Gå til innhold

"den Lille Svarte"


toniali

Anbefalte innlegg

Endel puter hadde bare stropp i forkant og to trepinner ut bak i hvert hjørne som gikk inn i en profilkant med huller i.

Noen hadde stropp og lå nedi en primitiv ramme. Sjelden sett.

Noen lå bare nedi seteramma.

Og så hadde du alle de hjemmelagede puter og innfestninger som ble snekret i ymse garasjer i årenes løp.

Det vil nok lønne seg for deg å få tak i en delekatalog for å finne riktig utgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, gautes skrev:

Endel puter hadde bare stropp i forkant og to trepinner ut bak i hvert hjørne som gikk inn i en profilkant med huller i.

Noen hadde stropp og lå nedi en primitiv ramme. Sjelden sett.

Noen lå bare nedi seteramma.

Og så hadde du alle de hjemmelagede puter og innfestninger som ble snekret i ymse garasjer i årenes løp.

Det vil nok lønne seg for deg å få tak i en delekatalog for å finne riktig utgave.

 

På vår 59 modell så ligger putene i ramme med lærstropp ned til kalesjefestet som vises på bildet på midtsetet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da skjønner jeg at det er flere måter å løse dette på - takk for innspill. 

 

Liten økti i lokalet i dag sammen med sjefsmekker Magne, fått sveiset all aluminium med Tig, og

i morgen ryker ny x-.member på plass med Mig - så nå går det seg til her, ny tank er på vei inn også.

 

Men vi støtte på en skikkelig utfordring ved at eksosmanifoilen ikke lot seg sveise. Det er ikke 

mulig å få sveisen til å ta begge sider av sprekke der- underlig. Det gjør at jeg er på jakt etter en manifoli som 

passer til 1990 cm2, serie 1/2 - sideventilert. Den finnes hos Craddocks, men om noen har en brukbar å selge,

vil jeg heller benytte en slik løsning. Takknemlig for meldinger om dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DeLuxe-trim er en annen ting som lager rot i restaurering.

Likeså forhandler/sluttbrukers ønsker.

Og ikke alt er nevnt i delekatalogen ifølge Mr Wheelwright når det gjelder S1.

 

Manifolder av litt yngre årgang har jeg ofte fått brukbart til med et godt Mig apparat .

Dog ikke så sterk i sveisen som støpen.

Tvitvi

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tak i delux-seter, løs rygg og pute, og ser vel at det blir å bruke lærstroppene oppe og nede på 

henholdsvis rygg / pute, for ryggen er festet i gangjern nede og puta kan stikkes under ryggen med

et par støtteklosser under.

 

Ser at vi / Magne skal gi manifoilen en sjanse til i morgen - spennende :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

En oppdatering her nå.

 

Manifold er sveiset og rettet av med stor innsats fra Magne. Innholdet i det støpejernet som er brukt på denne manifolden er av ukjent kvalitet - nesten umulig å få sveisen til å sitte, men Magne fikk det til.

 

Pakningssett til motor fra Craddock er mottatt, nye luftere til akslingene er montert, bør gjøre at olja ikke

smører bremsebånd :) 

 

Ventiljustering forestående, batteri og oljefilterfeste er montert.  Varmeapparater er overhalt og montert, ett på torpedoveggen og ett under sjåførsetet!!

 

Nye dekk/ felger er til avbalansering, oljer til motor og gear/ aksler skal byttes, og da er det vel ikke lenge til prøvestart ? 

Skal få lagt inn noen bilder også, men er det noen som har en sveiv til 2 liter liggende så er jeg klar for handel, helt anderledes innfesting på veiva enn på 

2.25 l :)

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i Fr.stad på onsdag - bilde kommer. Vedr. justering av ventiler - rule of nine er grei når alle ventilene ligger i rekke,

men hvordan er rekkefølgen når innsug er på toppen og eksos på siden? Er venstre eksos nr. 1 og venstre innsug nr 2, neste eksos nr. 3 osv.?

Endret av Jetinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke sist jeg justerte men lurer på om justering av 1 når 8 helt åpen,2 nå 7 helt åpen,osv. kan lette jobben.

Evt. så sveiver du motor til du kjenner løft og senk av ventil og stiller inn midt mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant noe fra Ragnarsk fra mai 2013 - tenningsrekkefølgen er 1342 og det gir at når 1 veksler, juster 4, når 3 veksler juster 2, når 4 veksler juster 1 og når 2 veksler

juster 3. Det funker, og innsug / eksos sideventiler kan justeres separat ( tror jeg ). Time vil sjå :) 

 

Ellers går det sakte framover med prosjektet - altså justert ventiler, montert varmeapparater tilbake, nye pakninger på ventildeksler som monteres i morgen, eksosmanifold klar 

sveiset og rettet, monteres i morgen, olje skiftes - og en prøvestart ligger inn i neste uke! Noe spesielt feste for sveiva på 2 l - mangler mutter ? 

 

 

pakningsprepping med 2-sdig tape 2.jpg

pakningsprepping med 2-sdig tape 3.jpg

pakningsprepping med 2-sdig tape.jpg

sveivfeste 2 l.jpg

Varmeapp. nr. 2 under sjåførsete.jpg

Varmeapp.nr. 1 på torpedoveggen, Svensk Auto Climax typ 2.jpg

Ventiler innsug på topp, eksos på side.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmeapparatet ble skikkelig flott.

 

Mutteren du savner trengs ikke,egentlig en bolt.

Det underlige hodet med krysset på er hodet på bolten.

Den ser litt spesiell ut fordi den er beregnet til å drive en winch.

En slags klokobling på enden av en liten mellomaksel fra en mekanisk winch kobles innpå bolthodet.

Det ser imidlertid ut som om den er låst fast med en liten sveis i tillegg.

Vask bedre rundt så får vi svar.

Mulig jeg har rikitg bolt liggende et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Da er det tid for en oppdatering av denne tråden.

Det har blitt jobbet med prosjektet, og dessverre ikke dokumentert her før nå. 

 

Siden sist har ventiler blitt justert, friskluftskanal til varmeapparatet  ved førerplass er montert fra inntak i grillen, 

nye kabler strukket gjennom ramme til hekk ( 2 x 7leder for rikelig med elmuligheter ) , baklys er montert og bygd om til blink, brems og

parklys hvor blink og park er original, bremselys ble 2 x 1w LED i hver lampe og funker bra.

 

X-menber er sveiset på plass og ferdig lakket, skal montere 13 pols kontakt etter beskjed fra Simen, vet aldri hva en kan få bruk for.

Ny +kabel og hovedstrømbryter er innkjøpt og montert av Simen, strøkent arbeid og kabelen er god for 400 amp :)

 

Tak er slipt, skrapt og nå helt bar alum.,  men det er skikkelig med bulker i taket - ser ut som om det har ligget i en grushaug - opp/ned, men det kommer vel en løsning her også.

 

Pakninger til dører og bakluke er byttet, og vinduene får nå en lett gjennomgang med rustfjerning og lakkering. Hjul er montert, motor startet og bilen er prøvekjørt med stor sportslig og økonomisk sukkess:) Neste nå er å slipe ned rust og lakkere planet, før et tak monteres. Skal forsøke å få den registrert med 4 sitteplasser bak med sidebenker, noen som har å låne bort kun for registreringen ?

 

Justering av lys og bremser er på planen til uken, og da er det slik at en kanskje kan bestille førstegangsregistrering i Norge - etter 60 år!:) Men hvordan kan jeg grovinnstille lyset slik et det blir godkjent av SVV? Det beste er jo å få et værksted til å ta det, men det er altså ikke skilter på ennå, og da blir det litt tungvint. 

 

Uansett kommer det bilder fra prosessen straks :)

 

Dette blir gøy!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så heldig å ha lekerom ved siden av Jetinge og fått fulgt prosessen. Og her har det vært mye fintenking og sans for detaljer. Jeg synes det var skikkelig tøft når du laget eget elektrolyttbad. Strøm utfordringene gav flere enn deg noen ekstra grå hår. Stor glede når du nå snart får den ut på veien. Håper du alltid har et prosjekt å skru på da det er så hyggelig å være to på lokalet og så har jeg blitt skjemt bort med å få servert kaffe for "fint folk".

 

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, fortsatt noe igjen før jeg er i mål, men ser vel hvordan det kan bli nå.

Hella har disse lyktene, liker designet på de og de betegnes som " retro "  i  deres beskrivelse.

 

Forøvrig ligger en pulley til dynamo og venter på deg ved anledning, er der stort sett mandag og onsdag 11.00 - 16.00 :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...