Jump to content
LRforum
Erik Iversen

The Range Rover Project

Recommended Posts

Har grovkutta glassfiberen nå i helga. Må prøve de i bilen før jeg kutter mer og borer opp hullene. 

Men greit å få kasta malene som har tatt opp stor plass :) 

En stund igjen til ferdig sluttprodukt riktignok. :rolleyes:

 

IMG_20180113_182315.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minutter siden, Erik Iversen skrev:

Har grovkutta glassfiberen nå i helga. Må prøve de i bilen før jeg kutter mer og borer opp hullene. 

Men greit å få kasta malene som har tatt opp stor plass :) 

En stund igjen til ferdig sluttprodukt riktignok. :rolleyes:

 

IMG_20180113_182315.jpg

 

Spennede prosjekt! Kan bli business av det der Erik :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minutter siden, telindnor skrev:

 

Spennede prosjekt! Kan bli business av det der Erik :)

 

 

Nja... hadde malen vært strøken så. Veldig synlig at defektene i pappen kommer over i de nye delene. Tydelig i venstrehjørnet på den fremre delen, men det er også flere mangler. Dette var jo ment som en rimelig og praktisk løsning sammenlignet med de originale trekkene fra UK. :)

Moro å lage ting selv da! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fikk det sånn plutselig for meg for et par-tre uker siden at jeg skulle ha hentet damen fra vinterlagring og gjort henne klar for sommeren. Og når jeg får for meg ting oppe i hode tar det ikke lang tid før noe skjer. For 14 dager siden tok jeg turen hjem og brummet tilbake med denne. 

Fantastisk flott føre - helt tørre, bare veger uten snø, regn eller salt. Veldig fornøyd med timingen akkurat her. :) 

Hadde jeg flytta turen en dag hadde vel opplevelsen vært verre.

Parkert på gårdplassen og venter på at det skal slutte å snø. 

IMG_20180312_124248.jpg

 

EU-kontroll skal gjennomføres ila mars. Fikk god hjelp med delebestillingen fra Famous Four. Ikke alt som lenger er å oppdrive på disse lenger, men de har det meste!

Forrige helg satte jeg i gang med første punkt - foringer! Tighte og fine er dem, men alle sprekkene i asfalten kjennes godt og støtene kastes gjennom bilen... 

Skulle jo skiftet disse når jeg gjorde jobben for snart 7 år siden, men de var jo som nå, gode uten noen slakke. Så de ble stående ettersom budsjettet var stramt. 

Ettersom bilen har stått siden 2003 er det vel lite sannsynlig at foringene er skiftet etter den tid. Forberedte meg derfor på sterk motstand....

 

Og motstand skulle det bli! Høyre radiusarm gikk rett frem og greit. Den venstre var bare å glemme og det var panhardstaget også.. Bolter og foringshylse har rustet sammen. Flotte greier rett og slett.. IMG_20180318_165134.jpg

 

Prøver å varme uten hell. Løsningen på dette er vinkelsliper!

IMG_20180318_181845.jpg

 

IMG_20180318_182938.jpg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ettersom det er poly på bilen fra før ønsker jeg å fortsette med dem. Har bare gode erfaringer uansett. 

Nye svarte på plass :)

IMG_20180318_183747.jpg

 

Fikk gjort hele forstillinga og det har bedret komforten veldig. Bilen er veldig fin og myk på veien. :)

Den andre store nødvendigheten som jeg har fått på plass er styredemper. Som kjent finnes det ikke muligheter for å feste dempere på diffen som jeg har. Den må ha kommet fra en bakaksling. Derfor ble det et kit for å få den foran slik som Defenderne har. Bestilte da den justerbare demperen til Terrafirma, så får jeg se om det er nødvendig å justere den. U-boltene som skal klemmes til styrestaget er for det tykkere HD-staget som jeg ikke har... Vil ikke bruke penger på noe som allerede fungerer godt, så da ble det sveising av nye u-bolter og nye hull i braketten. Veldig fornøyd med det. Ble som en ny bil på veien rett og slett! All negative følelser gjennom rattet er borte. IMG_20180321_194048.jpg

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Godt å se klare vårtegn.... 

Trekkfuglene kommer, klokka skal stilles, sola begynner å varme, lyse dager.....og BILER ut av garasjer og avlukker. Ahhh, livet er godt!!! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nye horn har kommet på plass. 

På høyre baklykt har jeg skiftet ut alle koblingene. Skjønner ikke hvorfor jeg reparerte de som var for noen år siden for å holde dem originale....nok av potensielle kontaktfeil på den måten. 

 

IMG_20180321_201529.jpg

Status lys var forrige uke: 

- Skiltlys, defekt. 

- Høyre blinklys, defekt

- Høyre baklys, defekt

- Høyre bremselys, overslag til baklys ved bremsing. 

 

Alt det her pga dårlig kontakt i kontaktstykket, utenom bremselyset, hvor det var pæra som var råtten på innsiden. Glasset falt av ved demontering og da var det kun 2 interne tråder som ikke var grønne. Gjorde opp alle kontaktene med vanntette koblinger med krympestrømpe og skiltlysene fikk ny jording. Fixed! ^_^

 

Som et siste punkt denne uka tenkte jeg at det var på tide med ny dørpakning. Kom på når jeg gjorde jobben at jeg sa til meg selv sist gang at det må da finnes et bedre verktøy enn en flat-trekker for å få dem på plass, men det får igjen bli en annen gang. Kan bare anbefale pakningen fra FF. Går med en rull til hver dør. Dyr riktignok, men den virker bra. 

Så bra at døra egentlig måtte justeres litt ut, men måtte jo testes først. Litt tight og vipps knakk det indre dørhåndtaket foran. Sent på kvelden dagen før eu-kontrollen...jaja. Kommer meg ut av bilen via det bakre håndtaket etter stolen er kjørt helt frem og man bøyer det andre albueleddet litt ekstra og vrir.. :lol:

Kontrolløren er ikke helt enig. Ble da en toerfeil på dette + oljelekkasje på girkassa (igjen. Ny kasse siden da riktignok) Og som sist gang fikk jeg også en ener for dårlig selvoppretting, noe som har vært litt slitsomt. på bilen egentlig. Er ikke alltid like sjarm på kjøretur når man må passe på. Men jeg løsna en runde på strammeskruen på snekka i går kveld (etter at jeg bytta om på fremre å bakre dørhåndtak) og det ble betydelig bedre, men ikke helt bra. Fikk nok heller litt mer slakke i snekka. Så den hadde nok hatt godt av en utskiftning. Forrige eier har nok vært opptatt av å stramme inn når det har vært muligheter. Det får bli ved neste korsvei. 

 

Planen fremover nå er en god service på motor og girboks. Ser at motorolja er blitt ganske mørk. Sikkert 12 mnd siden sist oljeskift og nå, selv om det ikke er mange km siden. Tenker å skifte ut den hylende bakdiffen med en komplett aksling som det ser ut som jeg har fått tak i. Den er liksom største minuset med bilen akkurat nå. Det kreve liksom sin mann å holde ut en times kjøretur - for ikke å snakke om fem timer.. :blink:

Ellers har diverse planer vokst inne i meg gjennom vinteren. Blir spennende å se hva som skjer gjennom våren. :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minutter siden, telindnor skrev:

Godt å se klare vårtegn.... 

Trekkfuglene kommer, klokka skal stilles, sola begynner å varme, lyse dager.....og BILER ut av garasjer og avlukker. Ahhh, livet er godt!!! 

 

Ja, det var kjempevær når jeg kjørte i både i går og i dag. Folk snur seg og kikker etter brumminga. :)

Enn så lenge er det nok for mye snø og overraskende salting på veien fordi det er meldt 4 plussgrader om natta osv, så jeg er nok ganske alene på veiene enn så lenge virker det som. Et annet sikkert vårtegn er snøsmeltinga. Parkeringsplassen hos LR-klubben lå under 15 cm vann som har rent inn fra jordet. Det gav stort smil og praktisk underspyling i dag! Dessverre var det ingen der til å filme. ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvorfor slite med bytting av komplett bakaksel når diffen er byttet på en times tid med manuelt verktøy ?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minutter siden, gautes skrev:

Hvorfor slite med bytting av komplett bakaksel når diffen er byttet på en times tid med manuelt verktøy ?

 

 

 

Ja, du spør... :)

Nei, i tillegg til hyling sliter jeg med at tetningen på hjullageret på venstre side ryker hver 4. mnd... Årsaken er slitasjen på spindelen som ikke lenger er å få kjøpt. Er litt lei av å bytte denne.

Når jeg i tillegg skal ta foringene bak er det ikke mye større jobb å trille akslingen av bilen når jeg først er i gang. 

Nå har det seg slik at den aktuelle akslingen er ferdig overhalt og malt, og mangler bare calipere og klosser. :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mye spennende du gjør med bilen. Ser frem til å lese mer...;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ny 100 A dynamo fra Famous Four kom på i går. Øvre dørhåndtak er gjenget opp fra Britisk UNF, M5-ish til mer praktisk og solid M6 :) Greit å endelig ha det på plass igjen med gassdempere. Må justere litt på venstre lås for den spratt opp. Pakning mellom øvre og nedre luke kom også på. Ble plutselig mye stillere fra bakenden under kjøring. 

Dekkene ble også veldig bra. Takk, Jermund! Litt større profil gjorde mye med giringen. Gir nå litt mer mening å ha overdrive også. Speedometeret viser bare 10 feil, så det er blitt likere, men er ikke der det bør være helt enda. 

Slepe-fester kom på i ramma foran - kjekt å ha om noe skulle skje, on and off road.

Senterkonsollen er kommet inn og er behagelig for sjåføren. Må bare finne ut hvordan jeg skal feste den. På sikt bør den ut og trekkes opp, men enn så lenge er det greit. Måtte bøye girstanga for overdrive litt for å gi plass. Ble veldig bra rett og slett!

Oljetrykklampa har ikke fungert. Ble litt mer mas en først tenkt for å få til den..selvfølgelig. Målte 12 v frem til bryteren. Derfor kom det en i posten fra en hyggelig forumist. 4.6 p38 giver går rett på! Men i går var det ikke 12 v på bryteren. Og da hjelper det lite....... 

Hadde 12 V på pæra og LED-pæra blinket til når jeg var i speedometerhuset. Mistenkte derfor kretskortet der, men nei, det var i orden. Ble derfor en måling. Ikke vanskelige greier akkurat. Kun én ledning som skal føre 12 v til jord via bryteren....

I kontakten gjennom torpedoveggen var det grønt. Klipte ledningen og la den utenom. 0 ohm frem til kontakten. 2K ohm fra kontakten og til bryteren. Ble derfor ny ledning derfra. Fixed! :) 

 

Produktiv lørdag :) 

 

Forrige helg fikk fordelerkassa ny tetning på fremre utgående og alle kassene fikk ny olje. 

Skulle gjerne gjort mer sprell i dag også, men det ble hjemmedag med fruen. ^_^ Må få justert håndbrekket før etterkontrollen i uka som kommer - også er det veldig mye annet å gjøre selvfølgelig. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
56 minutter siden, RR-CLASSIC skrev:

Flink du:). Fint å få tatt unna litt iblandt. Min skal også inn til pkk iløpet av April. Må få ut fingeren og komme igang :).

 

Bare å henge i da :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skal være klar for etterkontroll nå. Får se på fredag. :)

Nye stearinlys-hovedlykter ligger klare i hylla og blir nok montert nå som dagslyset varer mer tilstrekkelig. Penere løsning, rett og slett! ^_^

IMG_20180409_200821.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timer siden, Erik Iversen skrev:

 

Nye stearinlys-hovedlykter ligger klare i hylla og blir nok montert ... Penere løsning, rett og slett! ^_^

 

 

ehhhh, JA :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelig feedback! :)

Ganske greit å slippe å tenke på pkk på en stund og heller fokusere på det som er moro! 

 

Gjorde en liten innsats i dag og rensket de igjengrodde løypene i Sætnan for kvist og småtrær før treffet om to uker. Den lille jobben ble litt større og tyngre da Politiet hadde bestemt seg for å stå med laser på veien nedenfor, og hadde gjemt politibilen i oppkjørselen til kjørefeltet. Det ble derfor 4000 skritt i litt for dyp og tung snø... :wacko:

Følte meg egentlig litt snurt for artig kjøring, så da jeg var ferdig jeg fulgte traktorsporene mot det som for meg har blitt forklart som "Elva!" Og fant ut traktoren kanskje hadde komprimert snøen godt nok. 

IMG_20180414_111911.jpg

 

Inn med sperre og lavserie listet jeg meg over og begynte klatringen opp baksiden. Virkelig en flott vei i kram, hardpakka snø! Må helt klart prøve denne runden når snøen er borte... :) 

I selve feltet måtte gasspedalen og både 3. og 4. giret brukes ganske hardt flere steder for å få nok hastighet, og jeg satte meg vel fast på uønskede steder flere ganger. Kom ut med smart bruk av girene, og med kun kjørebruer i bagasjen var det best å la det bli med det.. 

 

IMG_20180414_111249.jpg

IMG_20180414_111000.jpg 

IMG_20180414_110917.jpg

 

Avslutta med et fortjent oljeskift på motoren og middagshvil på sofaen for sjåføren. 16 grader i skyggen og knallsol "på høyfjellet" slo ut undertegnede for en stund. Jeg tror koppholdere for vannflasker må bli neste punkt! 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...