OANO Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 Huff, da ble det mørkt en stund, konstantert defekt turbo. Noen som har en liggende, eller er det ny fra England som gjelder ? Eller noe her på berget, GIK turbo ? Noen erfaringer ? Hva med all oljen som har kommet inn i intercooler og innsug, den finner kanskje sin vei ut av seg selv ? Olaf Arne Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 Demonter intercooler og gjør den ren med en væske som fordamer raskt. Vurder VGT-turbo. Praesto i Bergen skaffer dette. Du vil tro du har ny moderne motor med denne type turbo og gjerne med remapping samtidig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jarle F Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 VGT-Turbo er gøy om lommeboken din tillater det. Praesto kan levere og er veldig glad for å kunne levere. Standard turbo koster også noen kroner 5000-6000Kr om jeg ikke husker helt feil + frakt,mva++ De fleste delebutikkene på øya kan levere. Offroadbutikken.no kan også levere, men det kan ta litt lengre tid. Original koster fort noe mer (Har sett priser på 13000- 15000Kr i england ) Da er det ikke langt igjen til VGT. Enkel jobb å skifte egentlig. Ettersom bilen ikke er kjørbar kan det være et godt tidspunkt å ta ut intercooleren og gjøre den ren. Ligger noen oppskrifter på dette både her på LRforum og andre steder på nettet. Du vil bli overrasket over hvor mye gugge som har samlet seg i den. Knotete å få av alle delene rundt for å få ut IC. Har du undersøkt årsaken til turbohavariet? Manglende olje? Olje lekkasje ut over normalt? Spon i oljen? For langt oljeskift intervall? Tette oljefiltre? Like viktig å få dette fastslått da det kan gi deg en del ergrelser når en ny turbo tar kvelden. Husk å bytte alle pakningene rundt tudboen samtidig. Disse må bestilles separat. Ta et oljeskift når du først er i gang. Da har du gjort det også. Prime turboen med ny olje før du starter opp. Hell olje i oljehullet på toppen av turboen og drei på skovvelhjulet slik at du får smurt lagerene. Sikkert ikke nødvendig, men det er psykisk forebyggende idet oljetrykkslampen tenner ved oppstart.. Dette har jeg selv gjort, men er ingen ekspert på noe som helst. Årsak til turbohavariet for min del var deffekt kobberpakning på alternatoren(dynamoen) som førte til olje behandling av hele motoren og fremre deler av understellet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
discolasse Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 (endret) Hvordan merket du at turboen røyk heden? Mange km?.. Jeg gjorde nettopp rent i slanger og intercooler og der var det noen teskjeer med olje.. Hmm Endret 30. oktober 2012 av discolasse Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helge Skou Dale Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 Monterer du VGT MÅ du remappe for å få fullt utbytte av den. Hvis ikke kan du like gjerne montere en orginal. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OANO Skrevet 30. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2012 Ok, takk så langt, tilbakemeldinger kommer jo ryende kjappere enne en trønder kan si "whatt in the svart" ? Blir vel så jeg holder meg til originalturbo. Har vel en liten plan om å bytte til D3 om ikke lenge, så jeg ser ikke for meg hitech turboer og remapping Usikker på hvorfor den røyk, hva med alderdom ? 220000 km. Aksling ble sjekket for et år siden, kjente en liten slakke allerede da. Symptomene nå var redusert trekkraft, myyyye eksos og brent oljelukt. Så fort at olje rant fra turbo og nedover eksosrøret. Da stikker jeg og demonterer intercooler. Takk for innspill Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Praesto4x4 Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 Takker for positive omtaler, vi kan også leverer "vanlig" Turbo fra Garrett om det er av intereser Hilsen Glen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vestfold Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 Er turboen et service-punkt? Oljeskift el.l? Vår har gått ca 180.000.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 Turboen får olje fra motoren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vestfold Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 Turboen får olje fra motoren. Takk, var det jeg trodde Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OANO Skrevet 30. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2012 Okeyokey, Fikk nesten ut intercooleren... Noen som henviste til en link hvordan det gjøres etter boka ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nyskje Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 Her er ein link. Klikkeklikk Litt trangt å få den ut, men det går finfint. Synes å huge at eg bøygde radioatoren forsiktig (!) bakover og jobba IC-en ut med list og lempe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
discolasse Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Veldig grei jobb, jeg tok ut vifta, da blir et good plass Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.