Gå til innhold

Tid for understellsbehandling (av bilen), ønsker innspill


Lense Lars

Anbefalte innlegg

Halloen godtfolk.

 

Det nærmer seg understellsbehandling av grombilen, D3 -07 mod. Jeg ser at det er litt krokan under, men neppe noe av alvorlig karakter. Jeg har bestilt "normal" understellsbehandling, dvs vask, tørk, sandblåsing(av rust), grunning og sprøyting av guffe.

 

På spørsmål om hvor mye av plastdeksler under bilen som fjernes, svarer verkstedet "det som er nødvendig". Jeg har også litt rust på ståldelen av bakfangeren, ser det bak deksel over tilhenger kontakt, og jeg har tenkt å demontere fanger slik at også dette kan behandles. Demontering av plast del av støtfanger virker kurant, iht min duggfriske Haynes manual.

 

Kan opplyse at verkstedet omtales som best i byn, med 6 mnd ventetid, og bilen skal suse rundt i saltlaken i Hansastaden.

 

Så mine gode forumdeltagere, er det kommentarer til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,olje,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye negativt om Tectyl. Mot bedre vitende (?) brukte jeg dette på min 2007. Dette etter å ha brukt samme firma på en eldre Discovery som ble 14 år i mitt eie - funket bra på ramma men det ble rust i gulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke få fullrost behandlingen RustCheck gjør, den guffa tørker ikke... Neste bil jeg kjøper går rett dit på behandling -ny eller gamme.! Ikke har jeg problemer med det elektriske undet bilen heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jadda. Sjarken har vært på slipp, og fått ny bunnsmøring. Fikk en cd med bilder etter rengjøring, men før blåsing. Fytti grisen så mye krokan det var under. Heldigvis bare overflaterust, men jeg ble litt sjokkert over omfanget. Nå er det i alle fall rengjort, sandblåst, primet med zink (skal også hjelpe mot dårlig ånde!) og behandlet med Tectyl. Så får vi se hvor lenge det holder før beina går igjennom dørken...

 

Må si at jeg er overrasket over at på en bil som i sin tid kostet ca kr 900' er det i hovedsak lakk som er benyttet som beskyttelse mot korrosjon. Anbefaler ALLE å ta en grundig sjekk nedentil.

 

Ser at salt svir andre steder i sår..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadda. Sjarken har vært på slipp, og fått ny bunnsmøring. Fikk en cd med bilder etter rengjøring, men før blåsing. Fytti grisen så mye krokan det var under. Heldigvis bare overflaterust, men jeg ble litt sjokkert over omfanget. Nå er det i alle fall rengjort, sandblåst, primet med zink (skal også hjelpe mot dårlig ånde!) og behandlet med Tectyl. Så får vi se hvor lenge det holder før beina går igjennom dørken...

 

Må si at jeg er overrasket over at på en bil som i sin tid kostet ca kr 900' er det i hovedsak lakk som er benyttet som beskyttelse mot korrosjon. Anbefaler ALLE å ta en grundig sjekk nedentil.

 

Ser at salt svir andre steder i sår..

 

Hvor mye kostet det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Lars til Lars:

 

Ca kr 6500,- for rengjøring og understellsbehandling, ca kr 6600,- for sandblåsing og grunning. Da tok de også å ga støtfangeren bak en runde, siden jeg hadde demontert plast dekselet. Priser inkl moms, feriepenger og 10 minutter "altvarbedrefør"prat.

 

Kan forresten opplyse om at oljebehandling anbefalt i denne tråden ble møtt med oppgitthet hos verkstedet. Biltilsynet i Bergen klipper skilter ved oljelekkasjer fra girkasser, og hadde klippet hele bilen i filler dersom det dryppet olje fra alle kroppsåpninger. De var også skeptiske til hva et oljebad gjør med gummi, plast, ledninger og lakk og lær. Den som har elever får se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Kan forresten opplyse om at oljebehandling anbefalt i denne tråden ble møtt med oppgitthet hos verkstedet. Biltilsynet i Bergen klipper skilter ved oljelekkasjer fra girkasser, og hadde klippet hele bilen i filler dersom det dryppet olje fra alle kroppsåpninger. De var også skeptiske til hva et oljebad gjør med gummi, plast, ledninger og lakk og lær. Den som har elever får se...

Tulleverksted. :rolleyes:

Det vil jo ikkje dryppe olje frå bilen for all ettertid. (Vissomatte hadde ein hatt ein fin evigvarande oljekilde.) Og so er ein ikkje pukka nødt til å blåse olje på alt av gummideler o.l. Oooog det er jo ikkje snakk om spillolje eller andre "aggressive" oljar.

 

Apropos, eg har aldri høyrt om eit Tilsyn som rutinemessig avskiltar ved oljedrypp, sjølv ikkje om det er i Bærrrgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13000 kr er det samme som oljebehandlet bil i 16 år. Eller 8 hvis man gjør det hvert år.

 

Fordeler og ulemper med begge er det jo. Lær kan jeg være enig med tar skade av oljebehandlingen med alt det andre takler dette fint. Er jo ikke noen aggressiv olje de bruker.

 

Hadde jeg hatt en større reparasjon av bilen der ramme og karosseri ble splittet hadde jeg nok sendt ramma til sandblåsing og tectylbehandling men med tanke på bilens levetid og dagens tilstand på ramme og karosseri holder det mer enn nok med olje :)

 

Edit : Trodde tectylbehandlingen var mye dyrere :P

Endret av Larsframars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...