Jump to content
LRforum
Erik Iversen

The Range Rover Project

Recommended Posts

Morsomt.

 

Fint å se at bilen er i godt bruk, trivelig med en historie om tur på veien så det ikke bare blir garasje oppdateringer. Så var det hyggelig å få hilst på deg på RRS treffet og gratulerer med den velfortjente premien bilen din fikk.

Og ja jeg skjønner behovet for stige opp til grinden, til RRp38 er jo Safety Device stigen en meget elegant og solid løsning.  Vet ikke om noe slikt finnes til RRC( men det gjør det nok ), du skal ikke være redd for å lage noen hull i luka, skulle du ta bort stigen senere er det jo bare å skru inn boltene i hullene. Det er jo ikke slikt at vi kan tråkke på panseret eller på noen skjermer på disse.

 

Fortsett og post.

Mvh Brage

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 13.9.2018 den 22.09, telindnor skrev:

Vakkert Erik. Takk for historiene og laget sist helg. Veldig kjekt!

 

Takk det samme! :) Til neste gang! ^_^

På 13.9.2018 den 22.30, Brage skrev:

Morsomt.

 

Fint å se at bilen er i godt bruk, trivelig med en historie om tur på veien så det ikke bare blir garasje oppdateringer. Så var det hyggelig å få hilst på deg på RRS treffet og gratulerer med den velfortjente premien bilen din fikk.

Og ja jeg skjønner behovet for stige opp til grinden, til RRp38 er jo Safety Device stigen en meget elegant og solid løsning.  Vet ikke om noe slikt finnes til RRC( men det gjør det nok ), du skal ikke være redd for å lage noen hull i luka, skulle du ta bort stigen senere er det jo bare å skru inn boltene i hullene. Det er jo ikke slikt at vi kan tråkke på panseret eller på noen skjermer på disse.

 

Fortsett og post.

Mvh Brage

 

Takk så mye for det. Hyggelig å møte enda flere ansikter til dem man begynner å kjenne litt til.  

Ja, jeg ser frem til mindre garasjetid med denne og flere turer og litt annet innhold. Range Rover Project handler om så mye mer enn å skru! :) 

@vanilla_ninja hadde vel sett en flott løsning for stige. Kommer nok til å mekke noe slikt etter hvert. Kommer uansett til å ta grinda av før vinteren og behandle den skikkelig før snø og regn kommer. Ble dessverre litt for kjapt og gæli for å få bilen klar til tur. Men det tar en igjen. :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Flott dag med gjengen i Midt i dag! Veldig sosialt, og da er det artig på treff. Jeg ble nok kanskje litt vel usosial med all kjøringen, men det var moro å boltre seg litt. Hyggelig å treffe likesinnede man ikke har sett på lenge også. :) 

Flere gule bil er kommet oppover. Det er kledelig! 

Her en liten dugnad for å få vinsjvaieren til Ørjan skikkelig på plass. Sier dugnad, for det ble vel like mye skravling.. :P 

 

IMG_20180915_161412.jpg

 

Moro med V8. Synes nok kanskje eksosen blir litt knitrete og ikke helt slik den burde. Spesielt når jeg ser opp igjen videoene i kveld. Kommer endring her! :) 


Starter med keramiske manifolder i dag i hvert fall.  

IMG_20180915_153744.jpg

 

IMG_20180915_153347.jpg

 

Fikk filmet litt fleks også. Ikke nødvendig å si at denne tar seg meget godt frem - selv med 3 bar trykk i dekka i dag...... 

 

 

Frihelg neste uke - så er det tur igjen! :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

De er JW Speaker. 

Kan ikke annet enn å skryte av lysene. Veldig bredt og klart nærlys i naturlig farge. Alt lyses opp. Langlyset ble også relativt bra når jeg fikk dem justert. Men siden nærlyset forblir på sammen med fjernlyset blir øynene trukket nærmere bilen. Kompenserer derfor med de to lyktene bak grillen. 

Lysene på denne er flere ganger bedre enn Discovery Sporten som vi har! Ikke at det er megalys på den, kun vanlig xenon. Men det forteller jo litt om denne. 

Kommer nok ikke til å montere tilbake de originale. 

Så kommer vinteren snart, og disse kommer til å snø igjen. Men pga bruken av bilen tror jeg ikke at det blir veldig plagsomt. :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Service på motor igjen. Olje og filter. Bestiller opp nye plugger også. De har stått der nå siden 2013. Ikke mye kjøring da bilen ikke ble tatt i bruk før 2016, men det er vel småkjøring som sliter mest på disse også.. 

 

Begynt lydisoleringen bak i første steg mot praktisk turbil. Fått lagt matter også. Vet ikke helt om jeg kjenner på utbedringen enda, men hører ikke dekkstøy bak over lyden fra drivverket og midtpotta i hvert fall :)

 

IMG_20180922_151652.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blir spennende å høre hvilke erfaringer du gjør med lydisolering Erik. Jeg ble overrasket over hvor mye det hjalp med 1cm over gearkasse tunnell og gulv framme. Blir sikkert enda bedre når jeg får tepper. Nydelig bilde forresten i forrige post. Keep up the good work:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 timer siden, RR-CLASSIC skrev:

Blir spennende å høre hvilke erfaringer du gjør med lydisolering Erik. Jeg ble overrasket over hvor mye det hjalp med 1cm over gearkasse tunnell og gulv framme. Blir sikkert enda bedre når jeg får tepper. Nydelig bilde forresten i forrige post. Keep up the good work:)

 

Ja, det blir spennende å se hva jeg finner ut her. Naturligvis vil det jo bli bedre enn uten noe som helst. Jeg har trua.. ^_^

Takk for det, Oddvar! B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Begynte på et lite snekkerprosjekt forrige helg. 

Amatør så det holder på materiale som ikke er laget av stål eller plast, så det blir litt sånn det blir... 

Plass for radio, turteller og litt andre målere + USB og 12v. 

Skal også tenke ut en løsning for koppholdere. Har glidd litt ut far den egentlige planen, men tror ikke dette blir for dumt. 

Ca. halvferdig i prosjektet nå tror jeg. :)

IMG_20180930_192346.jpg

 

I kveld fikk førerstolen nytt liv. Har hatt ny membran liggende alt for lenge uten å gjøre ned med det. Nå som bilen brukes daglig savner jeg bedre stoler. 

Demonterte et par skruer i seteramma før jeg skjønte at membranen sitter fra oversiden. 

Å ta bort sitteputa var faktisk en smal sak. :)

Ikke rart jeg har vondt i ryggen.. :P

IMG_20180930_190412.jpg

 

Det lå faktisk ei pute mellom sitteputa og membranen, så det er tydelig at det har vært noen her før. Se også lærbåndene som er klikket mellom ramma også med sveiste plater. 

IMG_20180930_190615.jpg

 

Ny og gammel fra FF. 

 

IMG_20180930_190705.jpg

 

Og du verden for et sete det ble. Kjenner alt av ryggproblemer bare forsvant. :)

Fjerna lærbåndene da de var slakkere enn den nye membranen. Måtte faktisk ha skikkelig verktøy for å trekke den på. 

Beholdt den lille puta og sitter nå som en konge!

IMG_20180930_191718.jpg

 

Vasker trekket før jeg klikker det på plass igjen. 

Er på vei nye setebelter fra UK - så da passer det å ta ryggen samtidig. :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se der ja. Knallbra og helt sikkert et vesentlig løft for komfort. Gjør du noe med ryggen også? På vår var det veldig "hult" der hvor det burde vært litt støtte.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Et løft er helt klart! 

Fant vel egentlig ut i morges at jeg må kjøre uten lue for å få plass til hode oppunder taktrekket.. :P Fjerner den lille puta under puta, så blir det greit. 

Ryggen ja... ikke merket noe galt her før du nevnte det nå, Terje. Er kanskje et lite hull bak stoffet der en plass? Åpner opp og ser hva som kan gjøres sammen med setebelte når det kommer. :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timer siden, SiggenRRC skrev:

Ser kjempe bra ut! 

vanskelig jobb med setene? 

 

 

Nei, det går fort på denne. Trekket er festa til seteramma med et dusin metallklips som pirkes vekk. Puta ligger bare løst under det. Så ikke mer krav til verktøy forutenom en flattrekker. :)

 

Jeg har vel kanskje et varmeelement for Defenderseter jeg kan legge der og, når jeg tenker meg om. ^_^

@robertsoevik feltsenga bak i classic'n fungerte dårlig da halvparten av den midtre foten havner midt på hjulbuen bak. Foten må derfor kappes og da forsvinner litt av poenget med en slik løsning. Senga må nesten kunne brukes ellers også. Evt kan du prøve senga midt i bilen selv om det tar mye plass. Det går ikke hos meg da midtkonsollen er alt for høy og bygger for langt bak. Men tror det burde gå med den originale som du har. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minutter siden, lafterolf skrev:

Skulle du måtte kappe foten kan jeg økse til en trefot.^_^

 

Ehh.. Ja ^_^

Kjenner kulde og salt nærme seg så jeg tror ikke det vil blir så mange slike turer med denne i vinter. Litt her og der sikkert men. Discovery Sporten gir plass til seng og må prøves etter hvert. 

Tenker på å plassere classic'n i Brumunddal etter hvert og ta den frem til Elvedalen i romjula :)

Enn så lenge trenger vi to biler, så nå er den utrolig kjekk å ha. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fjerna den lille puta som forrige mann hadde lagt mellom membranen og sitteputa på førerstolen og kjørt slik ei lita uke nå. 

Men jeg er fortsatt 3 cm for lang i ryggen og må sitte som en potetsekk for å få plass - noe som er litt kjedelig. Merka dette plutselig når jeg prøvde DS'n i helga....

Mulig jeg må ta en revurdering av det hjemmelagde taktrekket. Kanskje bygger det en halvannen cm mer enn det originale..? Skal tvinge det enda litt mer opp over førerstolen og se hvor langt jeg kommer. Men mangler nok fortsatt en liten cm eller to.. 

Hadde virkelig vært godt å få strekt ut nakke og rygg! Får litt den Defenderknekken på nakken. Den man får når man prøver å se ut sideruta i lyskryss, men denne er permanent. :huh:

Å kappe ned seteunderstellet er ikke akkurat aktuelt. Merka som sagt ingenting før jeg kom inn i skikkelig bil.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deler fra Famous Four er ankommet og litt ble gjort i helga. :)

 

Nytt blinklys/parklysglass høyre side er på plass. Burde byttet motsatt side også ser jeg da parklysglassene tydeligvis skal være helt gjennomsiktige og ikke hvite. Har en av hver nå i hvert fall. 

Nye tennplugger. Hm.. lurer på om motoren faktisk ble noe sterkere? ^_^

Ny speedometerwire på plass. Denne nye typen gikk hele veien frem til instrumentet instrumentpanelet og var altså ikke i 2 deler slik den gamle var. Mye mer nøyaktig enn den gamle var. Allikevel 10-ish km/t utenfor i 80, men spot-on opp til 60 :) 

Også ny membran under puta på passasjersete. Nesten like ille som på venstresida. Kasta trekkene i vaskemaskina i kveld, så får vi se når de tørker hvor bra det ble. Helt reint har det ikke blitt - det er helt sikkert!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Etter vask. I tillegg har jeg skrubbet PVC-sidene skikkelig godt. Ikke akkurat godt som nytt, men betydelig bedre - vises faktisk forskjell på bilder også. 

Har begynt skrubbingen på høyre trekket her. :)

IMG_20181016_185952.jpg

 

Selve sitteputene her ble litt renere. Fortsatt et par merker og i stoffet riktignok. 

Legg også merke til at trekket til høyre ikke har hullene mot seteryggen hvor ryggen hviler som er vanlig. Dette setet er nemlig tysk og har justering på seteryggen. :)

IMG_20181017_212240.jpg

 

image.png

(Lånt fra Vidar)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...