Gå til innhold

Kraftig oljelekasje D3


aok

Anbefalte innlegg

Så lenge var man i himmelen. 10 mil + ferge før hjemme, i ødemarka, på en lørdag, lyser oljelampa. Stopper med en gang. Renner olje under bilen. Finner ikke ut hvor det lekker - mye olje rundt filteret og øvre del av motoren, men ikke fra filteret. 8600,- for transport av bilen hjem...... Virker som et rør, kobling el. Som er røket. Forslag hvor man skal begynne å lete? (Sitter og venter på vikingmannen....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger mye olje på oljekjøleren. Håper den før turbo. Sitter i høyresetet i vikingbilen og leser Haynes. Dersom det er turboen er jeg inbound et h..... masse arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er oljelynet trygt tilbake i garasjen. Tar et (par) glass med rødvin, og venter til i morgen med feilsøking. Ønsker all moralsk støtte.....

Endret av aok
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror lekasjen er funnet..... Pakningen på oljefilteret så ikke helt bra ut :wacko: Trodde ikke at det kunne lekke så mye derfra, men ser faktisk slik ut. Det ble en h... masse oljesøl nede i "v-en". Sugde opp nesten en liter olje der nede, og har fått tørket opp motoren og gearkassa... og bensintanken under. Du verden for et gris.

Satte i nytt filter og ny pakning. Fyllte opp nesten fem liter olje, og startet opp igjen.

Motoren går helt fint - heldigvis. Kjørte den god og varm, og finner ikke flere lekasjer. Forhåpentligvis slapp jeg med skrekken + en svært høy Falken-regning. Leste meg opp på turbobytte og oljekjølerbytte i går. Utrivelig lesning. Dog er intet umulig - tar bare lang tid.

 

Har to spørsmål til dette kyndige forumet:

1. Er det trolig at motoren faktisk kan lekke seg tom gjennom filteret? Evt kan det fortsatt være oljekjøleren, som nå er tilsynelatende tett - og bare venter til et øde sted før den åpner seg igjen?

2. Bør jeg bekymre meg for den oljen jeg ikke fikk tørket opp, som ligger nede i "v-en" og damper? Umulig å få bort 100% uten å demontere halve motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljepumpa pumper olja igjennom filteret før det går inn i kretsløpet så,

 

1. Motoren kan lekke seg tom igjennom filteret da oljepumpa pumper det direkte fra sumpen og ut igjennom lekkasjen.

 

2. Olje i Ven trenger du ikke bekymre deg for mer enn at den vil dampe og lukte en stund. Det er heldigvis ikke over noen varme eksosmanifolder.

 

Oljekjøleren din er neppe tett, den er nemlig ett rør inni radiatoren din. Skal mye til for å tette den.

 

Forsikringen dekker veihjelp til nærmeste verksted. 8600 kr så har du vel fraktet bilen ett stykke. Viking skulle ha 5000 kr for å frakte en bil fra Oslo til Tønsberg, Det var samme pris som det ble når viking fraktet den til Gautes gamle garasje (500 egenandel) og jeg betale han for reparasjon der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8600 var pris helt hjem. Forsikringen dekte kun transport til traktorverkstedet i bygda der bilen stoppet.... ville ha den hjem jeg.

Takker for svar. Da skal jeg venne meg til oljelukt de nærmeste dagene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...