Gå til innhold

Ny dynamo lader ikke...


Patrick Murphy

Anbefalte innlegg

.. så her må jeg ha gjort noe elementært feil eller oversett noe!?

 

Bakgrunn: Phoenix vingla litt med ladinge, så sluttet den helt å lade. Sjekket med verksted, og fikk melding oim feil med dynamo. OK, så den lange ventetiden med å få ny dynamo fra Paddocks. Vel og bra - satte inn ny dynamo i går kveld.

 

Problem: dynamo lader ikke. "hehe, han har ikke satt på ledningen rett" tenker sikkert dere rolleyes.gif Vel, mulig det; men hvor mange måter kan en koble en dynamo? Det var to ledninger inn til den gamle, og jeg har satt de samme lednigene inn til den nye. Den tjukke forsvinner inn i dynamo, og den tynne til pol på ytersiden/bak. Er det her jeg har gjort feil???

 

Hva skjer: Bilen starter, går bra etc. Ladelampa kommer på ved oppstart, men slukker når turtallet kommer litt over sakte tomgang. Med gammeldynamoen begynte ladelampe å lyse svakt når jeg satte på fjernlys - den nye viser ikke antydning til å komme på når jeg pøser på med alt ekstrautstyr/lys/varmeapparat (har ikke prøvd vinsjen ennå).

 

kan jeg ha kobla feil? Hvor skal dynamoen jordes?

 

Kjære Forumister, hjelp meg å lade opp til en knallhelg smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo ikke jeg noen LR enda, men åkkesom :

 

Det virker da som om feilen slett ikke var dynamoen, men ett eller annet (flere, siden det er LR ??) punkt etter dynamoen etsteds hen ?

 

Bare en tanke - feilsøk alt etter dynamoen med multimeter (eller hva du har for slags måleverktøy for el.anlegg) og se hva du finner.

 

mvh,

Yngve S

som observerte forrige eier av Escorten lade batteriet - hver dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg leser dette fungerer den nye helt fint - bortsett fra på tomgang.

Fulgte der remskive med den nye, eller har du flyttet den over fra den gamle ?

Hvis remskiven på den nye er større enn den gamle vil generatorens turtall bli lavere, og da kan du se problemer med dårlig lading på tomgang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg leser dette fungerer den nye helt fint - bortsett fra på tomgang.

Fulgte der remskive med den nye, eller har du flyttet den over fra den gamle ?

Hvis remskiven på den nye er større enn den gamle vil generatorens turtall bli lavere, og da kan du se problemer med dårlig lading på tomgang.

remskive fulgte med - alt jeg hadde å gjøre var å bolte på dynamo.

 

Problemet er at det ikke er målbar lading ved batteriet selv på høyere turtall.

Endret av Patrick Murphy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker da som om feilen slett ikke var dynamoen, men ett eller annet (flere, siden det er LR ??) punkt etter dynamoen etsteds hen ?

 

 

Er nok en rett tankegang, men det elektriske er et mysterium for meg, og jeg aner ikke hva som kan være feil mellom dynamo og batteri.

 

Har ikke Haynes/hoblingsskjema - er det mer enn et par ledninger???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

remskive fulgte med - alt jeg hadde å gjøre var å bolte på dynamo.

... og den var samme størrelse som den gamle ?

 

Problemet er at det ikke er målbar lading ved batteriet selv på høyere turtall.

Hvordan har du målt dette ?

Er det slik å forstå at ladelampen slukker, men generatoren lader likevel ikke ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og den var samme størrelse som den gamle ?

 

 

Hvordan har du målt dette ?

Er det slik å forstå at ladelampen slukker, men generatoren lader likevel ikke ?

Samme størrelse som den gamle.

 

Yepp, ladelampen slukker når en gir ørlite gass etter oppstart.

 

Har fått målt ladingen ved batteriet (ikke lading, og ladelampen er av).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått målt ladingen ved batteriet (ikke lading, og ladelampen er av).

Ikke for å være ufin men ... er du HELT sikker på at målingene og konklusjonen "ikke lading" er korrekt ???

 

Tappes batteriet (også når ladelampen er av) eller er det bare målinger som ligger til grunn for å si at generatoren ikke lader ?

 

Er det bare batterispenningen som er sjekket, eller er også strøm fra generator målt?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yepp, ladelampen slukker når en gir ørlite gass etter oppstart.

 

Har fått målt ladingen ved batteriet (ikke lading, og ladelampen er av).

Slik fungerer min 12v dynamo også. Ladelampen kommer på igjen om jeg virkelig tukter den ned i veldig lav turtall. Dette fordi dynamoen er såkalt selv-eksiterende. Dvs den bruker ikke ladelampekretsen til å sette opp magnetfeltet over børstene, men genererer denne selv bare den kommer over et visst turtall. Ofte er slik dynamoer kalt "one-wire" da man strengt tatt klarer seg uten ladelampekrets, og jordingsledning (den jordes via innfesting). Uansett dynamo type bør ladelampen kobles til D+ polen.

 

Feilsøk: Sjekk jordingen din. Er det i det hele tatt potensiale (motstand) til jord vil det sterkt hemme hvor mye den kan gi av lading. I mitt tilfelle målte jeg potensialet mellom chassis på dynamo og motorblokk. Skal være 0Ohm, evt 0,X Ohm, men ikke heltall antall Ohm. Sjekk at batteriet er jordet ordentlig. Sjekk evt jordpotensial forskjell mellom batteriets minus pol og chassis på dynamo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være ufin men ... er du HELT sikker på at målingene og konklusjonen "ikke lading" er korrekt ???

 

Tappes batteriet (også når ladelampen er av) eller er det bare målinger som ligger til grunn for å si at generatoren ikke lader ?

 

Er det bare batterispenningen som er sjekket, eller er også strøm fra generator målt?

Jeg er aldri sikker mht til det elektriske blush.gif , men har fått hjelp til å måle. Batterispenningen er ok, og det er strøm fra generatoren inn til batteri som mangler.

 

Batteriet tappes også når ladelampen er "av".

 

Muligens idiotisk spørsmål, men kan det tenkes at det er brudd i ledning inn til batteri?

 

Batteriet lar seg greitt lade opp med batterilader.

Endret av Patrick Murphy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål da spenning mellom utgang på generator og pluss-pol på batteri, og mellom gods på generator og minus på batteri. Har skal der bare være et lite spenningsfall. Måler du flere volt på et av disse stedene er der dårlig kontakt et sted.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål da spenning mellom utgang på generator og pluss-pol på batteri, og mellom gods på generator og minus på batteri. Har skal der bare være et lite spenningsfall. Måler du flere volt på et av disse stedene er der dårlig kontakt et sted.

Da har jeg noe konkret å foreta meg smile.gif

 

takkar forreløbig for konstruktive innspill - prosessen blir rapportert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens idiotisk spørsmål, men kan det tenkes at det er brudd i ledning inn til batteri?

Det er veldig greit å finne ut av det. cool.gif

Ta frem mulitmeteret - pass forøvrig på at batteriet i mulitmeteret er friskt, hvis ikke vil alle målinger du gjør med det være 'noe' tvilsomme.... ph34r.gif

Still inn mulitmeteret på måling av motstand (Ω), fest så klemmene; en i hver ende av den mistenkte kabelen.

Motstanden i en 'hel' kabel skal være meget liten (tilnærmet '0').

Dersom du har fullstendig brudd i kabelen så vil du måle stor motstand, nesten uenderlig. rolleyes.gif

 

Meget enkelt å finne ut av, men du må sikkert bevege på kabelen/ledningen slik at du finner ut om der er et brudd der kan måles. Bruddene tenderer til å 'lukke' seg når kabelen ligger i bestemte posisjoner.. Quess how I know... blush.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også måle med motoren igang å finne brudd i ledningen :

Still multimeteret på Volt å mål så mellom hver ende på plusskabelen wink.gif

Her skal det være tilnermet 0 V. hvis kabelen er i orden å ikke underdimensjonert.

Hvis det er brudd i kabelen vil du få 12 - 14 V. som resultat wink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også måle med motoren igang å finne brudd i ledningen :

Ehhh... Det glemte jeg visst å presisere : Motoren må selvfølgelig være i gang når du skal måle om der er spenningsfall mellom generator og batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du fant - og fikk rettet - feilen biggrin.gif

 

Dårlig kontakt kan kanskje også være forklaringen på problemene med den gamle generatoren. (Kanskje ikke det kjekkeste å få høre ETTER at du har kjøpt ny, men kast i alle fall ikke den gamle uten å være sikker på at den er "død" ph34r.gif )

Et nesten-brudd i kabelen kan ha ført til dårlig lading slik du så med den gamle generatoren. Når du så har begynt å bevege på kablene for å skifte den, kan bruddet ha blitt permanent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...