Lense Lars Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 Halloen godtfolk. Det nærmer seg understellsbehandling av grombilen, D3 -07 mod. Jeg ser at det er litt krokan under, men neppe noe av alvorlig karakter. Jeg har bestilt "normal" understellsbehandling, dvs vask, tørk, sandblåsing(av rust), grunning og sprøyting av guffe. På spørsmål om hvor mye av plastdeksler under bilen som fjernes, svarer verkstedet "det som er nødvendig". Jeg har også litt rust på ståldelen av bakfangeren, ser det bak deksel over tilhenger kontakt, og jeg har tenkt å demontere fanger slik at også dette kan behandles. Demontering av plast del av støtfanger virker kurant, iht min duggfriske Haynes manual. Kan opplyse at verkstedet omtales som best i byn, med 6 mnd ventetid, og bilen skal suse rundt i saltlaken i Hansastaden. Så mine gode forumdeltagere, er det kommentarer til dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rico Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 (endret) Enkleste mener mange kan være det beste: www.antirust.no www.vestfoldantirust.no http://www.buskerudantirust.no Personlig erfaring med f.eks Tectyl er at om det ikke var rust før det ble lagt på Tectyl skal jeg love deg det var rust 2 år senere... Endret 22. oktober 2012 av Rico Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 Olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje, Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CaspianBlue Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 Vi bør også legge til at olje er lurt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 Rart ingen har foreslått behandling med olje her, da foreslår jeg det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Truls Vikin Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 Veldig mye negativt om Tectyl. Mot bedre vitende (?) brukte jeg dette på min 2007. Dette etter å ha brukt samme firma på en eldre Discovery som ble 14 år i mitt eie - funket bra på ramma men det ble rust i gulv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lense Lars Skrevet 23. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2012 Takk for velbegrunnede og opplysende svar. Ingen tvil om at Norge er en OLJE-nasjon, for ikke å si olje, olje, olje-nasjon. Heller litt til Tectyl fremdeles... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 Den dagen de kryper INNI hulrommene,ramme,osv,for: vask, tørk, sandblåsing(av rust), grunning og sprøyting av guffe. skal jeg vurdere Guffe,men ikke før. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sylvan Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 Noen som kan anbefale steder for oljebehandling i Trøndelag? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Disco2blue Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 Kan ikke få fullrost behandlingen RustCheck gjør, den guffa tørker ikke... Neste bil jeg kjøper går rett dit på behandling -ny eller gamme.! Ikke har jeg problemer med det elektriske undet bilen heller... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lense Lars Skrevet 6. november 2012 Forfatter Del Skrevet 6. november 2012 Jadda. Sjarken har vært på slipp, og fått ny bunnsmøring. Fikk en cd med bilder etter rengjøring, men før blåsing. Fytti grisen så mye krokan det var under. Heldigvis bare overflaterust, men jeg ble litt sjokkert over omfanget. Nå er det i alle fall rengjort, sandblåst, primet med zink (skal også hjelpe mot dårlig ånde!) og behandlet med Tectyl. Så får vi se hvor lenge det holder før beina går igjennom dørken... Må si at jeg er overrasket over at på en bil som i sin tid kostet ca kr 900' er det i hovedsak lakk som er benyttet som beskyttelse mot korrosjon. Anbefaler ALLE å ta en grundig sjekk nedentil. Ser at salt svir andre steder i sår.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsframars Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 Jadda. Sjarken har vært på slipp, og fått ny bunnsmøring. Fikk en cd med bilder etter rengjøring, men før blåsing. Fytti grisen så mye krokan det var under. Heldigvis bare overflaterust, men jeg ble litt sjokkert over omfanget. Nå er det i alle fall rengjort, sandblåst, primet med zink (skal også hjelpe mot dårlig ånde!) og behandlet med Tectyl. Så får vi se hvor lenge det holder før beina går igjennom dørken... Må si at jeg er overrasket over at på en bil som i sin tid kostet ca kr 900' er det i hovedsak lakk som er benyttet som beskyttelse mot korrosjon. Anbefaler ALLE å ta en grundig sjekk nedentil. Ser at salt svir andre steder i sår.. Hvor mye kostet det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lense Lars Skrevet 6. november 2012 Forfatter Del Skrevet 6. november 2012 Fra Lars til Lars: Ca kr 6500,- for rengjøring og understellsbehandling, ca kr 6600,- for sandblåsing og grunning. Da tok de også å ga støtfangeren bak en runde, siden jeg hadde demontert plast dekselet. Priser inkl moms, feriepenger og 10 minutter "altvarbedrefør"prat. Kan forresten opplyse om at oljebehandling anbefalt i denne tråden ble møtt med oppgitthet hos verkstedet. Biltilsynet i Bergen klipper skilter ved oljelekkasjer fra girkasser, og hadde klippet hele bilen i filler dersom det dryppet olje fra alle kroppsåpninger. De var også skeptiske til hva et oljebad gjør med gummi, plast, ledninger og lakk og lær. Den som har elever får se... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
radovan Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 Kan forresten opplyse om at oljebehandling anbefalt i denne tråden ble møtt med oppgitthet hos verkstedet. Biltilsynet i Bergen klipper skilter ved oljelekkasjer fra girkasser, og hadde klippet hele bilen i filler dersom det dryppet olje fra alle kroppsåpninger. De var også skeptiske til hva et oljebad gjør med gummi, plast, ledninger og lakk og lær. Den som har elever får se... Tulleverksted. Det vil jo ikkje dryppe olje frå bilen for all ettertid. (Vissomatte hadde ein hatt ein fin evigvarande oljekilde.) Og so er ein ikkje pukka nødt til å blåse olje på alt av gummideler o.l. Oooog det er jo ikkje snakk om spillolje eller andre "aggressive" oljar. Apropos, eg har aldri høyrt om eit Tilsyn som rutinemessig avskiltar ved oljedrypp, sjølv ikkje om det er i Bærrrgen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsframars Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 (endret) 13000 kr er det samme som oljebehandlet bil i 16 år. Eller 8 hvis man gjør det hvert år. Fordeler og ulemper med begge er det jo. Lær kan jeg være enig med tar skade av oljebehandlingen med alt det andre takler dette fint. Er jo ikke noen aggressiv olje de bruker. Hadde jeg hatt en større reparasjon av bilen der ramme og karosseri ble splittet hadde jeg nok sendt ramma til sandblåsing og tectylbehandling men med tanke på bilens levetid og dagens tilstand på ramme og karosseri holder det mer enn nok med olje Edit : Trodde tectylbehandlingen var mye dyrere Endret 6. november 2012 av Larsframars Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.