Gå til innhold

Montering av hengerfeste Freelander 2


Bruningen

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er i ferd med å handle meg FL2 (2008 eller 2009 - muuuuligens 2010 - diskusjonene går).

Utfordringen er at de ikke har krok noen av de - og jeg får priser fra 12.000 til 19.500 (!!!!) for å montere dette.

Ser at en får komplette sett til ca 6000,-

Jeg skal dra med en hestehenger opp til Møre når jeg henter bil (alle aktuelle står på østlandet), så jeg er avhengig av å få på en krok.

 

1. Noen som har erfaring med de forskjellige kroktypene?

2. Hvor lang tid bruker man på å montere en krok - og hvilke fasiliteter trenger man?

3. En god referanse på noen som gjør dette for edruerlige beløp?

 

Takksam for all hjelp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei velkomen til Verdens beste forum,

 

FR2 er ikke noen dumbt valgt.

 

Har du fått en pris fra Sandmo i Drammen 32 83 85 60 eller Techno classic Liertoppen 32853400 Eller Motorpool 67 80 72 00 ??

 

Jeg tror ikke det er noen stor jobb med å skru den på, det gå sikkert noen timer om du har ikke gjørt jobben før. I tillegg må det elektrisk installeres og aktiveres i bilens hjerne slik at det fungere som det skal.

 

Det treng du dataverktøy som kan gjøre dette, så muligens du må intil en forhandler (Motor pool) eller en uavhengig verksted som Sandmo eller Techno classic.

 

lykketil

Glen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på freelander 2, har mest erfaring med D3.

 

Kjenner ikke godt nok til FR2.

 

Vil anbefale å stille spm / leser inlegg på engelsk freelander forum.

 

http://www.freel2.com/forum/

 

Glen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Glem alt tull med orginalt ledningsnett og aktivering i hjerne +++. Det er dette som gjør at montering av hengerfeste på moderne bil er så ekstremt kostbart og vanskelig.

 

Alt du trenger er en slik boks: http://www.ebay.co.u...=item564d9c53af + en kabel direkte fra batteri til denne. Denne kobles mellom baklyktene og hengerkontakten på "gammeldags måte". "Jernet" er det som regel ingen heksekunst å montere :)

 

http://uk-trailer-pa...-wiring-diagram

 

P.S.

 

Her har du hengerfeste til fornuftig pris. Spør om fraktbeløp: http://www.ebay.co.uk/itm/Towbar-for-Land-Rover-Freelander-2-2006-On-Flange-Tow-Bar-/280753914579?pt=UK_Car_Accessories_Touring_Travel&fits=Model%3AFreelander+2&hash=item415e3cc2d3

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var noen nytt, ingen dumb ide,og høres ut om du har erfaring at det vil fungere, men vil det viser på dashboarden som ett eller annet EU regler krever ?

 

Det er ikke så stor jobb med original ledningsnett vil jeg tror om det er likt D3, kun det siste ledning fra noen plug bak i bilen ned til kontakten.

 

Jeg ser i delekatalogen at det er en ECU som må monteres og.

 

Aktivering er ca gjørt på 5 minuter, tar sikkert lengere tid å kople sammen kabler og plugge inn i data maskin.

 

LR elektrisk kit er £ 232,50 for 13 pin euro kontakt.

 

Original hurtig montasje / avtagbare tilhengerfester koster £284,-

 

Begge priser er hentet fra britcar.

 

Frakt, moms og fortolling gebyr tilkommer.

 

mange muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var noen nytt, ingen dumb ide,og høres ut om du har erfaring at det vil fungere, men vil det viser på dashboarden som ett eller annet EU regler krever ?

 

Det er ikke så stor jobb med original ledningsnett vil jeg tror om det er likt D3, kun det siste ledning fra noen plug bak i bilen ned til kontakten.

 

Jeg ser i delekatalogen at det er en ECU som må monteres og.

 

Aktivering er ca gjørt på 5 minuter, tar sikkert lengere tid å kople sammen kabler og plugge inn i data maskin.

 

LR elektrisk kit er £ 232,50 for 13 pin euro kontakt.

 

Original hurtig montasje / avtagbare tilhengerfester koster £284,-

 

Begge priser er hentet fra britcar.

 

Frakt, moms og fortolling gebyr tilkommer.

 

mange muligheter.

 

Hei,

 

Jeg har montert 7way relay på min Rover 75 og en kamerats VW caddy, begge har canbus løsning, og dette virker 100%. EU-kravet er såvidt jeg vet at du skal ha et signal om at lysene på henger virker. Ved originalmontering vil et ekstra blinklys blinke i dashbordet når henger er tilkoblet. Denne releboksen vil gi et lite pip hver gang du bruker blinklyset for å indikere at hengerlysene virker.

 

Prisene du nevner ovenfor er over 5 ganger hva det vil koste med fast krok + releboks, for ikke å snakke om monteringskostnadder :)

 

Som sagt, mange muligheter :)

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart noe å gå for, er da ikke møring for ingenting :-)

 

Syns 19 høvdinger var nærmere usakelighet en seriøs foretningsdrift.

Bare for sammenligning er det samme pris som merkeverksted i Østersund skal ha for å skifte clutch og registerreim på min Peugeot 406 (som forøvrig erstattes av FL.)

 

Releboksen kan plugges rett i orginalkontakten, strøm hentes fra en konstat strøm kabel i akterskipet?

 

Nils K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart noe å gå for, er da ikke møring for ingenting :-)

 

Syns 19 høvdinger var nærmere usakelighet en seriøs foretningsdrift.

Bare for sammenligning er det samme pris som merkeverksted i Østersund skal ha for å skifte clutch og registerreim på min Peugeot 406 (som forøvrig erstattes av FL.)

 

Releboksen kan plugges rett i orginalkontakten, strøm hentes fra en konstat strøm kabel i akterskipet?

 

Nils K

 

Hei,

 

Releboksen kobles opp mot ledningene på baklyktene med strømtyver (som i gamle dager). Hvis du finner en konstantstrøm kabel bak så kan den sikkert brukes. Den beste er å strekke en 6mm2 kabel direkte fra batteri og bak til releboksen med sikkring ved batteriet. Dette er tryggest da du ikke påvirker noe av det orginale ledningsnettet. Utfordringen kan være å få kabelen igjennom torpedoveggen, men det pleier som regel å være en åpning et eller annet sted.

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

av med bakfanger å montere hengerfestet. ingen hokkus pokkus. Anbefaler å bruke orginalt ledningsnett (av samme type som orginalt i vært fall) og legg inn styreenhet. Å begynne å knipe seg inn på ledningene er noe de gjør i bolivia!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vert i kontakt med Ålesund Bil, de avsluttet som LR forhandler i sommer, men har fortsatt programeringsutstyret tilgjengelig, så her er en mulighet. Her er ikke ny forhandler klar, så det kan bli langt til merkeservice.....

Spent på om ny importør kan lokke tilbake disse gutta som etter hva jeg har fått referert, innehar mye god fagkunnskap.

 

Har, som dere forstår, slått fra meg tanken på å få på krok før jeg kjører oppover med "ny"bilen neste helg.

 

Noen som tør å rettlede meg til hva jeg skal bestille fra UK, slik at dette blir rett? Altså avtagbar krok med elektrosett for tilkobling til orginalsystemet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nokså enig med Mads

 

Deler kan skaffes også i norge, utenfor norsk forhandler nett til hyggelig priser eller fra Britcar

 

Prøv også dem som betaler for reklame plass på toppen av forum, dem støtte nokså drift av VBF og bor støttes.

 

G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fineste sammen kontroller, men det må etabelleres med SDD (diagnostic verktøy). reciever monteres bak venstre sider i bilen.

 

Tenkt litt på tilhengerfeste elesktrisk idag, har bilen din rygge sensor ?

 

G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rygge /parkeringssensor, ja. Går ut fra at det er en av grunnene til at det er fornuftig å gå for en full pakke med programering, og ikke releboks. Mye uling....

 

Er litt spent på hvordan det blir med forhandler og tilgang til service og tilgang til SSD unit fremover. Ålesund bil (Volvo) trminerte forhandlerstatusen i sommer, og det er ikke etablert noen ny....

Endret av Bruningen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe - glis fra øre til øre....

Henta bilen i Sarpsborg, og kjørte i strålende vær austafør, via kolonnekjøring over Strynefjellet til 20 cm slaps på Sunnmøre, Lekkert!!

Typisk meg å kjøpe bil usett og har faktisk aldri sittet i en FL, men dette var lekkert :-).

Synd jeg skal på reis en uke nå, men håper at tillegsutstyret er på plass til jeg kommer hjem. Dvs hengerfeste og fjernbetjening til Webasto¨n.

Så nå er det bare å bestemme seg for hengerfeste....

 

Og få solgt unna min Peugeot 406.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...