Gå til innhold

Er det samme regler for registrering og eierskap på mopeder som på bil


Myhre

Anbefalte innlegg

En vet en er en ordentlig redneck når en klipper plenen og finner en bil, sies det.

 

Riktig så ille er det ikke, men under arbeid med en gresstrimmer/krattrydder så dukket det opp 2 gamle mopeder bak uthuset på det relativt nyanskaffede småbruket.

 

For meg er dette bare søppel som opptar plass. Jeg har heller ikke mye tro på at hu vi kjøpte av kommer til å engasjere seg nevneverdig om jeg tar kontakt med henne.

Så da er spørsmålet. Dersom jeg leggerde ut for salg/henting som delemoped og/eller restaureringsobjekt, er det sannsynlig at jeg gjør noe ulovlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt, ja! De er jo ikke dine (medmindre kontrakten om kjøp av småbruket også omfattet alt løsøre som måtte befinne seg der). Sjansen for at du selger noe du vet ikke er ditt, er mao tilstede. Men - neppe noen stor forbrytelse.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet så overtok vi alt løsøre som sto igjen etter forrig eier, men når sant skal sies så tviler jeg på at hun hadde noen som helst anelse om hva som fantes og ikke fantes på eiendommen. Vi kan nok således påberope oss eierskap til rasket, men det er jo ikke akkurat slik at vi kan dokumentere det når det gjelder mopedene. Jeg får sjekke litt rundt. Det er sikkert ikke hun vi kjøpte av som eier de heller, så det kan jo bli litt å nøste i. Skilt er det for øvrig ikke på noen av de, men det finnes vel andre måter å identifisere de på.

 

Mest fristende å få selger til å hente de, men problemet er at jeg ikke tror det kommer til å skje, så da er vi like langt :wacko:

Endret av Myhre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt, ja! De er jo ikke dine (medmindre kontrakten om kjøp av småbruket også omfattet alt løsøre som måtte befinne seg der).

Sjekk kontrakten. En ganske vanlig passus ved salg av bruk/småbruk er "...og alt som naturlig hører gården til." Da jeg kjøpte mitt småbruk i 2001 innebefattet denne passusen en traktor, en traktorhenger, en varehenger, en tømmervinsj, en sykkel, to postkasser, hakker, spader, grep og krafser, river, trillebårer, verktøy, gresklipper osv osv. En moped hører naturlig til gården; den trenger du for å hente posten.

 

Takk for tipset. Da får jeg saumfare doningene etter relevante nummer og sende en mail til vesenet. Alternativt får jeg sende regning på parkering til forrige eier. Da kan det jo hende hun henter de ^_^

Plan B.

 

Hilsen Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontrakta er grei. Alt løsøre som sto igjen tilfaller oss. Det er et problem for det var jævlig dårlig rydda. Fytte grisen så mye skrap vi fikk med på kjøpet :blink: På den lyse sida så fikk vi myyye ferdig ved også. Det er vel det eneste, utenom materialer, som kan brukes til noe.

 

Postkassa henger 40 meter fra inngangsdøra ;) Ingen av mopedene er i nærheten av kjørbar stand så den tida jeg måtte ha til overs tror jeg heller jeg skal benytte til å holde Discoen i nogenlunde stand, enn til å restaurere moped. Skulle jeg få for mye tid om hender tror jeg heller jeg skal dra på meg en seriebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at du skal sette i stand mopeden. Jeg sier at du lett kan argumentere for at mopeden naturlig hører med på kjøpet; altså er den din.

 

...og 40 meter er vel maks på en moped som ikke går...

Endret av EHS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke legge ut en slik tråd uten å informere om hvilke mopeder det er!

Gjerne med bilder :P Det kan jo hende henting er av interesse for noen av oss.

Hilsen skrotsnoker B)

 

Merke og modell kommer etter hvert. Kanskje bilder og.

 

Og slapp av, skulle det vise seg at jeg kan avhende de på lovlig vis så kommer de selvfølgelig til å legges ut her på forumet først ;)

 

Jeg sier ikke at du skal sette i stand mopeden. Jeg sier at du lett kan argumentere for at mopeden naturlig hører med på kjøpet; altså er den din.

 

...og 40 meter er vel maks på en moped som ikke går...

 

Du har ett par gode poenger der :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hmmmm... Denne har ligget brakk lenge nå, uten at jeg har fått somlet meg til å gjøre noe mer med det. Har dog fått notert ned nødvendige data for å kontakte rette instans med spørsmål om eier. Jeg har også fotografert doningene så da skal jeg gjøre ett forsøk på å berike tråden med bilder.

 

IMGP1113.JPG

Suzuki FZ 50 i rimelig luguber stand.

 

IMGP1112.JPG

Motorløs tråkåped totalt rensket for identifikasjon av noe slag. Tanken har nok sittet en annen plass på ramma opprinnelig. Nå bare ligger den der den ligger. Hemlaga?

 

Tråkåpeden er totalt usporbar på alle mulige måter. Den gis bort om noen er interessert. Skruzukien må jeg sjekke litt mer rundt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråkkomopeden ligner veldig på en Tempo Handy.

De er ofte ettertraktet.

Hvis jeg husker riktig,40+ år tilbake,stod det et rammenummer på røret der forgaffelen går gjennom ramma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kikket ganske grundig i det området, men ikke greid å finne noen. Får ta en kikk til ved anledning.

 

Edit:Har googla litt. Det ligner veldig på en Tempo Handy ja :)

Endret av Myhre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tempoklubben er kanskje et sted å spørre.

Vi fikk tak i en sånn i guttedagene og mekket på en Sachs-motor på 175 ccm.

Anbefales ikke da kjøreegenskapene holder til litt over sykkelfart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontrakta er grei. Alt løsøre som sto igjen tilfaller oss. Det er et problem for det var jævlig dårlig rydda. Fytte grisen så mye skrap vi fikk med på kjøpet :blink: På den lyse sida så fikk vi myyye ferdig ved også. Det er vel det eneste, utenom materialer, som kan brukes til noe.

 

Finnes ikke noe slikt som skrap før det er nøye gått gjennom av deg og andre.:-)

Den mopedsykkelen var artig. Kan jeg få kjøpe den? Skal bare brukes her hjemme på gården.

Endret av terratracker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel et poeng det. Det er vel gjerne slik at en manns skrap er en annen manns gull ;) Jeg får korrigere meg til at for meg er mye av det skrap. Det er dog mye mer som er skrap for samboeren min :lol: Hadde jeg fulgt hennes definisjon hadde mye mer havnet på dynga.

 

Kjøpe? Du kan få'n :) Penger blander vi ikke inn med mindre det skulle bli voldsom rift om den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig samme for meg. Det viktigste er at jeg får den unna etter hvert. Hvis det i tillegg kan skje på den måten at det er til glede for noen andre så er jo det fint. Bedre enn kontaineren på Heggvin(lokal søppelplass) i hvert fall.

 

Jeg regner med at logistikk blir en faktor opp i det også. Er jo noen mil fra Sandefjord til Løten. Og selv om jge har mye venner i sandefjordsområdet så er det ikek så ofte jeg har tid til å ta turen nedover :( Forumekspressen, eller henting er da de mest aktuelle alternativene. Således er det jo klart at om det er Tempofolk som bor nærmere så er jo det mer praktisk.

 

Dog, får jeg avhendet den her på forumet så er det kanskje det jeg foretrekker. Doningen står ute av veien og det haster sånn sett ikke for meg. Spørsmålet er jo hvor godt den har av lagringa under en presenning bak uthuset :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...