Gå til innhold

Malingssprøyte


Tore Kjernmoen

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd dette på interiørmalinger (som Jotun Lady Supreme Finish dør og listemaling) og kunne like gjerne kastet pengene ut av vinduet blush . Fungerer svært dårlig, malingen er for tykk for denne type sprøyte og må tynnes så kraftig at det ikke er bra for sluttresultat og dekkevne pr strøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Bosch sin løsning. Viktig å dekke til litt ekstra nøye på ting som ikke skal ha maling på seg. Brukes den ute stå et lite stykke unna bilen.. (Ene bilen har nå små røde priker i lakken. Noe som jeg syns gir en artig effekt).

 

Hvis du bruker blank maling er det lurt å gå over med kost etterpå, ellers blir det litt matt.

 

Om du vil prøve er det bare å låne sprøyta.

 

.-.

Pål-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig hukommelse? Jeg kan huske at enkelte ting huskes mens resten... Denne gangen er det hus og ikke billakk...

 

Slike sprøyter kan altså være en farbar vei. Jeg hadde vel forventet å måtte dekke til det som ikke skal males. Det er hele rom som skal males. Tak vegger vinduskarmer, dørkarmer osv. med unntak av gulv.

 

Så gjelder det å finne en god sprøyte. Ser Bosch og Wagner er nevnt. Malingens viskositet er viktig. Hvilken sprøyte var det du brukte SirOdin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte nok først og fremst på min dårlige opplevelse med "billiger" sprøyter, deriblant Biltema blush .

På jobb bruker vi høytrykkssprøyter til maling og sparkling fra Graco.

Det er godt mulig at litt dyrere leverandører som Wagner (kvalitet på proff utstyr ihvertfall) sine sprøyter kan fungere.

Som nevnt er viskositeten bestemmende. Vanlig interiør maling til salgs i norsk fargehandel mener jeg blir for tykke, men oljelakk, "bengalakk" og tilsvarende kan det kanskje fungere med (jeg har ikke prøvd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lille jeg har prøvd meg med både amatør og proffe lakksprøyter med trykkluft har lært meg at det er vanskelig å få bra resultat.

Malingen må blandes med helt riktig viskositet,luft og malingsdyser justeres helt riktig og til slutt en meget stø hånd i riktige vinklermot det som skal ha maling.

Og så var det dette med maskering av ALT i et mye større område enn det man tror.

Fatters sølvmetallic Volvo som fikk signalgule polkaprikker på ene siden var ikke et tilsiktet resultat og det ble selvfølgelig ikke oppdaget før lakken hadde tørket.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sånn, fra Bosch.

Du får et mye raskere og bedre resultat med rulle og pensel av god kvalitet. Sprøyte er kjekt der det er uråd å komme til uten å demontere alt mellom himmel og jord. Ellers ikke.

Er et mareritt å rengjøre, selv med vannbasert maling. Oljebasert ville jeg aldri akseptert i en sånn, du får den aldri ren igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hav vært i Norge siden krigen. Fungerer greit, og støver ikke, siden det her er luften som injiserer malingen, og ikke luften..

http://t.dinside.no/873421/bosch-pfs-65-malesproyte

Endret av terratracker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...