Gå til innhold

Julebrusen er kommet! Hvem foretrekker du?


grønn disco

Anbefalte innlegg

Oppskrift på kursøl:

 

12 liter vann

1,2kg sukker

2 appelsiner, deles i to

1ts nellik (hel)

2ts pepper (helkorn)

1sp gjær

 

Noen liter vann kokes opp med nevnte krydder.

Bruk noe som holder krydderet på plass for å unngå siling senere. Tøm i sukkeret. Ha i resten vannet. Når du har rett tempratur har du oppi gjær. Settes på en lun plasset døgns tid før du slår over på flasker. Flaskene settes kjølig, vi bruker kjelleren.

 

Kan drikkes etter noen dager men vil være best etter noen uker da det blir mer futt da.

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gamle mor laget i mange år noe juledrikke som muligens kan minne om kursølet.

Oppskriften vet jeg ikke noe om og mors hjerne er på bærtur nå.

Det var godt og litt friskt men gamle husmødre følger ikke alltid oppskriften slavisk.

Bryggets innhold varierte fra år til år og det som i utgangspunktet var (nesten?)uten alkohol

kunne fort bli med høy prosent neste år.

Men vi ungene elsket det med eller uten alkoholen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig liker jeg champagne brus til jule maten, men ellers så har jeg fått stor sans for juleøl av litt mørke typer. Gleder meg til å få smake på Kinn bryggeri sitt. På det lokale polet fikk de 36 flasker og de var borte etter 5 min. jeg var ikke av de heldige, men ryktene sier at det er mer på gang. Det blei for øvrig sendt ca 8000 flasker til Oslo foor fordeling rundt om i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppskrift jeg fikk i Stockholm for en tid tilbake; En flaske vodka tilsettes det gule skallet fra en sitron samt to sukkerbiter. Rist flasken til sukkeret er oppløst og la det ligge ett døgn i fryseren. Sil av og man har en fantastisk schnaps til sjømaten inkl sild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått smakt Julemust, og jeg må vel innrømme at jeg neppe drar til sverige for å handle mer av den drikken. Selv foretrekker jeg Berentsens Eplemost (med kullsyre) som alkoholfri drikke til julematen. Julebrus er for søtt som drikke til mat, men kan være godt når man har litt søtsug etter all den salte maten. (Vi spiser pinnekjøtt her i huset.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 3 år senere...

Mammaen min brukte einer, og 2 flasker bukkøl i hjemmelaget øl. ( TOMTEBRYGG ) Det ble korket og satt i kjelleren, og noen ganger når det nærmet seg jul smalt det i korker der nede.

Nå er det dessverre Hamar julebrus for kona og unga, og AASS vørterøl for meg.

Hadde vært gromt å tatt opp igjen den tradisjonen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk noen flasker Hamar julebrus i julegave og synes ikke det smaker julebrus, men sjampanjebrus. Minner meg om onkelen min som brukte det som blandevann, trolig for å dempe smaken av dårlig vare.. Julebrus skal være rød og hete Aass. Tanta min brygget tomtebrygg som tørstedrikke på sommeren, et år hadde hun manko på glassflasker og brukte tomme saftflasker av plast istedenfor. Flaskene ble til fantastiske kunstverk, men ølet ble dødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk noen flasker Hamar julebrus i julegave og synes ikke det smaker julebrus, men sjampanjebrus. Minner meg om onkelen min som brukte det som blandevann, trolig for å dempe smaken av dårlig vare.. Julebrus skal være rød og hete Aass. Tanta min brygget tomtebrygg som tørstedrikke på sommeren, et år hadde hun manko på glassflasker og brukte tomme saftflasker av plast istedenfor. Flaskene ble til fantastiske kunstverk, men ølet ble dødt.

Alt etter hva man er vant med... Har vokst opp med Julebrus fra Hamar , eventyrbrus kan man kjøpe hele året... ? God (h)jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...