lafterolf Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Det er ofte fyringsolje gis bort ser jeg. Noen lure tips hva man kan bruke det til? Er dette parafin? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Jeg jobbet et sted med stor dieseltank til firmabilene.Av og til ble det tappet opp x antall fat som ble fylt på fyringsoljetanken hjemme hos sjefen.Om det går greit motsatt vei vet jeg ikke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdiThomas Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 (endret) Fyringsolje er så vidt jeg vet ikke helt ulikt diesel og kan fint brukes på "gamle" dieselmotorer, men den er muligens farga og vil slå dårlig ut på en fargestest utført av et dertill egnet tilsyn. Parafin er tørt som tusan og må blandes ut med 2-takt eller annen dertil egnet olje for å kunne brukes i en motor uten fare for senskader Tror jeg Endret 26. november 2012 av tdiThomas Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bamse_bra Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 HAr en slektning som kjørte opp 5000 liter fyringsolje (klasse1?) på sin gamle pajero, sota litt mere enn med diesel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 (endret) Spørsmålet er vel om hvor mye annet enn diesel du får med. Rust,vann,dieseldyr,+++ fra en gammel fyringsoljetank. Og den som påstår dieseldyrene var utryddet kan ta en titt på tanken og filteret i Bobcaten min. Endret 26. november 2012 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hahaug Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 En her i Bergen kjørte mange liter med fyringsolje på sin 200tdi,men med tilsatt 2-takts olje.Motor gikk veldig fint.Den x-mil-en er lenger nord nå.Og det er vel ikke en lov som sier det ikke er lov å bruke fyringsolje som drivstoff? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
runekristoffersen Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Det var/er 2 utgaver av fyringsolje 1 og 2. Fyringsolje nr.1 var en "finere" utgave av diesel.Renset for ikke å sote ,i fyrkjeler eller pottebrennere(kaminer).Kan brukes på motor. Fyringsolje nr.2 var litt dårligere diesel,rett og slett. Ble bukt der det var store fyrkjeler og gikk på "max" yteevne,da høyere temp,brant opp en del av sotet,og feiing ikke var så påkrevd. Og pajeroen som brukte fyringsolje,det var nok ikke kl.1,for den ryker nesten ingenting i motorn,men gir heller litt dårliger ytelse . Og som Gaute sier;Det e mangt å finne i en gml.nedgravd oljetank.Æ veit,æ har vært inni for rengjøring(kjørt olje for Norol/Statoil,noen år sia,men ....) Og farga avgiftsfri drivstoff (parafin,fyringsolje etc.)er ikke tillatt brukt i biler/maskiner etc.,som ikke er reg. som motorredskap.Sånn ca! Mvh.Rune Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
j_wold Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 rent hypotetisk... (siden jeg har bensinbiler) hva er egentlig oddsen for å bli tatt i dieselfargekontroll ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Jeg har aldri blitt sjekket,men vet noen av naboene ble stoppa i fjor. Noen venner av meg dannet et "forsikringsselskap" ,den gang det var mye penger å spare, som fungerte slik at hvis en av deltagerne ble tatt spleiset man på boten og så var vedkommende ute av selskapet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 26. november 2012 Forfatter Del Skrevet 26. november 2012 Jeg kan bruke fyringsoljen på traktor. Er for feig til å bruke avgiftsfri diesel på bilen. 300 liter gis bort i nabokommunen og det fristet. Kanskje på tide å skaffe en oljefyrt ovn i verkstedet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
runekristoffersen Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Oddsen e rimelig stor,langs E 16 Kløfta-Kongsvinger,ihvertfall. Jeg er stoppa 2 ganger og fruen 1 de siste 9 mnd.Og de er ofta ute å kontrollerer.Jeg måtte åpne og bli tatt noen dråper av,mens fruen med sin bensinbil høflig ble vinket videre.Og de stoppet alle. Men nå er det mere "samkjøring" mellom etatene,så kontrollene innvolverer mange,og alle skal "tale" sin sak.Og det liker æ Ta juksemakerne Mvh.Rune Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
valvolainen Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Hadde kontroll der idag også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
runekristoffersen Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Bruk den du Rolf! Mange kanner har æ bært ombord i sjarken,og til div. maskineri.Av de siste liter,før tømming,Husk bærre ,bil ,båt eller traktor ,ha filter tilgjengelig!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 26. november 2012 Forfatter Del Skrevet 26. november 2012 Jeg bytter ofte filter og har bestandig nye filter tilgjengelig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan - Otto Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Hei Rolf Fyringsolje er, som nevnt tidligere i tråden, diesel av noe dårlig kvalitet. Dvs. ikke så godt "renset" som vanlig diesel og inneholder heller ingen ting av tilsetnings stoffene som er i diesel ment for kjøretøy. Men det største aberet nå på denne tiden av året er vel at fyringsolje ikke tåler mer en 12 minusgrader. Det betyr at den begynner å vokse seg allerede ved en 4 - 5 minusgrader. Jan - Otto Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
j_wold Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 ... Men det største aberet nå på denne tiden av året er vel at fyringsolje ikke tåler mer en 12 minusgrader. Det betyr at den begynner å vokse seg allerede ved en 4 - 5 minusgrader. Hæ ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan - Otto Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Ja Wold Om ikke det har skjedd noe helt spesielt med tilsetning og kvalitet på fyringsoljen de siste tre fire årene så er det slik. Jeg har selv sett det som en slags is suppe ved 6 - 8 minusgrader. Jan - Otto Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 26. november 2012 Forfatter Del Skrevet 26. november 2012 Ikke ulikt sommerdiesel vil jeg tro. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan - Otto Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Riktig Rolf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnarne Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Tapper du litt i et glass og la det stå litt. Er det antydning til farge i det, så lar du det være. Det var svaret jeg fikk fra Toll. Kjørte vel opp ca 100 liter fra en tank i nabolaget. Tok oppi noen "dråper" totaktsolje, og blandet vel ca 50% med Diesel. // faj Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jari Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Jeg tømte en tank nå i våres, fikk pris på 10 kr literen for destruering. Da tappet jeg på fat selv det var over 800 liter Har fyllt noe på båten og broren min har kjørt traktor og gravemaskin på den. Har vurdert byggvarmer med pipe i garasjen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isak Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 Mht rød-diesel og risiko..... Jeg ble stoppa med D3'en utenfor Tromsø i fjor høst. Stakkars tollern klarte ikke å få sugd opp så mye som en dråpe diesel fra tanken, og jeg ble vinket av gårde. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JCP Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 Hmmm... Den rød-dieselen jeg fylte på traktoren her om dagen var grønn den Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
radovan Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 Hmmm... Den rød-dieselen jeg fylte på traktoren her om dagen var grønn den Må vere minst ti år sidan raud diesel? Forøvrig skal du køyre nokre km før du køyrer inn veldig mange kroner på å bruke fargadiesel og då er sjansen større for å bli stoppa og. Eg har imidlertid aldri blitt stoppa og har knapt høyrt om kontroll på personbilar her. Sikkert ulikt med tanke på geografien? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siglis Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 Har kjørt mange mil på fyringsolje i gamledager. Dette var i en hvileperiode med Citroen mellom om 6.2 GMC i en RRC og atter en RRC. Totaktsolje ble fylt på. I tillegg er det mindre effekt i fyringsolje. Kjøpte noe lurium i Østfold som skulle få opp zetantallet, men til ingen nytte. Lukta litt pommes frittes men funka greit... Men nå er vi på sent 90-tall.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.