Gå til innhold

"den Lille Svarte"


toniali

Anbefalte innlegg

Da, er det tid for et lite Hurra ! Den lille svarte er godkjent for veien etter oppstart av prosjekt i 2012 :)

Det ble 3 seter nå, så mulig prosjekt videre er alle 7 setene.

 

Men det viktigste er at den er godkjent :

SERIE 2 1957 mod produsert  16.09.1957 , solgt til Ny Caledonia ( øy utenfor Australia)

sendt til Nord-Sverige og gikk som anleggsbil til1972 for Vattenfall, 5 eiere i Sverige etter det og avregistrert som

A-traktor før den kom til Norge og den første av 3 eiere her, jeg er sistemann i rekken.

 

Skal være et rullende prosjekt nå - gleder meg snaut nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det hentet skilter i Drøbak, de er montert, og bilen er førstegangs registrert 31.12.1957 så det er da en serie 2 1957 mod. 

Nr. 482 av vel 7000 stk produsert.

 

Førstegangsreg. nå i Norge 26.09.2019.  Og i følge Heritage i England så er originalfargen blå, så denne har blitt satt sammen av 

litt forskjellige karosserideler opp gjennom årene.

Kjørte fra Fredrikstad og til Ski, uten problem, holdt fint 80 km/t hele veien i 7.5 mil.Går flott, starter på første forsøk,

bremsene er bra etter et grunnkurs i seriebilbremser som tok sin tid, men nå sitter det:)

 

Skal få på trucktaket, og så smått begynne å gjøre noe med karosseriet.

Endret av Jetinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, kjører toppløs nå - helt strøkent !

Driver med litt tilvenning av kjøring, bil og utstyr, helt magisk!

 

Jeg skal ha på trucktaket før jeg begynner å ferdes rundt ( været avgjør når jeg kjører nå),

men det er mulig at Magne og Simen kommer til Horten med bilen, jeg er på mc-tur :)

Men gjerne en annen gang, må få litt oversikt på hva som skjer og hvor !

 

Ha en fortreffelig fin dag videre,

 

/ Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har et spørsmål vedr. varmeapparat i Den lille svarte, S2.

Det er koblet 2 varmeapparater i serie,  motoren har arbeidstemp på 80 grader, men ingen av registrene i varmeapparatene

blir varme, noen tips om årsak og tiltak?

Endret av Jetinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en settskrue med kontramutter, sitter på høyre side ved uttaket på toppen. Skrudde litt på den i dag,

og det kom litt vann ut, men om den var åpen vet jeg ikke. Det må sjekkes i morgen, så det kan kanskje være noe så

enkelt som det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Lenge siden det var noe oppdatering - underlig nok mye annet som har tatt tiden :)

 

Har nå kjørt  100 mil, og den har gått bedre og bedre. I starten var det litt sluring på clutch, men det 

har gitt seg nå. Satte på bikinitopp og kjører med den ennå, funker som et skudd, varmt under taket, og liten trekk bakfra.  Fikk plutselig ladeproblemer,

lampen lyste en stund, slukket igjen, men nå lyser den hele tiden. Batteriet er satt til lading, og jeg sjekket laderegulatoren, det

er irr på vippa. Kan det være grunn til at den først lyste, for så å kutte helt ut? Hva og hvordan sjekke laderegulatoren for å se om den er ok?

 

Ellers er det klart for montering av nye dekk med pigg - har planlagt vinterkjøring etter å ha fått i gang varmeapparatene:)

Det var selvfølgelig kranen som ikke var skrudd helt opp - novisefeil ( som TV-reparatøren sa - står kontakten i? ) , og nå funker det flott.

Må bare finne en kran med ratt - dumt med skrue og kontramutter.

 

Videre er den gamle canvasen( heldekkende) vasket etter oppskrift fra båtfolk - vann ca 35 grader, 2dl grønnsåpe til 40l vann og 1dl Vanish for flekkfjerning.

Lå dette i 24t, spylt godt etterpå, og virket flott. Det vannet som ble slått ut var skikkelig møkkete. Etter god tørking skal den impregneres med båtkalesje imp. Så gjenstår

det å se om det er vanntett:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig kalesjen blir vanntett etter slik innsats. Resten snakker vi ikke høyt om.

Du får passe godt på rusta når du skal bruke seriebilen i saltlaka vi har nå.

Og kort bil snurrer fort. Men du har jo noen vintre i kroppen.

Jeg pleier å pille ut og sjekke dynamoen først.

Sjelden vippa er hovedfeil slik symptomene er beskrevet.

Men en rask puss av kontakter er letteste fix.

En sliten dynamo klarer å kverke en vippe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...