Jetinge Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 Takker, da skal det sjekkes der Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 Det er vel egentlig en typegodkjenning som spiller inn her også, er det ikke? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 Motorvognforskriften er en funksjonsbeskrivelse. Bilen skal ha bremser, og de skal virke så og så bra. Bilen kan dure men ikke bråke. Samme tanke og system for lys. Ikke noe spesielt om plassering, ref. trange vakre lys foran på serie 1 og 2. Det kom krav om flere funksjoner etterhvert, blandet annet sikkerhetsbelter foran og lås på stolryggen for de som satt bak. Typegodkjenning kom i 1969, og ble innført i mars 1971. Biler før mars 1971 har defor et enklere regime ved ombygginger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 Takk. Husket ikke at krav om typegodjenning kom så sent. Samtidig som ny kjøretøyforskrift, altså. Og påbud om bilbelter i oppdateringen i '75, så vidt jeg husker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
magnes Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 Litt usikker ang.blinklys forran.Kan muligens funke med hvite blinklys i forhold til forskriften. Kombinasjonen med park og blink (5w og 21w)hadde jo vert artig i samme lampe.Dvs samme lampe holder som ved bremselys bak,bare hvitt/klart glass. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 Det funker.Kjør på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jetinge Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 Da kan det jo være fristende å gå for det enkleste her, så lenge det ikke kan dokumenteres krav om doble lys foran og bak. Samtidig er det greit å se litt på sikkerhet / synlighet i trafikken også ? I morgen skal den opp på nyinnkjøpte bukker og klar for inspeksjon - skikkelig spent på hva som finnes bakom fjellene! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jetinge Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 (endret) Bil opp på bukker ( Biltema 3 t ), av med hjul og etterhvert bremsetromler som avdekker lekkasje på 3 aksler. Ny bestillingsliste til Paddock med overhalingssett etc. klokkene ser ok ut så langt, så de går videre. Utrolig lite rust å se så langt - bilen har vist gått som gårdsbil / traktor på den svenske landsbygda i følge ryktene, og det gir tydelig en begrensning av kombi salt / rust. Har fortsatt den store sjekken igjen, men det ser veldig bra ut så langt. Motor er tydeligvis en Rover 1997 cc med 52 hp, Serie I / serie II. Det kommer nytt ( gammelt) luftfilter og batterikasse, her skal det sveises / byttes manifold - ser at det har vært forsøkt tidligere, men klart underkjent av sveisementor Magnes Kreativ løsning av bakfjærering, spiralfjær sveiset fast ? Noen bilder følger her : Endret 5. februar 2017 av Jetinge Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 Gøy å se at denne gradvis får et verdig liv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jetinge Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 (endret) Som han sa hovmesteren " I´ll do my very best miss Sophie " Utfordringen er vel at som nybegynner er utålmodigheten den største utfordringen - sjekke hva som skal bestilles, bestille det fra riktige leverandøren, skru ned litt mer og se at her skulle jeg hatt flere deler gitt Læringskurven er vel som unnarennet på Holmenkollen - fra sletta og opp! Men jeg har stor tro på at dette kommer i havn, med Magnes og SimenMS som veiledere. Men, noen som kan si noe om girkassa på denne -58, er bland de tidligste produksjonene, og er det synk på noen gir, eller er det tilbake til min aller første bil - 58 VW standar importert fra Tyskland, 4 usynk. gir, wiretrekk på bremser inkl. brekket, så brekksladd gikk ut Det er jo i samme årsklasse, og siden denne er av de første i -58 med serie 1 motor så vil det kanskje også være usynk. på alle gir ? Endret 5. februar 2017 av Jetinge Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard Bratland Erikstad Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 Usykronisert 1. og 2. gir originalt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jetinge Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 Takker, da vet jeg det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jetinge Skrevet 9. oktober 2017 Del Skrevet 9. oktober 2017 DA - er det tid for litt oppdatering her på denne tråden. Ting tar tid, og dette tok lenger tid enn forventet. Har fått overhalt for/bakaksler med nye pokaler, lager, bremser ( bånd og stempler) etc. nylagte bremserør i kobber, brukt elektrolyse med bakepulver batterilader og vann på rustne deler ( vellykket og enkelt) revet ned venstre forskjerm for lettere adgang til clutch og bremsepumpe., byttet clutchslave, klar for bytte av tank og X-member, dørhengsler ligger klar ( kun boltbytte ) finne noen seter som passer.......... altså litt igjen, men målet om kjøring i mai står fortsatt - året etter Bilder kommer plutselig, når jeg har fått samlet disse, men - prosjektet lever videre, og til torsdag er det planlagt test av bremse/clutch-rørsystem med hjelp av Simen - ser fram til dette:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 Herlig! Det er lurt å ha med Simen på laget. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SimenMS Skrevet 20. oktober 2017 Del Skrevet 20. oktober 2017 Jeg beklager så meget at jeg ikke har fått tatt turen ned med deg i det siste. Jeg har hatt mine bedre dager kan jeg tørre å si Jeg drømmer daglig om å kunne orke å skru litt smått igjen, men jeg har ikke sjans lengre, var utmatta etter å ha klart å bytte batteri på fjernkontrollen til tv'en Det straffer seg vel å skru for mye sikkert da ramler vel alle skruene ut av de som skrur til slutt føles litt slik nå Hilsen en sengeliggende gutt med adhd som ikke har blitt bedre de 2 siste mnd .... Opperasjon hjalp ikke så mye denne gangen Du er flink til å stå på, det er rett og slett moro å se at det går så mye fremover når du holder på. tar av meg hatten Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 21. oktober 2017 Del Skrevet 21. oktober 2017 Det kunne alltid vært verre,Simen.Tvi,tvi. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jetinge Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Nå er det tid for litt oppdatering her: Har fått overhalt akslene, nye bremsebån, lager og pakninger / etc. ramme er skrapt og gitt 2 lag med preparert bengalakk. sveiset inn bit i utrigger for tank, lakket og malt litt rundt, byttet masterpumpe på brems, slave på klutsj, nye bremserør og nippler rund baut, bumpstopers og straps, kuttet ned x-member - klar for oppsveising av ny, alle balljoints byttet og stag sjekket + lakk. Nye felger og dekk ligger klar for montering, sjefsmekker Magne stiller muligens til dugnad i romjula - og da, er det det kanskje registrering og skilter i januar yuhuuuu.....:) Legger ved noen bilder, mer kommer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronny Jacobsen Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 Moro å se at denne kommer tilbake på veien igjen. Håper det ordner seg med skilt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jetinge Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 Litt mer fra "hønsehuset " som nå er verksted. Noe lakkeringsarbeider er utført på deler - noe står igjen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jetinge Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 (endret) Fikk felger av Toniali og Magne, hvite - de skulle bli røde, men motet sviktet når fargen kom på - de ble Bengalakk Greyish, og for ikke å la alt bli grått ble det satt opp et "lakktelt" - funker helt greit. Endret 2. januar 2018 av Jetinge Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
boye Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 Synes dette ser veldig bra ut. Artig prosjekt å følge . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
austbø109 Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Eg er veldi svak for blanke røde felger på slitne biler, har det selv på en 80"s1 eg har stående, nydeli bil selv om felgane vart grå Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jetinge Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Enig i det- men disse ble hakket for prinsesserødt. Finnes ennå et sett felger som kan pusses opp, kanskje de skal bli røde i en noe mørkere nyanse. Men et spørsmål vedr. seter og innfesting. Har skaffet seter med løs rygg og pute til begge sider + midtsete, men har bare skinner med ryggfester i bilen. Finner ikke noen som selger puterammer med justering og feste. Noen som har et hint om hva jeg skal gjøre / hvor det kan handles eller event. feste putene? Det er lærstropp til feste rygg bak og sete i front, men feste av selve sete er utfordringen min. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Trenger du justering på setet i en 88? Du sitter allerede for langt fram. Paddock selger maling til seriebilbi riktige farger til god pris. En 58 modell fortjener rett farge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jetinge Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 sikkert riktig at arm/beinlengde er gitt her - så det er kanskje helt overflødig. Men på de langsgående skinnene på setebenken er det at jeg er usikker på hvordan det festes best, stropp i forkant er greit, men hva bruker man å gjøre i bakkant/ sider på putene? Ref farge på bilen er det litt uklart hva som blir den endelige, for fremre halvdel er originalt lysere grønn " leafgreen" mens bakre del er original lys blå " Opel Blitz lastebilblå" , og et råd jeg fikk tidligere her er å lage et rullende prosjekt. Det gjør at først skilter - så fortsette restaureringen / oppgradering fra skogsvrak til bruksbil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.