Tore Kjernmoen Skrevet 4. juli 2004 Del Skrevet 4. juli 2004 Mens Quentin sliter med varmeapparatet har jeg mitt eget problem jeg ikke skjønner noe av... Det blir litt off-topic i og med at det dreier seg om en Chevy 350 motor men jeg prøver meg allikevel. I følge boka skal tenningsrekkefølgen være som til venstre i illustrasjonen under. På min motor er det som til høyre. Jeg har omnummerert i henhold til fordeleren og som dere ser er det bare sylinder 5 som "sitter på samme plass" Dette skjønner jeg ikke noe av. Det hører med til historien at det sitter et Lumenition elektronisk tenningsanlegg i bilen. Etter boka til venstre og slik den er koblet til høyre. I motsetning tol Rover V8 sitter fordeleren i bakkant av motoren. Motoren går dårlig. Det skal være 250Hk i motoren men det virker som om minst 100 av dem er på beite. Er det noen som kan bekrefte om den nåværende tenningsrekkefølgen er korrekt eller ikke? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vassbø Skrevet 4. juli 2004 Del Skrevet 4. juli 2004 (endret) Har en manual som sier : Firing order 1-8-4-3-6-5-7-2 . From front Lefthand bank 1-3-5-7 drivers side (usa) Righthand bank 2-4-6-8 Endret 4. juli 2004 av vassbø Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ketil Skrevet 4. juli 2004 Del Skrevet 4. juli 2004 (endret) Ja, manualen har nok rett. Tenningsrekkefølgen er 1-8-4-3-6-5-7-2 og nummereringen av sylinderne er slik du har tegnet til venstre. Hvis fordeleren av en eller annen grunn er vridd et trinn (kanskje pga Lumenition-anlegget?) blir koplingen til høyre NESTEN rett. Er du sikker på at de "gule" ledningene er koplet slik du har tegnet ? Hvis 6 på fordeleren koples til sylinder 5 og 5 på fordeleren til sylinder 7, får du "rett" rekkefølge. Spørsmålet om fordeleren skal være dreid et trinn i forhold til boken, kan jeg ikke svare på ut fra det du skriver... Endret 4. juli 2004 av ketil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 4. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2004 Jepp, det er akkurat det samme som min bok sier. "Problemet" er at motoren går med dagens tenningsrekkefølge, om enn dårlig og det skjønner jeg ikke helt... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 4. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2004 Jeg får ta en dobbeltsjekk på om tegningen er riktig etter middagen. Kanskje det bare er den lille endringen som skal til for å lokke alle hestene tilbake til stallen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 4. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2004 Da har jeg sjekket skissen min og den var feil. De to gule fra 5 og 6 på fordeleren var byttet om. På den nye skissen har jeg også rotert fordeleren ett hakk slik du foreslo Ketil og dermed faller det hele på plass. Det må være rotoren/akselen som er vridd et hakk da lokket sitter slik det skal. Merkelige greier egentlig. Trodde ikke slikt var mulig... Takk for hjelp med oppklaring av mysteriet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sealt Skrevet 4. juli 2004 Del Skrevet 4. juli 2004 Et triks for og finne tenningsrekkefølge er og ta av toppdeksel og vri motoren rundt og når insugsventilen er stengt for tenning så er det bare og notere ned cyl nr og se på neste innsugs ventil så får du fram tennings rekkefølgen. kanskje litt mer tungvint enn LRforum men det hjelper en stakkar i nøden Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 4. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2004 Kikket litt mer på fordeleren og det ser ut til at rotoren har havnet ca 45 grader feil. Når jeg tok en skikkelig titt på kontaktpunktene i fordelerlokket var de mest "slitt" i den ene kanten. Nå er det lenge siden jeg har hatt bil med fordeler, men jeg mener rotoren skal stå omtrent midt utfor kontaktpunktet for pluggkabelen når tenningspulsen kommer. Her ser det ut som om den står litt på siden. Er det noe hold i en slik teori? Etter en rens av kontaktpunktene, rotoren og grundig rengjøring av fordelerlokket inkludert lakkering av noen overslagsgroper (som vel egentlig krever bytte) gikk motoren litt penere enn før. Prøvekjøring får vente til litt av interiøret er på plass igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heidi Skrevet 4. juli 2004 Del Skrevet 4. juli 2004 Det så litt små-slitent ut det der.... En del interessante baner mellom punktene.... Dersom du ikke bestemmer deg for å bytte, så tror jeg nok jeg ville følge med om disse banene kom hurtig tilbake igjen... Rotoren står vel i den posisjon der gir kortest avstand mellom rotor og kontaktpunkt når tenningspulsen kommer, og det vil vel normalt sett være omtrent midt utfor kontaktpunkt. Umiddelbart, og spesielt ettersom motoren gikk litt penere etter fagmessig rens og lakk, kan der være god fonuft i å bytte både fordelerlokk, rotor og pluggledninger. Den pakken pleide ikke være så dyr (for en 18 - 20 år siden... ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ole jacob Skrevet 5. juli 2004 Del Skrevet 5. juli 2004 Til RRC m Rover V8 koster lokk, rotor og ledninger ca. trehundre schpenn, og GM 350 er jo ikke akkurat ukurant, så.... Det er nok bare én ting å gjøre, Tore Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
terratracker Skrevet 5. juli 2004 Del Skrevet 5. juli 2004 (endret) Hiv hele fordeleren! Her er det spor etter sideslakk, og aller værst, sprukket fordelerlokk, som garanterer feiltenning!! Sats heller noen kroner på en Mallory elektronisk tenning. De har en viss erfaring med tenning til chevy motorer.... Steinar Stolen, Aarnes eller Cahrs har det du trenger. Endret 5. juli 2004 av terratracker Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 5. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2004 Hvordan ser du spor etter sideslakk? La ikke merke til noe når jeg rugget på akselen. Mallory fordeler koster fort 4-5000,- penger. Er ikke sikker på om jeg vil bruke det sånn helt uten videre. Nytt lokk, kabler og plugger blir det sikkert når bilen skal inn til Kahrs etter ferien. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
terratracker Skrevet 5. juli 2004 Del Skrevet 5. juli 2004 (endret) Hvordan ser du spor etter sideslakk? La ikke merke til noe når jeg rugget på akselen. Ved å se på det svarte sporet på tennpunktene. Kan skyldes sideslakk, rotor kommer for nærme kontakt punkter, eller du har feil transistor/amplifier til tenningsanlegget. Du har i allefall sprekk i lokket i.o.m. de sorte linjene som sees mellom kontaktpunktene. Setter du Kahrs til jobben, så er du sikret at det er fagfolk som skrur! Endret 5. juli 2004 av terratracker Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 5. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2004 Å bytte fordeleren ser ut til å være vanskelig. Den sitter under torpedoveggen. Det er bare så vidt en får av lokket. Det blir litt voldsomt å løfte ut motoren. Jeg tror jeg satser på at dette fungerer godt nok over vinteren. Neste år blir det sikkert karosseriløft uansett og da... I mellomtiden får nytt lokk, kabler og plugger gjøre nytten tror jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
terratracker Skrevet 5. juli 2004 Del Skrevet 5. juli 2004 Å bytte fordeleren ser ut til å være vanskelig. Den sitter under torpedoveggen. Det er bare så vidt en får av lokket. Det blir litt voldsomt å løfte ut motoren. Det er bare å senke transfer'n litt det....... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 7. november 2004 Forfatter Del Skrevet 7. november 2004 En liten oppsummering; Har i nå vridd rotoren ett hakk slik at tenningsrekkefølgen er riktig (Sylinder 1 nærmest inngang fra coil). Jeg har også justert tenningen til det jeg tror skal være korrekt fortenning på tomgang. (8 grader) Sammen med nytt fordelerlokk, pluggkabler og tennplugger har det resultert i at motoren nå starter ekstremt mye lettere og går penere. Det ser ut til at motoren var bortimot 40 grader ute på tenningsjusteringen. Det ville forøvrig vært umulig å vri fordeleren slik at tenningen ble riktig slik rotoren satt... Det eneste jeg har å holde meg til når det gjelder tenningsjustering er et håndskrevet notat i Haynes-boka om 38grader ved 4500o/min. Om det gjelder den motoren som sitter i nå eller den forrige motoren aner jeg ikke. Motoren er hjemmesnekret med ukjent kamprofil og kompresjon. Det er helt håpløst når man ikke dokumenterer ombygginger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
terratracker Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 Du er inne på noe Tore. Når en vassere kam settes inn, så monteres den ofte i en annen grad enn original. Det bruker å være innslått tall og bokstaver i enden (flensen) på kammen som forteller om durasjon etc. Feil stilling på kammen kan gi bedre gange på motoren, men jeg tror ikke den har så godt av det. Har hatt amr. V8 med sprek kam, og for å si det mildt, de går ikke særlig pent på tomgang. Men når du akselererer derimot.... Er du interessert, så vet jeg om en her i Sandefjord som har gått i lære hos de store Chevygutta i Statene. Han driver verksted i byen, og med sin Sun computer så måler han opp motoren din mens du venter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 7. november 2004 Forfatter Del Skrevet 7. november 2004 Det er interessant. Har du peiling på hvor mye det koster? Det er dog "en del" andre ting som skal gjøres før bilen er kalr for en Sandefjordstur. Det skal ikke være snakk om noen blodtrimmet motor dette her. Men litt friskere enn standard kan den nok være. Snakket med eier nr. 2 for en uke siden og han hadde bare kjøpt en nyoverhalt motor som ble annonsert. "Den har visst noen spesielle stempler". Eier nr. 3 (som jeg kjøpte av) mener motoren ikke er så sterk som nummer 2 antydet. Det kan kanskje ha noe med tenningsinstillingen å gjøre... Et annet sted i Haynes boken (det fulgte med to) fant jeg i dag et notat om kamtider: Innsug åpner på 26gr BTDC og lukker på 70 ABDC Eksos åpner på 74gr BBDC og lukker på 30 ATDC Standard Rover forgassermotor: Innsug åpner på 36gr BTDC og lukker på 74 ABDC Eksos åpner på 64gr BBDC og lukker på 26 ATDC Hva tror du om dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 7. november 2004 Forfatter Del Skrevet 7. november 2004 For de som lurer litt på hvordan ventiler åpner og hva de forskjellige vinklene betyr har jeg laget en liten illustrasjon som viser to omdreininger (4 takter). Halvmånene illustrere ved hvilke vinkler og hvor høyt ventilene åpner. TDC = Top Dead Centre (Øvre vendepunkt for stempelet) BDC = Bottom Dead Centre (Nedre vendepunkt for stempelet) Om jeg har bommet på noe blir jeg vel korrigert... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronny Jacobsen Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 Jeg skal ikke korrigere deg i allefall! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
terratracker Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 (endret) Durasjon er vel den tiden, omgjort i grader der kammens profil løfter ventilene så de kan suge til seg den herlige gass/luftblandingen. Jo fler grader i åpen tilstand, jo mer fylling... Jeg har ikke så mye innsikt i durasjon og overlapptider innsug/eksosventiler lengere (var ekspert for 20 år siden).. Men det var nok mest i kjeften.. Jens Petter Lindstrøm, eller JPL Motorverksted i Sandefjord er et lite bilverksted der innehaver er GM spesialist. Ta en telefon til ham; 334 61 245 og snakk deg frem til masse kunnskap om motoren din (ha serienr. klart) og hva han evt. kan bidra med. Må du sette igjen bilen hos ham. så er verkstedet 200 meter fra jernbanestasjonen. Han har nok "midt på treet timespris vil jeg tro. Endret 7. november 2004 av terratracker Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 7. november 2004 Forfatter Del Skrevet 7. november 2004 Takk! Kontakter han etterhvert. Serienummeret på motoren sier nok ikke mye er jeg redd. Motoren er jo overhalt og muligens oppgradert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.