Gå til innhold

The Range Rover Project


Erik Iversen

Anbefalte innlegg

Bildet lurer deg nok ikke, Gaute. Tenkte ikke på at det da hadde blitt gnaget hull i den.

Så da er det nok bare en ubetydelig bulk.

 

Ja det stemmer, Terje. Men jeg har jo delebil jeg og da... Men det er noe for fælt å plukke i fra hverandre den synes jeg. Har ikke helt hjertet til det!

Blir vel sikkert mange muligheter til å få tak i en diff gjennom de neste årene. Har ikke så veldig lyst til å bruke penger på det akkurat nå. Er jo plenty med andre deler/ting som må gjøre og kjøpes. :P

 

Stor takk for synspunkter og hjelp!!! :)

Jeg er blitt meget glad i dette forumet!!! :) :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fikk gjort litt i garasjen i dag. Ble faktisk to-tre timer. :)

Var skikkelig godt å få gjort litt, for nå har det klødd i fingra lenge...

 

Fikk ikke gjort så mye da, men hver lille detalj teller og må gjøres.

 

Har fått koblet opp starter'n; mange av ledningene var ganske tørre og flere hadde sprukket isolasjon, så har måtte det loddes og byttes ut noe.

2012-12-26 16.18.45.jpg

 

Fant fram de gamle bremserøra. :) Det som går langs torpedoen ser veldig fint ut og er uten skader, rust osv. så jeg tror jeg skal gjennbruke det, om det ikke er mange som er veldig imot det, og vil at jeg heller skal lage nytt!? Skal lage nytt overalt ellers.

 

Bremsekraftfordeleren (om det er det den heter?) ble også veldig fin med en runde stålbørste.

2012-12-26 16.19.09.jpg

2012-12-26 16.19.27.jpg

 

Ser ganske varmt ut i garasjen :) Men det stemmer ikke...

2012-12-26 16.21.11.jpg

 

Men utsikten utover er ganske sjarmerenes!

2012-12-26 16.25.50.jpg

 

På gåtur ned til delelageret. Hadde nå vært koselig å kjørt Rover'n men... :P

2012-12-26 16.28.22.jpg

Og der finnes så mangt.

2012-12-26 16.29.38.jpg

2012-12-26 16.30.01.jpg

 

Ble til slutt litt småkald, så tok med meg lyktene inn på stuebordet til mor for en rengjøring: (grunnen til besøket i delelageret)

Alt så vell ut, utenom pakningene til blink og parklysa; de var tørre og helt oppsmuldra... :(

2012-12-26 19.29.03.jpg

2012-12-26 19.29.29.jpg

 

Det er alt som ble gjort i dag. Har i tillegg studert disse sidene ganske nye.

2012-12-26 20.54.22.jpg

 

Gleder meg til å komme ut i garasjen igjen i morgen! :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk-takk, Terje! :)

Er veldig koselig å ha noe å pusle med i jula.

 

Men i dag var det 12 kalde... :angry::( men jaja, ikkeno å gjøre med det...på med klea, og ut med seg.

Hadde vel en økt på rundt tre timer midt på dagen i dag. :)

Timene gikk stort sett med til å demontere deler på fronten av delebilen, og resten til å montere blink/parklysa på bilen.

 

Synes n ser ganske dum ut med de lysa, uten noe mer rundt...

2012-12-27 13.15.22.jpg

Skal forresten bruke glassene som sitter på delebilen, da disse er av den gamle typen, og vil kle bahama gold bedre :)

 

Mot kvelden ble det litt kaldere, (mørkt ble det også) så bevegde meg inn i den andre garasjen, som jeg hadde fyrt i, hele dagen. Plutselig godt å skru i 22 plussgrader :D

 

Bakdelene på hovedlyktene var noe rustene i nedre halvdel. De ble pusset og renset:

2012-12-27 19.36.16.jpg

før de fikk et strøk med owatrol:

2012-12-27 19.39.53.jpg

ligger fortsatt på tørk.

 

tok med meg headlamp sorround'ene fra delebilen med inn.

2012-12-27 18.39.13.jpg

de ble pusset og renset

2012-12-27 20.16.03.jpg

det samme gjorde grillen (ny)

2012-12-27 21.34.31.jpg

Og gjort klar for grunning:

2012-12-27 23.41.07.jpg

grunnet:

2012-12-28 00.09.10.jpg

 

Listene over sideviduet bak fikk også en overhaling. De hadde litt overflaterust på sidene, men innsiden var plettfri :)

2012-12-27 23.41.15.jpg

De fikk også grunning:

2012-12-28 00.09.22.jpg

Tenker at jeg maler på med litt owatrol på innsiden her :)

 

Ble en laaaaang dag i garasjen i dag; var ikke inne igjen før 00:30.

Satser på å få på sluttstrøket i morgen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk-Takk :)

Fyrer med Jøtul ja! Fungerer helt supert. :) Det har vel stått der i mange tiår, sikkert lenge før garasjen ble garasje. :P

Men det er jo ingen grunnn til ikke å bruke den.

Den siste tendens av flammer ble slokket leeeenge før lakkboksen kom fram da. Er ingen grunn til å drive med så forferdelig rissikosport. :P

 

Nå er garasjen luftet for lakkdunster, og er kald som f@..

Rekker ingen oppdatering i dag (så da er det ingen grunn til å sitte lenge oppe og vente)

Men kan dele og si at jeg har fått gjort en del. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir såvidt tid til oppdateringer mellom skruinga. :P

 

Fikk lakkert alt ferdig i går, eller for to dager siden ettersom klokka har passert tolv...

Bildene ble ikke like bra og tydelige men

 

Listene over vinduene:

2012-12-28 14.51.19.jpg

 

Baksiden av grillen, ferdig lakkert:

2012-12-28 14.51.27.jpg

 

Glemte å ta bildet foran. Dret meg skikkelig ut da; alt var nydelig og perfekt, uten renninger og what so ever, helt til siste trykk på sprayboksen...da hadde den blitt såpass lite igjen at den spyttet 7-8 store dråper, over hele grillen :(:o:angry:

...men gjør ingenting med det nå, får ta det i neste omgang ;)

 

resultatet ble til slutt slik:

2012-12-28 16.19.31.jpg

2012-12-28 16.21.52.jpg

2012-12-29 23.03.01.jpg

2012-12-29 23.03.15.jpg

 

Er ganske fornøyd. :) Får se om det blir tid til montering i morgen.

Til nå har jeg bare sett grillen i et halvmørkt rom, så det blir spennende å se i dagslyset i morgen hvor bra, eller dårlig lakkeringen egentlig ble. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia Erik !

Jeg følger med og lar meg imponere over din grundighet. Den hadde ikke blitt på langt nær så grundig restaurert i mitt eierskap.

Husk at jeg har rullene til seteskinnene når du kommer så langt, og at du har ekstra sett med innvendige døråpnere fra baksete som jeg kunne trenge.

Ha et riktig godt nytt mekkeår.

Syver

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Syver! :)

Ja... seteskinnene hadde jeg faktisk glemt :P

Jada, dørhåndtakene ligger her og venter på deg. :) Har ikke blitt mange Oslo-turer på meg...skulle jo egentlig på Muse-konsert, og tenkte å stikke innom da. Men den ble jo avlyst!!! :angry:

Det begynner kanskje å bli litt travelt for dørhåndtakene dine?!

 

Takk i like måde!!!

Et godt nytt mekkeår til alle sammen!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par justeringer som må gjøres da. Var på en måte klar over dette, men det ble ikke særlig synelig før grill og lykter ble montert.

 

Her er mellomrommet grill-headlampsurround ganske tight. kanskje litt for tight i toppen:

2012-12-30 20.00.49.jpg

 

Mens på andre siden er det motsatt; her henger innerskjermen noe ned, og må nok løftes litt opp, ja ;)

Løftes og dratt litt ut tenker jeg!

2012-12-30 20.01.08.jpg

2012-12-30 20.01.36.jpg

 

Er egentlig kommet til en liten milepæl nå. :) Nå er bilen, (sett forfra) mer komplett en den noengang har vært i mitt eie!!!

Sammenligning med utgangspunktet:

2012-12-30 19.46.52 - Kopi.jpg

CIMG0630.JPG

:lol: :lol: :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen! :)

 

Ja, Robert, har brukt biltemaprodukter. Er repratsjonslakken/utbedringslakken som jeg har brukt. Er vel kunn én type sort. ;)

Brukte et par strøk med fillersprayen dems først, det bygger liksom et godt og tykt lag før lakkstrøket kommer.

Sikkert andre som heller vil anbefale lakk fra andre steder, men har prøvd noe annet og synes flere andre lakkbokser er vanskeligere å bruke/få et gjemt strøk med. :) Biltema sin er kjempebra! Fargen og resultatet blir fint! :D Fargen er ikke helt matt altså, man ser det glitrer litt i den om man lyser med lommelykt på kloss hold. Det er bare kledelig

Har jo enda ikke sett fargen i dagslys da, bare snøvær her i dag. :P

 

Har gjort meg ferdig med skruinga for i år.

Delebilen har begynt å merke kjøret og det voksende tempoet :P

Har demontert ledningsnettet som går over innerskjermene og frem til lysene. Skal bruke det. Det som sitter på bilen min er godt hjemmesnekre...ikke en eneste orginal kobling igjen. :huh: I tillegg knekker isolasjonen på ledningene når jeg bøyer på dem...Så da er det like greit å bytte. ;)

Har også skrudd av brakettene til tutene. De skal få et par strøk med owatrol, arcanol og benga før montering. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en femtimers økt i garasjen med god hjelp av to gode venner på søndag. Fikk gjort en hel del...skulle vel bare mangle med tanke på at vi var tre stykker. :) Selv om vi ikke var fult så effektive til tider... :P

 

Men vi var litt dårlige til å ta bilder, så derfor kom det ingen oppdatering før i kveld.

 

Ledningsnettet fra delebilen er blitt loddet på. Ikke jeg som har gjort loddingen, men jeg regner med at det ble riktig og flott utført, siden det er min kamerat, som snart har gått tre år med elektro på videregående.

 

Ble sånn før det ble taipet:

2013-01-06 14.13.00.jpg

 

Fikset jordingen mellom motor, torpedo og ramme.

Ble dette riktig? Mener å huske at det var slik den satt...sitter i hvert fall slik på delebilen.

2013-01-07 20.14.59.jpg

2013-01-07 20.15.27.jpg

 

Ledningen ble dratt rundt og koblet til lysene og jordet :)

(Alle jordingspunktene ble smurt inn med fett)

2013-01-07 20.15.42.jpg

2013-01-07 20.15.48.jpg

2013-01-07 20.16.00.jpg

 

Fikk dratt opp panservaier (ikke fullstendig montert enda)

2013-01-07 20.17.13.jpg

 

Og montert panserlås. Sitter ikke 100% fast den heller :P

2013-01-07 20.21.25.jpg

2013-01-07 20.22.08.jpg

 

Også har jeg funnet choke-cabel; er det viktig å bruke denne (gamle) typen? Siden jeg har den mener jeg. :)

2013-01-07 20.18.53.jpg

 

Eller skal jeg bruke denne? Tror jeg liker den andre best. Er vel ikke sånn vrifunksjon på denne?! Har vel kanskje ikke så mye å si...

2013-01-07 20.18.13.jpg

 

Det ble alt som var verdt å ta bildet av/skrive om. :)

 

Kjenner jeg gjerne skulle bli lengere ute i garasjen og skru litt da jeg tok bildene. Men denne gutten her trenger desverre litt søvn nå som skola har strarta igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en times tid ute i garasjen i går, ble ikke lenger ettersom gud hadde bestemt at det skulle bli kaldt. Eller kaldt og kaldt...8 minus er ingenting motfor de 20-30 minusgradene vi er vant med her i januartider. Men kald på fingra ble jeg nå uansett.

 

Fikk skrudd fast tre jordingspunkter langsmed rattstammen. (Glemte å ta bilde)

Tiden gikk til å titte og fundere på noen ledninger, og fantasere om hvordan det vil bli med alt satt sammen igjen. :)

Det er tre ledninger jeg ennå ikke aner hvor skal henn, kommer vel tilbake med spørsmål rundt disse senere. Ellers har jeg to "uorginale" ledninger som hverken kommer eller går noe sted, de er bare taipet og surret sammen med de andre. Mener å huske at i hvert fall én av dem gikk til de elektriske viftene. Den andre vet jeg ikke...

 

Tenkte jeg skulle skru fast choke-braketten, slik at jeg fikk montert de ledningene som skal dit. Men fant fort ut at jeg selv hadde sveist opp den delen hvor den skal festes, uten å borre hull, så da måtte jeg måle meg fram. Noe jeg ikke hadde spesielt lyst til akkurat da...

Men siden jeg hadde drillen fremme kunne jeg like gjerne borre ut naglene som holder spylertanken.

2013-01-08 19.52.56.jpg

 

Ellers har jeg planer om å få litt deler over fra england snart, slik at åttar'n kan få begynt å brumme litt. Lurer på om jeg trenger en såkalt "amplifier" sammen med fordeleren min. Denne fordeleren altså: http://www.rimmerbro...Item--i-614179P

Famous Four har dette her: http://www.famousfou...php?partID=5249 Er dette noe som MÅ brukes. Siden dette kommer fra nyere Range Rovere kan jeg ingenting (nesten i hvert fall) om det.

 

Så også et sted at rpi hadde ett eller anna...

Har også sett på noen videoer på youtuben at de amerikanske bilen (tror det kanskje var Mustang jeg så) bygger om til elektrisk fordeler og setter bare de to ledningene på pluss og minussiden på coil. Dette er ting jeg ikke kan.

 

Men famous four-gutta vet vel sikkert hva jeg trenger. :) Men dette gjelder bare om jeg får bytta det leddet som kobles opp med oljepumpa. (nevnt tidligere i tråden) Om dette ikke går blir fordeleren byttet.

 

Har også blitt litt usikker angående "fjongheten" på motoren min...tror det kanskje blir litt mye på en slik bahama gold. Har et sett med ulakkerte toppdeksellokk og innsugsmanifold som kanskje ville kle orginalutseende bedre. Regner vel med at det er noe dere er enig i det!? (Ronny)

Far min blir vel skuffa da, da han digger ROVER-bokstavene i rødt og har srkytt av dette til snart alle han kjenner. :P

 

Ellers er snart det fremre ledningsnettet i boks! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken farge du har på ting&tang er din bissniss.

Når jeg skrudde sammen Rosamond var originalitet viktig, og jeg fulgte den regelen så sant det var mulig.

Du gjør som det passer deg :)

Ignition amplifier skal du ikke ha, du skal ha en helt vanlig fordeler for 3,5 gasser.

Den første lenka di er en med ing.amp.

Den andre lenka er vel en slik ombygningssak for å få stifteløs tenning tror jeg.

Tør ikke vedde på det, men jeg tror du skal ha denne: http://www.rimmerbros.co.uk/Item--i-ERC3342R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei takk, Ronny! :)

Så det er DET link nr. 2 er ja.

Tror jeg skjønner hva du mener; helt enkelt bare bytte til den fordeleren jeg egentlig skulle ha hatt. (linken din) Eller om jeg skulle bruke den jeg har fra før, (614179) så...trenger jeg amp'n, eller er... øhhh?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...