlig. Plugger ble tatt ut og renset, eller byttet ganske mange ganger under turen. Men det positive er at sylinder nr. 3 har en brun og fin plugg, så jeg tipper en ny lett honing og nye ringer, så blir den bra igjen. Tror det var en kombinasjon av røff honing og litt tøff innkjøring som skapte dette problemet. Lafterolf: hadde tenkt å svinge innom deg, men følte det var best å komme meg hjm så fort som mulig. Endret 24. august 2017 av jon71 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 farsken til uflaks med bilen. kan sende kassen med Roar, han er i området. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Er det slitekant i sylinderne? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jonnyisaksen Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 Uflaks m bilen.tøft å kjøre så langt m en serie bil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jon71 Skrevet 25. august 2017 Forfatter Del Skrevet 25. august 2017 Ja, det var litt kant på sylinderen. Men jeg tror ikke det var det som gjorde utslaget. Heller at det var for grov/feil vinkel på honing. Send gjerne kassa med Roar, om han har plass/anledning. Det går egentlig greit å kjøre seriebil langt. Man må bare følge med bakover og slippe frem andre biler. Det ble vel litt over 5000 km i sommer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jonnyisaksen Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 D går vel d.men har bestemt meg eg skal ha defender Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jon71 Skrevet 16. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2017 (endret) Det ble ikke gjort stort med Dolly, etter jeg kom hjem. Parkerte bare utenfor og tømte bilen for baggasje. For ca 1 måned siden startet jeg opp og kjørte ned til naustet for få litt mer plass på parkeringen foran huset. Litt tregstartet, men fikk etterhvert fyr. Gikk på 3 sylindere. Så ble den andre Ex-Mil'en jeg har kjørt på starteren, slik at jeg fikk fronten inn i garasjeåpningen. Måtte bruke starteren, siden Dolly har toppen til denne motoren. Utrolig hvor mye olje som kommer ut av en motor, som går på starteren når man ikke har toppen på. Men det er bra med olje i innkjørselen......da gror ikke gresset så bra. Fikk tatt ut blokka i denne bilen, og lempet inn den gamle motoren til Dolly. Har fortsatt noen småting å sette på denne motoren, men det blir ikke før Dolly er klar. På lørdagen var det Dolly som skulle til pers. Etter veldig mange startforsøk klarte jeg tilslutt å kjøre opp til huset igjen, og parkerte med nesa inn i garasjeåpningen. Motor ble løftet ut og deler flyttet over til blokka fra den andre Ex-Mil'en. Fra "hjertetransplanteringen" Sykt hjerte ute: Blokk løftet inn i motorrommet: Da jeg tok av toppen for å flytte den over til den andre motoren, kunne jeg se at den sylinderen som jeg byttet ringer på, var fin. Det var ikke spesielt mye sot i den. De andre sylinderene var ganske fulle av olje, men ikke så mye hard sot som jeg så i sommer. Da jeg snudde toppen rundt, for å kikke på ventiler og brennkammeret, så jeg ganske fort at 2 eksosventiler hadde "takket for seg". Mulig det har vært så mye sot og bekk i sylinderen, at ventilene ikke har klart å lukke skikkelig og dermed blitt brent. Det ser ut til at ventilsetene har greid seg. Har bestilt nye ventiler. Kommer med DHL på onsdag. Fantastisk rask ekspedering fra Turner. Bestilte på søndag kveld, og fikk bekreftelse på at det var pakker allerede samme kvelden. I dag morges fikk jeg melding fra DHL om at de skullle plukke opp pakka. Så nå får jeg litt jobb med toppen, før den kan settes på. Hvordan er det med nye ventiler........må de freses til, eller kan man bruke slipepasta og "sugekopp"? Hadde vært veldig bra om det går å bruke dem direkte. Har ikke noe utstyr for å frese de rette vinklene. Fumla litt med telefonen, så det ble også en halveis selfie. Endret 16. oktober 2017 av jon71 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paal Helge Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Bra med litt selfier også her inne Du gjør en utrolig jobb med de bilene dine. Synd du fikk mye motortrøbbel... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jon71 Skrevet 16. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2017 Det var nok selvforskyldt.......dårlig honejobb. Men man lærer av det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 17. oktober 2017 Del Skrevet 17. oktober 2017 Lever toppen til maskinering av ventiler og seter. Da kjører du fint 150.000 km til uten problemer. Pasta er ikke en fullgod løsning . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paal Helge Skrevet 17. oktober 2017 Del Skrevet 17. oktober 2017 Hva koster en sånn jobb? .... av ren nysgjerrighet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jon71 Skrevet 17. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2017 Tror nok en skikkelig bearbeiding er best, men det begynner å haste litt med EU-kontrollen. Tror jeg gjør et forsøk med slipepasta. Fikk forresten delene i dag. Det gikk fort. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Land Rover for alle penga Skrevet 17. oktober 2017 Del Skrevet 17. oktober 2017 12 timer siden, gautes skrev: Pasta er ikke en fullgod løsning . Hvorfor ikke? Bilen jeg gjorde det på har gått mange mil nå. Gå for sugekopp og pasta du! Toppen til Gråtassen leverte jeg. Betalte 1500,- . Syntes det og stå og pusse for hånd var helt greit arbeid. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 17. oktober 2017 Del Skrevet 17. oktober 2017 Du får søke litt på nettet om ventilsliping,vinkler,styringer, osv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Land Rover for alle penga Skrevet 18. oktober 2017 Del Skrevet 18. oktober 2017 9 timer siden, gautes skrev: Du får søke litt på nettet om ventilsliping,vinkler,styringer, osv. Det har gått bra flere ganger for "bush-mekanikere" oppi her. Menmen, vi får være uenige om dette. Jeg vet hva jeg vil gjøre igjen iallefall Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 18. oktober 2017 Del Skrevet 18. oktober 2017 Biltema selger freseutstyr for å frese setene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jon71 Skrevet 18. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2017 Setene var helt fine. Det er ikke langt denne toppen har gått, siden den ble overhalt av Turner. Ventilene ble slipt i går kveld. Det ser ut til å bli bra..........krysser fingrene. Toppen ble også montert på blokka, så nå er det bare resten igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Land Rover for alle penga Skrevet 18. oktober 2017 Del Skrevet 18. oktober 2017 2 timer siden, jon71 skrev: så nå er det bare resten igjen. Mest brukte kommentaren her på LRF?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jonnyisaksen Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 Så no er snart bilen på vegen i gjen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 20. oktober 2017 Del Skrevet 20. oktober 2017 Enda godt tid Jon, er hele 2 uker til treff Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jon71 Skrevet 20. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2017 Spørs om jeg tar sjansen på å kjøre til treffet uten EU-kontroll i boks. Så at første ledige time hos NAF var 10. november. Jeg risikerer avskilting etter 31. oktober. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.