jon71 Skrevet 4. november 2019 Forfatter Del Skrevet 4. november 2019 (endret) Lenge siden det var noen oppdatering her. :O Skulle hatt EU-kontroll innen 31.08, men var ikke klar da. Har brukt tiden frem til nå med småfiks her og der. Har blant annet fått byttet simring framme på veiva, så nå er det ikke lenger masse oljesøl der. Bremsene har også blitt sjekket. Nytt rustfritt eksosanlegg montert. Har også fått hentet ved. I dag var det tid for EU-kontroll, og den gikk veldig bra.............null feil. Så da er Dolly klar for to nye år. Byttet også bakre bensintank, til en i aluminium som jeg hadde liggende. Den gamle i stål svettet litt. Men det viste seg at det er en hårtynn sprekk i alutanken, ved dreneringspluggen. Måtte tømme tanken i går kveld, slik at det ikke hang en bensindråpe der under EU-kontrollen. Tenkte få en nabo, som er sveiser, til å fikse det problemet. Om man fyller tanken med vann skulle det være ufarlig å sveise på den. ................håper jeg. Endret 4. november 2019 av jon71 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ranger Skrevet 4. november 2019 Del Skrevet 4. november 2019 Kult Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paal Helge Skrevet 10. november 2019 Del Skrevet 10. november 2019 Gratulerer med godkjent bil. Godt å se du bruker den som bruksbil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jon71 Skrevet 19. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2020 I dag fant jeg ut at det var på tide å få på vintertøflene til Dolly. Greit å få hentet hjulene i naustet, før det blir mye snø og høye brøytekanter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 20. desember 2020 Del Skrevet 20. desember 2020 Naboen er fortsatt i live etter sveisen? Det funker godt med vann i tanken på ståltanker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jon71 Skrevet 20. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2020 Har ikke blitt sveising enda. Har prøvd med kjemisk metall, men det er fortsatt ikke helt tett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jon71 Skrevet 23. august 2021 Forfatter Del Skrevet 23. august 2021 (endret) Ble litt "toppløs-kjøring" i sommer. Men det nord-norske været er ikke det beste når man ikke kan parkere under tak. :O Takisolasjonen i Dolly har blitt veldig fuktig og lukta ikke så godt lenger. Så da var det tid for litt forandringer. Tenkte at safaritak kunne være artig å prøve, siden jeg hadde et liggende. Fikk samtidig byttet pakninger mellom tak og vegger. Det ser faktisk ut til å være veldig tett nå. Deilig å få vind i håret, selv om man ikke har så mye av det. Nye pakninger settes på. Safaritak på vei på. Endret 23. august 2021 av jon71 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ranger Skrevet 23. august 2021 Del Skrevet 23. august 2021 Kan skrive under på at vind i håret i åpen seriebil er lækkert Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jon71 Skrevet 23. august 2021 Forfatter Del Skrevet 23. august 2021 Helt klart. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jon71 Skrevet 16. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2021 Det har vært litt stille på Ex-Mil-fronten. Har fått byttet slavesylinder på clutch..........var lei av at den gikk i bånn stadig vekk. I dag fikk jeg også lagt om til vinterhjul. Tok samtidig av alle tromler og gjorde rent. Fremre venstre trommel var helt full av gris. Trodde først det var olje og skitt, men selv ikke bensin løste det opp. Så kom jeg på at jeg hadde stått fast i et myrhull tidligere i høst. Det var ganske dypt, så det har nok kommet inn endel da. Høytrykksplyler fikset det. Safaritak på bilen: Ny slavesylinder: Før rengjøring: Etter rengjøring: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jon71 Skrevet 9. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2022 Så akkurat gjennom hele tråden min, og ser nå at alle bildene er tilbake. Det er jo helt kanon. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kise Skrevet 9. januar 2022 Del Skrevet 9. januar 2022 (endret) Ja helt nydelig - så bildene fungerte i min tråd også, meget gledelig - spanderer gjerne en øl eller to til vedkommende rundt et leirbål. Flott bil du har. hullet i siden av setekassa, er det selvlaget? (kanskje du har vist det tidligere i tråden, skal lese hele) jaggu på side 20/29 i 2016 så ser vi hullet bli til. har det vært kjekt? Endret 10. januar 2022 av Kise Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jon71 Skrevet 10. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2022 Hullet i kassa fungerer veldig bra. Har jo ikke tilgang fra oversiden. Alt som ligger der holder seg på plass, og kan enkelt tas ut fra siden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jon71 Skrevet 15. april 2023 Forfatter Del Skrevet 15. april 2023 På tide å få bilen EU-godkjent igjen. Skulle vært godkjent innen november 2021, men alt i sin tid. Hadde den hos NAF nå før jul og fikk 2 2-ere. Oljelekkasje fra motor og et litt lav høyre lykt. Er ikke så veldig fornøyd med NAF lenger. De lar deg ikke få være med inn i hallen. Skylder på sikkerhet.........bla, bla. Sa til han som skulle sjekke den at dersom det var noe han var usikker på, så skulle han snakke med meg før han skrev anmerkinger. Han skjønte ikke helt hva jeg mente, så jeg måtte f.eks. forklare at parkeringsbrems sitter på mellomaksel, og at man ikke skal teste den i fart. Han tok bilen inn og begynte testen. Etter en stund, med noe som så ut som endel knoting, vinket han meg inn i hallen. Han fant ikke hvor nødblinkbryter var pluss endel andre funksjoner i førerhus. Tror ikke han var så veldig glad i gamle biler, for han så en oljedråpe på gulvet og da måtte han føre opp oljelekkasje. :O Det skal sies at det var en mildværsdag med masse slaps på veien, så det kan ha vært vann og olje. Men det var ikke noe vits å diskutere med han. Jeg synes NAF var bedre da de var bare inspektører og ikke verksted. Tror jeg skal slutte å bruke dem, og heller gå til noen som driver med eldre biler. I dag byttet jeg bunnpannepakning, for å få en tett motor. Ikke det at det var mye lekkasje fra motoren, men greit å ha gjort det. Tappet ned oljen og tok ned bunnpanna. Byttet også oljefilter. Fant noe "artig" i bunnpanna. Ser ut som noen lange nagler, men jeg aner ikke hvor de kommer fra. Noen som vet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 15. april 2023 Del Skrevet 15. april 2023 Forsvarets rekrutter og andre gjorde mye rart har jeg hørt. Aldri sett noe slikt orginalt i de motorene det jeg kan huske. Jeg tenker nagler til bremsebånd men de er litt lange synes jeg. Alle NAFkontrollører er ikke håpløse. Det finnes snerk i ethvert yrke. Forsikringen min dekket ikke kunder inne på verkstedgulvet mitt,kun kundemottaket. Og gjett hvem som får problemer om noen skaller i bukken eller tryner på glatt verkstedgulv.... Men "ryggsekker" og kranglefanter bidrar nok også til utestengning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jon71 Skrevet 16. april 2023 Forfatter Del Skrevet 16. april 2023 Joda, ser den med forsikringer osv, men tingen er at kontrollørene ofte ikke har kunnskapen om snart 50 år gamle biler. Hjalp nettopp naboen med en mye nyere Mazda BT pick-up idag. Han hadde fått anmerkning på en hjelpesnekke. Vi tok den av og det var ikke noe slakk i den. Faktisk er det andre gang NAF har påpekt slakk i den, uten at det har vært det. Det er derfor jeg ikke stoler på dem, og vil være med inn. Angående naglene i bunnpanna er de alt for tynne til å komme fra bremsebånd. De er kanskje 2-3 mm i diameter. Men jeg kan heller ikke se at de skal komme fra noen i motoren. :O Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 17. april 2023 Del Skrevet 17. april 2023 Ligner på nagler som brukes på cappings. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 17. april 2023 Del Skrevet 17. april 2023 Tror de er for tynne til det også. Mangler litt rundere hode synes jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 17. april 2023 Del Skrevet 17. april 2023 Ja det er sant. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ranger Skrevet 18. april 2023 Del Skrevet 18. april 2023 På 15.4.2023 den 20.44, jon71 skrev: Jeg synes NAF var bedre da de var bare inspektører og ikke verksted. Tror jeg skal slutte å bruke dem, og heller gå til noen som driver med eldre biler. Ja, man kan bli mistenksomme. Jeg fikk tilbud på rep. fra de da D3 hadde en mangel sist. Hvem tenker du bruke som har litt "peiling" på eldre biler? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 18. april 2023 Del Skrevet 18. april 2023 3 timer siden, Ranger skrev: Ja, man kan bli mistenksomme. Jeg fikk tilbud på rep. fra de da D3 hadde en mangel sist. Hvem tenker du bruke som har litt "peiling" på eldre biler? Lokalt er det vel kun Autospeed som kan litt om eldre kjøretøy Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jon71 Skrevet 19. april 2023 Forfatter Del Skrevet 19. april 2023 Ja, det var Autospeed jeg hadde i tankene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jon71 Skrevet 1. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2023 I går ble etterkontroll gjennomført og godkjent. Så nå har jeg ikke lenger bruksforbud på bilen. Så at den nye frisdten på PHH var satt til 16.12.2024. Trodde man fikk 2 nye år. :O Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 1. juni 2023 Del Skrevet 1. juni 2023 Når kan du ta EU-kontroll? | Statens vegvesen to år fra hovedkontroll og ikke etterkontroll... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jon71 Skrevet 3. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2023 Dolly ble plutselig litt vanskelig å starte. Trodde først det var lav spenning på batteriet, men lading hjalp ikke. Noen ganger ville ikke starteren gå i det hele tatt, men et par kakk på den, så virket den. Litt sliten med andre ord. Ny 24V starter koster en liten formue og selger skal ha pant i tillegg. Tenkte bytte av børster kunne løse problemet, og fant s.k "New old stock" på nettet. Kostet bare 20£ + frakt og moms. Tok ut starteren og åpnet den. Børstene var bare slitt til det halve, men når den først var åpen ble børstene byttet. Gjorde rent med bremserens og pusset over sleperingen med scotchbrite. Litt knotete å få på børstene.........skulle helst hatt 3 hender for å holde fjærene tilbake mens man skrudde i skruene. :O Det var helle ikke stort med slitasje på starteren. Den var merket med overhalt en gang i 1993. Monterte inn i bilen igjen, og den virket bedre enn på lenge. Gammel børste og to nye montert: Slepering (......eller hva det nå kalles): Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.