Jump to content
LRforum
toniali

"den Lille Svarte"

Recommended Posts

:) sikkert riktig at arm/beinlengde er gitt her - så det er kanskje helt overflødig. Men på de langsgående skinnene på setebenken

er det at jeg er usikker på hvordan det festes best, stropp i forkant er greit, men hva bruker man å gjøre i bakkant/ sider på putene?

 

Ref farge på bilen er det litt uklart hva som blir den endelige, for fremre halvdel er originalt lysere grønn " leafgreen" mens bakre del

er original lys blå " Opel Blitz lastebilblå" , og et råd jeg fikk tidligere her er å lage et rullende prosjekt. Det gjør at først skilter - så

fortsette restaureringen / oppgradering fra skogsvrak til bruksbil :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takker, skal sjekke den når utv.lakk skal på.

 

Men her er bilde på hva jeg mente med setefester - hvordan festes putene her? 

IMG_1486.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Endel puter hadde bare stropp i forkant og to trepinner ut bak i hvert hjørne som gikk inn i en profilkant med huller i.

Noen hadde stropp og lå nedi en primitiv ramme. Sjelden sett.

Noen lå bare nedi seteramma.

Og så hadde du alle de hjemmelagede puter og innfestninger som ble snekret i ymse garasjer i årenes løp.

Det vil nok lønne seg for deg å få tak i en delekatalog for å finne riktig utgave.

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minutter siden, gautes skrev:

Endel puter hadde bare stropp i forkant og to trepinner ut bak i hvert hjørne som gikk inn i en profilkant med huller i.

Noen hadde stropp og lå nedi en primitiv ramme. Sjelden sett.

Noen lå bare nedi seteramma.

Og så hadde du alle de hjemmelagede puter og innfestninger som ble snekret i ymse garasjer i årenes løp.

Det vil nok lønne seg for deg å få tak i en delekatalog for å finne riktig utgave.

 

På vår 59 modell så ligger putene i ramme med lærstropp ned til kalesjefestet som vises på bildet på midtsetet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, da skjønner jeg at det er flere måter å løse dette på - takk for innspill. 

 

Liten økti i lokalet i dag sammen med sjefsmekker Magne, fått sveiset all aluminium med Tig, og

i morgen ryker ny x-.member på plass med Mig - så nå går det seg til her, ny tank er på vei inn også.

 

Men vi støtte på en skikkelig utfordring ved at eksosmanifoilen ikke lot seg sveise. Det er ikke 

mulig å få sveisen til å ta begge sider av sprekke der- underlig. Det gjør at jeg er på jakt etter en manifoli som 

passer til 1990 cm2, serie 1/2 - sideventilert. Den finnes hos Craddocks, men om noen har en brukbar å selge,

vil jeg heller benytte en slik løsning. Takknemlig for meldinger om dette :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prøve med nye innstillinger på sveiseapparatet i morgen, bytte tilbake polariteten, må være noe gærnt der.

Etterpå prøve med ac istedenfor likestrøm dersom det ikke går.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

DeLuxe-trim er en annen ting som lager rot i restaurering.

Likeså forhandler/sluttbrukers ønsker.

Og ikke alt er nevnt i delekatalogen ifølge Mr Wheelwright når det gjelder S1.

 

Manifolder av litt yngre årgang har jeg ofte fått brukbart til med et godt Mig apparat .

Dog ikke så sterk i sveisen som støpen.

Tvitvi

Edited by gautes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg fikk tak i delux-seter, løs rygg og pute, og ser vel at det blir å bruke lærstroppene oppe og nede på 

henholdsvis rygg / pute, for ryggen er festet i gangjern nede og puta kan stikkes under ryggen med

et par støtteklosser under.

 

Ser at vi / Magne skal gi manifoilen en sjanse til i morgen - spennende :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En oppdatering her nå.

 

Manifold er sveiset og rettet av med stor innsats fra Magne. Innholdet i det støpejernet som er brukt på denne manifolden er av ukjent kvalitet - nesten umulig å få sveisen til å sitte, men Magne fikk det til.

 

Pakningssett til motor fra Craddock er mottatt, nye luftere til akslingene er montert, bør gjøre at olja ikke

smører bremsebånd :) 

 

Ventiljustering forestående, batteri og oljefilterfeste er montert.  Varmeapparater er overhalt og montert, ett på torpedoveggen og ett under sjåførsetet!!

 

Nye dekk/ felger er til avbalansering, oljer til motor og gear/ aksler skal byttes, og da er det vel ikke lenge til prøvestart ? 

Skal få lagt inn noen bilder også, men er det noen som har en sveiv til 2 liter liggende så er jeg klar for handel, helt anderledes innfesting på veiva enn på 

2.25 l :)

 

 

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg er i Fr.stad på onsdag - bilde kommer. Vedr. justering av ventiler - rule of nine er grei når alle ventilene ligger i rekke,

men hvordan er rekkefølgen når innsug er på toppen og eksos på siden? Er venstre eksos nr. 1 og venstre innsug nr 2, neste eksos nr. 3 osv.?

Edited by Jetinge

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg husker ikke sist jeg justerte men lurer på om justering av 1 når 8 helt åpen,2 nå 7 helt åpen,osv. kan lette jobben.

Evt. så sveiver du motor til du kjenner løft og senk av ventil og stiller inn midt mellom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fant noe fra Ragnarsk fra mai 2013 - tenningsrekkefølgen er 1342 og det gir at når 1 veksler, juster 4, når 3 veksler juster 2, når 4 veksler juster 1 og når 2 veksler

juster 3. Det funker, og innsug / eksos sideventiler kan justeres separat ( tror jeg ). Time vil sjå :) 

 

Ellers går det sakte framover med prosjektet - altså justert ventiler, montert varmeapparater tilbake, nye pakninger på ventildeksler som monteres i morgen, eksosmanifold klar 

sveiset og rettet, monteres i morgen, olje skiftes - og en prøvestart ligger inn i neste uke! Noe spesielt feste for sveiva på 2 l - mangler mutter ? 

 

 

pakningsprepping med 2-sdig tape 2.jpg

pakningsprepping med 2-sdig tape 3.jpg

pakningsprepping med 2-sdig tape.jpg

sveivfeste 2 l.jpg

Varmeapp. nr. 2 under sjåførsete.jpg

Varmeapp.nr. 1 på torpedoveggen, Svensk Auto Climax typ 2.jpg

Ventiler innsug på topp, eksos på side.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varmeapparatet ble skikkelig flott.

 

Mutteren du savner trengs ikke,egentlig en bolt.

Det underlige hodet med krysset på er hodet på bolten.

Den ser litt spesiell ut fordi den er beregnet til å drive en winch.

En slags klokobling på enden av en liten mellomaksel fra en mekanisk winch kobles innpå bolthodet.

Det ser imidlertid ut som om den er låst fast med en liten sveis i tillegg.

Vask bedre rundt så får vi svar.

Mulig jeg har rikitg bolt liggende et sted.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Flott - skal ned igjen i morgen og vasker, nye bilder kommer.

Om du skulle ha en sveiv liggende i veien et sted også vil det være helt topp :)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da er det tid for en oppdatering av denne tråden.

Det har blitt jobbet med prosjektet, og dessverre ikke dokumentert her før nå. 

 

Siden sist har ventiler blitt justert, friskluftskanal til varmeapparatet  ved førerplass er montert fra inntak i grillen, 

nye kabler strukket gjennom ramme til hekk ( 2 x 7leder for rikelig med elmuligheter ) , baklys er montert og bygd om til blink, brems og

parklys hvor blink og park er original, bremselys ble 2 x 1w LED i hver lampe og funker bra.

 

X-menber er sveiset på plass og ferdig lakket, skal montere 13 pols kontakt etter beskjed fra Simen, vet aldri hva en kan få bruk for.

Ny +kabel og hovedstrømbryter er innkjøpt og montert av Simen, strøkent arbeid og kabelen er god for 400 amp :)

 

Tak er slipt, skrapt og nå helt bar alum.,  men det er skikkelig med bulker i taket - ser ut som om det har ligget i en grushaug - opp/ned, men det kommer vel en løsning her også.

 

Pakninger til dører og bakluke er byttet, og vinduene får nå en lett gjennomgang med rustfjerning og lakkering. Hjul er montert, motor startet og bilen er prøvekjørt med stor sportslig og økonomisk sukkess:) Neste nå er å slipe ned rust og lakkere planet, før et tak monteres. Skal forsøke å få den registrert med 4 sitteplasser bak med sidebenker, noen som har å låne bort kun for registreringen ?

 

Justering av lys og bremser er på planen til uken, og da er det slik at en kanskje kan bestille førstegangsregistrering i Norge - etter 60 år!:) Men hvordan kan jeg grovinnstille lyset slik et det blir godkjent av SVV? Det beste er jo å få et værksted til å ta det, men det er altså ikke skilter på ennå, og da blir det litt tungvint. 

 

Uansett kommer det bilder fra prosessen straks :)

 

Dette blir gøy!!

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg er så heldig å ha lekerom ved siden av Jetinge og fått fulgt prosessen. Og her har det vært mye fintenking og sans for detaljer. Jeg synes det var skikkelig tøft når du laget eget elektrolyttbad. Strøm utfordringene gav flere enn deg noen ekstra grå hår. Stor glede når du nå snart får den ut på veien. Håper du alltid har et prosjekt å skru på da det er så hyggelig å være to på lokalet og så har jeg blitt skjemt bort med å få servert kaffe for "fint folk".

 

leif ove

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for det, fortsatt noe igjen før jeg er i mål, men ser vel hvordan det kan bli nå.

Hella har disse lyktene, liker designet på de og de betegnes som " retro "  i  deres beskrivelse.

 

Forøvrig ligger en pulley til dynamo og venter på deg ved anledning, er der stort sett mandag og onsdag 11.00 - 16.00 :)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jippi! Kjempefin bil! TTT. Så gøy for de små (og store).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tiltredes - skikkelig gøy, men sett i lys av ditt prosjekt er mitt nesten som en vask av bilen, du har jo et resultat langt over de flest som mål :) Kjempeprosjekt du har på gang, venter spent på resten! Lykke til videre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...