Gå til innhold

The Range Rover Project


Erik Iversen

Anbefalte innlegg

Forresten noen som har erfaring med å overhale disse styresnekkene? Det er en 3-bolta snekke i denne og i dag bestemte den seg for å legge igjen litt spor under kjøring. 

Snekka er sliten med noen trange punkt og noen løse. Selvoppretting fungerer mye bedre ut av høyresving enn venstresving og denne slitte snekka er vel det eneste som holder tilbake V8-gleden i bilen på en svingete Land Rover-vei. Får pakningsett for en liten penge, men det er intet poeng om jeg ikke får skiftet de slitte lagrene inne i snekka. 

Snekka er justert etter beste evne i forb. forrige PKK og det er intet mer å hente på justeringer slik den er. 

Er blitt mer og mer glad i å reparere ting fremfor å bytte deler. Så kunne gjerne tenke meg å åpne opp denne eller en annen snekke å reparere opp fremfor å hente en nyoverhalt fra Famous Four. 

Noen som har snekke eller vet om deler i det hele tatt er å skaffe? :) 

2019-02-03 11.49.20.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, arez skrev:

 

Samme kit som Famous Four selger ser det ut som. 
Står nederst i teksten at denne ikke er en repløsning for en slitt snekke, men står øverst at kittet inneholder absolutt alt som potensielt slites i ei snekke. :P :huh:

Sender på Famous Four en mail. Har lagt igjen nok lapper der til at de bør kunne svare meg på om overhaling er en vanlig rep på disse eller om hele greia må skiftes etter 40 år. 

10 timer siden, arez skrev:

 

Takk for link. Koster litt denne ser jeg! :unsure:

 

https://www.johncraddockltd.co.uk/range-rover/range-rover-classic/parts/steering/8510292-power-steering-box-lhd-rrcand-110-to-august-1985-3-pin-adwest-heavyweight-exchange-item-150-00-surcharge-refundable-on-old-unit-returned.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis kjørte så dypt en gang i tiden og brøytet vei for de andre.

Det var langt av lei og åtteren var tørst.

Kompisen kom jo ikke ut pga høy snø og fikk servert både kaffe , pølser og bensinpåfyll av dem bak.

Riktig flott tur med innlagt Shell-service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg måtte klatre ut av vinduet når bergingen gikk skjeis midtveis i turen. Ikke mye servering å få, eller gravehjelp for den del. 

Full låsing på på rattet en periode og. Hulhusene fulle av kram snø helt inn på manifoldene. Fikk ikke rattfunksjon tilbake før motoren hadde smeltet ned litt. Er nok derfor pakningene på snekka nå har tatt kvelden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukas store skrudag! Eller månedens... for det var kanskje enda januar sist jeg gjorde noe produktivt på bilen, og det kommer nok ikke til å skje særlig mer før Mars måned banker på dør kjenner jeg meg selv rett. Men moro å holde på nå. Har virkelig fått lysten på bak-i-bilen-prosjektet som jeg startet med på nyåret. Har virkelig tatt form i dag! :) 

 

Styrken i kassa ligger i sideveggen og i reservehjulsbrønnen. Hele kassa bruker originalfeste for reservehjulet og kan enkelt taes ut og inn ved behov - enn så lenge i hvert fall. 

Legg også merke til hjul i løpebanen til skuffen likt Sondres D2 prosjekt. Ikke samme hjulene, men samme tanke. Prøvde meg først på en hjul-i-skinne-løsning, men fant halvveis ut at det krever mange timer med sveising, kapping og tilpassing at nesten ble for dumt.. Åtte hjul i gulvet og to i taket (enn så lenge, ) holder skuffen stabil. Så er jeg spent på å se hvor mye vekt den tåler. Hovedformålet med skuffen er tur-gear. 

2019-02-17 15.16.32.jpg

 

Til venstre har jeg hengsla et lokk som gir tilgang til festeanordningen og hovedkammeret recovery utstyr. Sjakler, stropper, tau osv. 

IMG_20190217_153155.jpg

 

Toppen dekkes av gummimatte som Lars Jakob så hyggelig ville gi meg. Takk for det! :) 

Hjørnene skal avsluttes med beslag for å holde matte rolig og treverket bedre egna for slag og uhell. 

Må også finne ut hvordan jeg best kan kjøre en jekkestropp over denne for å holde den nede om noe skjer og.. 

Selve veggen som går opp på siden er tiltenkt ladestasjon (les. kamerastasjon) med utfellbar hylle. Har boret opp for 5 stk. USB/12v uttak der bak. Så det skulle vel holde. 

Mulig jeg trekker opp én grovledning fra sikringsboksen til sekundærbatteriet foran og til en egen liten sikringsboks på baksiden av veggen for å holde ting enkelt. 

Kort og godt så er det mye som gjenstår her, men greit med en liten status så langt. :) 

2019-02-17 15.50.37.jpg

 

På hver side av grinda er det også kommet opp to små lykter som ble kjøpt på tilbud en gang før hjul. Tiltenkt campinglys og er ikke koblet opp sammen med parklys. Må sjekke om dekslene da gjør dem OK etter regelverk. Disse drar meget lite strøm og er nesten svake nok til å kunne brukes rundt bålet, tror jeg . :) 

IMG_20190217_161951.jpg

 

Også kom det en hyggelig pakke fra Christopher på fredag!! :) Tenkte denne i grillen, men jeg tror den ble alt for fin til å stå ute i elementene, så den får nok plass inne i bilen. 

 

IMG_20190217_194715.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk holdt på med litt snekring i helga også. Kassa har tatt form. Skuffen er ferdig med hengsler og lakk. Brukte matt spraylakk med et owatrol-lag på toppen for litt beskyttelse. Synes dette ble veldig kledelig egentlig. :)  Skuffen ser ut til å holde en del vekt uten problemer, så det er bra! Ligger nå piggkjettinger for bakhjula, luftkompressor og diverse verktøy i den. 

Tenkte hovedsakelig bruke den for turting, men per nå har jeg ikke nok til å kunne fylle den opp :P 

Under skuffen blir det en halvannen cm ubrukt plass som jeg bruker til å lagre stengene for duken som alltid ligger i bilen. Ofret også ei stang til å støtte oppunder skuffen om det blir nødvendig å dra den heeelt ut. Med 15 cm av skuffen stående inne holder den fint all vekt jeg har hatt i den så langt. 

2019-02-23 21.54.04.jpg

Har også lagt klaring innerst i skuffen for å trekke gjennom ledninger og klikket på to LED-lister som etter hvert skal få strøm samt luftekanal om det blir nødvendig. 

Alt utenom bakveggen er nå blitt svart og klar for el-anlegg. 

 

På veggen er det kommet opp oppheng for spade og nok 12v uttak. Lagde en liten hylle hvor jeg slipte ned senteret for å skape vegger. Denne holder plass til litt gopro-batterier og diverse tenker jeg. Så ligger alt oppe og ute av veien når det lades. For ekstra støtte brukte jeg kobbertråder fra en tykk batterikabel jeg hadde liggende. Denne var delt opp i bunter og enkel å jobbe med. Tvinna endene sammen og låste dem med en liten knute på utsiden. Beholdt på en måte stilen synes jeg. Fint å bruke det en har liggende og. :) 

2019-02-23 19.47.38.jpg

2019-02-23 20.09.11.jpg

 

 

 

2019-02-23 20.18.29.jpg

 

Kassa veier nok noen kilo. Og med alt utstyr nå lagra i venstre halvdel av bagasjerommet, samt reservehjulet som også ligger på samme hjørne i takgrinda kjenner jeg det er litt høydeforskjell på fjærene under kjøring. Kjente også tendenser til det ved fullasta bil etter at vinsjen kom på foran. Målte høyden på flatt underlag i dag og på forhjulene er det hele 3 cm forskjell på høyden mellom senteret på felgen og hjulbuen foran - dette uten sjåfør... Virker som høyre foran løftes opp i det venstre bak går ned. 

Noen som vet eller kan måle standardhøyde eller hevet høyde på sin classic? Hadde vært moro å kunne sammenlignet. :) 

Frykter at jeg på sikt må skifte til HD fjærer på bilen, selv om de som står på nå er fantastiske i forhold til fleks og sammentrekning off road!!! 

Vi får se vi får se. Ser også det finnes luftbelger å få satt inn i fjærene som ekstra hjelp ved tung last. 

 

Fikk forresten også montert hengsler på skiltplata slik at det nå skal gå an å bruke vinsjen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Erik Iversen skrev:

Fikk holdt på med litt snekring i helga også. Kassa har tatt form. Skuffen er ferdig med hengsler og lakk. Brukte matt spraylakk med et owatrol-lag på toppen for litt beskyttelse. Synes dette ble veldig kledelig egentlig. :)  Skuffen ser ut til å holde en del vekt uten problemer, så det er bra! Ligger nå piggkjettinger for bakhjula, luftkompressor og diverse verktøy i den. 

Tenkte hovedsakelig bruke den for turting, men per nå har jeg ikke nok til å kunne fylle den opp :P 

Under skuffen blir det en halvannen cm ubrukt plass som jeg bruker til å lagre stengene for duken som alltid ligger i bilen. Ofret også ei stang til å støtte oppunder skuffen om det blir nødvendig å dra den heeelt ut. Med 15 cm av skuffen stående inne holder den fint all vekt jeg har hatt i den så langt. 

2019-02-23 21.54.04.jpg

Har også lagt klaring innerst i skuffen for å trekke gjennom ledninger og klikket på to LED-lister som etter hvert skal få strøm samt luftekanal om det blir nødvendig. 

Alt utenom bakveggen er nå blitt svart og klar for el-anlegg. 

 

På veggen er det kommet opp oppheng for spade og nok 12v uttak. Lagde en liten hylle hvor jeg slipte ned senteret for å skape vegger. Denne holder plass til litt gopro-batterier og diverse tenker jeg. Så ligger alt oppe og ute av veien når det lades. For ekstra støtte brukte jeg kobbertråder fra en tykk batterikabel jeg hadde liggende. Denne var delt opp i bunter og enkel å jobbe med. Tvinna endene sammen og låste dem med en liten knute på utsiden. Beholdt på en måte stilen synes jeg. Fint å bruke det en har liggende og. :) 

2019-02-23 19.47.38.jpg

2019-02-23 20.09.11.jpg

 

 

 

2019-02-23 20.18.29.jpg

 

Kassa veier nok noen kilo. Og med alt utstyr nå lagra i venstre halvdel av bagasjerommet, samt reservehjulet som også ligger på samme hjørne i takgrinda kjenner jeg det er litt høydeforskjell på fjærene under kjøring. Kjente også tendenser til det ved fullasta bil etter at vinsjen kom på foran. Målte høyden på flatt underlag i dag og på forhjulene er det hele 3 cm forskjell på høyden mellom senteret på felgen og hjulbuen foran - dette uten sjåfør... Virker som høyre foran løftes opp i det venstre bak går ned. 

Noen som vet eller kan måle standardhøyde eller hevet høyde på sin classic? Hadde vært moro å kunne sammenlignet. :) 

Frykter at jeg på sikt må skifte til HD fjærer på bilen, selv om de som står på nå er fantastiske i forhold til fleks og sammentrekning off road!!! 

Vi får se vi får se. Ser også det finnes luftbelger å få satt inn i fjærene som ekstra hjelp ved tung last. 

 

Fikk forresten også montert hengsler på skiltplata slik at det nå skal gå an å bruke vinsjen. :) 

Artig kasse, og bra jobbet. 

Har D1 som har hatt fult baggasjerom siden august 18 og blir å gjøre det mai da man har fått seg hus med lagring. Men poenget er. Jeg gleder meg veldig til å tømme bilen å ikke ha med meg alt rundt hele tiden. Bilen er tungt lasta og det merker jeg godt på komforten. Så jeg vil jo helst anbefalle

minst mulig vekt. Min har 2’’ heving så jeg har litt vandre mulighet. 

 

Ville bare si det som dyrkjøpt lærdom å kjøre rundt med unødvendig tung bil.:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Adventure skrev:

Artig kasse, og bra jobbet. 

Har D1 som har hatt fult baggasjerom siden august 18 og blir å gjøre det mai da man har fått seg hus med lagring. Men poenget er. Jeg gleder meg veldig til å tømme bilen å ikke ha med meg alt rundt hele tiden. Bilen er tungt lasta og det merker jeg godt på komforten. Så jeg vil jo helst anbefalle

minst mulig vekt. Min har 2’’ heving så jeg har litt vandre mulighet. 

 

Ville bare si det som dyrkjøpt lærdom å kjøre rundt med unødvendig tung bil.:D

 

Ja, helt klart lettest mulig bil. I hvert fall når bilen har vindmotstand til en murstein og tørst sylindere som må fylles opp med litt mer bensin for hver ekstra kilo som monteres på... :)

Var faktisk på lokalt kaffeslabberas med lokalavdelingen for første gang i år for min del nå i går, og de mest erfarne hintet til både tankbeskyttelse og rock sliders ettersom bilen brukes kun til turer, både på og utenfor vei. Allerede er det som sagt variable høyder på fjærene. 

Er det noen med classic, hevet eller standard, som kan måle høyden fra senteret på felgen og opp til skjermen på alle fire hjørner? Hadde vært interessant å sett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Erik Iversen skrev:

 

Ja, helt klart lettest mulig bil. I hvert fall når bilen har vindmotstand til en murstein og tørst sylindere som må fylles opp med litt mer bensin for hver ekstra kilo som monteres på... :)

Var faktisk på lokalt kaffeslabberas med lokalavdelingen for første gang i år for min del nå i går, og de mest erfarne hintet til både tankbeskyttelse og rock sliders ettersom bilen brukes kun til turer, både på og utenfor vei. Allerede er det som sagt variable høyder på fjærene. 

Er det noen med classic, hevet eller standard, som kan måle høyden fra senteret på felgen og opp til skjermen på alle fire hjørner? Hadde vært interessant å sett. 

Jeg kan ikke, men hør med @Elvehundre han har en under restaurering, definetivt den letteste bilen. Og den skal være orginal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maler man litt hvitt i skuffen eller i taket/veggene i skapet blir det lettere å finne ting i mørket.

Notert bak øret fra gamle og matte grønne biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...