Gå til innhold

"den Lille Svarte"


toniali

Anbefalte innlegg

Motorvognforskriften er en funksjonsbeskrivelse. Bilen skal ha bremser, og de skal virke så og så bra. Bilen kan dure men ikke bråke. Samme tanke og system for lys. Ikke noe spesielt om plassering, ref. trange vakre lys foran på serie 1 og 2.

Det kom krav om flere funksjoner etterhvert, blandet annet sikkerhetsbelter foran og lås på stolryggen for de som satt bak.

Typegodkjenning kom i 1969, og ble innført i mars 1971. Biler før mars 1971 har defor et enklere regime ved ombygginger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker ang.blinklys forran.Kan muligens funke med hvite blinklys i forhold til forskriften.

Kombinasjonen med park og blink (5w og 21w)hadde jo vert artig i samme lampe.Dvs samme lampe holder som ved bremselys bak,bare hvitt/klart glass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan det jo være fristende å gå for det enkleste her, så lenge det ikke kan dokumenteres krav om doble lys foran og bak.

Samtidig er det greit å se litt på sikkerhet / synlighet i trafikken også ?

 

I morgen skal den opp på nyinnkjøpte bukker og klar for inspeksjon - skikkelig spent på hva som finnes bakom

fjellene!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil opp på bukker ( Biltema 3 t ), av med hjul og etterhvert bremsetromler som avdekker lekkasje på 3 aksler. Ny bestillingsliste

til Paddock med overhalingssett etc. klokkene ser ok ut så langt, så de går videre.

 

Utrolig lite rust å se så langt - bilen har vist gått som gårdsbil / traktor på den svenske landsbygda i følge ryktene, og det gir tydelig

en begrensning av kombi salt / rust. Har fortsatt den store sjekken igjen, men det ser veldig bra ut så langt.

 

Motor er tydeligvis en Rover 1997 cc med 52 hp, Serie I / serie II. Det kommer nytt ( gammelt) luftfilter og batterikasse, her skal det sveises / byttes manifold - ser at det har vært forsøkt tidligere, men klart underkjent av sveisementor Magnes :)

 

Kreativ løsning av bakfjærering, spiralfjær sveiset fast ?

 

 

Noen bilder følger her :

 

Dobbelt fjæring - dobbelt så bra ? :)

Uten sko og på bukker

Rover 1997 cc 52 hp ?

Tidligere eiers øvelsesprosjekt med sveising av manifold.

 


 

Endret av Jetinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som han sa hovmesteren " I´ll do my very best miss Sophie " :)

 

Utfordringen er vel at som nybegynner er utålmodigheten den største utfordringen - sjekke hva som skal bestilles,

bestille det fra riktige leverandøren, skru ned litt mer og se at her skulle jeg hatt flere deler gitt :)

 

Læringskurven er vel som unnarennet på Holmenkollen - fra sletta og opp!

Men jeg har stor tro på at dette kommer i havn, med Magnes og SimenMS som veiledere.

 

Men, noen som kan si noe om girkassa på denne -58, er bland de tidligste produksjonene, og er det synk på noen gir, eller

er det tilbake til min aller første bil - 58 VW standar importert fra Tyskland, 4 usynk. gir, wiretrekk på bremser inkl. brekket, så

brekksladd gikk ut :) Det er jo i samme årsklasse, og siden denne er av de første i -58 med serie 1 motor så vil det kanskje også være

usynk. på alle gir ?

 

 

Endret av Jetinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

DA - er det tid for litt oppdatering her på denne tråden.

 

Ting tar tid, og dette tok lenger tid enn forventet.

 

Har fått overhalt for/bakaksler med nye pokaler, lager, bremser ( bånd og stempler) etc. nylagte bremserør i kobber, brukt elektrolyse med bakepulver batterilader og vann på

rustne deler ( vellykket og enkelt) revet ned venstre forskjerm for lettere adgang til clutch og bremsepumpe., byttet clutchslave, klar for bytte av tank og X-member, dørhengsler ligger klar ( kun boltbytte ) finne noen seter som passer.......... altså litt igjen, men målet om kjøring i mai står fortsatt - året etter :)

 

Bilder kommer plutselig, når jeg har fått samlet disse, men - prosjektet lever videre, og til torsdag er det planlagt test av bremse/clutch-rørsystem med hjelp av Simen - ser fram til dette:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg beklager så meget at jeg ikke har fått tatt turen ned med deg i det siste. Jeg har hatt mine bedre dager kan jeg tørre å si :(
Jeg drømmer daglig om å kunne orke å skru litt smått igjen, men jeg har ikke sjans lengre, var utmatta etter å ha klart å bytte batteri på fjernkontrollen til tv'en :lol:
Det straffer seg vel å skru for mye sikkert :D da ramler vel alle skruene ut av de som skrur til slutt :P føles litt slik nå :wacko::blink:
Hilsen en sengeliggende gutt med adhd som ikke har blitt bedre de 2 siste mnd .... :( Opperasjon hjalp ikke så mye denne gangen :(
Du er flink til å stå på, det er rett og slett moro å se at det går så mye fremover når du holder på. tar av meg hatten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå er det tid for litt oppdatering her:

Har fått overhalt akslene, nye bremsebån, lager og pakninger / etc. ramme er skrapt og gitt 2 lag med preparert bengalakk.

sveiset inn bit i utrigger for tank, lakket og malt litt rundt, byttet masterpumpe på brems, slave på klutsj, nye bremserør og nippler rund baut, 

bumpstopers og straps, kuttet ned x-member - klar for oppsveising av ny, alle balljoints byttet og stag sjekket + lakk.

Nye felger og dekk ligger klar for montering, sjefsmekker Magne stiller muligens til dugnad i romjula - og da, er det det kanskje registrering og skilter i januar 

yuhuuuu.....:)

 

Legger ved noen bilder, mer kommer.IMG_1349.JPGIMG_1350.JPGIMG_1420.JPGIMG_1422.JPGIMG_1349.JPGIMG_0734.JPGIMG_0772.JPG

IMG_0737.JPG

IMG_0888.JPG

IMG_1429.JPG

IMG_1433.JPG

IMG_0426.JPG

IMG_0427.JPG

IMG_0428.JPG

IMG_0431.JPG

IMG_0441.JPG

IMG_0461 (1).JPG

IMG_0492.JPG

IMG_0552.JPG

IMG_0661.JPG

IMG_0732.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fikk felger av Toniali og Magne, hvite - de skulle bli røde, men motet sviktet når

fargen kom på - de ble Bengalakk Greyish, og for ikke å la alt bli grått

ble det satt opp et "lakktelt" - funker helt greit.

IMG_1596.JPG

IMG_1621.JPG

IMG_1671.JPG

IMG_1668.JPG

Endret av Jetinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Enig i det- men disse ble hakket for prinsesserødt. Finnes ennå et sett felger som kan pusses opp,

kanskje de skal bli røde i en noe mørkere nyanse. 

 

Men et spørsmål vedr. seter og innfesting. Har skaffet seter med løs rygg og pute til begge sider 

+ midtsete, men har bare skinner med ryggfester i bilen. Finner ikke noen som selger puterammer med

justering og feste. Noen som har et hint om hva jeg skal gjøre / hvor det kan handles eller event. feste putene?

Det er lærstropp til feste rygg bak og sete i front, men feste av selve sete er utfordringen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) sikkert riktig at arm/beinlengde er gitt her - så det er kanskje helt overflødig. Men på de langsgående skinnene på setebenken

er det at jeg er usikker på hvordan det festes best, stropp i forkant er greit, men hva bruker man å gjøre i bakkant/ sider på putene?

 

Ref farge på bilen er det litt uklart hva som blir den endelige, for fremre halvdel er originalt lysere grønn " leafgreen" mens bakre del

er original lys blå " Opel Blitz lastebilblå" , og et råd jeg fikk tidligere her er å lage et rullende prosjekt. Det gjør at først skilter - så

fortsette restaureringen / oppgradering fra skogsvrak til bruksbil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...