YMK Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 Lavt oljetrykk på V8 er oftest feil type olje (for tynn), bruker 20w50 på sommern, og 15w40 på vintern jeg, Kan og være sikkerhetsventilen i pumpa som er for slakk (enkel sak med kule og fjær) Men det er sannsynlig at slitespor i oljepumpa lager krøll, skru opp, slip bort sporene i plata og sett sammen igjen. Kjølevannet må tømmes for denne jobben mener jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 18. november 2012 Forfatter Del Skrevet 18. november 2012 Lavt oljetrykk på V8 er oftest feil type olje (for tynn), bruker 20w50 på sommern, og 15w40 på vintern jeg, Kan og være sikkerhetsventilen i pumpa som er for slakk (enkel sak med kule og fjær) Men det er sannsynlig at slitespor i oljepumpa lager krøll, skru opp, slip bort sporene i plata og sett sammen igjen. Kjølevannet må tømmes for denne jobben mener jeg. Det er 10w30-olje som er på motoren, den er i hvert fall tykk nok. Ja husker den sikkerhetsventilen, har sett den da jeg tok fra hverandre ei pumpe tidligere. Slitesporene høres logisk ut ja, ikke dum tanke! Skal sjekkes ut. Takk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 18. november 2012 Forfatter Del Skrevet 18. november 2012 For å finne ut om det er kjølevannspumpa eller tett blokk kan du sette hageslangen på motoren å la den stå til, se hva som skjer. flyter vannet fint gjennom vet du at det er lite samarbeidsvillighet fra kjølevannspumpen sin side. Husk bare å ta vare på kjølevesken og få den på igjen før kvelden. Det er tross alt ikke tropenetter lenger. Igjen, ukjent med disse motorene, men 3-5 minutter fra kald til veldig varm er utrolig lite. Takk, det gjorde jeg forresten for en liten stund siden uten å tenke noe mer rundt det. Vannet flyter fint rundt det, så det er nok vannpumpa som er syndebukken. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 18. november 2012 Forfatter Del Skrevet 18. november 2012 Greit å være skoleelev å få fri på fredagen som var. Da fikk jeg enedlig litt tid til å jobbe i garasjen Bestemte meg for å skifte foringen og kuleleddet i A-framen. Leddet gikk bare rundt og rundt, fikk altså ikke skrudd av mutteren. Fant frem vinkelsliperen og skjærte den bort... det som ble igjen av mutteren blir aldri lei av utsikten under bilen løsna til slutt. (akslingen bærer preg av lakkstøv fra i sommer) satt foringa i skrustikka den slapp til slutt... men det måtte en laaang latmannsarm til var litt redd for at skrustikka skulle ryke, men foringa slapp heldigvis først. Ny foring til venstre, den i midten var fortsatt funksjonabel, mens den til høyre var helt ferdig. Litt utydelig på bildet, men foringen til høyre er markant 3-4 mm lavere enn de to andre. Det var alt jeg rakk i helga. Gjorde et par andre ting på bilen også, men det endte ikke i noe produktivt. Satser på å få i de nye foringene i løpet av uka. Tror jeg skal bruke ei presse på leddet, har mye tilltrod til skrustikka mi, men tror det blir litt hardt for den. Fant ikke igjen brenneren min heller, så da er jeg uten muligheten til å bruke varme. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 (endret) Bra jobbet; ingenting er som gode foringer på en Range Rover Classic. Min Tuscan ble veldig mye bedre da jeg skiftet kula i A-frame, slik du gjør nå. ;) Endret 19. november 2012 av Tuscan Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 19. november 2012 Forfatter Del Skrevet 19. november 2012 Montering samme måte som demontering Brukte kobberfett under moteringa, da jeg så på de gamle at forrige eier hadde brukt det. Brukte ganske lang tid på den første foringen og irriterte meg over at jeg ikke hadde hydraulisk press som ville gjort jobben på 5 min. Men med teknikken på plass etter den første ble montert tok det bare 6-7 min før den andre også var på plass. Foringer montert Prøvde meg også på leddet, både med meisel, (splitte leddet fra godset) avdrager og skrustikka. Men jeg kom ingen veier. Bada leddet i WD40 også, men må nok bruke varme. Leddet har sikkert sittet der siden 1976 Skal innom et bilverksted i morgentidlig. Tenker at jeg legger igjen leddet der og lar de leke litt med det, vi er da så gode venner og slikt. Mulig at jeg også gjør det selv der, om de ikke har tid. Kjekt med litt anna verktøy. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
davidbirger Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 jeg brukte hydraulisk presse, og selv med den slet jeg med å få dette av og på! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 (endret) Kapp av ørene,der hvor skruene sitter,så kan du tre en pipe,ol, over og bruke stikke eller presse for å få kula ut. Det er mulig å kjøpe hele klumpen med kula i også. Endret 20. november 2012 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 20. november 2012 Forfatter Del Skrevet 20. november 2012 Kapp av ørene,der hvor skruene sitter,så kan du tre en pipe,ol, over og bruke stikke eller presse for å få kula ut. Det er mulig å kjøpe hele klumpen med kula i også. sånn? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 20. november 2012 Forfatter Del Skrevet 20. november 2012 Brukte hydraulisk presse på leddet. Tok jaggumeg 10 tonn trykk før leddet slapp (med et smell) Tror ikke skrustikka hadde klart det. Pusset litt med stålbørste inne i bosset før jeg satt i det nye.Egentlig ganske grei jobb. Pusset forresten med med litt lyst sandpapir i bosset på de andre foringene før montering også, glemte å nevne det i går. Nytt ledd. Før montering av A-frame Montert Fikk ikke tid til å stramme til alle skruene, (skal gjøres altså) og for en forbedring a gitt Ikke at jeg har vært ute og kjørt altså. Tidligere har jeg dyttet karosseriet fra side til side, og det har vært ganske stor bevegelse/vandring mellom bakaksling og ramme. Nå ble det helt tight, ingen vandring i det hele tatt. Ikke mye som skulle til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Skruer til foringer skal strammes til på normalbelastning, så det er greit å vente litt. Men ikke glem det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elvehundre Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 Hei Erik Godt jobbet. Går litt tregt i Halden nå, andre ting enn bil har brukt opp tiden: Et prosjekt som har tatt for lang tid, badet. Og litt trim av kroppen. Ser den braketten som fester a-armene der foringen midt på bakakselen er skrudd fast mangler nedre feste for Boge level unit. Har du kappet bort denne skåla? Eller er braketten fra bil uten montert level unit, f.eks eldre Discovery? Ha en fin dag hilsen Henry Arnfinn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 21. november 2012 Forfatter Del Skrevet 21. november 2012 Takk Har gått litt treigt hos meg også, av noen av de samme grunnene. Men også at skrumotivasjoene ikke har vært helt på topp i kulda, men nå er den tilbake igjen. Godt oppservert! Braketten til skåla har ikke vært der mens jeg har hatt den. Ser ut som noe av "konturene" til braketten fremdeles er der, så jeg antar at den er blitt kappet vekk i sin tid, og at det er fra en Range Rover. (Mener å huske at armene på disco'n også er litt tykkere, men ikke sikkert) "Såret" om man kan kalle det det, der braketten er avskåret ser ganske slitt ut i kantene og er ganske ugjevnt, som om den er blitt knekt av. Men det er vel ikke mulig. De spisse kantene er sikkert bare blitt slipt vekk av veistøv og off-road-kjøring tenker jeg! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 11. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2012 Tenkte å høre med dere gutta som kan litt mer enn meg om disse bilene. (føler da at jeg har lært litt da, men...) Jeg har ikke festet til styredemperen som går på fremdiffen. Eller rettelse, jeg har braketten liggende en eller annen plass... Men poenget er at det ikke finnes et sted på diffen hvor jeg kan feste denne braketten. (Det er samme braketten som jeg har på delebilen, så jeg går ut ifra at det er riktig brakett!) Diffen er rett og slett ikke flat under og det er ingen skruehull på den. Den er egentlig ganske lik under som den er over. Så spørsmålet er: -Er ikke styredemperen orginalt montert på alle Range Rovererne? trodde da det. Den bakre styrearmen har jo feste. -Er klokka byttet ut med en annen en? Kanskje fra en bakaksling? Ligner veldig! Går det greit å kjøre uten? (mener styredemperen altså, ikke diffen ) Denne bilen skal jo aldri se offroad-løypene. Eventuelt hva jeg skal gjøre om det ikke er så lurt. Ikke at det er så stor hast for å finne ut av dette akkurat nå, da det er blitt MANGE minus ute. Men jeg har begynt å lure så fælt ama. Ellers skjer det veldig lite i garasjen. Lite Land Rover-relatert i det hele tatt. Kjører en del i disco'n da, det er moro! I uka som var sveisa jeg opp et knekt eksosfeste på en kamerats Saab. Hadde helt glemt hvor moro det var å sveise! Gleder meg (nesten) til å bytte kanal på disco'n. Ellers har jeg såvidt begynt å titte på de elektriske skjemaene. Men dette er bare i stua sammen med kaffekoppen. Må manne meg opp til å gå ut i kulda igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjurbeck Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Hvordan ser diffen på bakakslingen din ut a? Tror ikke jeg ville kjørt uten styredemper, det blir nok i overkant lealaust. Det går jo alltids å modde diffklokka. Sveise en sak som du kan skru fast braketten i feks. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 11. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2012 Diffen bak virker ganske "normal." Kan ta et par bilder av fram-og-bak-diff i morgen Ja, har tenkt litt over det. Er litt redd for at det skal bli små sveisepunkter på alle lagra innover jeg da, men det går kanskje greit (aka blir ingen.)?! Hadde en lærer i fjor; mener å huske at han sa han hadde kjørt en bil uten styredemper (husker ikke om det var i militæret el no jeg) Han sa det gikk greit, men at det var litt skummelt å kjøre i hull, da rattet plutselig fikk stor fart over fingrene... Modding er ikke akkurat uvanlig på disse bilene (i hvert fall ikke min) så vi får se hva det blir. Sveise på brakett hørtes lurt ut, Erling! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjurbeck Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 (endret) Er du vant med å kjøre gammal traktor/skidder i skogen og holder tomlene på utsida av rattet, så klarer du sikkert å kjøre uten styredemper Det er nok best å plukke ut diffen når du sveiser, men det vet kanskje andre bedre enn meg. Har aldri gjort det. Endret 11. desember 2012 av Bjurbeck Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 11. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2012 Klarer sikkert å kjøre uten, men om det er forsfarlig er noe annet Ja det er nok kanskje lurt...men det hørtes ut som gæli mye jobb!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 Den styredemperen ønsker du nok ganske snart å få på plass .......... - alle som har opplevd 'Range Rover Classic-skjelven' er ganske sikkert enig :o Det er bare å få den fixet og montert Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 (endret) Noen har byttet ut frontdiffen en gang i tiden med en som ikke har demperfeste. Sjekk om noen har liggende riktig brukt til salgs eller byttehandel. Du ønsker ikke å kjøre uten styredemper lenge....... Endret 12. desember 2012 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 12. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2012 Takk, Gaute og Vidar! Klokka blir nok byttet eller sveiset før bilen skal på veien. Noe som er meget lenge til tenker jeg...prosjektet som jeg kanskje hadde håp om skulle være ferdig over sommer'n tar nok noen flere år ja... Akkurat tatt noen biler: Her er bakdiffen ovenfra. Og fra undersiden: Framdiffen fra undersiden: Og fra Sidene: Hs. Vs. Synes da klokkene ser rimelig like ut jeg. Er dem ikke det?! Fant arkivbildet fra delebilen til sammenligning. Foran: Var da no gæli dårlig bildet da, men man ser da demperfeste på diffen. Bak: Ser nå også ut som det er samme diffen bak som det er foran på denne bilen. Er skruehull og flatt område hvor styredemperen kan festes. Er det dèt som er orginalt? aka diffene er byttet både foran og bak på bilen min?! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 12. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2012 Her er vel kanskje grunnen til at frontdiffen er blitt byttet?! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 Du er nok inne på noe her, ja .... - diff med flat underside og feste for styredemper er tingen - en annen ting er vel at du bør nok finne en diff fra en foraksel, slik at tennene er slitt 'rett' vei ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
telindnor Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 Finnes vel aksel/diff på "bilen på hoggern" i Porsgrunn som jeg har hentet deler fra. Kjenner ikke stand og kjørte km. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 Om diffene for og bak blir stokket spiller ingen rolle,brukt eller nytt.Bare du får festet det du ønsker utvendig i den. Hadde diffen foran røket og laget skaden på bildet hadde det vært kul/hull,ol. utover i blekket. Bulkene der skyldes utvendig påkjenning og skader ikke diffen med så lite innpress,med mindre bildet lurer meg veldig. Hadde bulken gått helt inn til kronhjulet hadde det som oftest blitt gnaget hull der og sveiset igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.