Gå til innhold

The Range Rover Project


Erik Iversen

Anbefalte innlegg

Girkasse ble på lørdag tatt ned fra hylla og tatt ut av plastpose for inspeksjon.

 

gallery_15285_683_929216.jpg

 

Med denne komponenten i fokus. :)

 

gallery_15285_683_173988.jpg

 

Tappinga av de ett år gamle oljene på den gamle transfer og hovedkassa viste nesten mer spon enn olje. Transferkassa var helt klart verst. :huh:

I formiddag startet demonteringen av diverse for å få ut den store girkassa. ^_^

 

gallery_15285_683_1523748.jpg

 

Det går jo fort når det kun er nye skruer overalt.

Som nevnt tidligere har jeg en svetting fra varmeregisteret. Derfor må varmeapparatet ut.

 

gallery_15285_683_624162.jpg

 

Tenkte at jeg da kunne bruke en liten time ekstra på å få ut seter og girkassetunnelen, så får jeg et litt enklere liv med å ta ut kassa etterpå. :) Fant faktisk en 1/4 skralle liggende med forlenger og 13mm pipe under førersete og. Sikkert ligget der siden jeg monterte sete. ^_^

 

gallery_15285_683_632802.jpg

 

Ved bruk av litt mindre verktøy gjennom passasjerdøra kom kassa etter hvert ut. ...

Litt kranglende fordi motoren ville ikke holde seg stående i vater. Men fikk etter hvert støttet den skikkelig. :)

gallery_15285_683_1405375.jpg

 

gallery_15285_683_1475735.jpg

 

I morgen blir det overflytting av håndbrekkarm og rep av varmeregisteret. :)

 

gallery_15285_683_419869.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy feite. Blir så imponert og misunnelig på fasiliteter og kompetanse. ( Hadde jeg i det minste hatt en av dem i samme grad :) )

 

Takk. :)

Fasilitetene skal jeg ikke ta cred for, fordi her leier jeg bare en mekkeplass. Men det er veldig kjekt for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flink gutt :)

Får man så god plass i en slik gammel RR ? hmmmm kanskje jeg skal beholde min like vel da ? er jo en lettskrudd bil ^_^

 

Lettskrudd når det ikke er rust å bekjempe i hvert fall! ;) God plass er det jo og - faktisk. Smart satt sammen og. Måtte ikke engang ut med starteren for å få ut kassa. Men gjorde det nå av gammel vane... :blink::lol:

Klarer du å beholde den du da, Roar? Du burde jo helt klart det! ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flink :)

Kjekt med reservegirkasse på hylla :D

Det er vel ikke krav til Co på så gamle biler....

 

Takk. Du gjorde vel samme jobben etter du var ca ferdig med din du og!?

Det var den siste reservekassa da. Må evt hugge løs på delebil og de to andre delekassene jeg har stående neste gang... :blink:

Du har nesten rett i Co. Det er ikke krav til avgassmåling på biler før 1974. Men biler mellom 1974 og 1986 skal ikke ha høyere avgass enn 4.5 % eller produsentens oppgitte tall - som det så fint heter. I 1986 ble det strengere. Sikkert derfor EFI kom som standard på Range Rover det året...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny kasse kom forresten på plass i dag. Alt under (starter, mellomaksler, fester, slave, lufteslanger og speedometer-wire) er også på plass. Bare å sett på "lokket," ed neste økt. Så får jeg se om jeg får åpnet varmeapparatet også. Ikke gjort det før. Så ut til å være nagla sammen... :)

 

Hvilken olje skal det være på Overdriven forresten? Så ut som det var tapp- og nivåplugg på den. Vanlig 75-90? Jeg finner kanskje noe på nett. Fant ingenting i Range Rover Operation Manual.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nye olje fylt opp i går.

I kveld kom girkassetunellen tilbake på plass og førersete ble plassert på plass uten at det ble skrudd til. Blenda av slangene for varmeapparat og kjørte bilen ut for egen maskin :) ganske godfølelse å kunne slippe fri clutchen i Nøytral, uten at det kommer en eneste liten lyd fra kassa. Gleder meg til prøvetur når alt er skrudd sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk å se, Erik !

 

Gleder meg til å høre rapport fra prøveturen ..... ;););)

 

Overdriven bruker olje fra transferkassa. Det er 2 'renner', en på hver side av overdrive-akslingen og hull inn i overdriven som sørger for at det stadig kommer ny olje inn.

Selvfølgelig er det påfylling og tapping av 'grunn-nivået' (hvis du kan kalle det så) som skjer på overdriven med vanlig motorolje.

 

Jeg ønsker meg en kopi av staget mellom håndbrekk-håndtaket og håndbrekk-enheten.

De er ikke hyllevare lengre.

 

Meget bra jobbet !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg fant ut det etter litt googleing :)

Jeg klarer ikke få opp nivåpluggen på fordelerkassa (der jeg stod uten skikkelig varme..) men det er da kanskje ikke så viktig ettersom det da er overdrive'n som på en måte styrer nivået, ja. :) Fordelerkassa har jo og egen påfylling på toppen.

Staget går det an å lage en kopi av mot vinteren. Håndbrekket kjennes mye mer presist ut med dette staget da det er mye stivere i konstruksjonen. :)

 

I går skifta jeg varmeapparatregisteret og fikk inn igjen hele greia og satt tilbake midtre del av dash. Litt tidkrevende da det sikkert var 40 stjerneskruer som måtte ut for å få av lokket på selve apparatet. Stag, flaps, armer og wire ble smurt opp før montering. Nå glir det så fint at det. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ganske godfølelse å kunne slippe fri clutchen i Nøytral, uten at det kommer en eneste liten lyd fra kassa.

Det vil jeg tro ja :-)

Har kanske mye wirrelyd fra min kasse når jeg slipper ut clutchen ja. Lyden avtar litt når den har fått gådd en stund. Hveit du hva som lager lyden, og om det er et havari som venter på å skje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jeg tro ja :-)

Har kanske mye wirrelyd fra min kasse når jeg slipper ut clutchen ja. Lyden avtar litt når den har fått gådd en stund. Hveit du hva som lager lyden, og om det er et havari som venter på å skje?

Nei, "alt" snurrer jo rundt der inne når clutch ikke er i inngrep. Hos meg var det nok hovedlagrene i hovedakslingen. Problemet hos meg var mer at lyden ble verre jo varmere kassa ble. Til slutt var det så mye lyder at jeg var redd for å kjøre. Men havari av kun lagerlyd har jeg vanskelig for å tro på. :)

 

Kan olja di være litt gammel så det tar litt tid før oljepumpa får bygget opp trykket skikkelig? Men så heter det vel seg slik at det skal være en del lyd fra disse LT95-kassene. Litt grovt bygget..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart i mål nå :)

 

gallery_15285_683_231535.jpg

 

Ny girkule lagret alle disse årene intakt i uåpna originalpakning.

 

gallery_15285_683_249861.jpg

 

Ble seende slik ut. :)

 

gallery_15285_683_302222.jpg

 

Og joda, var ute og prøvekjørte etter at jeg fikk inn gulvet bak tunnelen. Godfølelse ja. :) Kjenner at kassa er merkbart høyere gira, noe som er helt utmerket. Trengte ikke ut av 3.giret og opp i 4. ved kjøring i 60. La også inn overdrive. Og da ble alt tullete høyt giret i slike lave hastigheter.

 

Men har to utfordringer. Overdrive'n glir lett inn, og den glir lett ut til fri. Men ikke om det sjangs til å få den tilbake i normal posisjon. Må stoppe helt opp, og da går det helt fint. :) Vet ikke helt hva som er trikset her....

Problem nr to er at sperra er konstant på.... og det før jeg rakk å koble på vakuumet. Så da må jeg opp med den. Ikke uforståelig, når jeg i dag fikk vite at kassa har vært lagra oppe på hylla i 15 år... :blink::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dette som gjør det så interessant med Land Rover - det blir aldri helt i orden .......

 

Prøv å koble til vakuumet - jeg mener at det er sug begge veier.

 

Når alt er ferdig og fungerer utmerket, så må visstnok overdriven brukes i 3. og 4. for å unngå for mye stress/moment i O/D'n.

 

Spennende dette her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Rundt midtnatt; henting fra klubbverksted og inn til byen. Meget kald - men startet villig! :)

 

gallery_15285_683_37846.jpg

(ja, skiltlysene har plutselig forsvunnet..)

 

Trodde ikke det skulle være nødvendig å måtte skrape is på denne. Men det ble det gitt. Stålis på rutene i dag tidlig.... :huh:

 

Men...helt klart verdt skrapingen. :)

 

gallery_15285_683_424841.jpg

 

Nå bærer det ut tilbake igjen med bilen i påvente av at skiltene kan skrues på. Kjenner jeg skulle hatt større parkeringsplass utenfor huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...