Jump to content
LRforum
Erik Iversen

The Range Rover Project

Recommended Posts

3 timer siden, rangeroverp38 skrev:

Håper dere fortsetter med å lage disse videoene. Jeg setter stor pris på de. :)

 

Takk! Har ingen planer med å gi oss enda i hvert fall! Ny dag med offroadkjøring i plussgrader og mest sannsynlig bar bakke i morra. Kameraene er nylada og bilen klar til dyst. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gårsdagens kjøring ble mer en gjørmerunde enn snøparadis. Is nederst i de fleste bakkene gjør det vanskelig å hente farta som trengs. 10 cm dyp sandleire oppå grusen gjorde det også interessant! Gikk helt ned på 5 psi i dekkene denne gangen. Koblet ikke på manometeret før etter vi hadde kjørt og tappet bare etter bulen på dekksiden. Det så ikke så lite, men dekksidene er vel harde og bilen ikke så alt for tung. Visst trykket var meget lavt og kjørte deretter. Gikk derfor veldig fint. Var en bakke jeg ikke kom opp. Hadde dekkene vært hardere kunne vi nok tråkket hardere på gassen oppover, men jeg turte ikke. Brukte de første 30 min på å strø veien opp før vi erklærte den trygg for MT-dekk. 2 plussgrader og regnvær preget store deler av dagen. God mat og varme rundt grillen gjorde godt i pausa. Totalt 5 møtte opp og vi kjørte til vi mistet lyset! :) 

 

IMG_20181229_145505.jpg

IMG_20181229_152824.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minutter siden, RR-CLASSIC skrev:

Knallbra filmer ja. Supert klipp, og fiiiiiin motorlyd. Ser fram til flere slike ja. Ser ut som dere koser dere og ja. Bra, bra!

 

Takk!

Dette er bare kos ja, all the way! :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blir mer V8-lyd på søndag! :)

Må også få skrudd litt - oljelampa har forsvunnet (igjen) noe som er litt kjekk å ha. Skjedde etter sist motorvask, så vi får se om jeg finner en grønn ledning et sted. 

Har også litt andre planer som settes i verks nå gjennom helga. 

Brukes lite - ligger 30-40 cm snø på panseret nå, og mer kommer det vel i morgen, fredag og lørdag. :) 

Og ja, vi skal ut i snøen å kjøre igjen på lørdag! :) 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Flott den RRC`n din :)

Går god offroad også har jeg sett på div vidoy klipp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå venter vi i spenning på nye filmer :D. Satser på at dere redder lørdagskvelden for oss innesittere.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe, ja @siglis og @county - det kommer film i morgen.... Kan lørdagskvelden flyttes til søndag? :) 

Har brukt 7 timer av dagen i dag i ca. 50 cm snø. Tråkke vei for både biler og kamera. Må bare hente meg inn litt før bildene kommer ut i tråden. 

Mulig bildene kan redde lørdagen. (?)

Bare tre uker siden forrige filmtur. Men dæven hvor forholdene har endret seg, :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yes - to lange ettermiddager er blitt tilbragt i "garasjen" denne uka. Holdt på til 23-24tiden for å bli ferdig, men er enda ikke helt i mål. Halvveis kanskje?

Hva det hele gjelder kommer ikke før selve sluttproduktet er ferdig. ;)

Ellers har motoren fungert som ei klokke etter to lange uker parkert i godt og vel -10 grader. Liksom aldri noen bekymring det der.

 

Vi har som mange andre hatt kraftig snøfall den siste uka med tordenskrall og det hele. Jeg håpte vi hadde fått en 30-35 cm med snø i offroadfeltet slik vi har fått i byen, men "dessverre" var det kommet ganske mye mer. :P

50cm ++ i enkelte vindpartier var realiteten når vi skulle svinge av hovedveien og opp i feltet, som vanligvis pleier å ha et par traktorspor som gir tilgangen litt enklere. Nå ble vi møtt med store, harde brøytekanter fra hovedveien og scooterspor på resten av vegen opp - Yey..:unsure: 

Tok nok godt og vel mer enn en time før vi var kommet opp den 200 meter lange bakken fra elva. 

Toppen viste frem mer graving og sleping. Jeg hadde poppet av høyre fordekk da vettet ikke hang med og hastigheten og iveren for å komme opp var langt større enn det lave dekktrykket var beregnet for. 

Dekket lot seg ikke komme på igjen med verktøyet jeg hadde for hånden, så mens Disco'n og Defender prøvde seg opp samme bakke ble det opp på taket for å hente reservehjulet. Gikk så opp til 15 psi i dekkene i håp om å berge resterende.

Da har en nå lært det og. :)

Originaljekken er vel egentlig rett og slett genial. Lett å bruke og hurtig opp og ned. Utrolig smart med den forlenge sveiva som stikker ut foran fronten av bilen når en holder på. Slipper å ligge på ryggen og svømme. Tommel opp til British Leyland!

Nyinnkjøpt snatch-strap på 9 meter viste seg å være perfekt lengde for det meste og ble hengende rundt snorkelen på Defenderen hele dagen. 

Utrolig morsom og slitsom dag! 

IMG_20190119_140130.jpg

 

IMG_20190119_140206.jpg

 

Maxtrax var også kjekke å ha! :) 

IMG_20190119_143541.jpg

 

Samtidig kom "kakeformfelgene" til sin rett! 

IMG_20190119_151720.jpg

 

Først gang jeg har kjørt i så dyp snø. 

Hadde en runde med P38'n for noen år siden, men da snakket vi pudder hele veien og en automat som gjorde all jobben. Med -1 grad og forskjellige hardheter gjennom snøen finnes det ikke sammenligningsgrunnlag. 

Oppdaget ting som fungerte meget godt og ting som rett og slett blir praktiske svakheter på Range Rover Classic. 

For det første må jeg få på plass nytt dørtrekk. Hele førerdøra fylles opp og fungerer som en spade og fyller opp hele kupeen med snø når den lukkes. 

Den nedre luka er livsfarlig (når også den er under snø) og blir et skummelt akebrett for undertegnede som prøver å nå opp på taket etter både fastmonterte hjelpemidler og reservehjul. 

Motoren? Vel - sterk som en okse! Men forgasserne er ikke menneskevennlige der kjøring hvor 3000 rpm og andre lav er tingen. Fet eksos tar litt knekket på kos og kropp, og tomgangskjøring blir redusert til nada. "Vanlig kjøring" langs veien med belastning er uproblematisk og bilen gir knapt fra seg røyk. Kan gnist være medvirkende i tillegg til justering av gasserne tro..?

IMG_20190119_153723.jpg

 

Fulle detaljer kommer nok på youtube om en stund! :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noen ganger ønsker jeg at postnummeret mitt endte på 2300. :lol:

Fortsett med det fine arbeidet , gutter.

 

PS

10 min til kjøreområdet fra bensinstasjonen og 3/4 tank før målet var nådd?

Må være ny rekord.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Legg også merke til dobbel-clutching for å få til skifte fra 4. gir overdrive og ned i 4. ved 1:19 i filmen. Må nesten lage en egen film bare rundt denne girkassa. Engelskmennene som designet dette hadde nok i tankene at det skulle bli kunst å kjøre slik bil 40 år frem i tid. ^_^:rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timer siden, Tuscan skrev:

Flott video. Herlig å se Land Rovere i lav serie. Well done cool

Lavserie ja,.. Du sier noe der :p

Kunne ikke skjønne hvorfor jeg hadde motorproblemer på vei opp første bakken der. Ville ikke ta igang i andre- eller tredjegir. T.om. første var litt trått.... Ruste bort litt eksos og etter tre fire kvelinger slo deg meg at høyserien enda var inne. :lol: at sperra også burde inn opp den isete bakken kom jeg ikke på før jeg var halvveis oppe. 

:) helt frisk motor mao. Verre med han bak rattet.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Holder på å summe meg etter guttetur i helga. Har ikke lest gjennom noen prosjektposter på mange dager og henger etter med det meste av sosiale medier og generelt sosialt liv.. 

 -11 grader og litt småvind nå og da gjorte det kaldt å sove ute, men både bilene og vi har overlevd uten annet enn trang til enda en ny tur!  Helt fantastisk rett og slett! Hele helga godt dokumentert på snapchat og gopro som kommer frem etter hvert, men glemte jo helt å ta vanlige bilder... Litt større oppdatering i prosjekttråden kommer også etter hvert. 

I mellomtiden. :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skulle hatt litt mer tid til å skrive her inne og litt mer tid til å skru på bilen. Men all tilgjengelig tid er tilbragt på tur, og det er jo helt perfekt! :) 

Det har blitt litt skruing, men det eneste jeg egentlig kan dokumentere med bilder er Terrafirma-vinsjen som har kommet på i fronten. Har hatt liggende vinsjkrybbe i mange år - egentlig tiltenkt P38. Egentlig for Discovery 1 skulle jo denne være bolt on i classic'n, noe den var!

 

12 000 pund vinsj er kanskje litt overkill på denne da bilen ikke brukes i gjørmehull eller veier 3 tonn, men prisen var ikke ille for en god vinsj med syntetisk tau. En grei sikkerhet når vi er få biler i offroadløypene. :) 

 

IMG_20190118_225935.jpg

 

Fornøyd med at vinsjen ble ganske usynlig bak skiltet! Må få tak i et par solide hengsler for å vippe frem skiltet når vinsjen skal i bruk, og må samtidig gjøre et pent og praktisk inngrep i grillen for å komme til clutchen. Har ideen klar om hvordan løse dette, men ikke gjort det enda. IMG_20190118_233022.jpg

 

Som sagt har vi også kost oss ute forrige helg med kjettinger og overnatting. Litt bilder må nesten til!

2222222.PNG

 

Og ja - bilen imponerer! :D 

1111111111.PNG

 

Blir turfritt og avslapping denne helga. Kanskje litt skruing i morgen. :)

IMG_20190127_132421.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tar evigheter å laste opp slike filmer. Så det er greit å gjøre på kveldstid/natt også kan du sette ett klokkeslett som YouTube poster filmen på, så du trenger egentlig ikke være der selv. Fungerer egentlig greit. Vi var i skogen når forrige ukes film kom ut. Multitasking :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...