Gå til innhold

Fasadeforblending


terratracker

Anbefalte innlegg

Finner et eneste skikkelig bilde av en enebolig der tre er erstattet med tegl på yttervegg. Alle norske sider er fasader på store offentlige bygg.

Noen som har bilder og hva heter fasadeforblending på engelsk? Kun eneboliger er interessant.

Endret av terratracker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge får du kjøpt "Rehab-stein" Bredde 80mm Lengde 228mm Tykkelse 62/63 mm. Trenger en solid støp såle som er godt forankret i grunnmur (betong) eller et vinkeljern av galvanisert stål. Også solid forakret.

En rimeligere og raskere metode er "STO"puss.

http://stonorge.no/11302_NO-Sto_Norge-Produkter_ystemer.htm

Da får du et hus som ser ut som pussa, og du kan glemme utvendig vedlikehold i 50 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge får du kjøpt "Rehab-stein" Bredde 80mm Lengde 228mm Tykkelse 62/63 mm. Trenger en solid støp såle som er godt forankret i grunnmur (betong) eller et vinkeljern av galvanisert stål. Også solid forakret.

En rimeligere og raskere metode er "STO"puss.

http://stonorge.no/11302_NO-Sto_Norge-Produkter_ystemer.htm

Da får du et hus som ser ut som pussa, og du kan glemme utvendig vedlikehold i 50 år

 

Fint. Jeg var tenkt å kontakte deg.

Tenker brun teglsteinsforblending som om veggen var bygget med steinen

Er ikkehelt grønn, under Oslo byfornying jobbet jeg mye med bunnforankring ti slike vegger for danske murere

Og prisen? Du handler ikke steinen på Maxbo...

Mange gråimporterer lovlig.

Endret av terratracker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint. Jeg var tenkt å kontakte deg.

Tenker brun teglsteinsforblending som om veggen var bygget med steinen

Er ikkehelt grønn, under Oslo byfornying jobbet jeg mye med bunnforankring ti slike vegger for danske murere

Og prisen? Du handler ikke steinen på Maxbo...

Mange gråimporterer lovlig.

Wienerberger har stortsett kontroll med det meste av teglomsettning i Europa. Sist jeg handla kompakt tegl til bakerovn så handla jeg i Sverige (Undersåker, ikke langt fra Åre) Fikk 3 paller frakta til Molde. Når jeg hadde betalt stein - frakt- mva var det ikke noe dyrere en om jeg handla på den lokale byggshopen. Kom seg vel på ca 10,- pr stein.

Skal du ha til et helt hus kan det lønne seg å kontakte teglverket direkte. Da jeg byggde huset mitt så handla jeg "direkte", dvs fakturaen gikk igjennom Malo, men siden jeg hadde ordna alt selv så tok de et påslag på kr 1,- for hele ordren. 23ooo stein. Faktisk så tapte de, portoen på brevet med regning var dyrere :P

Hør med Danske teglverk, de har mye bedre utvalg av stein. I Norge er det bare ett verk igjen :(

Om det lønner seg med bil eller båt-transport vet jeg ikke, men det finner du nok ut av.

Vil anbefale en kalkmørtel, den er mye mere elastisk enn de vanlige mørtlene som brukes. Og mere enn sterk nok. Ser mange murhus hvor mørtelen er så sterk at hvis det blir bevegelse så slår steinen sprekker. "Ulempen" med kalkmørtel er at du har begrenset tidsrom å bruke den, dvs 15 april til 15 august. Kalkmørtel må ikke fryse, og den må være frostfri i 2 mnd etter oppmuring. Fordelen er at mørtel du blander en dag kan stå i stampen til neste gang du skal mure, bare overflata er dekket med vann. Da kan den stå i flere år.

Har en stamp kalk stående som jeg blandet i 1989, til innvendig kalking (hvitting) av murveggene. Den blir bare bedre og bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man forblende en enebolig bygget i bindingsverk av tre vil jeg tro at man må grave ut rundt huset dypt nok til å få anlagt et betongfundament på yttersiden av grunnmur. Mulig det bør støpes sammen med grunnmur ved å borre for skjøtearmering som gyses fast i eksisterende betonggrunnmur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips, Mason.

Nei Peik. Det er unødvendig å gjøre det så omfattende. Da jeg monterte og klargjorde for fasadeforblending, så forborret vi 100 x100 vinnkeljern og skrudde dem fast øverst på murkrona som understøttelse for en hel vegg med tegl/stein. Bruk gjennomgående 12-16 mm bolter med store skiver på bakstden. Holder tonnevis av stein. Det vi snakker om her er vektmessig som siporekx i forhold til massiv stein..

Endret av terratracker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig femtitalls funkishus. Rungende fasade. Ikke vernet. Vil ha og har alltid hatt murhus utenom dette vi bor in nå. Dette er et rimelig alternativ.

Nei, Rolf. Sett deg ned igjen.. Huset er ikkke pent, selv om arkitekt er ham som tegnet Oslo rådhus. Amerikanskinspirert. Bygget i 1953.

Endret av terratracker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er inne på murhus: Om jeg en gang bygger nytt ønsker jeg murhus med vinduskarmer i plast.

Dette er ett hus under oppføring lokalt, selv om det gir assosiasjoner til slumbebyggelse i SørAmerika.

Er det noen som har kjennskap til byggemetoden? Er dette vegger som er nok isolerende isegselv slik at det bare er å pusse innerveggene uten noe ekstra isolasjon?

Kan det vær at det er søkt før de nye krava til isolasjon kom, slik at det ikke kan godkjennes idag uten ekstra isolering?

3518662964.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er inne på murhus: Om jeg en gang bygger nytt ønsker jeg murhus med vinduskarmer i plast.

Dette er ett hus under oppføring lokalt, selv om det gir assosiasjoner til slumbebyggelse i SørAmerika.

Er det noen som har kjennskap til byggemetoden? Er dette vegger som er nok isolerende isegselv slik at det bare er å pusse innerveggene uten noe ekstra isolasjon?

Kan det vær at det er søkt før de nye krava til isolasjon kom, slik at det ikke kan godkjennes idag uten ekstra isolering?

3518662964.jpg

POROTONBLOKK. Må etterisoleres. Leire innblanda med isoporkuler, gir en porøs blokk. Men ikke godkjent uten etterisolering. Minimum 1/3 av isolasjonen utvendig. Da er det vanlig med Isopor eller tilsvarende + fiberpuss. Hvis du tar all isolasjonen utvendig så får du innvendige vegger som absorberer varme og fuktighet. Og du får jevnere "døgn"klima inne i huset.

Endret av Mason
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor holdbare er plastkarmer i vindu?

Hvis en vil ha det "vedlikholdsfritt" er det bedre med aluminium. Det får en i mange farger,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet på et par Wimberger-bygg da jeg bodde i Østerrike, og jeg mener de hadde passivhus i ren tegl. Men det er snakk om relativt tykke vegger.

 

356403_m0msw380h285q80s1v55775_188_20111.jpg?version=1298227548

1/2 m tykke vegger i Østerike er muligens ikke nok i Norge. 35 cm Leca( med isoporkjerne) er godkjent her på berget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foamglas er et bra isolasjonsmateriale for mur og betong, men dyrt. Fordelen er at det ikke påvirkes av fukt.

Liker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...