Jump to content
LRforum
toniali

"den Lille Svarte"

Recommended Posts

Mulig kalesjen blir vanntett etter slik innsats. Resten snakker vi ikke høyt om.

Du får passe godt på rusta når du skal bruke seriebilen i saltlaka vi har nå.

Og kort bil snurrer fort. Men du har jo noen vintre i kroppen.

Jeg pleier å pille ut og sjekke dynamoen først.

Sjelden vippa er hovedfeil slik symptomene er beskrevet.

Men en rask puss av kontakter er letteste fix.

En sliten dynamo klarer å kverke en vippe.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Flott Gaute, ser på det først og kommer tilbake. Blir mest kjøring på vintervei tror jeg :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser ut til å være dynamo som krangler, ulyd i bakkant og null lading. Børster som skal byttes, og finnes de event. å få på en enkel måte her? Eller ny dynamo i moderne drakt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vinterarbeidet er igangsatt!

 

Nå er det eksos/ manifold som er oppgaven. Har fått sveiset manifold ( som forsøk ), men det holder dessverre ikke. Så, nå er jeg på leting etter en brukbar manifold til 2l serie 2 motor. Min er sprukket på flere steder, en hel manifold vil bli meget verdsatt :) 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dynamo er byttet, ny «brukt» Lucas donert fra Oscar som er bygget om til vekselstrøm.


Nå er det altså manifold som må byttes, og spørsmålet er om hvor og hos hvem kan det finnes en brukbar manifold til 2.0l serie 2

1958 mod. event hvilken forhandler har en ny? Jeg har søkt rundt hos de mest kjente, men finner ikke noe. 
Noen tips her ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Send en mail.

Ikke alt er lett å finne på pc.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, lafterolf skrev:

Er det ikke samme manifold på serie 1?

Skal vel være det, samme blokka som er tatt opp til1997ccm?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Serie 1 hadde 2 literen i mange år. Mulig jeg kan ha en manifold liggende. Må lete litt og se hva jeg finner.

 

Ikke mange 58 modeller igjen med 2-litersmotor. En riktig godbit dette.;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow... det ville være topp! :) Den gamle manifolden har trolig for dårlig gods til at sveisen holder.

 

Planen er at den skal å på vinterveier med nye piggdekk, bikinitak og ny canvas bakvegg til denne. Har jo 2 stk varmeapparater

som gir skikkelig med varme. 

Har også fått vasket og impregnert den gamle hele kalesjen, så det er et alternativ å sette på den også -

men motor bør gå før dette gjøres :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 14.12.2019 den 11.08, gautes skrev:

Send en mail.

Ikke alt er lett å finne på pc.


Sendt en melding:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Flott bilde.

 

2-litersmotoren er levert i 2 utgaver. 2-literen kom i 1952 som en videreutvikling av 1,6 literen. Fikk problem med sprekk mellom sylinder 2 og 3, derfor flyttet de sylinder 2 og 3 fra hverandre og kom med en modifisert 2 liter i 1954.

 

Dermed kan det være to forskjellige eksosmanifoiler. 
 

På 80-tommeren fra 1952 jeg bygde opp i 1984-1986 husker jeg at eksosmanifoilen ble sveiset og reparert. Satte bort jobben.

 

Ønsker alle en fin dag, og en god jul etterhvert

hilsen

 Henry Arnfinn :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dette skal være motor fra -57, og Craddocks har 2 varianter av manifold, så det blir litt spennende om det som kommer er 

riktig til denne.  Men et annet spørsmål tildele som har lang erfaring med sideblåser :
Ved justering av ventiler på 2.25 l ligger alle ventiler på toppen, men her er innsug på topp og eksos på siden. Kan jeg justere den etter Rule Of Nine med utgangspunkt i nr 1 er innsug og nr 8 er bakre eksos, og videre med 2 -7 etc. ??

13 timer siden, Elvehundre skrev:

Flott bilde.

 

2-litersmotoren er levert i 2 utgaver. 2-literen kom i 1952 som en videreutvikling av 1,6 literen. Fikk problem med sprekk mellom sylinder 2 og 3, derfor flyttet de sylinder 2 og 3 fra hverandre og kom med en modifisert 2 liter i 1954.

 

Dermed kan det være to forskjellige eksosmanifoiler. 
 

På 80-tommeren fra 1952 jeg bygde opp i 1984-1986 husker jeg at eksosmanifoilen ble sveiset og reparert. Satte bort jobben.

 

Ønsker alle en fin dag, og en god jul etterhvert

hilsen

 Henry Arnfinn :)

 


Kalesjen er senere vasket og impr. Så det blir spennende å få den på, her rant vannet gjennom og rett ut :)

Edited by Jetinge

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sjekk motornummer . Da finner du ut hva du har.

 

Justering synes jeg å huske at det var oddetall oppe og partall nede.

Men skrutrekker i plugghullet og stempel på topp uten veksling av ventiler på sylinderen gir også riktig justering

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, og da blir vel det at om vi regner 1 oppe som første og 4 ( bakre nede er 8 ) og så regner annenhver går vel det opp i 

rule Of nine ? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Logikken er der og om jeg husker rett er det slik i praksis også.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har hukommelsen i behold Gaute - det ligger i sikksakk sett fra sylinder 1.
Et lite skritt for menneskeheten, et stor skritt for meg :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denne vinteren har gitt muligheter til litt lettelser i « antrekket « her på Østlandet. Fungerer helt fin med bikinitopp og canvas bakvegg

på bare veier, + 2 grader og sol !

83A10395-3E9B-4BE1-B907-9D7686E44FCE.jpeg

Hm...., nå kjører jeg med konstant innlegg av 4 x 4 og får ikke koblet ut. Demontere mellomaksel er første løsning, men er det noe annet som kan sjekkes og gjøres med det uten å ta ned girkasse + + ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sjekke at spaken,nedtrykt, for 4x4 høy spretter opp ved giring fra høy til lav.

Ikke uvanlig at returfjæren ikke gjør jobben sin.

Rust i røra til sjaltegaflene på reduksjonskassa er også en ting.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spaken ( den gule ) fester seg ikke i nedre pos., kommer jeg til fjøra for sjaltegaflene fra utsiden, eller er det ned med alt og full gjennomgang ? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

I høyserien skal den gule låse seg nede når du trykker den ned.

Ved giring til lavserien skal den sprette opp.

 

Ville sjekke nøye alt fra girknotten ,fjær, innfetning fjær,bevegelse i stanga,gjennomføring i gulvet,,

hengsling og støtstang utvendig på kassa aller først.

Veldig lett å gå i surr for førstegangsfødende.

 

Men du har nummeret...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takker! Har tatt grep ved nedplukk av fremre mellomaksel - ny bil å kjøre :)


Fortsetter med din info om sjekk fra gul knapp og videre inn i kassa. 

Sier vel litt om hvor prematurt dette er på mekanikernivå når jeg ha kjørt 130 mil med 4x4 - og det uten særlig 

mistanke på at noe er galt - kostelig !! :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...