Gå til innhold

Fyringsolje, hva kan det brukes til?


lafterolf

Anbefalte innlegg

Jeg jobbet et sted med stor dieseltank til firmabilene.Av og til ble det tappet opp x antall fat som ble fylt på

fyringsoljetanken hjemme hos sjefen.Om det går greit motsatt vei vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyringsolje er så vidt jeg vet ikke helt ulikt diesel og kan fint brukes på "gamle" dieselmotorer, men den er muligens farga og vil slå dårlig ut på en fargestest utført av et dertill egnet tilsyn.

 

Parafin er tørt som tusan og må blandes ut med 2-takt eller annen dertil egnet olje for å kunne brukes i en motor uten fare for senskader

 

Tror jeg :huh:

Endret av tdiThomas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er vel om hvor mye annet enn diesel du får med.

Rust,vann,dieseldyr,+++ fra en gammel fyringsoljetank.

Og den som påstår dieseldyrene var utryddet kan ta en titt på tanken og filteret i Bobcaten min.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En her i Bergen kjørte mange liter med fyringsolje på sin 200tdi,men med tilsatt 2-takts olje.Motor gikk veldig fint.Den x-mil-en er lenger nord nå.Og det er vel ikke en lov som sier det ikke er lov å bruke fyringsolje som drivstoff? :blink::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var/er 2 utgaver av fyringsolje 1 og 2.

Fyringsolje nr.1 var en "finere" utgave av diesel.Renset for ikke å sote ,i fyrkjeler eller pottebrennere(kaminer).Kan brukes på motor.

Fyringsolje nr.2 var litt dårligere diesel,rett og slett. Ble bukt der det var store fyrkjeler og gikk på "max" yteevne,da høyere temp,brant opp en del av sotet,og feiing ikke var så påkrevd.

Og pajeroen som brukte fyringsolje,det var nok ikke kl.1,for den ryker nesten ingenting i motorn,men gir heller litt dårliger ytelse .

Og som Gaute sier;Det e mangt å finne i en gml.nedgravd oljetank.Æ veit,æ har vært inni for rengjøring(kjørt olje for Norol/Statoil,noen år sia,men ....)

Og farga avgiftsfri drivstoff (parafin,fyringsolje etc.)er ikke tillatt brukt i biler/maskiner etc.,som ikke er reg. som motorredskap.Sånn ca! :)

 

Mvh.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri blitt sjekket,men vet noen av naboene ble stoppa i fjor.

Noen venner av meg dannet et "forsikringsselskap" ,den gang det var mye penger å spare,

som fungerte slik at hvis en av deltagerne ble tatt spleiset man på boten og så var vedkommende ute av selskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddsen e rimelig stor,langs E 16 Kløfta-Kongsvinger,ihvertfall. Jeg er stoppa 2 ganger og fruen 1 de siste 9 mnd.Og de er ofta ute å kontrollerer.Jeg måtte åpne og bli tatt noen dråper av,mens fruen med sin bensinbil høflig ble vinket videre.Og de stoppet alle.

Men nå er det mere "samkjøring" mellom etatene,så kontrollene innvolverer mange,og alle skal "tale" sin sak.Og det liker æ :D Ta juksemakerne :angry:

 

Mvh.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk den du Rolf! Mange kanner har æ bært ombord i sjarken,og til div. maskineri.Av de siste liter,før tømming,Husk bærre ,bil ,båt eller traktor ,ha filter tilgjengelig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rolf

 

Fyringsolje er, som nevnt tidligere i tråden, diesel av noe dårlig kvalitet. Dvs. ikke så godt "renset" som vanlig diesel og inneholder heller ingen ting av tilsetnings stoffene som er i diesel ment for kjøretøy. Men det største aberet nå på denne tiden av året er vel at fyringsolje ikke tåler mer en 12 minusgrader. Det betyr at den begynner å vokse seg allerede ved en 4 - 5 minusgrader.

 

Jan - Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tapper du litt i et glass og la det stå litt. Er det antydning til farge i det, så lar du det være. Det var svaret jeg fikk fra Toll. Kjørte vel opp ca 100 liter fra en tank i nabolaget. Tok oppi noen "dråper" totaktsolje, og blandet vel ca 50% med Diesel.

 

// faj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tømte en tank nå i våres, fikk pris på 10 kr literen for destruering. Da tappet jeg på fat selv det var over 800 liter

Har fyllt noe på båten og broren min har kjørt traktor og gravemaskin på den. Har vurdert byggvarmer med pipe i garasjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Den rød-dieselen jeg fylte på traktoren her om dagen var grønn den :P

Må vere minst ti år sidan raud diesel?

 

Forøvrig skal du køyre nokre km før du køyrer inn veldig mange kroner på å bruke fargadiesel og då er sjansen større for å bli stoppa og. Eg har imidlertid aldri blitt stoppa og har knapt høyrt om kontroll på personbilar her. Sikkert ulikt med tanke på geografien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt mange mil på fyringsolje i gamledager. Dette var i en hvileperiode med Citroen mellom om 6.2 GMC i en RRC og atter en RRC. Totaktsolje ble fylt på. I tillegg er det mindre effekt i fyringsolje. Kjøpte noe lurium i Østfold som skulle få opp zetantallet, men til ingen nytte. Lukta litt pommes frittes men funka greit... Men nå er vi på sent 90-tall....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...