Gå til innhold

The Range Rover Project


Erik Iversen

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Lufta en runde igjen - for en bil! :)

 

gallery_15285_683_720635.jpg

 

gallery_15285_683_2647263.jpg

 

gallery_15285_683_2430438.jpg

 

Fikk faktisk helt ekstremt til vobling (er det riktig måte i si det på?) etter begge forhjulene traff ei dump i 70 km/t. Rattet stod og hoppa og jeg måtte faktisk stoppe bilen for at det skulle gi seg. Bilen mangler styredemper da diffen ikke har feste for demperen. Så da burde det prioriteres ny diff med feste og kanskje fjerne et par shims på pokalene. :) Vil helst ikke oppleve det i høyere hastighet på trafikkert vei..

 

Fikk også parkert sammen med de andre entusiastene :D

 

gallery_15285_683_2311710.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fikk faktisk helt ekstremt til vobling (er det riktig måte i si det på?) etter begge forhjulene traff ei dump i 70 km/t. Rattet stod og hoppa og jeg måtte faktisk stoppe bilen for at det skulle gi seg. Bilen mangler styredemper da diffen ikke har feste for demperen. Så da burde det prioriteres ny diff med feste og kanskje fjerne et par shims på pokalene.

 

 

Tror kanskje det blir dette kittet for å flytte styredemper-feste til hvor den står på defenderen. Da står den imot ramma og ikke på diffen :)

 

ff007462.jpg

 

ff007463.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufta en runde igjen - for en bil! :)

 

 

 

Fikk faktisk helt ekstremt til vobling (er det riktig måte i si det på?) etter begge forhjulene traff ei dump i 70 km/t. Rattet stod og hoppa og jeg måtte faktisk stoppe bilen for at det skulle gi seg.

Bra Erik. Fint at du gleder deg over den flotte bilen

 

Noe tilsvarende vobling hadde jeg på den nyere Classicen. Veldig guffent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og foringene i radiusarmene er i orden?

Litt slakk her lager wobbling

 

Ja, de er i orden. Gikk over dem når jeg festet eksosen for litt siden. Men det er gamle, oransje polyforinger som sikkert må være 14 år gamle i radiusarmene foran og bak. Så ikke sikkert de gjør jobben sin skikkelig. Jeg har montert nye originalforinger i a-frame, resten har jeg ikke rørt.

Er usikker på tilstanden på foringene i panhardstaget. De er ikke poly, så der har ikke noen gjort noe på mange år

Svarte polyforinger ligger i handlekurven sammen med styredemper-kit, taktrekk og litt til.. :huh:^_^

Superfin Classic du har, Erik B)B)B)

 

Takk, Vidar. Begynner å kose meg over denne nå! :) Overdrive er også genialt. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monter gummiforinger. Originale, island4x4 har.

 

For myke plastforinger trenger ikke ha slakke når det starter å riste. De er så myke at de tillater risting.

 

Og demper vil redusere risting, men manglende demper er ikke årsaken til dette.

 

Bytt lager i pokalen, eller stram etter boka om de er byttet av deg tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monter gummiforinger. Originale, island4x4 har.

 

For myke plastforinger trenger ikke ha slakke når det starter å riste. De er så myke at de tillater risting.

 

Og demper vil redusere risting, men manglende demper er ikke årsaken til dette.

 

Bytt lager i pokalen, eller stram etter boka om de er byttet av deg tidligere.

Det er ikke at de er myke. Heller tvert motsatt. Har kjent på de i dag. De kjennes ut som harplast..

 

Pokallagrene og pokalene er nye. Har skiftet de selv etter kilo oppgitt i boka. Men senere lærdom har fortalt meg at de skal strammes/sjekkes før den store simringen monteres. Jeg sjekket med min på. Så de er nok for slakke...

Strammer opp den før jeg bruker bilen særlig mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sjeldent utløses ristingen av dårlig balanserte dekk. De er balansert?

 

Edit: ser nå at du traff hull som utløste ristingen.

Hjulene er balansert, ja. :)

Kjørte faktisk i samme hull flere ganger tidligere før jeg fikk tatt forstillingskontroll. Da ble det ingen wobling, men bilen dro heller mot høyre. Så det har liksom kommet i senere tid..

Knallfin classic, nesten så jeg får lyst på en selv :)

 

Foringene på panhardstaget var synderen på en (kremt) Patrol jeg har. Ikke var de spesielt slitt heller, men litt myke.

Takk, Vegard. Har selv panhardstaget som hovedmistenkt.. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde polyforinger som var under ett år gamle, og ikke klarte jobben.

I utgangspunktet ikke mye slakk, men tydeligvis nok til å godta wobbling.

Enig med Lafte, skift til gummiforinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde polyforinger som var under ett år gamle, og ikke klarte jobben.

I utgangspunktet ikke mye slakk, men tydeligvis nok til å godta wobbling.

Enig med Lafte, skift til gummiforinger

 

Kan kjøpe originalforingene jeg, om folk har dårlige erfaringer med poly. Er det de smalere radiusarmene til classic'n som gjør at poly ikke blir stivt nok? Har ikke opplevd annet en velstand med poly montert i D1, Defender og P38. :)

Har gjort litt andre ting i dag og.

Straks ferdig med ny øvre bakluke i alu som jeg har puslet med i litt over en mnd :)

 

gallery_15285_683_1698957.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontrollerte foringene litt kjapt i dag på parkeringsplassen. Panhardstaget virker fint. Skulle gjerne ha sett/kjent etter bevegelse med en inne i bilen og ratter, men vanskelig når man er alene.

De fremre foringene i radiusarmene virker faktisk for slakke sideveis, som om de har krympa. Opp og ned er det tight og fint, men altså slakke sideveis. Var vanskelig å nå de bakre foringene slik bilen stod parkert i dag. Mulig feilen ligger i radiusarmene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foringer alene skal være elendige om de står for ristingen. Vanligvis utløses det av pokallager.

 

Jeg ville tatt en runde på begge deler.

 

Panhardstagforinger gir sporing og upresis styring, har ikke opplevd dem som utløsende på risting, men jeg kan ta feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er etterhvert på vei tilbake til gummiforinger på min Classic.

Etter mange år med røde Polybush foringer ser jeg at jeg ønsker mykere oppheng.

 

Skiftet foringene i panhard-staget i fjor og fikk mer presis styring.

 

Wobblingen sitter nok lengre ut som Lasterolf nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle nok vært av med noen pokal-shims i helga, men det passa seg liksom dårlig å bli grisete... :rolleyes:

Derfor ble det i stede tatt tak i noen andre forbedringer på reisen til ferdigstilt prosjekt B)

 

 

large.5935859ce0e2f_2017-06-0514_57_22.j

 

Litt lydisolering inne i kupé skader ikke om man har tenkt å bruke bilen litt tenker jeg. Det er jo ikke noe som ikke er reversibelt om man tenker på fremtiden . 

Matter over girkassetunellen gjorde seg. Ble som ny bil faktisk! :)

 

large.5935859b19a3d_2017-06-0513_04_20.jpg

 

large.5935859beaad6_2017-06-0514_52_30.jpg

 

Må bare få lagt på et skikkelig teppesett nå! :) Kanskje tar jeg mot torpedoveggen også, vi får se. 

 

Litt moro å se hvordan det vil se ut med P38-hjulene. 

Kult! Men tror det må bli på en annen bil om jeg ville slippe unna med heving og evt kutting av skjermene.... :lol:

 

large.59358598eb639_2017-05-2921_00_46.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...