Gå til innhold

Turbo TD5 2000


OANO

Anbefalte innlegg

Huff, da ble det mørkt en stund, konstantert defekt turbo.

 

Noen som har en liggende, eller er det ny fra England som gjelder ?

 

Eller noe her på berget, GIK turbo ? Noen erfaringer ?

 

Hva med all oljen som har kommet inn i intercooler og innsug, den finner kanskje sin vei ut av seg selv ?

 

Olaf Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VGT-Turbo er gøy om lommeboken din tillater det.

Praesto kan levere og er veldig glad for å kunne levere. ;)

Standard turbo koster også noen kroner 5000-6000Kr om jeg ikke husker helt feil + frakt,mva++

De fleste delebutikkene på øya kan levere. Offroadbutikken.no kan også levere, men det kan ta litt lengre tid.

Original koster fort noe mer (Har sett priser på 13000- 15000Kr i england :blink::wacko: ) Da er det ikke langt igjen til VGT.

 

Enkel jobb å skifte egentlig.

 

Ettersom bilen ikke er kjørbar kan det være et godt tidspunkt å ta ut intercooleren og gjøre den ren.

Ligger noen oppskrifter på dette både her på LRforum og andre steder på nettet.

Du vil bli overrasket over hvor mye gugge som har samlet seg i den.

Knotete å få av alle delene rundt for å få ut IC.

 

Har du undersøkt årsaken til turbohavariet?

Manglende olje?

Olje lekkasje ut over normalt?

Spon i oljen?

For langt oljeskift intervall?

Tette oljefiltre?

 

Like viktig å få dette fastslått da det kan gi deg en del ergrelser når en ny turbo tar kvelden.

Husk å bytte alle pakningene rundt tudboen samtidig. Disse må bestilles separat.

 

Ta et oljeskift når du først er i gang. Da har du gjort det også.

Prime turboen med ny olje før du starter opp.

Hell olje i oljehullet på toppen av turboen og drei på skovvelhjulet slik at du får smurt lagerene.

Sikkert ikke nødvendig, men det er psykisk forebyggende idet oljetrykkslampen tenner ved oppstart..

 

Dette har jeg selv gjort, men er ingen ekspert på noe som helst.

Årsak til turbohavariet for min del var deffekt kobberpakning på alternatoren(dynamoen) som førte til

olje behandling av hele motoren og fremre deler av understellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk så langt, tilbakemeldinger kommer jo ryende kjappere enne en trønder kan si "whatt in the svart" ?

 

Blir vel så jeg holder meg til originalturbo. Har vel en liten plan om å bytte til D3 om ikke lenge, så jeg ser ikke for meg hitech turboer og remapping blush

 

Usikker på hvorfor den røyk, hva med alderdom ? 220000 km. Aksling ble sjekket for et år siden, kjente en liten slakke allerede da.

Symptomene nå var redusert trekkraft, myyyye eksos og brent oljelukt. Så fort at olje rant fra turbo og nedover eksosrøret.

 

Da stikker jeg og demonterer intercooler. Takk for innspill :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...