Gå til innhold

"den Lille Svarte"


toniali

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...

Vinterarbeidet er igangsatt!

 

Nå er det eksos/ manifold som er oppgaven. Har fått sveiset manifold ( som forsøk ), men det holder dessverre ikke. Så, nå er jeg på leting etter en brukbar manifold til 2l serie 2 motor. Min er sprukket på flere steder, en hel manifold vil bli meget verdsatt :) 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynamo er byttet, ny «brukt» Lucas donert fra Oscar som er bygget om til vekselstrøm.


Nå er det altså manifold som må byttes, og spørsmålet er om hvor og hos hvem kan det finnes en brukbar manifold til 2.0l serie 2

1958 mod. event hvilken forhandler har en ny? Jeg har søkt rundt hos de mest kjente, men finner ikke noe. 
Noen tips her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow... det ville være topp! :) Den gamle manifolden har trolig for dårlig gods til at sveisen holder.

 

Planen er at den skal å på vinterveier med nye piggdekk, bikinitak og ny canvas bakvegg til denne. Har jo 2 stk varmeapparater

som gir skikkelig med varme. 

Har også fått vasket og impregnert den gamle hele kalesjen, så det er et alternativ å sette på den også -

men motor bør gå før dette gjøres :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bilde.

 

2-litersmotoren er levert i 2 utgaver. 2-literen kom i 1952 som en videreutvikling av 1,6 literen. Fikk problem med sprekk mellom sylinder 2 og 3, derfor flyttet de sylinder 2 og 3 fra hverandre og kom med en modifisert 2 liter i 1954.

 

Dermed kan det være to forskjellige eksosmanifoiler. 
 

På 80-tommeren fra 1952 jeg bygde opp i 1984-1986 husker jeg at eksosmanifoilen ble sveiset og reparert. Satte bort jobben.

 

Ønsker alle en fin dag, og en god jul etterhvert

hilsen

 Henry Arnfinn :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal være motor fra -57, og Craddocks har 2 varianter av manifold, så det blir litt spennende om det som kommer er 

riktig til denne.  Men et annet spørsmål tildele som har lang erfaring med sideblåser :
Ved justering av ventiler på 2.25 l ligger alle ventiler på toppen, men her er innsug på topp og eksos på siden. Kan jeg justere den etter Rule Of Nine med utgangspunkt i nr 1 er innsug og nr 8 er bakre eksos, og videre med 2 -7 etc. ??

13 timer siden, Elvehundre skrev:

Flott bilde.

 

2-litersmotoren er levert i 2 utgaver. 2-literen kom i 1952 som en videreutvikling av 1,6 literen. Fikk problem med sprekk mellom sylinder 2 og 3, derfor flyttet de sylinder 2 og 3 fra hverandre og kom med en modifisert 2 liter i 1954.

 

Dermed kan det være to forskjellige eksosmanifoiler. 
 

På 80-tommeren fra 1952 jeg bygde opp i 1984-1986 husker jeg at eksosmanifoilen ble sveiset og reparert. Satte bort jobben.

 

Ønsker alle en fin dag, og en god jul etterhvert

hilsen

 Henry Arnfinn :)

 


Kalesjen er senere vasket og impr. Så det blir spennende å få den på, her rant vannet gjennom og rett ut :)

Endret av Jetinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk motornummer . Da finner du ut hva du har.

 

Justering synes jeg å huske at det var oddetall oppe og partall nede.

Men skrutrekker i plugghullet og stempel på topp uten veksling av ventiler på sylinderen gir også riktig justering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Denne vinteren har gitt muligheter til litt lettelser i « antrekket « her på Østlandet. Fungerer helt fin med bikinitopp og canvas bakvegg

på bare veier, + 2 grader og sol !

83A10395-3E9B-4BE1-B907-9D7686E44FCE.jpeg

Hm...., nå kjører jeg med konstant innlegg av 4 x 4 og får ikke koblet ut. Demontere mellomaksel er første løsning, men er det noe annet som kan sjekkes og gjøres med det uten å ta ned girkasse + + ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekke at spaken,nedtrykt, for 4x4 høy spretter opp ved giring fra høy til lav.

Ikke uvanlig at returfjæren ikke gjør jobben sin.

Rust i røra til sjaltegaflene på reduksjonskassa er også en ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I høyserien skal den gule låse seg nede når du trykker den ned.

Ved giring til lavserien skal den sprette opp.

 

Ville sjekke nøye alt fra girknotten ,fjær, innfetning fjær,bevegelse i stanga,gjennomføring i gulvet,,

hengsling og støtstang utvendig på kassa aller først.

Veldig lett å gå i surr for førstegangsfødende.

 

Men du har nummeret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! Har tatt grep ved nedplukk av fremre mellomaksel - ny bil å kjøre :)


Fortsetter med din info om sjekk fra gul knapp og videre inn i kassa. 

Sier vel litt om hvor prematurt dette er på mekanikernivå når jeg ha kjørt 130 mil med 4x4 - og det uten særlig 

mistanke på at noe er galt - kostelig !! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Skiftet olje, og da jeg tok ned oljefiltertet på 2.0 l S2, var det en tykk gummipakning, spiralfjærer og en plateskive i topp som ligger under oljefilteret. Har søkt på div. steder for å finne ut om det er noe som skal være der, eller er putta på underveis. Så, skal det være der eller ikke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et spørsmål til noen voksne :)

 

Har ikke drift på bakhjul i 2 - hjuls drift høy.

Full drift på begge aksler ved 4 - hjulsdrift høy og lav -hva er feil?

 

Endret av Jetinge
Nye info.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...