Gå til innhold

D3 - 09 oppgradering fra 5 til 7 seter


Filip

Anbefalte innlegg

Flere som har stilt spørsmål rundt dette. Noen sier; Ikke gjør det, mens andre sider at alt bare ramler på plass og at det er lett å gjøre.

Jeg er i ferd med å skaffe egne erfaringer på området og tenkte det var greit å både dele og få råd...

 

Det var svært enkelt å få ut det som sitter i veien:

2012-09-17 18.36.58.jpg

 

4 skruer så kan du løfte vekk sidepanelene: Så kommer du til 4 nye skruer (torx)

2012-09-17 18.36.52.jpg

 

Løft ut verktøysettet. Hvor har man dette når man har 7-seter?

 

Da ser det ut til å være plass:

2012-09-17 19.36.14.jpg

 

På øyemål trodde jeg at jeg skulle bruke samme hulene som jeg fjernet skruene fra, men etter å ha løftet inn setene har jeg flere spørsmål før jeg begynner å skjære....

 

Det ble veldig trangt i bredden men jeg tror at det tilpasses ved at jeg skjærer litt i teppet, noen som har gjort dette?

I tillegg ser det ut til at jeg må skjære vekk teppe for enten å finne riktig boltfester, eventuelt borre nye hull, noen erfaringer her?

2012-09-17 19.44.57.jpg

 

Skal setene også festes i midten, i såfall, noen som vet om det finnes ferdige hull?

2012-09-17 19.45.02.jpg

Samme i midten i front av sete, skal midten festes og finnes det hull under teppet?

2012-09-17 19.47.17.jpg

 

Til sist ser jeg de sorte frontstøttene på begge sider kan vel bare demonteres? Hvor langt frem er setene?

 

2012-09-17 19.46.02.jpg

 

Tar gjerne mot noen tips hvis noen har gjort dette før så jeg slipper å skjære flere hull i teppet enn nødvendig.

Endret av Filip
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal jo ikke være for "bombastisk" og man skal jo heller ikke ta motet fra folk.....

 

Det er vel ikke bare helt enkelt å bygge om en D3 fra fem til syvseter? Bagasjerommet er forskjellig utformet på fem- og syvseteren (bla a reservehjulsplasseringen), du må ha belter til tredje seterad, og setene i andre rad er vel forskjellige på fem- og syvseteren?

 

Men dog - ingenting er umulig.... B)

Endret av isak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal jo ikke være for "bombastisk" og man skal jo heller ikke ta motet fra folk.....

 

Det er vel ikke bare helt enkelt å bygge om en D3 fra fem til syvseter? Bagasjerommet er forskjellig utformet på fem- og syvseteren (bla a reservehjulsplasseringen), du må ha belter til tredje seterad, og setene i andre rad er vel forskjellige på fem- og syvseteren?

 

Men dog - ingenting er umulig.... B)

Nei, når jeg ser de som blir gjort med bilene på dette forumet så må dette med setene fortone seg som en enkel oppgave!

Vet du om det finnes ulike utforminger på tidlig og sen modell, jeg synes det ser ut til at mitt bagasjerom ligner det som er i en 7-seter... men nå trenger jeg en bil å sammenligne med. Tenkte jeg skulle benytte anledningen på Søndag, hvis ikke noen tar turen innom før. Hva skal ulikhetene være med andre seterad?

Jeg har kjøpt alt fra en høgger, seter, belter, d-stolpe interiør (som hadde belte, men ikke høyttalere så det må jeg bestille) Tror festene finnes i stolpen så det er bare å skru på beltene.

 

Er det uproblematisk i forhold til typegodkjenning? Det er ikke airbager bak der?

Hva gjelder airbag er jo ikke dette påbudt. Den lille kjøringen jeg bruker de to ekstra setene til har jeg bestemt meg for at jeg kan klare meg uten airbag.

Ser ikke at det burde bli noe problem med typegodkjenning.

Endret av Filip
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I typegodkjenningen for 7 seter er det sideairbager/gardiner bak.

Tror ikke Land-Rover leverer ut godkjenningspapirer for ombygning fra 5 til 7 seter hvis bilen ikke er laget for 7 seter.

Jeg skal montere disse setene uavhegig av godkjenning, da for de vippes opp for badeturer på private veier på hytta :-)

Men jeg jobber også med å finne ut av om dette er mulig, teorien er at det er så stor likhet at det ikke bør være et problem....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ingen rolle.

Du har ikke lov å ha flere seter i bilen en det står i vognkort, uansett hvordan de brukes.

Men du kan ha mindre en det angitte stemengede i bilen på personbiler.

Skal du ha 7 seter burde de fåes in i vognkort. Du risikerer store problemer ved PKK

eller teknisk kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ingen rolle.

Du har ikke lov å ha flere seter i bilen en det står i vognkort, uansett hvordan de brukes.

Men du kan ha mindre en det angitte stemengede i bilen på personbiler.

Skal du ha 7 seter burde de fåes in i vognkort. Du risikerer store problemer ved PKK

eller teknisk kontroll.

Ok, takk for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Dette tror jeg ikke er noe problem. Jeg hadde en 2006 mod som jeg bygde om til 5 seter fra vare. Som du oppdaget, er baksetene mulig å vippe frem for tillgang til bakerste rad. Jeg er helt sikker på at du ikke trenger noe å lage nye hull eller noe annet for å feste bakerste sete rad. Det er garantert gjengete hull i karossen, så det er bare å skru de fast. Når det gjelder verktøy og eventuellt hengerfeste, skal verktøyet bak luken på høyre side, og hengerfeste på venstre side.

Du trenger heller ikke bekymre deg for biltillsynet. Det eneste de sjekker er om beltene er hele og fungerer, og at de har riktig merking. Jeg gjorde det også en gang med en gammel Patrol. Den var laget som 2 seter, og hadde ingen fester for bakseter. Jeg borret hull i gulvet og festet både seter og belter med gjennomgående bolter. Ikke noe problem på biltillsynet.

Så dette fikser du greit. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan noen bilder av hvordan 3. raden er festet i gulvet og med hvor mange fester?

 

Setene er poppet sammen til en modul og har totalt 8 skruer. 2 på hver ytterside og 4 i senter. Tok desverre ingen bilder når jeg satt inn mine.

 

12128_1206666880.jpeg

 

HB1 er festeskruene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for oppmuntringen(kringleira) og bildet Bernt-Inge. Jeg har idag skåret opp teppe og funnet 4 ferdige skruehull på sidene under teppe :-) Skal måle opp å skjære hull i midten også, regner med ferdig gjengede hull også der.

Setene sklir nå fint på plass og vippeseter hadde jeg som sagt uten å vite om det så dette går rett vei.

 

Har dere endret typegodkjenning og har du montert Airbagene bak? De er vel greie mekanisk og montere men det elektriske...

Jeg sitter også med den innstillingen at dette kan da ikke være vanskelig å få i gjennom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være forskjell på setene i rad 2 på 5- og 7-setere... Kanskje din har typegodkjenning som 7-seter?

Skal sjekkes på mandag, Jeg kjøpte den som 5-seter i vognkort, kanskje ligger det en skjult bonus her :)

Jeg vet ikke hva det skal stå i nummeret som indikerer antall seter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 6 år senere...
  • 2 år senere...

2012 var siste posting fra tråd starter. 

 

Om man kommer til biltilsynet med monterte siste seterad m belter, så sklir den igjennom, utfra det eg har erfart fra de som har gjort dette. 

Biltilsynet har vel ikke oversikt over om varebil er tatt inn som 5 eller 7 seter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, oggioffshore skrev:

2012 var siste posting fra tråd starter.

Jeg så det, men tenkte varselfunksjonen fortsatt funker om han ikke har byttet e-post adresse.

 

Tenker også at biltilsynet er velvillig om en tar det opp med de på en skikkelig måte. Nå har vi gått fra 2 til 5 og så lenge alt er originalt tror jeg ikke de har noen innsigelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...