Gå til innhold

Grunnkurs i Lurium?


vha

Anbefalte innlegg

Lurt litt på i det siste hva som finns av ulikt lurium for bil, virker som at det er noe for enhver anledning + litt til.

 

I gamle dager™ hørte jeg det var sagmugg i diff og banan i gearkassen som var mye anvendt,

gjerne ved salg av bruktbil, for de som hadde mage til slikt.

 

Ovatrol, arkanol og denslags er vel mer pensum enn lurium, men hva mer bør man ha i boden?

 

Og for de som har noen gode røverhistorier de har hørt så kom med de :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 96
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg hadde Omega 917 på motor og servo på Discoen for et par måneder siden, samt motorblokktetning fra Biltema i kjølevannet, og forbruket av olje og vann har gått betydelig ned. Det har også blitt mindre griseri i motorrommet. Jeg tenkte jeg også skal bruke Omega på gir og diff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplyst om dette før, men ein god ting kan ikkje seiast for ofte:

 

Ha kondensfjernar på ein tvistdott e.l. og dra over rutene innvendig. Fabelaktig evne til å hindre dogg.

 

Oko antipunkteringsvæske er gull, også i pris.

 

Bar's Leaks fungerer!

 

Diesel og tid er verdens beste rustfjernar - i tillegg til Omega 636.

 

Skal sjå om eg kjem på fleire triks.

 

Edit: Bensin er flott til å tynne lakk, og billegare og ofte meir innan rekkevidde enn andre tynnemiddel.

Endret av radovan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpestykke gnidd utover for å tette hull i drivstofftank.

Noe sprit i kjølevannet var mye brukt før frostvæsken kom.

Måtte passe på bilen da det fantes tørste nok folk til å drikke det.

Tykkeste motoroljen ble spedd ut med fett for å få oljetrykket opp før salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha litt bremsevæske på en fille og "vask" rene alle gummiforinger og gummibelger.

Da ser det ut som om du har skiftet dem før salg, pluss at de blir litt mykere igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt testet Omega flytende kork, funka delvids, men skjønner flere behandlinger må til.

 

Var veldig plaga med saktegående Yaris midt i veien over flere mil da jeg var ute med min vanlige bil i går.

Fins det noe lurium mot slikt? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var veldig plaga med saktegående Yaris midt i veien over flere mil da jeg var ute med min vanlige bil i går.

Fins det noe lurium mot slikt? :D

 

 

Denne kombinert med/eller denne :o

 

Edit: ingen kommentar om lovligheten for den vet jeg er langt over kanten :P

Endret av Larsframars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tør jeg ikke si.

Alt for mange år siden min gamle onkel fortalte meg det.

Han kjørte Renault 4 med baderomspanel som gulv inntil det råtnet opp med 3 korpulente tanter i bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går et program på Discovery Channel for tiden som heter "One Car Too Far", de kjører riktignok "feil" bil, men de har en del Petter Smart-løsninger når ting går galt. Kanskje litt sent å komme med tipset nå som serien har gått en stund, men det er vel nok av repriser i vente. ;)

 

Neste sending er reprise av mandagens sending på fredag klokken 19:00, igjen på søndag klokken 13:00. Ny episode mandag klokken 21:00.

 

Les mer her: http://www.discoverychannel.no/programmer/one-car-too-far (Siden er visst optimalisert for IE og kan være kranglete i andre nettlesere... *sukk*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den med såpa og drivstofftank; gjeld det diesel, bensin eller begge?

 

Begge, svjv. Har vært med på å bruke det på en bensintank som sprakk i en fals. Funka som toget. Greia er at såpe er vannløselig, men

ikke hydrokarbonløselig, så den holder det tett. En stund. (Er det vått blir såpen løst opp av vannet i lufta/på veien..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kombinert med/eller denne :o

 

Edit: ingen kommentar om lovligheten for den vet jeg er langt over kanten :P

 

 

 

Denne var jo søt, tror det meste vil flytte seg, både kjøretøy forran og plomber til sjåføren bak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går et program på Discovery Channel for tiden som heter "One Car Too Far...

Før første programmet var eg håpefull og sat klar med håp om at vi skulle få sjå køyring, men det vart jaggu mykje framogtilbakeklipping med det sedvanlege "døden er nær og dette er dritskummelt og vi er ultratøffe"-pratet. Mesteparten av køyringa var filma inne frå bilen med heile biletet på fjeset på eine fyren i bilen.

Discovery Ch kan kunsten å øydelegge sjølv det mest lovande konsept.

 

Tilbake til topic... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi ikke ser er back-up-teamet med helikoptere,3-4 store biler tungt utstyrt med mekanikere og et rullende hospital.

Ingen av oss tror vel de risikerer noe som helst med de to tv-kjendisene der borte.

Søksmål leveres jo bare sjampiskorken lager merke i taket og kaffen er for varm.

Førstnevnte har jeg erfart og sistnevnte lest om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søksmål leveres jo bare sjampiskorken lager merke i taket....

Vi opplevde verdiøkning på leiligheten vi solgte i 1987 med merket inntakt. Så spørs det da, om champagnekorkmerke er for negativt eller positivt å regne. Men det var altså som sagt 1987. Og da var det kanskje greit, på linje med ferdighulla olabukser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi ikke ser er back-up-teamet med helikoptere,3-4 store biler tungt utstyrt med mekanikere og et rullende hospital.

Ingen av oss tror vel de risikerer noe som helst med de to tv-kjendisene der borte.

 

Det er en ting jeg aldri har forstått, folk som mener at man må ha en reell livsfare fro at underholdningsprogrammet skal være troverdig og ha "street cred". Mener slike folk også at man f.eks. må stoppe hjertet på en person for at kursdeltagere skal lære hjerte-lungeredning? Må man krasje en bil og skade fører / passasjerer for at folk skal kunne lære om førstehjelp ved bilulykker? Det går faktisk an å fortelle folk hvordan de løser et potensielt livsfarlig problem, selv uten at de som lærer det bort må risikere eget eller andres liv. Kanalen legger ikke skjul på at det er tilgang til medisinsk personell og støtteapparat, faktisk så åpner de programmet med å fortelle nettopp dette.

 

Men, uansett hva man måtte mene om støttepersonell etc, det er fremdeles en del fiffige triks i det programmet, jeg har lært masse jeg ikke kunne fra før, både om bush-repairs og overlevelse generelt. Eksempler: Hva man kan gjøre om gasswire ryker, hvordan erstatte en ledning til tennplugg med en kvist, hva man kan gjøre om man bare har 3 hjul og vil kjøre til nærmeste sivilisasjon, hvordan rappellere med bil. Dere andre her inne kunne sikkert alt dette fra før, men for meg var det ny kunnskap som jeg gjerne tar med meg videre i livet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...