Jump to content
LRforum
Erik Iversen

The Range Rover Project

Recommended Posts

Lenge siden oppdatering her, men jeg har heller ikke hatt mye tid med bilen..

 

Hadde en flott tur i Selbu for noen helger siden. Flott turbil - men det går et par liter på mila for hver en slik småtur.. :rolleyes:

 

IMG_20181021_131130.jpg

 

Har også investert i nytt komplett-anlegg fra Famous Four. Rustfritt sport. Måtte til slutt gjøre noe med den metalliske skrangelyden fra midtpotta som har vært et irritasjonsmoment i lang tid. Den gode V8-lyden har ikke vært der ved pådrag. Ellers har det ikke vært noe galt med det originale sportsanlegget fra Famous Four. Legger det på hylla til senere anledning. 

2018-10-27 12.28.21.jpg

Kommer med ferdig monteringskit som gjør jobben ganske grei. 

2018-10-27 12.27.19.jpg

 

Finlyd? Nei......ble det monstertruck! :huh:

Etter en halv dag med skruing var det irriterende at første oppstart gav lyd til frieksos på alle åtte sylindere......:o Hadde ikke mer tid den helga og bilen ble bare parkert. 

Etter litt målinger viser det seg at de gamle manifoldene faktisk er 4-5 mm tykkere enn de nye. Så boltene botna egentlig i toppene før pakningene ble strammet til.. 

Litt letta starta jeg med rep et par dager senere.  Men nei-da... Jeg shimset ut boltene uten hell... Fortsatt stor utblåsing på 2-3 stk og liten lekkasje på 4-5 andre.

Monstertrucken fremme i motorrommet har byttet plass med gressklipperen.. Nåja.. 

IMG_20181110_115054.jpg

 

Så stod den vel ei ukes tid igjen før jeg hadde tid til å skru av alt igjen. For det er ikke enkel bolt-on/bolt-off dette. Det er for trangt til å få fingrene rundt de bakerste, nederste boltene og kun en liten fastnøkkel går på. Ikke gikk det an å få ut boltene før alt var løsna heller...

Kappet ned boltene 5 mm og fant årsaken til problemet. :) 

De runde uthevingene som er ved alle utløpende er på enkelte faktisk høyere en det planede området og anleggsflaten på de nye manifoldene er faktisk så stor at pakningen ikke tetter da ingenting er plant. Jeg gikk over med sandpapir på alle 8 og alt ble tett! Bare fryd og gammen med skikkelig godlyd fra eksosen. 

IMG_20181110_125241.jpg

Lekkasjene vises på pakningene. 

IMG_20181110_124913.jpg

 

Utover dette så har jeg skiftet vindusheis på førerdøra. Den har vært skikkelig vrang i år. Gått litt ned og så kilt seg fast.. Her var det mer tydelig hva som var problemet. Kun 3 hele tenner igjen på giret, og resten ligger og sperrer mekanismen. 

2018-10-20 15.33.49.jpg

 

Samtidig monterte jeg nye setebelter foran. 

Er disse skruene som holder bakplata originalløsningen? 

2018-10-20 17.27.35.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har forresten også fått litt behandling på grinda. 2 strøk med Owatrol og 2 med Harmmerite skal nok gjøre at den holder. Lakken hadde flasset et par steder grunnet gnissing. Har hatt et par ting på taket som har ligget litt urolig på transporten ned til Elvedalen. :)

2018-10-24 21.20.28.jpg

 

Har også endelig fortsatt litt på trekassa som skal inn i bilen. Er nå sånn halvveis trekt opp og blir nok seende ganske slik ut. :)

IMG_20181111_160745.jpgIMG_20181111_210601.jpg

 

Koppholdere fra Disco 4, DAB+, USB og 12v uttak, voltmeter for begge batteriene, tre brytere og tre 52mm målere som skal inn. :) 

Litt står igjen før ferdig produkt. Men det begynner å ligne på noe nå. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Steike, her skal man følge med, for her skjer det masse bra. 

Bra at eksosen ble tett til slutt. Kjipt når det "står på". Ble det noe metallisk klang over lyden, eller bare grom murring?

Hva gjelder skruene på ryggen som du spør om, så mener jeg og huske at det var slik på mine også. 

Grinda er veldig fin. Ta godt vare på den! 

Og midtkonsollen blir jo kanonfin. Og praktisk. Irriterte meg over at det ikke var noe sted til kaffen i vår. Og USB uttak gjør vårt dingzifiserte liv lettere, ergo bedre?! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå er det bare grom brumming fra eksosen ja! Stikke på tomgang og litt grovere oppover. Ikke egentlig ekstremt høy. Synes det er stillere i kupeen med dette anlegget enn det originale. Det gav veldig mange metallyden. Er jo ikke akkurat rakarør heller dette anlegget. Sivilisert og fint. Får vel filma litt etter hvert tenker jeg. :)

Boksen skal jeg bli fornøyd med når den er ferdig ja. Litt står igjen enda. Må få på noen sømmer og elektrisk før alt er bra. :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Simon har jobbet litt med klippene vi tok på vei ned til Elvedalen og avd øst sitt sensommertreff for en stund siden. 

Del 1 er turen nedover fra Trondheim, via Oppdal, Folldal, Rondane, Ringebu, Hersjøen og ankomst camp på Øvre Åstbru(Ringsakerfjellet) rundt midnatt. 

Verdt å se. Del 2 kommer snart. :)

(Bare å unnskyld klein Brumunddøl som helst står bak kamera :)

 

https://youtu.be/lGcksWSt9Zg

Share this post


Link to post
Share on other sites

du må ha mist 2,5 rør fra headers og bakover da vil du få bedre drag+mindre forbruk ,,,god jul 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timer siden, robertsoevik skrev:

Steike bra Erik og Simon! 

Jeg relinket ut på RRMV nettverket. 

 

Takk!

Må få flere treff på videoene. Tror del 3 blir bra! :)

52 minutter siden, svalbard skrev:

du må ha mist 2,5 rør fra headers og bakover da vil du få bedre drag+mindre forbruk ,,,god jul 

 

Om dette er så tykt frem til headers er jeg ikke sikker på, men jeg merker tydelig forbedring på draget under 2000 rpm. Virker som jeg kan ligge på 1500 og fortsatt ha krefter. Tidligere var 2100 rpm grensen for fremdrift uten bånn gass! :) 

2018-10-27 13.29.20.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja til fortere en bensin v8 bllir kvitt eksos jo bedre bunngrag  og økonomi ser ut for meg at eksosen din er under 2 tommer ,jeg syns org dim er alt for tynn + vis du gidder lag dobbelt annlegg hele veien  er en forferdelig strypping av motor der eksosen møttes fra headers,,, da skal du få merke stor forskjell bruk 2,5 fra headers og bakover +og kunn ei potte på hver side bak :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det beste med de filmene er hvordan du faktisk bruker bilen din. En to dørs klassiker, som flere i Europa ville ha gitt meget gode penger for, for å sette den på lager/utstilling. Kan tenke meg at flere samlere i utlandet har fått pustebesvær når de ser videoene dine. Crayzy norwegian. Now we know what they are spenning all the oil money on. Restoring rrc and using them to go offroad.

 

Leif ove

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minutter siden, leiohel skrev:

Det beste med de filmene er hvordan du faktisk bruker bilen din. En to dørs klassiker, som flere i Europa ville ha gitt meget gode penger for, for å sette den på lager/utstilling. Kan tenke meg at flere samlere i utlandet har fått pustebesvær når de ser videoene dine. Crayzy norwegian. Now we know what they are spenning all the oil money on. Restoring rrc and using them to go offroad.

 

Leif ove

 

Helt enig!

Disse bilene har det best av å bli brukt!

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, leiohel skrev:

Det beste med de filmene er hvordan du faktisk bruker bilen din. En to dørs klassiker, som flere i Europa ville ha gitt meget gode penger for, for å sette den på lager/utstilling. Kan tenke meg at flere samlere i utlandet har fått pustebesvær når de ser videoene dine. Crayzy norwegian. Now we know what they are spenning all the oil money on. Restoring rrc and using them to go offroad.

 

Leif ove

 

 

He, joda! Men det er akkurat det jeg har grubla over i lang tid før jeg bestemte meg for å bruke den på tur. Skulle jeg hatt en annen bil f.eks? Men hva da? Drømmer selvfølgelig om P38 igjen, evt. L322 på AT for et nydelig turbil med lett terrengkjøring. (slik som dette) Eller en 90" Puma på 18" Works-felger hadde jo vært drømmen! Det er slik - jeg ville faktisk ikke hatt Range Rover om jeg ikke skulle bruke den. Filmene gir et godt bilde av hvordan bilen bruktes - det er aldri 4000 rpm gjennom et gjørmehull eller særlig risiko for hverken paneler eller stikkakslinger. Tomgang og lavest mulig gir er jo moro, men gir ikke mye spenning på film. ^_^ Bilen vaskes etter bruk, så dette er bare kos! :) 

 

Det nye eksosanlegget er forresten også en drøm! Må få det på film snart, men sliter med dagslys. Brukte bilen på jobb på lørdag som unnskyldning for at det var greit å jobbe en ekstra dag denne uka. Magisk! :wub:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...